Gå til innhold

Har asiater innskrenket syn pga smale øyne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samer er nordmenn. Under 1000 jobber i reindriften. De fleste samer kan ikke samisk på grunn av fornorskningen av språket. Det går ikke an å se på utseendet om noen er samer eller ikke. Jeg har flere samiske venninner, noen blondiner, noen brunetter. Den eneste av dem som hadde samisk som hjemmespråk er blond og blåøyd. Det du skriver er vanlige fordommer, fordi det er det bildet av samer TV, skole, og turistindustrien presenterer. Ville vært altfor kjedelig å presentere sannheten.

 

Anonymkode: b590e...3fb

Selvfølgelig kan man se på mesteparten av samene at de har samisk blod i årene. Flesteparten av de som er 100% samisk har mørkt hår og brune øyne, mange av de er ikke så veldig høye og har litt høye kinnben. 

Anonymkode: ee749...acd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ts her. 

Denne diskusjonen har sporet litt av, men jeg har fått litt svar på det jeg lurte på. Jeg burde vel heller spurt rett ut de jeg kjenner som har smale øyne, men jeg synes kanskje det er litt frekt.

God kveld folkens🙋‍♀️

Anonymkode: ee749...acd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Samer er nordmenn. Under 1000 jobber i reindriften. De fleste samer kan ikke samisk på grunn av fornorskningen av språket. Det går ikke an å se på utseendet om noen er samer eller ikke. Jeg har flere samiske venninner, noen blondiner, noen brunetter. Den eneste av dem som hadde samisk som hjemmespråk er blond og blåøyd. Det du skriver er vanlige fordommer, fordi det er det bildet av samer TV, skole, og turistindustrien presenterer. Ville vært altfor kjedelig å presentere sannheten.

 

Anonymkode: b590e...3fb

Så reindrinft og joiking blir omtalt som norsk tradisjon i utlandet? Når utlendiger snakker om Norge/Skandinavia tenker de på reindrift, joiking og lavvo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fiskegrateng skrev:

Først og fremst kan man ikke sammenligne Norge og Usa. Men når folk snakker om hva er typisk norsk, har jeg aldri hørt at joiking og reindrift ble nevt, har du? Og når man beskriver norsk utseende, beskriver man "typisk norsk" med blondt hår og blå øyne, ikke samisk utseende med mer østilge trekk.

 

Det var da noe inn i heite h***ete som du vrir og vender på ting, da? Jeg tar det ENDA litt kortere og enklere.

Det ble påstått at samer ikke er norske. Jeg lurer da på hva de er. Jeg lurer ikke på hvor forfedrene deres stammer fra hundrevis av generasjoner tilbake. Da er ingen norske! Jeg driter en lang f**n i hvem som driver med tørrfisk, laksefiske eller reinsdyr! De er akkurat like norske, uansett hva en fra USA eller New Zealand måtte ha av kunnskap om det.

Se for deg følgende: Du og jeg sitter på puben en Fredag. Det er quiz. Vi er på hvert vårt lag. Det blir vist et bilde av en same, med kofte, reinsdyr og hele pakka. Spørsmålet er hvor denne personen kommer fra. Svaralternativene er A: Argentina B: Norge, C Mongolia. Svarer du Norge eller en av de andre? 

Og sånn helt til slutt, så føler jeg meg rimelig sikker på at Norge er mer kjent for reinsdyr rundt om i verden enn hardingfele og rømmegrøt.

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. 

Denne diskusjonen har sporet litt av, men jeg har fått litt svar på det jeg lurte på. Jeg burde vel heller spurt rett ut de jeg kjenner som har smale øyne, men jeg synes kanskje det er litt frekt.

God kveld folkens🙋‍♀️

Anonymkode: ee749...acd

Sorry, føler meg litt skyldig der😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Asiater? Mener du kypriotere? Israelere? russere? Du må være mer spesifikk.

Anonymkode: 8d728...279

Har kypriotere spesielt smale øyne med doble øyelokk syns du?  Eller liker du bare å leke dum

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg leser hva du har skrevet, tror jeg ikke at du skjønner hva jeg mener. Eller du bare kverulerer. Hvis du er enig at etniske nordmenn ville ansett joking, lavvo og reindrift som sine tradisjoner, da kan jeg forstå hva du mener

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Fiskegrateng skrev:

Når jeg leser hva du har skrevet, tror jeg ikke at du skjønner hva jeg mener. Eller du bare kverulerer. Hvis du er enig at etniske nordmenn ville ansett joking, lavvo og reindrift som sine tradisjoner, da kan jeg forstå hva du mener

Men i all verdens land og rike! Jeg sier da ikke at reindrift er en del av hverken min eller naboens kulturbakgrunn? Og ENDA en gang. Det har ingenting å si for nasjonalitet. 

Påstand: SAMER I NORGE ER IKKE NORSKE. Mitt spørsmål: HVA ER DE DA? Det er det eneste jeg har lurt på. Ikke hva de velger å ha på seg, hvilke sanger de synger eller hvilke husdyr de har. Det har ingenting å si for hva som står i passene deres. 

KAN jeg legge det fram noe lettere enn det? For ærlig talt, jeg begynner å tro at det kanskje trengs, utrolig nok. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke rasistisk ment for de som tror det. Jeg lurer på om asiater har smalere eller dårligere synsfelt, enn vi europeere som har runde  øyne? Noen koreanere har jo bare en glipe.. Det er jo mange av oss europeere som har får øyelokk spesielt når vi ble eldre, og når de blir operert bort ser vi bedre. 

Anonymkode: ee749...acd

Minimalt. Men de har økt forekomst av gluakom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Påkrevd said:

Men i all verdens land og rike! Jeg sier da ikke at reindrift er en del av hverken min eller naboens kulturbakgrunn? Og ENDA en gang. Det har ingenting å si for nasjonalitet. 

Påstand: SAMER I NORGE ER IKKE NORSKE. Mitt spørsmål: HVA ER DE DA? Det er det eneste jeg har lurt på. Ikke hva de velger å ha på seg, hvilke sanger de synger eller hvilke husdyr de har. Det har ingenting å si for hva som står i passene deres. 

KAN jeg legge det fram noe lettere enn det? For ærlig talt, jeg begynner å tro at det kanskje trengs, utrolig nok. 

Jeg ser vi snakker to forskjellige språk (og jeg mener ikke bare lingvinstisk), så vi kan avslutte diskusjonen. Men du forstår selvfølgelig at nordmenn hadde beskrevet typisk norsk og typisk samisk utseende på en forskjellig måte, noe som var poenget med min opprinelige kommentaren, but whatever

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Fiskegrateng skrev:

Jeg ser vi snakker to forskjellige språk (og jeg mener ikke bare lingvinstisk), så vi kan avslutte diskusjonen. Men du forstår selvfølgelig at nordmenn hadde beskrevet typisk norsk og typisk samisk utseende på en forskjellig måte, noe som var poenget med min opprinelige kommentaren, but whatever

Nå er det er du som drar inn utseende, dyrehold og whatever. Det er ingen som benekter at samer generelt har noen særtrekk som skiller seg ut, og sånn er det for alle folkegrupper. Jeg snakker, og har hele tiden snakket om nasjonalitet, fra da nasjonalitet ble nevnt. Ingenting annet. To setninger skiller seg ut med store bokstaver i mitt forrige innlegg. Det er og blir den eneste påstanden jeg har motsagt, og dermed også det eneste jeg trenger en tilbakemelding på. Ulik høyde på kinnbein, eller noe av det andre du har nevnt, betyr ikke ulike nasjonaliteter. Hvis du sitter på en annen kunnskap, er jeg lutter øre, men det tviler jeg skikkelig hardt på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

S

3 hours ago, Påkrevd said:

Nå er det er du som drar inn utseende, dyrehold og whatever. Det er ingen som benekter at samer generelt har noen særtrekk som skiller seg ut, og sånn er det for alle folkegrupper. Jeg snakker, og har hele tiden snakket om nasjonalitet, fra da nasjonalitet ble nevnt. Ingenting annet. To setninger skiller seg ut med store bokstaver i mitt forrige innlegg. Det er og blir den eneste påstanden jeg har motsagt, og dermed også det eneste jeg trenger en tilbakemelding på. Ulik høyde på kinnbein, eller noe av det andre du har nevnt, betyr ikke ulike nasjonaliteter. Hvis du sitter på en annen kunnskap, er jeg lutter øre, men det tviler jeg skikkelig hardt på. 

Samer er samer, det spiller ingen rolle hvor de bor- i Norge, Finland eller Russland. Som jeg sier, tror vi har en annen oppfatning om hva en nasjonalitet betyr. Men ser etniske nordmenn på joiking som norsk tradisjon, eller skiller de mellom hva som er norsk og hva er samisk?

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det de måtte tape oppover eller nedover tar de sikkert igjen med flat nese som skygger mindre. Altså kan jeg stille det samme spørsmålet for jøder😊 

Og jeg synes samer er norske.

Anonymkode: 8b7a3...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med alderen så har jeg fått tyngre øyenlokk. Hadde trill runde øyne som ung. Og jeg merker det er mer som en skygge der lokkene er. Så tror nok noen kan oppleve det, men at de er vant med det siden de har hatt det hele livet. 

Anonymkode: 1a1e9...2b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt om at en del asiatere opererer øynene større for å likne mer på vestlige. Om de gjør det kun av utseendemessige grunner, eller pga medisinske grunner, er jeg usikker på. Men vet dette er ganske vanlig i Kina i alle fall.

Jeg har mange ganger tenkt at asiater med de smaleste øynene må ha veldig innskrenket sidesyn....? Noen av dem har jo bare en smal glipe, som ts sier. Mange godt voksne nordmenn med tunge øyelokk får jo innskrenket sidesyn, og da er det jo naturlig å tenke at dette også gjelder asiater med svært smale øyne også. Min mor ble operert for tunge øyelokk for en del år siden, nettopp fordi hun hadde dårlig sidesyn. 

Anonymkode: 6f662...eea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva menes med Asiater?

Asia er en svært kontinent som dekker mange land. Det er ikke en rase

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, hocane skrev:

Hva menes med Asiater?

Asia er en svært kontinent som dekker mange land. Det er ikke en rase

At Asia er et svært kontinent er noe de aller fleste vet. Ikke spill dum og lat som du ikke forstår poenget til ts. Ts mener selvfølgelig asiatere med smale øyne, som er typisk hos f.eks kinesere. Skjønner ikke hvorfor så mange i denne tråden må spore sånn av og late som om de ikke vet hva ts mener. Blir for dumt.  :murvegg:

Anonymkode: 6f662...eea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.4.2020 den 18.47, AnonymBruker skrev:

 Hvordan vet du det? 

Anonymkode: ee749...acd

Liten funfact der. Før WW2 var amerikanske militære sikre på at japanske jagerflypiloter ikke var noen match for de hvite amerikanske pilotene pga av smalere øyne. 

Den teorien er blitt lagt død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, hocane skrev:

Hva menes med Asiater?

Asia er en svært kontinent som dekker mange land. Det er ikke en rase

Har du ikke lest overskriften engang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...