Gå til innhold

Har asiater innskrenket syn pga smale øyne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor fjerne er dere? Dere forsto naturligvis at hun mener mennesker med smale øyne. Det sier jo seg selv, og nei det er ikke rasistisk å spørre om, det er nysgjerrighet. 
 

Jeg tror de med aller smalest øyne må se bittelitt mindre!

Anonymkode: 3d245...640

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde en kinesisk utvekslingsstudent som «søster» i ett år på videregående, og jeg lurte veldig på det samme. Hun trodde at hun kanskje så mindre «høyt og lavt» når hun så rett frem enn det jeg gjorde, og vi prøvde å teste mange ganger. Likevel var det veldig vanskelig å konkludere med noe. Sannsynligheten for at det er store genetiske forskjeller i de ulike forlkegruppene er jo liten, men interessant er det uansett. 

Anonymkode: 6e68c...3e6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninnen min er fra Asia, og har store runde øyne.. 

Anonymkode: f30e2...8ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men nå er ikke det i Asia heller da.

Anonymkode: bfe4e...f8c

Kanskje på tide å se på et kart igjen?

Anonymkode: 8d728...279

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så russere har like smale øyne som japanere og kinesere?

Anonymkode: e72b2...8d6

Noen russere som bor helt ned mot Mongolia har smale øyne. Det varierer jo selvfølgelig hvor smale de er, det gjør det jo også i Kina, Japan, og Korea også

Ts

Anonymkode: ee749...acd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Venninnen min er fra Asia, og har store runde øyne.. 

Anonymkode: f30e2...8ae

TS her. Ja det vet jeg. Jeg har 2  nieser som er adoptert fra Kina og det har helt ulike øyne. Den ene har skikkelig smale øyne faktisk nesten bare som en glipe og den andre har ganske runde øyne, så de to kommer fra forskjellige folkegrupper. 

Anonymkode: ee749...acd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje på tide å se på et kart igjen?

Anonymkode: 8d728...279

Vel, grensen mellom verdensdeler er ikke alltid så klare at de kan tegnes opp med en strek. Kypros blir omtalt som europeisk, asiatisk, og også mer spesifikt som en del av midt-østen om hverandre. Noen refererer også til at øya er både europeisk og asiatisk, i og med at landet er delt i den kypriotiske delen i vest, og den tyrkiskkontrollerte delen i øst. Den kanskje mest utbredte påstanden er vel at de er europeiske. De er jo bl.a medlem i EU. Uansett, et blikk på et kart hjelper neppe😅

Endret av Påkrevd
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har feriert mange ganger på Kypros og har sett en eneste med smale øyne. Anonymkode: 8d728...279

    Når folk har inntatt veldig MYE ildvann, så får de aller fleste smale øyne. :opplyser: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker said:

Noen russere som bor helt ned mot Mongolia har smale øyne. Det varierer jo selvfølgelig hvor smale de er, det gjør det jo også i Kina, Japan, og Korea også

Ts

Anonymkode: ee749...acd

Har de like smale øyne som kinesere, er de ikke russere. Det bor mange forskjellige etnisiteter i Russland. I enkelte deler av Russland er etniske russere en minoritet.

Anonymkode: e72b2...8d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har de like smale øyne som kinesere, er de ikke russere. Det bor mange forskjellige etnisiteter i Russland. I enkelte deler av Russland er etniske russere en minoritet.

Anonymkode: e72b2...8d6

De er da russere, selv om det er forskjellige etniske opphav. Det er bl. annet samer i Russland også, som har vært der like lenge, om ikke lenger, enn samene i Norge har vært her. Og ingen (normalt normalt oppegående) ville vel kalt dem noe annet enn norske. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Påkrevd said:

De er da russere, selv om det er forskjellige etniske opphav. Det er bl. annet samer i Russland også, som har vært der like lenge, om ikke lenger, enn samene i Norge har vært her. Og ingen (normalt normalt oppegående) ville vel kalt dem noe annet enn norske. 

Man skiller klart mellom nordmenn og samer, så jeg skjønner ikke hva du snakker om. Ser etniske nordmenn på reindrift og joiking som norsk tradisjon? Eller mener man tydelig at det er noe samer driver med, ikke etniske nordmenn? Sier man ikke at samer har mer østlige trekk enn etniske nordmenn?

Anonymkode: e72b2...8d6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

 Hvordan vet du det? 

Anonymkode: ee749...acd

Fordi kjæresten min og hans familie er koreansk. Tror du ikke jeg har spurt? haha

Anonymkode: 729d7...642

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man skiller klart mellom nordmenn og samer, så jeg skjønner ikke hva du snakker om. Ser etniske nordmenn på reindrift og joiking som norsk tradisjon? Eller mener man tydelig at det er noe samer driver med, ikke etniske nordmenn? Sier man ikke at samer har mer østlige trekk enn etniske nordmenn?

Anonymkode: e72b2...8d6

Det er forskjell på tradisjonene på Værøy og Oslo også. 

Hvem er amerikanske? Er en hvit amerikaner amerikansk? Er svarte amerikanere med røtter fra slavetiden amerikanere? Eller er det bare urfolket som er amerikansk? Kanskje alle? Men har alle samme kulturer og tradisjoner?

Så får jeg også spørre: Er norske samer norske? Hvis ikke, hvilken nasjonalitet har de da? 

Det er helt normalt med forskellige folkegrupper, språk og tradisjoner innenfor samme landegrense.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Påkrevd said:

Det er forskjell på tradisjonene på Værøy og Oslo også. 

Hvem er amerikanske? Er en hvit amerikaner amerikansk? Er svarte amerikanere med røtter fra slavetiden amerikanere? Eller er det bare urfolket som er amerikansk? Kanskje alle? Men har alle samme kulturer og tradisjoner?

Så får jeg også spørre: Er norske samer norske? Hvis ikke, hvilken nasjonalitet har de da? 

Det er helt normalt med forskellige folkegrupper, språk og tradisjoner innenfor samme landegrense.

Først og fremst kan man ikke sammenligne Norge og Usa. Men når folk snakker om hva er typisk norsk, har jeg aldri hørt at joiking og reindrift ble nevt, har du? Og når man beskriver norsk utseende, beskriver man "typisk norsk" med blondt hår og blå øyne, ikke samisk utseende med mer østilge trekk.

 

Endret av Fiskegrateng
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man skiller klart mellom nordmenn og samer, så jeg skjønner ikke hva du snakker om. Ser etniske nordmenn på reindrift og joiking som norsk tradisjon? Eller mener man tydelig at det er noe samer driver med, ikke etniske nordmenn? Sier man ikke at samer har mer østlige trekk enn etniske nordmenn?

Anonymkode: e72b2...8d6

Samer er nordmenn. Under 1000 jobber i reindriften. De fleste samer kan ikke samisk på grunn av fornorskningen av språket. Det går ikke an å se på utseendet om noen er samer eller ikke. Jeg har flere samiske venninner, noen blondiner, noen brunetter. Den eneste av dem som hadde samisk som hjemmespråk er blond og blåøyd. Det du skriver er vanlige fordommer, fordi det er det bildet av samer TV, skole, og turistindustrien presenterer. Ville vært altfor kjedelig å presentere sannheten.

 

Anonymkode: b590e...3fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mest irriterende tråden jeg har lest på lenge.

Ikke TS spørsmål, men de utrolig unødvendige svarene.

Hvor er egentlig moroa i å lage seg så jævelig vanskelig og dum på en gang....

Tydelig at ingen vet her TS, så du må nok google spørsmålet.

 

Anonymkode: 55b8c...ea1

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Samer er nordmenn. Under 1000 jobber i reindriften. De fleste samer kan ikke samisk på grunn av fornorskningen av språket. Det går ikke an å se på utseendet om noen er samer eller ikke. Jeg har flere samiske venninner, noen blondiner, noen brunetter. Den eneste av dem som hadde samisk som hjemmespråk er blond og blåøyd. Det du skriver er vanlige fordommer, fordi det er det bildet av samer TV, skole, og turistindustrien presenterer. Ville vært altfor kjedelig å presentere sannheten.

 

Anonymkode: b590e...3fb

Det er ganske synlig på endel at de er samer.

Selv om det ikke er synlig på alle.

Anonymkode: 55b8c...ea1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mest irriterende tråden jeg har lest på lenge.

Ikke TS spørsmål, men de utrolig unødvendige svarene.

Hvor er egentlig moroa i å lage seg så jævelig vanskelig og dum på en gang....

Tydelig at ingen vet her TS, så du må nok google spørsmålet.

 

Anonymkode: 55b8c...ea1

Enig. Ligger mellom linjene dette er noe det ikke er lov å lure på.

Anonymkode: 42e16...8dc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ganske synlig på endel at de er samer.

Selv om det ikke er synlig på alle.

Anonymkode: 55b8c...ea1

Tipper du ikke bor i et samisk område, der de fleste er sjøsamer, eller har fjerne slektninger som eier rein.

Men det har uansett ikke noe med Ts sitt spørsmål å gjøre. Man ser med pupillen, og jeg tror nok de som Ts mener ser bra nok. De har gjerne ekstra fett på øyelokkene, ikke slik som nordmenn som opererer øyelokkene. Nordmenn har ekstra hud som henger over øyevippene. Om Ts vil vite sannheten finnes den nok ikke på Kg.

Anonymkode: b590e...3fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...