Gå til innhold

Jeg skal bare spise havregryn i en uke


Maddog

Anbefalte innlegg

Ikke overraskende at en som anbefaler LCHF til unge, friske mennesker ikke stoler på helsedirektoratet(!). Men jeg akter ikke å avspore tråden med LCHF-diskusjon. Håper TS har hatt kildekritikk på skolen.

Anonymkode: 12b8c...836

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Ts!

Det lureste og letteste er å endre litt på det kostholdet du allerede har. Da klarer du å fortsette med endringen og den blir varig. Som du vet bør man ikke spise godteri, chips, brus osv til vanlig. Litt på lørdag kveld er greit. Ikke småspis mellom måltidene. Hvis du pleier å spise tre brødskiver til frokost, endre til to feks. Ikke drikk noe som inneholder kalorier (juice, melk, brus, smoothie osv). En posjon middag holder. Litt mer aktivitet i hverdagen er også lurt. Lykke til, diett er ikke veien å gå for en 15-åring. 

Anonymkode: b9c18...d3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Man kan fint slutte å spise noe hver dag som ikke er sunt og heller bare spise det en gang i blant. Jeg er kritisk til rådene fra helsedirektoratet (og deres internasjonale ekvivalenter) fordi da disse kom i USA så skjøt overvekt i været og vi blir stadig sykere. Det er ikke tilfeldig. Disse rådene var aldri basert på fakta. De var basert på at en politiker i USA mente at noe måtte gjøres NÅ og at man ikke kunne vente. Han ignorerte klagene fra ekspertene om at man ikke visste nok til å gi råd om å kutte ned på fett (og derfor basere oss på karbohydrater siden vi jo måtte spise). Sitat: "en senator har ikke den luksusen en vitenskapsmann at han kan vente til man har bevis." Så sånn ble det, og så ble det slik at man bare fikk støtte til forskning hvis den ikke utfordret teorien om at fett og særlig mettet fett var usunt, og så ble de fleste hjernevasket til å tro at mettet fett er usunt og korn er sunt.

LCHF er sunt, så hvorfor ikke spise sunt?

Og "ekskludere en hel matvaregruppe"? Det er ikke noe galt med å kutte ut "en hel matvaregruppe" når denne matvaregruppa er usunn. "Korn og kornvarer" er en usunn matvaregruppe. Du er klar over at disse gruppene er bare arbitrære? Det kunne likesågodt vært 2 grupper, f.eks. "animalskt" og "vegetabilskt".

Anonymkode: 0a472...b5b

I mellomtiden er Japanere blant verdens slankeste folk og de spiser mye ris og ramen (nudler). 

Anonymkode: 2836d...37d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I mellomtiden er Japanere blant verdens slankeste folk og de spiser mye ris og ramen (nudler). 

Anonymkode: 2836d...37d

De spiser ikke så mye ris som folk tror. 113 gram hver dag. De ligger på 50. plass i verden over risinntak per person. Og nudler? Gjennomsnittlig 45 pakker nudler hvert år. Det er en pakke hver åttende dag. Og innad i landet så ser de at de som spiser mer nudler, har en økt risiko for å få et dødelig slag. Dette er bare en observasjonsstudie, så det beviser ingen kausalitet, men det er interessant. ;) 

 

Og japanerne spiser faktisk mer animalskt enn Ola Nordmann:

Fisk: 150 lbs

Meieriprodukter: 84 lbs

Svin: 15 lbs

Kylling: 38 lbs

Sau: 34 lbs

Biff: 15 lbs

Egg: 320 per år (de har det høyeste inntaket av egg per person i verden) 

 

Totalt per år per person:

402 lbs kjøtt og fisk: 182 kg

84 lbs meieriprodukter: 38 kg

320 egg

 

Gjennomsnittlig hver dag:

500 gram kjøtt og fisk

100 gram meieriprodukter

0,87 egg

Anonymkode: 0a472...b5b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Kutte ut knekkebrød fordi korn ikke er sunt? Det er jo bare ikke sant. Hvorfor si til et ungt menneske at de skal ekskludere en hel matvaregruppe? Sånt må du ikke høre på TS. Følg kostrådene til helsedirektoratet, så er du trygg.

https://helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/kostrad/helsedirektoratets-kostrad

Anonymkode: 12b8c...836

Helsedirektoratet er ikke helt oppdatert, og det kan man vel heller ikke forvente. De skriver at det er bedre å spise grovbrød enn loff, og det stemmer, men det er enda bedre å ikke spise brød i det hele tatt. Anbefalingene om å unngå mettet fett og velge magre meieriprodukter er også utdatert. En grei tommelfingerregel er at hvis det ikke tok livet av oss i steinalderen, er det gode sjanser for at det er trygt å spise. Så det er liten grunn til å tro at rødt kjøtt og mettet fett er skadelig.

Anonymkode: d4a57...089

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

49 minutter siden, Truly said:

TS er 15 år, og trenger ikke fanatiske dietter som lchf.

Det er ikke en fanatisk diett, det er hvordan folk flest har spist gjennom 99% av menneskets historie. Du vet, før vi begynte å bli overvektige og syke av alt sukkeret :)

Anonymkode: d4a57...089

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke en fanatisk diett, det er hvordan folk flest har spist gjennom 99% av menneskets historie. Du vet, før vi begynte å bli overvektige og syke av alt sukkeret :)

Anonymkode: d4a57...089

Ja, for det er sukkerdiett eller lchf som er alternativene...

Før levde vi mye kortere og.

Alt var ikke bedre før.

Å mene rotgrønnsaker er usunt, henger liksom ikke på greip.

Uansett er lchf blitt plukket fra hverandre nok de siste årene.

Man sier ikke til tenåringer at de skal begi seg ut på dette.

TS er 15 år.

Ikke en 45 årig tjukkas som må settes på ekstremdiett bare fordi hen ikke klarer slutte spise.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke en fanatisk diett, det er hvordan folk flest har spist gjennom 99% av menneskets historie. Du vet, før vi begynte å bli overvektige og syke av alt sukkeret :)

Anonymkode: d4a57...089

Vi er overvektige pga for mye kalorier.

Ikke pga knekkebrød.

Anonymkode: ce023...800

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er overvektige pga for mye kalorier.

Ikke pga knekkebrød.

Anonymkode: ce023...800

Du er ikke helt på bærtur, men samtidig er det ikke fullt så enkelt. Fett, protein, karbohydrat, alkohol, setter i gang forskjellige prosesser i kroppen for å metaboliseres. Hva vi spiser påvirker oss mer enn hvor mye vi spiser. Spiser vi sunt, så blir vi ikke overvektige. Bare se på hva som skjer i naturen når de har god tilgang på naturlig mat. Dyrene blir ikke overvektige, de blir bare mer fruktbare og får flere avkom. Så da er det bare å finne ut hva som er naturlig mat for oss. ;) Hint: ikke knekkebrød.

Og jeg synes denne videoen forklarer fint hvordan karbohydrater påvirker oss spesielt dårlig:

 

Anonymkode: f5dd9...18d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Helsedirektoratet er ikke helt oppdatert, og det kan man vel heller ikke forvente. De skriver at det er bedre å spise grovbrød enn loff, og det stemmer, men det er enda bedre å ikke spise brød i det hele tatt. Anbefalingene om å unngå mettet fett og velge magre meieriprodukter er også utdatert. En grei tommelfingerregel er at hvis det ikke tok livet av oss i steinalderen, er det gode sjanser for at det er trygt å spise. Så det er liten grunn til å tro at rødt kjøtt og mettet fett er skadelig.

Anonymkode: d4a57...089

Hva kan jeg soise som frokost istedenfor brød da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Truly said:

Ja, for det er sukkerdiett eller lchf som er alternativene...

Før levde vi mye kortere og.

Alt var ikke bedre før.

Å mene rotgrønnsaker er usunt, henger liksom ikke på greip.

Uansett er lchf blitt plukket fra hverandre nok de siste årene.

Man sier ikke til tenåringer at de skal begi seg ut på dette.

TS er 15 år.

Ikke en 45 årig tjukkas som må settes på ekstremdiett bare fordi hen ikke klarer slutte spise.

 

Usunt er et spørsmål om mengde. Det er ikke noe galt med rotfrukter som poteter i og for seg, men den jevne ola nordmann inntar ekstremt mye mer karbohydrater enn man har gjort opp gjennom historien, selv om inntaket av sukker heldigvis har sunket de siste årene. Man kan leve godt og sunt på både mye karbo og på mye fett, men ikke på mye av begge deler samtidig. Jeg synes godt man kan råde femtenåringer til å kutte ned på karbohydrater. Det er ikke ekstremt, det er det vanlige kostholdet som er ekstremt.

Folk levde kortere i steinalderen, men det var ikke fordi de ikke spiste nok sukker og potetgull.

Og så er du urettferdig mot 45-åringen som må på "ekstremdiett" fordi han "ikke klarer å slutte å spise." Det er ikke slik at folk i gamle dager var så mye mer viljesterke, og det er i alle fall ikke slik at de var veldig gode på å telle kalorier. Overvekt og slanking har fint lite å gjøre med viljestyrke, det handler om at vi som samfunn har fått et kosthold som har gått helt av hengslene, mye på grunn av fullstendig misforståtte ideer som at fett er farlig og at man må spise fire måltider, pluss mellommåltider "for å få stabilt blodsukker" og denslags nonsens.

Anonymkode: d4a57...089

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Maddog said:

Hva kan jeg soise som frokost istedenfor brød da?

Du trenger ikke spise frokost om morgenen i det hele tatt hvis du ikke er sulten. Men uansett når du spiser frokost, kan du spise egg og bacon som holder deg mett lenge, salat, nøtter, avokado, suppe, røkelaks, yoghurt, cottage cheese, skyr osv, proteinvafler, kyllingfilet rett ut av pakken, ost, eggedosis, bønner, pølser og sikkert mye mer som jeg ikke kommer på i farten.

Anonymkode: d4a57...089

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, AnonymBruker said:

Du er ikke helt på bærtur, men samtidig er det ikke fullt så enkelt. Fett, protein, karbohydrat, alkohol, setter i gang forskjellige prosesser i kroppen for å metaboliseres. Hva vi spiser påvirker oss mer enn hvor mye vi spiser. Spiser vi sunt, så blir vi ikke overvektige. Bare se på hva som skjer i naturen når de har god tilgang på naturlig mat. Dyrene blir ikke overvektige, de blir bare mer fruktbare og får flere avkom. Så da er det bare å finne ut hva som er naturlig mat for oss. ;) Hint: ikke knekkebrød.

Og jeg synes denne videoen forklarer fint hvordan karbohydrater påvirker oss spesielt dårlig:

 

Anonymkode: f5dd9...18d

Du trenger ikke prøve belære meg om kosthold.

Lchf er og blir en ekstrem linje.

Jeg er ganske oppdatert selv, og opptatt av dette.Det tippet fra sunt til ekstremt da jeg begynte med fitness selv.

Dette blir bare for dumt.

Og igjen, TS er 15, FEMTEN år.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke du skal lese her på Kvinneguiden TS.

Det blir bare en haug folk med meninger, som ikke vet noe om deg.

Ikke sikkert du er ett gram overvektig heller.

Du veier tross alt ikke mye.

Bare ikke spis for mye godis, eller drikk mye brus, og fortsett å tren. I din alder er du i vekst også. Plutselig kan du strekke deg mange cm i løpet av en sommer, og da passer alt plutselig mye bedre sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Spis fisk, kjøtt, fugl, grønnsaker, litt ris, mager ost, baconost, nøtter, osv. Du legger ikke på deg av protein. Ikke overspis, og ikke snacks mellom måltidene..

Anonymkode: 07fea...70b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at folk skal være veldig veldig forsiktige med å gi kostholdsråd til et barn i vekst, dette er ikke noe brukere på et forum sitter med kompetanse på og det kan i værste fall gå galt. Jeg rapporterer derfor tråden en gang til og håper alt folk tenker seg om før de kaster ut fasiter opp og ned i mente. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.4.2020 den 23.13, AnonymBruker skrev:

Bare havregryn? Greit nok at det bare er en uke, så du tar nok ikke skade av det, men hadde valgt meg noe sunnere hvis jeg skulle spise bare det i en uke... Havregryn er veldig usunt. Nesten bare karbohydrater og det inneholder mye antinæring som hemmer opptaket av vitaminer og mineraler slik at man tar nesten ikke opp vitaminer og mineraler fra et måltid man spiser med havre (ikke bare dette, de fleste andre kornsorter er ca like ille). Så du vil få i deg bare hakket mer vitaminer og mineraler enn hvis du hadde spist bare rent strøsukker.

Spis rene matvarer, kutt karbohydrater, ikke vær redd for naturlig fett som meierismør. Det er bare tull at det er fett som gjør oss fete. Det er karbohydrater som gjør oss fete.

Anonymkode: b5996...b05

Du må slutte å komme med kostholdsråd. Karbohydrater er noe vi trenger for energi, fiber (veldig viktig med tarmhelse ved vektnedgang, og ellers), for å bygge muskler og restituere fortere. Hvordan er ikke havregryn ren mat forresten? Gjelder dette alle karbohydrater? Er feks banan, agurk, melon, druer osv ikke rent og naturlig?

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kutt ut knekkebrød også. Korn er ikke sunt.

Salat med egg er bra. Bare pass på å spise godt med fett til hvis du spiser salat. Egg er en god fettkilde hvis du har nok av det i. Jeg liker å lage pestokrem (pesto med rømme) eller "utvannet" pesto (pesto med kaldpresset olje) til dressing. Og husk at du skal ha godt med fett til hvert eneste måltid. Minst 5 gram fett. Uten fett i måltidet tar du ikke opp det fettløselige vitaminene A, D, E og K.

Omelett er bra, fyll med det du ønsker skinke, ost, paprika, fetaost, oliven, løk, pesto, krydder.

Min standardmiddag er: Stek noe rent kjøtt (biff, kjøttdeig, kotelett, kyllingfilét, andebryst, laks, torsk) i meierismør, stek grønnsaker som vokser over jorda i meierismør, lag en god, feit saus til. Jeg bruker bare en stekepanne og steker først kjøttet, så ligger kjøttet og hviler litt på kjøkkenbenken mens jeg steker grønnsakene, og så tar jeg ut grønnsakene og lager saus i panna. For eksempel litt creme fraiche, gulost og krydder. Bare varmer opp til gulosten smelter og rører alt sammen. Ferdig. Panna har gode smaker fra kjøttet og grønnsakene som man får inn i sausen. Jeg varierer hvilket kjøtt jeg bruker, varierer hvilke grønnsaker jeg bruker og varierer hvilke krydder og meieriprodukter jeg bruker i sausen. Bearnaisesaus er jo også himmelskt godt. 

Jeg er også veldig glad i å lage tacosalat. Putter alt jeg ville hatt i tacoen (obs, ikke mais) i en skål og blander sammen og spiser med skje. Kjøttdeig, tacokrydder, tacosaus, seterrømme, guacamole, ost, salat, agurk, paprika, avocado, løk, tomater. Tantebarna vil bare spise taco slik etter at de så meg spise det slik. Foreldrene er bare glad til. Mindre søl enn lefser, og tacolefser er ikke sunt.

Et tips her er å blande eget tacokrydder. Det er kjempeenkelt, ingrediensene finner du i krydderhylla, og så slipper du alt det sukkeret de putter i det kjøpte tacokrydderet. Bare se på kjøpetacokrydder. Sukker er som regel det de har mest av i hele krydderet!. Men de er sleipe og putter i forskjellige typer sukker slik at det ser ut til at sukker kommer lengre ned på ingredienslista (det som står først på lista er det det er mest av). Bare se hvor sleipe santa maria er:

Ingredienser:
Krydderier (chilipeber (11%), spidskommen/spisskummen (10%), hvidløg (6%)),
druesukker,
løg (19%),
salt, oregano (4%), gærekstrakt, kartoffel/potetstivelse, kartoffel/potetfiber, antiklumpningsmiddel (siliciumdioxid), krydderiekstrakt (paprika).

Legg merke til at de har slått sammen "krydderier" slik at mengden av disse er mer enn druesukkeret. Det er druesukker det er meste av. Over 19% druesukker fordi den står før løk som er 19%.

 

Her er en kjapp oversikt over hva man bør spise og hva man ikke bør spise.

Spis færre måltider og større måltider. Kroppen har ikke godt av å spise lite og ofte. Vi er laget for å spise få store måltider. To måltider er fint, gjerne i et vindu på 8 timer, altså at du går ca 16 timer uten å spise etterpå. Et eksempel på det er å spise lunsj kl 11 og så middag kl 19, eventuelt enda et måltid i midten hvis du ikke spiste nok kl 11 til å holde deg til kl 19.

Anonymkode: b5996...b05

Hvorfor er ikke korn sunt da? Det består mer av sunne fettstoffer enn karbohydrater. Trodde frø var noe lavkrabobølgen heiet på.. 

Man trenger ikke spise mye fett i et måltid for å ta opp vitaminer, holder med litt fett.
Er kjøttdeig renere mat enn havregryn? Forklar gjerne det for meg. 

Mais og havregryn er usunt, men bearnaise er sunt? Altså.. igjen, forklaring her. Er bearnaise også renere enn havregryn? Er mais også en bearbeidet vare? 
 

Må legge til at jeg ikke anbefaler Ts og bare spise en matvare, men heller havregryn enn bearnaise om man skal ned i vekt (og holde seg sunnest mulig).

Endret av Inwe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, addict said:

Jeg tenker at folk skal være veldig veldig forsiktige med å gi kostholdsråd til et barn i vekst

Vil tro det er helt innafor å oppfordre barn til å spise mindre karbohydrater og mer ubearbeidet mat.

Anonymkode: d4a57...089

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...