Gå til innhold

Jeg skal bare spise havregryn i en uke


Maddog

Anbefalte innlegg

Havregryn er ikke usunt.....

Folk as 🤪 Men høy energitetthet er det.

Spis rent kjøtt. Kyllingfile og biff

Og torsk, sei.

Og så mye grønnsaker du vil. Brokkoli f eks Grønne grønnsaker. 

Du kan f eks spise 50 gram havregryn til frokost

 Noen Egg til lunsj

Kyllingfile og brokkoli til middag

Knekkebrød med egg til kvelds

Anonymkode: ce023...800

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Maddog said:

Hvordan finner jeg ut hvor mye jeg har brent da, når jeg jogger brenner jeg ca 400 kalorier 

Hvis du logger all maten du spiser nå, ser du hvor mange kalorier du får ideg hver dag.

Hvis det er 3700 f eks, så kan du legge deg på 3000 om dagen.

 

Anonymkode: ce023...800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden vil du leve på havregryn i en uke når du kan oppnå så mye mer med rent kjøtt/fisk og grønnsaker? 

Anonymkode: da8ba...b4c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor i all verden vil du leve på havregryn i en uke når du kan oppnå så mye mer med rent kjøtt/fisk og grønnsaker? 

Anonymkode: da8ba...b4c

Takk for nye tips. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Havregryn er ikke usunt.....

Folk as 🤪 Men høy energitetthet er det.

Spis rent kjøtt. Kyllingfile og biff

Og torsk, sei.

Og så mye grønnsaker du vil. Brokkoli f eks Grønne grønnsaker. 

Du kan f eks spise 50 gram havregryn til frokost

 Noen Egg til lunsj

Kyllingfile og brokkoli til middag

Knekkebrød med egg til kvelds

Anonymkode: ce023...800

Er det nødvendig og Kutte ut lunsj og kvelds sann det er to måltid da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med foreldrene dine eller en annen voksen som du har tillit til og som kjenner dine matvaner. Du må ikke på noe diett, du kan kanskje ha en sunn livsstilsendring? En som ikke skader deg. Snakk med noen og ta vare på deg selv. ♥️❤️

Endret av irut
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du spiser kun havregryn, kun epler eller hva det enn måtte være, så hjelper det ikke på lang sikt. Kroppen din vil tilslutt tenke: «vettu hva, havregryn er det eneste jeg får, så jeg bør spare på dette» også kommer kiloene tilbake igjen. 
 

Prøv heller å spise sunt og variert. Små måltid hver 3.-4. time. Frukost? Knekkebrød eller grovt brød med masse grønt (Paprika, spinat, agurk, tomat), sleng inn en avokado (fettet er bra for deg) med litt salt, pepper og kvernet chili. Gjerne ta med et kokt egg og masse magert kjøtt, for eksempel skinke eller kalkunpålegg. Som mellommåltid, frukt. Kanskje en yoghurt med lite sukker og fett, bland med litt god, sunn frukostblanding (eller havregryn for den del), evt friske bær, syltetøy osv. Til middag, prøv å spis fra frukost tallerken istedet. Halve fatet med grønt (brokkoli, blomkål osv). 
 

Drikk masse i løpet av dagen, da føler du deg ikke så sulten heller. Neste gang du drar på butikken, kjøp bare «sunne ting». På denne måten er det enklere å unngå fristelser som for eksempel sjokoladen i skapet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, irut said:

Snakk med foreldrene dine eller en annen voksen som du har tillit til og som kjenner dine matvaner. Du må ikke på noe diett, du kan kanskje ha en sunn livsstilsendring? En som ikke skader deg. Snakk med noen og ta vare på deg selv. ♥️❤️

Tusen takk😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare jeg som er slank og spiser havregrøt nesten hver dag? Jeg har til og med kaloririke frø på. Skulle tro det var rent sukker slik enkelte snakker om det. 

Anonymkode: 2836d...37d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare jeg som er slank og spiser havregrøt nesten hver dag? Jeg har til og med kaloririke frø på. Skulle tro det var rent sukker slik enkelte snakker om det. 

Anonymkode: 2836d...37d

haha har spist en diger skål havregrøt til kvelds i årevis. med mandler, solsikke og linfrø. og dadler og banan. vekten er stabil og jeg gleder meg til kveldsen jeg😛

Anonymkode: dc191...4d3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sulte seg ned i vekt er ingen god løsning. Sannsynligheten for at du lykkes er også liten. 

Kroppen og hjernen din trenger næring, spesielt i din alder. Spis heller havregrøt til frokost med frukt/bær og nøtter på. Ellers kan jeg anbefale helt vanlig mat. Brød, fisk, kjøtt, bønner, grønnsaker. Salat kan du spise som tilbehør til mat. 

Anonymkode: c49fb...459

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Maddog skrev:

Hvordan finner jeg ut hvor mye jeg har brent da, når jeg jogger brenner jeg ca 400 kalorier 

Denne dietten handler om å telle hvor mange gram du spiser. Så du skal ikke tenke på kalorier. 
 

La oss si at du veier 90kg kvelden før og 89kg på morningen.
 

Da har du 1000 gram per dag. Ta bort 200gram som skal være vekttapet ditt den dagen. 

så har du 800gram du kan fordele utover måltidene.  Gram mengden varierer hver eneste dag. Så du slipper å telle kalorier.

Du kan og veie deg før hvert måltid for å finne ut hvor mye du har forbrent siden siste måltid. 
 

Alt står i den linken jeg sendte deg.  

Anonymkode: ce639...984

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper ikke kutte ned på antall måltider.

Det er det totale kaloriinntak som teller.

Kutter du ut, risikerer du å bli kjempesulten, og så spise mer.

Hva spiser du nå i løpet av en dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare jeg som er slank og spiser havregrøt nesten hver dag? Jeg har til og med kaloririke frø på. Skulle tro det var rent sukker slik enkelte snakker om det. 

Anonymkode: 2836d...37d

Ingen som sier det er sukker. Ts vil spise det til alle måltider og tror han magisk blir slank av det. 

Anonymkode: 76c2d...737

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Truly said:

Det hjelper ikke kutte ned på antall måltider.

Det er det totale kaloriinntak som teller.

Kutter du ut, risikerer du å bli kjempesulten, og så spise mer.

Hva spiser du nå i løpet av en dag?

Brød/knekkebrød, ris og sånt. Jeg spiser helt normalt egentlig. Kylling og laks Osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Maddog skrev:

Så jeg skal spise salat med egg osv? Og knekkebrød til frokost

Kutt ut knekkebrød også. Korn er ikke sunt.

Salat med egg er bra. Bare pass på å spise godt med fett til hvis du spiser salat. Egg er en god fettkilde hvis du har nok av det i. Jeg liker å lage pestokrem (pesto med rømme) eller "utvannet" pesto (pesto med kaldpresset olje) til dressing. Og husk at du skal ha godt med fett til hvert eneste måltid. Minst 5 gram fett. Uten fett i måltidet tar du ikke opp det fettløselige vitaminene A, D, E og K.

Omelett er bra, fyll med det du ønsker skinke, ost, paprika, fetaost, oliven, løk, pesto, krydder.

Min standardmiddag er: Stek noe rent kjøtt (biff, kjøttdeig, kotelett, kyllingfilét, andebryst, laks, torsk) i meierismør, stek grønnsaker som vokser over jorda i meierismør, lag en god, feit saus til. Jeg bruker bare en stekepanne og steker først kjøttet, så ligger kjøttet og hviler litt på kjøkkenbenken mens jeg steker grønnsakene, og så tar jeg ut grønnsakene og lager saus i panna. For eksempel litt creme fraiche, gulost og krydder. Bare varmer opp til gulosten smelter og rører alt sammen. Ferdig. Panna har gode smaker fra kjøttet og grønnsakene som man får inn i sausen. Jeg varierer hvilket kjøtt jeg bruker, varierer hvilke grønnsaker jeg bruker og varierer hvilke krydder og meieriprodukter jeg bruker i sausen. Bearnaisesaus er jo også himmelskt godt. 

Jeg er også veldig glad i å lage tacosalat. Putter alt jeg ville hatt i tacoen (obs, ikke mais) i en skål og blander sammen og spiser med skje. Kjøttdeig, tacokrydder, tacosaus, seterrømme, guacamole, ost, salat, agurk, paprika, avocado, løk, tomater. Tantebarna vil bare spise taco slik etter at de så meg spise det slik. Foreldrene er bare glad til. Mindre søl enn lefser, og tacolefser er ikke sunt.

Et tips her er å blande eget tacokrydder. Det er kjempeenkelt, ingrediensene finner du i krydderhylla, og så slipper du alt det sukkeret de putter i det kjøpte tacokrydderet. Bare se på kjøpetacokrydder. Sukker er som regel det de har mest av i hele krydderet!. Men de er sleipe og putter i forskjellige typer sukker slik at det ser ut til at sukker kommer lengre ned på ingredienslista (det som står først på lista er det det er mest av). Bare se hvor sleipe santa maria er:

Ingredienser:
Krydderier (chilipeber (11%), spidskommen/spisskummen (10%), hvidløg (6%)),
druesukker,
løg (19%),
salt, oregano (4%), gærekstrakt, kartoffel/potetstivelse, kartoffel/potetfiber, antiklumpningsmiddel (siliciumdioxid), krydderiekstrakt (paprika).

Legg merke til at de har slått sammen "krydderier" slik at mengden av disse er mer enn druesukkeret. Det er druesukker det er meste av. Over 19% druesukker fordi den står før løk som er 19%.

 

Her er en kjapp oversikt over hva man bør spise og hva man ikke bør spise.

Spis færre måltider og større måltider. Kroppen har ikke godt av å spise lite og ofte. Vi er laget for å spise få store måltider. To måltider er fint, gjerne i et vindu på 8 timer, altså at du går ca 16 timer uten å spise etterpå. Et eksempel på det er å spise lunsj kl 11 og så middag kl 19, eventuelt enda et måltid i midten hvis du ikke spiste nok kl 11 til å holde deg til kl 19.

Anonymkode: b5996...b05

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TS er 15 år. Ikke vits å starte no lchf greier da...

At folk fremdeles sverger til dette...🦧

Anonymkode: ce023...800

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Maddog said:

Brød/knekkebrød, ris og sånt. Jeg spiser helt normalt egentlig. Kylling og laks Osv

Men du er lubben?

Da kan du jo f eks bare kutte litt ned på noe.

Husk at juice f eks er endel kalorier. Energidrikker og brus som ikke er sukkerfri.

Du må bare se litt strengt på kostholdet.

Kjøper du iblant en sjokolade f eks?

Spiser du f eks 4 brødskiver, kutt ned til 3.

Anonymkode: ce023...800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutte ut knekkebrød fordi korn ikke er sunt? Det er jo bare ikke sant. Hvorfor si til et ungt menneske at de skal ekskludere en hel matvaregruppe? Sånt må du ikke høre på TS. Følg kostrådene til helsedirektoratet, så er du trygg.

https://helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/kostrad/helsedirektoratets-kostrad

Anonymkode: 12b8c...836

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kutte ut knekkebrød fordi korn ikke er sunt? Det er jo bare ikke sant. Hvorfor si til et ungt menneske at de skal ekskludere en hel matvaregruppe? Sånt må du ikke høre på TS. Følg kostrådene til helsedirektoratet, så er du trygg.

https://helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/kostrad/helsedirektoratets-kostrad

Anonymkode: 12b8c...836

Man kan fint slutte å spise noe hver dag som ikke er sunt og heller bare spise det en gang i blant. Jeg er kritisk til rådene fra helsedirektoratet (og deres internasjonale ekvivalenter) fordi da disse kom i USA så skjøt overvekt i været og vi blir stadig sykere. Det er ikke tilfeldig. Disse rådene var aldri basert på fakta. De var basert på at en politiker i USA mente at noe måtte gjøres NÅ og at man ikke kunne vente. Han ignorerte klagene fra ekspertene om at man ikke visste nok til å gi råd om å kutte ned på fett (og derfor basere oss på karbohydrater siden vi jo måtte spise). Sitat: "en senator har ikke den luksusen en vitenskapsmann at han kan vente til man har bevis." Så sånn ble det, og så ble det slik at man bare fikk støtte til forskning hvis den ikke utfordret teorien om at fett og særlig mettet fett var usunt, og så ble de fleste hjernevasket til å tro at mettet fett er usunt og korn er sunt.

LCHF er sunt, så hvorfor ikke spise sunt?

Og "ekskludere en hel matvaregruppe"? Det er ikke noe galt med å kutte ut "en hel matvaregruppe" når denne matvaregruppa er usunn. "Korn og kornvarer" er en usunn matvaregruppe. Du er klar over at disse gruppene er bare arbitrære? Det kunne likesågodt vært 2 grupper, f.eks. "animalskt" og "vegetabilskt".

Anonymkode: 0a472...b5b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...