Gå til innhold

Hvorfor la dere påskeaften til et kjøpesenter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå er det ingen forbud mot å gå på kjøpesenter heller. Bent Høie sa til og med under debatten på NRK at man fint kunne gå og shoppe om man hadde penger til overs man hadde lyst til å bruke for å støtte butikkene og bidra til å holde noe av hjulene i gang. Så lenge man holder avstand og ikke tar på unødige ting, så er det ikke farlig å gå på butikker.

En viss smitte vil det være og de har tatt høyde for hvor stor smitte de vil takle når de har iverksatt tiltakene. Smitten er kraftig redusert ved å stenge ned ting hvor man er i direkte kontakt med hverandre, men det har ikke blitt ansett som farlig å ha butikker åpne og dermed er de fortsatt åpne. Noe av samfunnet må fortsette å gå sin gang og det er tatt høyde for dette når tiltakene er utarbeidet. De hadde aldri stått på TV og sagt man kunne shoppe hvis det hadde vært så ille som dere skal ha det til.

Har forøvrig selv vært en snartur innom noen sentre i Oslo og det er på langt nær som en normal hverdag de gangene jeg har vært innom og de fleste holder avstand. Om man selv er livredd, så får man holde seg innendørs, men det blir feil å pålegge alle andre å følge private «regler» man setter seg og bli sur når man ser andre ikke følger de. Man får forholde seg til de regler som er offentlige, så får de med egne regler ha de for seg selv og ikke tre de over andre.

Anonymkode: aedec...232

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere som hele tiden klager på folk som er på butkken eller et kjøpesenter, forstår dere at vi må faktisk handle mat og varer for at ikke butikker skal gå konkurs ? Og det er da ikke sagt noe om at en ikke bør handle for tiden. Det er da mer enn nok arbeidsledige og permitterte som det er for tiden. Og med folk sitt hysteri blir det helt sikkert mange flere konkurser og mange flere arbeidsledige etter dette her er over.

Jeg var ikke på senter i går, kun en liten tur på matbutikken.

Anonymkode: 0a4e7...5a8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det ingen forbud mot å gå på kjøpesenter heller. Bent Høie sa til og med under debatten på NRK at man fint kunne gå og shoppe om man hadde penger til overs man hadde lyst til å bruke for å støtte butikkene og bidra til å holde noe av hjulene i gang. Så lenge man holder avstand og ikke tar på unødige ting, så er det ikke farlig å gå på butikker.

En viss smitte vil det være og de har tatt høyde for hvor stor smitte de vil takle når de har iverksatt tiltakene. Smitten er kraftig redusert ved å stenge ned ting hvor man er i direkte kontakt med hverandre, men det har ikke blitt ansett som farlig å ha butikker åpne og dermed er de fortsatt åpne. Noe av samfunnet må fortsette å gå sin gang og det er tatt høyde for dette når tiltakene er utarbeidet. De hadde aldri stått på TV og sagt man kunne shoppe hvis det hadde vært så ille som dere skal ha det til.

Har forøvrig selv vært en snartur innom noen sentre i Oslo og det er på langt nær som en normal hverdag de gangene jeg har vært innom og de fleste holder avstand. Om man selv er livredd, så får man holde seg innendørs, men det blir feil å pålegge alle andre å følge private «regler» man setter seg og bli sur når man ser andre ikke følger de. Man får forholde seg til de regler som er offentlige, så får de med egne regler ha de for seg selv og ikke tre de over andre.

Anonymkode: aedec...232

Jeg bor selv i en av Norges største byer og er nabo med noen av de største sentrene vi har. Min lokale post og matbutikk ligger derfor også der. Jeg var innom senteret for å hente en pakke som snart ville ha blitt sendt i retur. Jeg ser ikke et problem med å gå på kjøpesenteret hvis man har noe der å gjøre. Hvis det bare er folk som henger det fordi de ikke har noe annet å gjøre på kan det bli mer problematisk siden man vil unngå store ansamlinger. 

Jeg har i denne perioden stort sett vært innom for å hente post. Jeg har gjerne ventet til det har samlet seg opp litt med post slik at jeg ikke trenger å gå så mange ganger. Jeg har også vært flink med å handle inn for flere dager slik at jeg ikke har trengt å gå innom matbutikken så mye. Jeg har også vært innom andre butikker på senteret men da har det vært for å kjøpe ting jeg trenger. De fleste butikker er dessuten stengt så det er ikke mye man kan gå å shoppe hvis man ønsker det. Har jeg hatt lyst å shoppe har jeg benyttet meg av nettet. Mange butikker har hatt gratis eller svært rimelig hjemlevering. 

Anonymkode: 6b4bf...b88

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnslig diskusjonsteknikk. Jeg var ikke på kjøpesenteret i dag, men er helt enig med det klare flertallet som har påpekt ironien i at du kritiserer andre når du var der selv. 

Anonymkode: a77b7...d6d

Enig. Og jeg var heller ikke på senteret i går. 

Anonymkode: a05c3...a29

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde ikke folk gikk å ruslet hele familien på senteret i disse dager men der tok jeg feil. Det var mange familier med både små og store barn som tuslet rundt der. Hvorfor tilbringer dere dagen på senteret og kafeene folkens? 

Anonymkode: 334ab...8ac

Kanskje fordi folk nå har skjønt at viruset ikke er så farlig som man trodde i begynnelsen av mars?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som hele tiden klager på folk som er på butkken eller et kjøpesenter, forstår dere at vi må faktisk handle mat og varer for at ikke butikker skal gå konkurs ? Og det er da ikke sagt noe om at en ikke bør handle for tiden. Det er da mer enn nok arbeidsledige og permitterte som det er for tiden. Og med folk sitt hysteri blir det helt sikkert mange flere konkurser og mange flere arbeidsledige etter dette her er over.

Jeg var ikke på senter i går, kun en liten tur på matbutikken.

Anonymkode: 0a4e7...5a8

Altså det er forskjell på å handle mat og strengt nødvendige varer på en måte som gjør at en går kjapt inn og kjapt ut, fremfor å sose rundt på et kjøpesenter, sette seg på kafe, og stille seg i kø for å kjøpe krimskrams man kan vente med eller kjøpe på nett. Folk må jo tenke, Bent Høie mente nok neppe at man skulle stelle seg i tette køer for varer man strengt tatt ikke trenger og lene seg opp i trynet på de butikkansatte bak pleksiglasset.

På grunn av at så mange gjør dette, så kan dere regne med full nedstening igjen om noen uker, og da kan vi risikere å miste hele sommeren og deler av høsten - i første omgang.

Anonymkode: 81f65...a36

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Altså det er forskjell på å handle mat og strengt nødvendige varer på en måte som gjør at en går kjapt inn og kjapt ut, fremfor å sose rundt på et kjøpesenter, sette seg på kafe, og stille seg i kø for å kjøpe krimskrams man kan vente med eller kjøpe på nett. Folk må jo tenke, Bent Høie mente nok neppe at man skulle stelle seg i tette køer for varer man strengt tatt ikke trenger og lene seg opp i trynet på de butikkansatte bak pleksiglasset.

På grunn av at så mange gjør dette, så kan dere regne med full nedstening igjen om noen uker, og da kan vi risikere å miste hele sommeren og deler av høsten - i første omgang.

Anonymkode: 81f65...a36

Her tenker jeg vel at myndighetene må bli litt mer tydelige i rådene etter påske. 

Jeg tenker det er kjempeviktig å få samfunnet i gang og vi bør handle - MEN man trenger ikke å dra på shoppingturer som en sosial event.   Man skal handle det man trenger og gjøre det effektivt.  

Det koster ikke allverden å få levert det man kjøper på døren heller. 

Jeg håper vel dette vil fungere bedre etter påske - nå blir det litt for kort tid butikkene er åpne i påske - samt at mange har vel begynt å kjede seg litt og kanskje har blitt litt slepphendte. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, punkyB skrev:

Her tenker jeg vel at myndighetene må bli litt mer tydelige i rådene etter påske. 

Jeg tenker det er kjempeviktig å få samfunnet i gang og vi bør handle - MEN man trenger ikke å dra på shoppingturer som en sosial event.   Man skal handle det man trenger og gjøre det effektivt.  

Det koster ikke allverden å få levert det man kjøper på døren heller. 

Jeg håper vel dette vil fungere bedre etter påske - nå blir det litt for kort tid butikkene er åpne i påske - samt at mange har vel begynt å kjede seg litt og kanskje har blitt litt slepphendte. 

Ja, vi får håpe at det presiseres hva som menes med å støtte de lokale butikkene siden mange tydeligvis ikke greier å tenke selv. Norges befolkning er ofte som en stor barnehage.

Men det kan være for sent allerede, det vet vi om noen uker. Og vi risikerer at alt blir stengt til over sommeren. Grensene åpner vel en gang i 2025 kanskje med det dette tempoet.

Anonymkode: 81f65...a36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er mange som fremdeles skal sitte med hjemmekontor og hjemmeundervisning i mange uker til og jeg skjønner ikke vitsen med den innsatsen når folk ikke bryr seg lenger. Respektløst

Anonymkode: 3e531...d29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel skal man først på senteret så er det helt legitimt og anbefalt at man tar en tur, ikke 20. Slutt og vær hoven. 

Anonymkode: 1f9d6...238

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Bondo said:

Takket være disse idiotene så blir kanskje mer stengt etterhvert. 
 

Erna: Nå ser vi at folk ikke er så flinke til å følge våre tiltak og oppfordringer. Derfor velger vi å stenge alle kjøpesentere fram til 16.mai. 
Ja, det er et tenkt scenario. Men jeg vil ikke at det kommer dit.

Et annet tenkt scenario er: "Carl I Hagen danser halling, joikende ned Karl Johan i ført kanindrakt." Jeg vil ikke at vi kommer dit.

Anonymkode: d4b28...bbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et annet tenkt scenario er: "Carl I Hagen danser halling, joikende ned Karl Johan i ført kanindrakt." Jeg vil ikke at vi kommer dit.

Anonymkode: d4b28...bbb

Hahaha, keep em coming!!!! 😂 

Anonymkode: 1f9d6...238

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et annet tenkt scenario er: "Carl I Hagen danser halling, joikende ned Karl Johan i ført kanindrakt." Jeg vil ikke at vi kommer dit.

Anonymkode: d4b28...bbb

😂😂😂Det hadde vært moro å se😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, Krantz95 skrev:

Kanskje fordi folk nå har skjønt at viruset ikke er så farlig som man trodde i begynnelsen av mars?

Hvor har du fått den villfarelsen fra? Det er ingen som har sagt at viruset er mindre farlig. Det er fortsatt slik at folk vil bli veldig alvorlig syke, og at det vil bli en del døde. Det har siden starten av mars også vist seg at det ikke bare er gamle og/eller syke som dør. 

Nå har Norges helsevesen fått den pausen de trengte for å ta ut maksimal kapasitet på koronapasienter, ved å rigge om fysisk til smitteavdelinger, rekruttere tilbake eks-sykepleiere og sette studenter i full jobb.

Vi har FORTSATT ikke senger og folk nok i helsevesenet her i landet til å takle full åpning av samfunnet = full spredning av smitte. Derfor åpnes NOE nå, slik at helsevesenet skal klare å takle antall syke (også i egne rekker,), respiratorpasienter og døde.

Myndighetene vet at åpningen vil føre til sykdom og død, men de håper folk er forsiktige og følger smittevernrådene så godt de kan slik at det ikke blir full krise. 

Samles på kjøpesentra? Idioti.

Anonymkode: 3d80f...937

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har du fått den villfarelsen fra? Det er ingen som har sagt at viruset er mindre farlig. Det er fortsatt slik at folk vil bli veldig alvorlig syke, og at det vil bli en del døde. Det har siden starten av mars også vist seg at det ikke bare er gamle og/eller syke som dør. 

Anonymkode: 3d80f...937

I februar/begynnelsen av mars trodde jeg viruset var veldig mye mer farlig enn det jeg tror nå. Da var jeg også en av hysterikerne.

Fra tallene som kom i begynnelsen av mars så det ut til at dødsraten var 1-2%. Tyskland har nå estimert dødsrate på 0,37%.

Dessuten går det greit nok i Sverige. De har fortsatt langt under antall døde i forhold til år da influensaen er sterk.

Ifølge "European monitoring of excess mortality for public health action" var total dødsrate i Europa høyere vinteren 2017/18 enn den er nå.

Dermed er jeg nå sikker på at viruset er mindre farlig enn det jeg først trodde i begynnelsen av mars. Kanskje de andre på kjøpesenteret tror litt som meg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.4.2020 den 9.52, AnonymBruker skrev:

For meg er det totalt uaktuelt å betale ekstra for mat og varer bestilt på nett. Når butikken og apotek er så nærme som her.

Anonymkode: 0a4e7...5a8

Nettopp. Frakten er jævla dyr, og så tar det en måned før man får varene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

57 minutter siden, Krantz95 skrev:

I februar/begynnelsen av mars trodde jeg viruset var veldig mye mer farlig enn det jeg tror nå. Da var jeg også en av hysterikerne.

Fra tallene som kom i begynnelsen av mars så det ut til at dødsraten var 1-2%. Tyskland har nå estimert dødsrate på 0,37%.

Dessuten går det greit nok i Sverige. De har fortsatt langt under antall døde i forhold til år da influensaen er sterk.

Ifølge "European monitoring of excess mortality for public health action" var total dødsrate i Europa høyere vinteren 2017/18 enn den er nå.

Dermed er jeg nå sikker på at viruset er mindre farlig enn det jeg først trodde i begynnelsen av mars. Kanskje de andre på kjøpesenteret tror litt som meg?

Går ut fra at du  har fraskrevet deg eventuell sykehusinnleggelse og respirator om du skulle bli alvorlig syk av korona.

Anonymkode: fbc6f...371

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Går ut fra at du  har fraskrevet deg eventuell sykehusinnleggelse og respirator om du skulle bli alvorlig syk av korona.

Anonymkode: fbc6f...371

Hvorfor skulle jeg det? Både Norge og Sverige har ledig kapasitet. Dette går fint, slutt å krisemaksimere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...