Gå til innhold

Det å kommunisere med de som snakker norsk som andrespråk.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

a) Holder det om kollega snakker forstålig på jobben?

b) Har dere oppleved en lege, sykepleie eller psykolog som snakker norsk som andrespråk.

Hva synes dere om å ha viktige samtaler sånn som helsa med dem?

Anonymkode: 4151b...3a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kjenner både leger, ingeniører og andre med norsk som andrespråk. Er ingen problem. 

Anonymkode: c13b1...567

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de snakker norsk er det vel revnende likegyldig om det er første, andre eller tredje eller fjerde språket? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 hours ago, Peanut said:

Om de snakker norsk er det vel revnende likegyldig om det er første, andre eller tredje eller fjerde språket? :blink:

Fordi det ikke kan være like flytende og jeg bare lurer på om det blir forstyrende i kommunikasjon, særlig i sånne viktige samtaler.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen problem med det, så lenge de snakker OK norsk. Ofte veldig smarte mennesker som behersker flere språk. Har indisk lege, tysk psykolog, spansk jordmor, fransk sjef og polske kollegaer. Ser på det som et stort pluss at de har med seg flere erfaringer i livet enn hva alle andre har.

Anonymkode: 9dff1...7c1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det viktigste for meg er at de forstår sørlandsk. Jeg har snakket med østlendinger og nordlendinger som ikke forstår hva jeg mener når jeg sier at jeg har det greit. 

Anonymkode: de573...9b6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er jo stor forskjell på hvor godt norsk disse snakker, men stort sett får man ikke jobb i et sånt yrke uten å ha godt språk. Da går det helt greit, noe det altså har gjort i mitt møte med f.eks. lege. Derimot hadde jeg på et tidspunkt et møte med optometrist som snakket fryktelig dårlig norsk, noe som var utfordrende - vi endte med å kommunisere på engelsk.

Anonymkode: 7add2...ddb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet om flere som har norsk som andrespråk, har aldri tenkt på det..det finnes jo de som er født her som har lært seg norsk på barnehagen og eller skole, og de som er kommet hit i ettertid og snakker norsk veldig bra.. Mannen min er tospråklig, og har aldri tenkt at kommunikasjon skal være noe problem, ikke språklig ihvertfall.. 

Anonymkode: 58321...1fe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 9.4.2020 den 23.07, AnonymBruker skrev:

a) Holder det om kollega snakker forstålig på jobben?

b) Har dere oppleved en lege, sykepleie eller psykolog som snakker norsk som andrespråk.

Hva synes dere om å ha viktige samtaler sånn som helsa med dem?

A) Ja egentlig, men med utgangspunkt i min jobb blir det litt slitsomt å stadig forklare ting siden de ikke forstår alle nyansene i språket.

B) Min tidligere fastlege var indisk, snakket flytende norsk, og var utrolig flink og grundig. Faktisk den beste legen jeg har hatt noen gang!

Anonymkode: 03a34...001

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stort sett ikke særlig problemer med å kommunisere uansett om den andre ikke er særlig stødig i norsk. 

Men det virker som at nesten hver gang jeg eller barna har måttet på legevakt/sykehus så treffer vi på leger som er vanskelig å forstå eller helst at de har vansker med å forstå oss. Får det jo til likevel, men har noen ganger blitt litt usikker på om alt ble forstått korrekt. Så må prøve å dobbeltforsikre meg om akkurat det. 

Det er selvsagt viktig i slike situasjoner. Legene er sikkert flinke faglig, men om de er dårlige i norsk burde de ha med seg en sykepleier som man kan kommunisere 'trygt' med. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Veldig vanskelig i mange tilfeller, har jobbet med titalls innvandrere opp igjennom som man må passe på og gå etter fordi man vet aldri om de oppfatter beskjeder.  Gir du en beskjed nikker de fleste bare og sier ja ja.  Også har de i mange tilfeller ikke skjønt noe.  Utrolig slitsomt.  

Anonymkode: 5cfbf...11d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det jobber dessverre altfor mange i omsorgsyrker som ikke snakker godt nok norsk.

Tenk deg hvor tydelig du må være i møte med eldre med nedsatt hørsel og som er nedsatt kognitivt. I møte med små barn. I møte med andre som snakker dårlig norsk på sin måte. Eksemplene er mange, jeg forstår godt at man skal ha bestått norsk 3 eller hva det heter. Dessverre er ikke dette tilstrekkelig.

Anonymkode: 00606...da1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om de har Norsk som annen-/tredjespråk spør jeg om de foretrekker Engelsk, uansett profesjon eller sammenheng jeg møter dem i. Ofte er forståelsen bedre da i de yrkesgruppene du nevner, da de er vant med Engelsk i utdannelsen. 

Anonymkode: f15ae...e47

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har flere kollegaer som ikke har norsk som morsmål. De har ikke norsk som andrespråk, heller, for den del.

Jeg har også vært hos leger og annet helsepersonell som ikke har norsk som morsmål.

Helsepersonellet har det gått veldig greit med. De har både forstått norsk helt utmerket, og snakket svært tydelig og forståelig. De fleste kollegaene mine er også flinke både muntlig og skriftlig, og lette å forstå. Hvor viktig språket er muntlig og skriftlig kommer an på hvilke oppgaver de har. Det er kun én gang jeg har vært borti at arbeidsgiver virkelig hadde satt feil person på feil plass, og det var en som verken hadde god forståelse av norsk eller snakket forståelig, og som satt på IT-brukerstøtte. :murvegg: 

Anonymkode: 088db...8c1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...