Gå til innhold

Skal ikke helsepersonell være ekstra forsiktige?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mener å ha hørt at helsepersonell skal være ekstra forsiktige for å inngå smitte. Altså enda mer restriktiv i forhold til sosial omgang etc?

Anonymkode: d958a...fd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvsagt må de tenke ekstra på det og jeg regner med de fleste gjør det. 

Anonymkode: b0367...f70

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei

Anonymkode: f5d60...323

Å?

Har en lege i omgangskretsen og han er bedt om å isolere seg utenom jobb. Samme med ei som jobber i hjemmetjenesten
Men traff en intensivsykepleier i dag som lever som normalt. Drar på besøk, lar ungene delta i sosiale sammenkomster osv.

Anonymkode: d958a...fd7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å?

 

Anonymkode: d958a...fd7

Nei

Anonymkode: f5d60...323

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ekstra forsiktig, men egentlig lurer jeg på hvorfor jeg gidder når jeg ser hvordan andre holder på. Lekeplassen i borettslaget er full hver dag, får snapper om nabofester, veninnevinkvelder og fellesturer mellom flere familier. Folk stimer sammen og trenger seg frem på butikken, mange gidder heller ikke holde avstand når de går tur. Jeg holder meg for meg selv, går ikke der det er mange folk, har handlet to-tre ganger på en mnd, dropper kollektivreiser og ser ikke en kjeft. Liten vits i når resten av folket gir totalt faen. Og hvis noen da blir syk klager de på politikerne framfor å se på egen oppførsel. Der jeg jobber er for øvrig alle forsiktig, ingen vil dra smitte med inn i avdelingen.  

Anonymkode: 15b12...095

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis alle følger de retningslinjene som er gitt, så trenger ingen egentlig å gjøre noe mer enn det - uansett hvor man jobber.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ingen grunn til at helsepersonell skal ha flere restriksjoner enn andre. Man skal uansett holde seg mest hjemme og barna skal ha max 1-2 faste lekevenner og da utendørs.

Anonymkode: 5591f...89b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ekstra forsiktig, men egentlig lurer jeg på hvorfor jeg gidder når jeg ser hvordan andre holder på. Lekeplassen i borettslaget er full hver dag, får snapper om nabofester, veninnevinkvelder og fellesturer mellom flere familier. Folk stimer sammen og trenger seg frem på butikken, mange gidder heller ikke holde avstand når de går tur. Jeg holder meg for meg selv, går ikke der det er mange folk, har handlet to-tre ganger på en mnd, dropper kollektivreiser og ser ikke en kjeft. Liten vits i når resten av folket gir totalt faen. Og hvis noen da blir syk klager de på politikerne framfor å se på egen oppførsel. Der jeg jobber er for øvrig alle forsiktig, ingen vil dra smitte med inn i avdelingen.  

Anonymkode: 15b12...095

Det du snakker om er folk som bryter de vanlige retningslinjene. De er MYE farligere enn helsevesen som følger retningslinene, for å si det mildt....

Anonymkode: 5591f...89b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg jobber med smittsomme pasienter inkl covid er jeg naturlig nok forsiktig mtp at jeg kan smitte andre, men når folk ikke bryr seg om å holde avstand på butikken osv tenker jeg bare at det er karma om de ender opp med å bli smitta faktisk. Jeg gidder faktisk ikke å stresse meg ihjel på butikken fordi jeg er redd for at jeg er asymptomatisk bærer lengre når det gjelder at andre ikke gidder å holde avstand til meg. Før gikk jeg ut av køene for eksempel når folk ikke stod minimum 1 meter unna, men nå skjer det hele tiden så jeg orker ikke. 

Ellers holder jeg meg selvsagt unna alt av folk og er nøye med håndhygiene og holder meg naturlig nok hjemme om jeg får et symptom. 

Anonymkode: 828e8...bc5

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en som jobber som helsepersonell og faen ikke klarer å holde seg unna foreldre og besteforeldre i høy-risikogruppen nå. Han er jo mye mer utasatt for smitte da han flyr fra hus til hus, handler for folk, har barn i barnehage osv. Ha vett nok til å ikke ta med ungene til folk i risikogruppen, bare fordi du vil «puste» litt nå.

Ellers synes jeg de kanskje bør passe litt mer på, men generelt holde reglene og retningslinjer.

Anonymkode: dc5d0...089

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Å?

Har en lege i omgangskretsen og han er bedt om å isolere seg utenom jobb. Samme med ei som jobber i hjemmetjenesten
Men traff en intensivsykepleier i dag som lever som normalt. Drar på besøk, lar ungene delta i sosiale sammenkomster osv.

Anonymkode: d958a...fd7

Dette tror jeg rett og slett ikke noe på.  Utover det så er vel alle bedt om å isolere seg i så stor grad som de kan.  Jeg er også helsepersonell og kan i teorien treffe noen få stykker, men foreløbig har jeg latt det være. Jeg får jo vært litt sosial på jobb, så det har ikke vært noe stort offer for meg.  Ellers synes jeg alle kan passe på seg selv, og ikke opptre som et jævla korona-politi som med glede rakker ned på andre som muligens har brutt en anbefaling! For det er også verdt å merke seg at det er få forbud, det meste er anbefalinger (som det selvfølgelig er ønskelig at alle følger

Anonymkode: 94f14...973

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det skal de ikke. Det kommer klart frem av de nasjonale anbefalingene. Det hjelper ikke at du "mener å ha hørt det" da mange i befolkningen har tatt på seg eksperthatten og man derfor bør være kildekritisk. 

Det får være grenser for hvor mye helsepersonell skal ofre for å jobbe i helsetjenesten. Så lenge befolkningen følger de allmenne regler og råd, og det er tilstrekkelig smittevernsutstyr i helsevesenet, er det ingen grunn til at helsepersonell skal ha større frihetsberøvelse. Målet er å begrense smitten så helsevesenet ikke blir overbelastet, ikke å eliminere det. 

Anonymkode: 25bd6...9f5

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det skal de ikke. Det kommer klart frem av de nasjonale anbefalingene. Det hjelper ikke at du "mener å ha hørt det" da mange i befolkningen har tatt på seg eksperthatten og man derfor bør være kildekritisk. 

Det får være grenser for hvor mye helsepersonell skal ofre for å jobbe i helsetjenesten. Så lenge befolkningen følger de allmenne regler og råd, og det er tilstrekkelig smittevernsutstyr i helsevesenet, er det ingen grunn til at helsepersonell skal ha større frihetsberøvelse. Målet er å begrense smitten så helsevesenet ikke blir overbelastet, ikke å eliminere det. 

Anonymkode: 25bd6...9f5

👏👏👏👏

Anonymkode: 5591f...89b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette tror jeg rett og slett ikke noe på.  Utover det så er vel alle bedt om å isolere seg i så stor grad som de kan.  Jeg er også helsepersonell og kan i teorien treffe noen få stykker, men foreløbig har jeg latt det være. Jeg får jo vært litt sosial på jobb, så det har ikke vært noe stort offer for meg.  Ellers synes jeg alle kan passe på seg selv, og ikke opptre som et jævla korona-politi som med glede rakker ned på andre som muligens har brutt en anbefaling! For det er også verdt å merke seg at det er få forbud, det meste er anbefalinger (som det selvfølgelig er ønskelig at alle følger

Anonymkode: 94f14...973

Den er faktisk sann.

Anonymkode: d958a...fd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor? Det får være grenser for hva helsepersonell skal måtte tåle og ofre. Jeg regner med at helsepersonell forholder seg til de retningslinjene som er satt og det får være godt nok. Hvis ikke må de jo betalt når de er hjemme da, om de da bare skal mure seg inne frem til neste vakt. 

Anonymkode: d3df0...36b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er delvis riktig at helsepersonell må være ekstra forsiktig. Det er for eksempel ikke lovlig for helsepersonell å reise til utlandet. Nå er riktig nok den muligheten stengt for de fleste, men dette gjelder eksplisitt for helsepersonell. https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/koronavirus/smittevern-for-helsepersonell/helsepersonell-som-jobber-med-pasientbehandling-forbys-a-reise-til-utlandet

Noen steder har man også strengere lokale forskrifter i forhold til hvordan helsepersonell skal opptre i ulike settinger. Ellers er det ganske likt som for resten av befolkningen. Jeg kjenner likevel på et ekstra ansvar for å ikke utsette meg selv eller andre for fare. Vi jobber tross alt med mennesker og er i kontakt med flere mennesker enn andre som er på hjemmekontor og bare går på butikken. 

 

Anonymkode: 02928...f9c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er delvis riktig at helsepersonell må være ekstra forsiktig. Det er for eksempel ikke lovlig for helsepersonell å reise til utlandet. Nå er riktig nok den muligheten stengt for de fleste, men dette gjelder eksplisitt for helsepersonell. https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/koronavirus/smittevern-for-helsepersonell/helsepersonell-som-jobber-med-pasientbehandling-forbys-a-reise-til-utlandet

Noen steder har man også strengere lokale forskrifter i forhold til hvordan helsepersonell skal opptre i ulike settinger. Ellers er det ganske likt som for resten av befolkningen. Jeg kjenner likevel på et ekstra ansvar for å ikke utsette meg selv eller andre for fare. Vi jobber tross alt med mennesker og er i kontakt med flere mennesker enn andre som er på hjemmekontor og bare går på butikken. 

 

Anonymkode: 02928...f9c

Det stemmer. Forbudet mot utenlandsreiser gjøres nok permanent for dem som jobber i helsevesenet, kanskje for andre også.

Anonymkode: 0df65...108

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer. Forbudet mot utenlandsreiser gjøres nok permanent for dem som jobber i helsevesenet, kanskje for andre også.

Anonymkode: 0df65...108

Permanent?? Dæven da tror jeg vi vil se en masseflukt av helsepersonell. Det skal en solid kompensasjon til for å utestenge hele denne gruppen fra noe så og si hele befolkningen setter svært høyt. Jeg kan ikke forestille meg hva det skal være.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, youcancallmejune skrev:

Permanent?? Dæven da tror jeg vi vil se en masseflukt av helsepersonell. Det skal en solid kompensasjon til for å utestenge hele denne gruppen fra noe så og si hele befolkningen setter svært høyt. Jeg kan ikke forestille meg hva det skal være.

Det er allerede svært mange i det offentlige helsevesenet som ser seg om etter jobber i det private. Slik har det for så vidt alltid vært da man tjener mye bedre i det private. Men nå når man har blitt påtvunget 50 og 60 timers arbeidsuker, tredelt turnus, nye arbeidsplasser og ukjente arbeidsoppgaver helt uten kompensasjon, så er man møkk lei av å bli pisset på. Det norske helsevesenet er ynkelig og lite etter 30 år med nedskjæringer, og det forundrer meg ikke om de nektes av regjeringen å reise utenlands i lange tider heller. 

Anonymkode: 5591f...89b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...