Gå til innhold

Hvilke hel/halvfabrikata/ferdigmat bruker du i stedetfor hjemmelaget?


Gjest Albbas

Anbefalte innlegg

Glemte Toro Brownies! Pleier å lage alle andre kaker og bakverk fra bunnen av, men browniesen fra Toro er digg. Pleier å pimpe den opp litt med salt karamellsaus, peanøttfrosting eller kremostglasur og bær om jeg skal ha gjester. Den passer også godt med vaniljeis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi kjøper sånne ting som tørr pasta og ost, og dessuten ferdig karripulver og potetgull. Men jeg antar det ikke er sånne ting du mener? 

Anonymkode: 4d14e...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager stort sett alt selv, inkludert majones og leverpostei. Men bearnaise saus jukser jeg med. Innimellom kjøper jeg også kraft fra jacobs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holiday dip mix posen, synes jeg er fantastisk! 

Anonymkode: 5a397...2d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bearnaisesaus fra beger, noen Toro-gryter (skyt meg - jeg liker både Bali kyllinggryte, Jegergryte og Stroganoff), karbonader, medisterkaker, kjøttkaker, pølser, fiskegrateng, fiskekaker og fiskeboller.

Av potetretter synes jeg fløtegratinerte poteter fra frysedisken er bedre enn de jeg lager selv. Pommes frites lager jeg heller ikke fra bunnen, og det må innrømmes at den ferdige potetmosen fra IKEA også smaker bra, men litt i overkant salt. Pastavarianter kjøper jeg også, selvsagt.

Jeg kjøper dessuten sur-søt saus og tikka masala fra glass, og sånne ting som sweet chili-saus, salsa og ketsjup. Ferdige pizzabunner, ferdig pizzasaus og en og annen ferdig rømmedressing blir også med hjem. Ikke gidder jeg lage taco-krydder selv, heller.  

Jeg baker svært sjelden brød eller knekkebrød selv, og aldri lomper, lefser eller flatbrød. Jeg drikker gjerne saft, men Fun Light produseres ikke på min kjøkkenbenk. :fnise: Det jeg faktisk lager selv, er syltetøy og rørte bær. Der er jeg ganske selvforsynt.

Jeg bruker i det hele tatt ganske mange ting som er hel- og halvfabrikata, og er neppe alene om det. Hvis "ingen" hadde brukt det ville de ikke solgt det i butikken ;) Det er ikke slik at hver middag BARE består av hel- og halvfabrikata. De færreste gjør egentlig det. Mange middager er laget fra bunnen, men enda flere har ett eller flere innslag av ett eller annet som i teorien KUNNE vært laget fra bunnen, men som jeg av tids-, energi- og utstyrshensyn ikke gjør. 

 

Endret av Ullvott
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Liker Toro sine vafler og brownies, er også glad i meksikansk tomatsuppe. Aner ikke hvorfor jeg liker den suppen så godt, jeg har prøvd å etterlikne den flere ganger og en gang så fikk jeg det til! Dumme meg skrev selvsagt ikke ned oppskriften. 

Ellers så bruker jeg mye Jacobsprodukter, da spesielt de sausene og kylling/kjøttkraft.

Anonymkode: 3bd4c...e44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man lage god tomatsaus eller tomatsuppe så bør det langtidskoke. Når jeg lager hjemmelaget tomatbasert gryterett så koker jeg det først med lokk i en time halvannen. Deretter uten lokk for å redusere den i sånn to timer. Da blir smaken rund og veldig god. 

Anonymkode: b2ffc...a1e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boller. Smaker mye bedre kjøpt.

Rundstykker.

Grønnsakskraft

Veganburgere og annet kjøtterstartning

Iskrem, selv om jeg lager det ofte selv. 

Anonymkode: d41c9...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskeboller kjøper jeg iblant. Og så hender det jeg kjøper sjysaus fra Toro da den er fin og bruke i hjemmelaget saus jeg ikke blir helt fornøyd med.

Makaroni, hermetiske tomater og Holiday dip som er veldig god. Har også spist lasagne som er på pose, og den syns jeg er helt ok, selv om det ikke likner så mye på hjemmelaget lasagne. Sikkeŕt noe mer jeg ikke kommer på i farten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Toro bernaise- og hollandaisesaus fordi jeg synes de lager selv (Og får servert på restaurant) smaker for mye smør! :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.4.2020 den 22.05, AnonymBruker skrev:

Jrg bruker coop sin til 15kr, den vanlige, den er sinnsykt super til feks pizzaboller, ei venninne synes de var så gode at hun spurte om jeg kunne lage 200 (!!!!) Til 40årslaget hennes, og de pizzabollene var set første som forsvant og folk spurte om oppskrift 😅

Anonymkode: 23c5b...6bb

Hva fyller du de med? 👌🏼😋

Anonymkode: 0e1c3...5ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker sjelden Toro gryterett/supper/saus, men det hender jo. Lagde bernaisesausen fra Toro her om dagen, helt ok synes jeg. 
 

Bruker alltid hel-/halvfabrikat av:

Fiskeboller, fiskekaker, karbonader, kjøttboller, fiskepinner, pølser, risgrøt, rømmegrøt, pesto, pasta, kjøttkakesaus/brun saus, vaniljesaus, vaniljekrem, pitabrød, polarbrød, kjeks, brus, farris, saft, saftis, det meste pålegg 

Kjøper av og til - lager av og til selv 

kjøttkaker, fisk (kjøper som regel filet, men hender jo jeg kjøper noe ferdig), thaisupper i kjøledisken, hamburgere, yoghurt, Toro vafler/pannekaker/ brownies, brød, rundstykker, råkost, karamellsaus, lakrissaus, iskrem, smoothie, Knekkebrød, cookies, 
 

Lager alltid selv: 

pastasaus, pizzabunn, annen gjærbakst som, boller, kanelsnurrer osv, hvit saus + de fleste sauser, andre kaker enn brownies, gryter, de fleste supper, noe pålegg vi alltid har til jul


Tja, sikkert mye jeg har glemt. Jeg lager ikke hermetiske tomater selv, bacon fra bunn av, lager ikke pinnekjøtt selv, osv, så kjøper nok ganske mye mer ferdig enn jeg tror

Anonymkode: 0e1c3...5ef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.4.2020 den 22.09, AnonymBruker skrev:

Og hvitløksbrød! First price sitt hvitløksbrød er skikkelig digg! 😃

Anonymkode: 856a7...01b

First price sitt er best! 

Anonymkode: d8b05...dfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...