Gå til innhold

Hvilke hel/halvfabrikata/ferdigmat bruker du i stedetfor hjemmelaget?


Gjest Albbas

Anbefalte innlegg

Lasagnepakke fra toro. Smaker myyye bedre enn både hjemmelaget lasagne og det skvipet av lasagne jeg har fått servert i Italia tilsammen. Bruker innimellom å kjøpe en frossenpizza. 

Anonymkode: b3d33...c8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tomatsuppe fra pose hver onsdag

pølser

fiskekaker/fiskepudding

kjøttboller til ungene en gang i blant

fiskeboller Vesteraalens

 

 

 

 

Anonymkode: b061f...ba6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøttdeig brukes hvertfall en gang i uken, fiskepinner og nuggets og fløtepudding brukes et par ganger i året.                            Jeg blir, aldri fornøyd med tomatsausen/kjøttdeigsausen jeg lager og jeg har prøvd mye forskjellige oppskrifter og improvisasjon men uten hell. Jeg liker smaken på toro sin Kjøttdeig saus, så derfor kjøper jeg den. Det samme gjelder toro tomatsuppen og Toro lasagnen. 

Risengrynsgrøt, pommes frites, tacokrydder, tacosaus, tortillalefser, hvitløksbagetter, pizza mozzarella og Pizzabunn brukes også innimellom. 

Anonymkode: ab10a...a4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Kjøttdeig brukes hvertfall en gang i uken, fiskepinner og nuggets og fløtepudding brukes et par ganger i året.                            Jeg blir, aldri fornøyd med tomatsausen/kjøttdeigsausen jeg lager og jeg har prøvd mye forskjellige oppskrifter og improvisasjon men uten hell. Jeg liker smaken på toro sin Kjøttdeig saus, så derfor kjøper jeg den. Det samme gjelder toro tomatsuppen og Toro lasagnen. 

Risengrynsgrøt, pommes frites, tacokrydder, tacosaus, tortillalefser, hvitløksbagetter, pizza mozzarella og Pizzabunn brukes også innimellom. 

Anonymkode: ab10a...a4c

Du kan jo prøve min tomatsaus da 😊

1/4 søtpotet kokes (ta vare på kokevannet)

2-3 fedd hvitløk freses i druekjernotilsett litt krydder (jeg bruker mye den rimelige napolitanablandingen fra tgr)

ha i ca 5 dl vann (bruker kokevannet fra søtpotetene fordi det er næringsrikt)

Tilsett 1 buljongterning og kok godt opp

Mos søtpotet og ha i sausen

la koke godt opp

smak til med ketchap manis (den søte soyasausen) hvis du liker litt søtlig tomatsaus, eller litt vanlig soyasaus hvis du vil ha den skarpere. 

Lykke til

 

Anonymkode: b061f...ba6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
47 minutter siden, AnonymBruker said:

Og hvitløksbrød! First price sitt hvitløksbrød er skikkelig digg! 😃

Anonymkode: 856a7...01b

Hvitløksbaguetter ja, det lager jeg aldri selv. 

28 minutter siden, Hedy Lamarr said:

Jacobs kraft, fordi det tar timevis å koke god kraft. Pasta, fordi jeg ikke synes arbeidet med å lage den selv er så fantastisk at det er verd tiden det tar. Pølser, fordi jeg kan kjøpe gode hos slakteren. 
 

Men hva er ferdigmat? Leverpostei, hermetiske tomater, smør, brunost, knekkebrød, kjeks, kaviar, peanøttsmør... Vi kan jo lage det selv, om vi vil. Mye av det vi kjøper er jo ferdigmat, selv om vi kanskje ikke betrakter det som ferdigmat. 
 

 

Pølser glemte jeg å nevne. 

Folk legger vel forskjellig i hva man mener med ferdigmat, men for min egen del tenkte jeg nok mest på matvarer det ville være naturlig for meg å lage selv, men som jeg ikke gidder eller liker å lage. Pasta er helt uaktuelt for meg å lage, derfor nevnte jeg ikke pasta i innlegget mitt. 

Jeg er egentlig bare nysgjerrig på hva folk mener om ulike produkter opp mot hjemmelaget (smak eller arbeidsinnsats), så får hver enkelt svare som det passer. :)

Fiskepinner nevnte jeg heller ikke. Jeg har laget det fra bunn to ganger og kommet frem til at det ikke er verdt strevet. Ungene liker de fra butikken best. :P

Schnitzel kjøper vi også ferdig, selv om hjemmelaget er mye, mye bedre. 

Blodpølse! Jeg liker den fra butikken, og synes hjemmelaget er vondt... 

Hjemmelaget leverpostei var heller ingen høydare. 🤪

Komle kjøper vi ferdig. Jeg syns det er skikkelig oppskrytt mat, og da jeg en gang strevde skikkelig for å lage hjemmelaget komle og mannen presterte å si "mor sine er bedre" lovte jeg han at jeg aldri noensinne igjen kommer til å lage de der kjipe, klissete potetballene igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

First Price kjøttkakesaus. Jeg får bare ikke til brun saus. Mista fullstendig motet første gang jeg laget kjøttkaker. Teksten i kokeboka var nemlig «lag brun saus på vanlig måte». Det skulle liksom være kokebok for nybegynnere...

Ellers: Fløtesaus fra Ikea, grønnsaksboller fra Ikea, Bjellands fiskeboller, Uncle Ben’s sweet and sour-saus, de indiske sausene fra Saritas, mangochutney, Lofoten fiskesaus og buljongterninger.

Anonymkode: 31f60...504

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Toro bretagne kyllingsaus, og toro brun saus. Og noen ferdige fiskeprodukter. 

Anonymkode: 39f3c...31b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toro tandoori chicken kit.

Toro lasagne (lager med h-melk). 

Fiskeboller (Volda fiskemat). Svenske kjøttboller. Gilde kjøttpølser. 

Rød og grønn pesto fra Rema 1000. Sweet and sour saus fra Rema 1000.

Anonymkode: 63b79...9fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fløtesausen til Toro er også fin å pimpe opp til f.eks kalkun. Bruke litt kalkunkraft og grønnsakskraft og vips. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i Storbritannia og er ikke glad i halvfabrikata her, men når jeg er i Norge, har jeg alltid hekta på pølser og Toro tomatsuppe. Er også glad i norske fiskekaker, men liker ikke det her, så lager selv. Også Grandiosa da. Mitt store savn.

Ellers er jeg veldig glad i maten her. Liker å lage fra bunn og er godt utvalg her.

Anonymkode: 10c3d...aaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fond. Koker selv innimellom, men bruker som regel ferdig fond i supper, gryter og sauser. 

Hermetiske tomater.

Pasta. Men lager også ofte fersk. 

Pølser. Har aldri fått taket på å lage selv.

Pesto, men lager som regel selv. 

Farseprodukter kjøper jeg ofte ferdig kvernet, men steker selv. 

Hender vi kjøper brød. 

Anonymkode: 07aef...a98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer veldig, men det jeg bruker mest av er faktisk Old El Paso Fajitaskrydder. Jeg liker smaken og gidder ikke eksperimentere for å finne noe som er tilnærmet likt.

Npr jeg tenker på hel- og halvfabrikata så tenker jeg av en eller annen grunn posemat, men hermetikk kommer vel også inn under det? Jeg bruker mye hermetiske tomater når jeg lager pizzasaus, pastasaus og lasagne. Om jeg har noen halvdøde friske tomater går de også i gryta, men hermetiske tomater er billigere å bruke. Har alltid et lager av muttitomater i skuffen.

Bruker av og til posesuppe, det er en lettvint løsning når jeg ikke gidder å lage mat.

Ferdigpizza. Jeg er bare en i husholdningen og de nye grandiosaene med tynn bunn er helt passe til en middag til bare meg.

Bruker også ferdige kryddepasater, gjerne fra innvandrerbutikk, der finner jeg mye gøy.

Og, for ikke å glemme, falafler. Har alltid en pakke falafler fra Hälsans Kök i fryseboksen. Det er en av de tingene jeg kan få skikkelig craving på. Pitabrød, tacolefser og hvitløksbaguetter kjøper jeg også ferdig, selv om jeg av og til baker både hvtløkssnurrer og pitabrød, men jeg syns ferdigkjøpt er så godt at det ikke alltid er bryet verdt å lage.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle brødvarer, pølser, kjøttdeig, fiskeboller- og kaker, saus er jeg dårlig på så det er stort sett alltid fra pose, Toro tomatsuppe - synes denne smaker mye bedre enn hjemmelaget, salsa, frossen pizza. Lager aldri pålegg selv, annet enn hummus. Ketchup, sennep, surkål og rødkål, sylteagurk, pasta. Sikkert mye mer også. Jeg har liten interesse for matlaging så å bake og lage en hel masse fra bunnen av er på ingen måte aktuelt. 

Anonymkode: 55943...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror det er mye selvbedrag i denne tråden. 

Anonymkode: b2ffc...a1e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror det er mye selvbedrag i denne tråden. 

Anonymkode: b2ffc...a1e

På seg selv kjenner man ingen andre.

(Med andre ord: Selv om du evt bruker mye mer halvfabrikata enn flertallet i tråden trenger det ikke bety at flertallet lyver).

Anonymkode: 3ca06...35d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På seg selv kjenner man ingen andre.

(Med andre ord: Selv om du evt bruker mye mer halvfabrikata enn flertallet i tråden trenger det ikke bety at flertallet lyver).

Anonymkode: 3ca06...35d

Selvsagt, men mange tenker kun på posesuppe og slikt som ferdigmat. 

Anonymkode: b2ffc...a1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepinner, fiskekaker , fiskeboller og fiskepudding. 

En og annen pakke med svenske kjøttboller blir det også, da ungene er iherdige pådrivere til dette. 

Anonymkode: 160aa...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo prøve min tomatsaus da 😊

1/4 søtpotet kokes (ta vare på kokevannet)

2-3 fedd hvitløk freses i druekjernotilsett litt krydder (jeg bruker mye den rimelige napolitanablandingen fra tgr)

ha i ca 5 dl vann (bruker kokevannet fra søtpotetene fordi det er næringsrikt)

Tilsett 1 buljongterning og kok godt opp

Mos søtpotet og ha i sausen

la koke godt opp

smak til med ketchap manis (den søte soyasausen) hvis du liker litt søtlig tomatsaus, eller litt vanlig soyasaus hvis du vil ha den skarpere. 

Lykke til

 

Anonymkode: b061f...ba6

Hvordan blir det en tomatsaus uten tomat? 
 

Selv bruker jeg innimellom pastasaus, en og annen frossenpizza (coops veganske eller oumphpizzaen til folkets) og burgere fra Hälsans Kök om jeg har dårlig tid. Lager ellers det meste fra bunn, men bruker selvsagt plantemelk, imat fraishe, «ost», peanøttsmør osv selvom jeg vet jeg kan lage det selv også.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...