Gå til innhold

Ansatte smitter de eldre på sykehjem slik at de dør


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er alle mennesker like mye verdt? Er pedofile overgripere like mye verdt som uskyldige barn?

Anonymkode: 91cbd...5c4

Ja. Et liv er et liv. Jeg unner ingen overgripere å dø av covid-19. Da vil jeg heller at de skal holde seg friske så de kan hives i fengsel og få juling av andre ansatte. Av samme grunn er jeg i mot dødsstraff.

Anonymkode: e6dae...e29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

De får palliativ pleie for corona som for alle andre infeksjoner og plager ved livets slutt. De dør fredelig. 

Anonymkode: e0618...e57

Dette stemmer ikke, det har vært skrevet mye om at de har et veldig lite fredelig forløp, og at standard palliativ medisinering ikke er tilstrekkelig for mange i denne pasientgruppen. Det er beskrevet at de kjemper og strever i lang tid før de dør, med stør dødsangst og kvelningsfornemmelser. 

Anonymkode: d819d...b61

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Helgeline said:

Morfin og midazolam har i flere år har alltid vært inkludert innen palliasjon.  Det som er nytt nå er at doseringsanbefalingene er endret. Går ut fra at de har økt, har ikke lest meg opp ennå.

Åja, takk! Det høres mere riktig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.4.2020 den 20.56):

De er på en måte ikke like mye verdt, fordi de har færre år igjen. For en del av disse eldre er nok døden en lettelse, da tenker jeg spesielt på de som er hardt rammet av demens/Alzheimers.

Anonymkode: 84604...cac

Men herlighet da. Selvfølgelig er de like mye verdt.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig smarte de 6 sykehjemvikarene som bor sammen og jobber på forskjellige sykehjem. De har prestert å spre smitte bredt blant sykehjemmene i Trondheim. Håper de har et snev av dårlig samvittighet dersom det viser seg at de har smittet beboere som dør.

https://www.adressa.no/pluss/nyheter/2020/04/08/Vi-hadde-ikke-tenkt-på-at-vikarene-våre-bodde-sammen-og-slik-kunne-smitte-hverandre-21562624.ece

Anonymkode: a3a8e...b5d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Veldig smarte de 6 sykehjemvikarene som bor sammen og jobber på forskjellige sykehjem. De har prestert å spre smitte bredt blant sykehjemmene i Trondheim. Håper de har et snev av dårlig samvittighet dersom det viser seg at de har smittet beboere som dør.

https://www.adressa.no/pluss/nyheter/2020/04/08/Vi-hadde-ikke-tenkt-på-at-vikarene-våre-bodde-sammen-og-slik-kunne-smitte-hverandre-21562624.ece

Anonymkode: a3a8e...b5d

Hvorfor skal de ha det? Med mindre de ble smittet med vilje?

Anonymkode: d819d...b61

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det sier seg selv at personer i kollektiv ikke skal jobbe på ulike sykehjem. Det er en smittebombe av en annen verden. Bevist i Trondheim.

Anonymkode: a3a8e...b5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe svar på dette.

Men jeg kommer gjerne med saken fra en annen side:

Svigemor ligger nå på lindrende enhet. Det er desverre ikke lenge igjen, hvor lenge vet ingen men hun ser nok neppe 2021.

Vi kan ikke se henne. Kona er jo veldig lei seg for det. 

Kunne det ikke vært noe mulighet, på en eller annen måte, for at vi kunne sett henne før hun dør?

For svigemor betyr det å se oss absolutt  alt. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Gjeste mann skrev:

Har ikke noe svar på dette.

Men jeg kommer gjerne med saken fra en annen side:

Svigemor ligger nå på lindrende enhet. Det er desverre ikke lenge igjen, hvor lenge vet ingen men hun ser nok neppe 2021.

Vi kan ikke se henne. Kona er jo veldig lei seg for det. 

Kunne det ikke vært noe mulighet, på en eller annen måte, for at vi kunne sett henne før hun dør?

For svigemor betyr det å se oss absolutt  alt. 

 

Det skal absolutt finnes mulighet for det jo! Har dere snakket med avdelingsleder? Det skal gjøres unntak for terminale pasienter.

Anonymkode: d819d...b61

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veldig smarte de 6 sykehjemvikarene som bor sammen og jobber på forskjellige sykehjem. De har prestert å spre smitte bredt blant sykehjemmene i Trondheim. Håper de har et snev av dårlig samvittighet dersom det viser seg at de har smittet beboere som dør.

https://www.adressa.no/pluss/nyheter/2020/04/08/Vi-hadde-ikke-tenkt-på-at-vikarene-våre-bodde-sammen-og-slik-kunne-smitte-hverandre-21562624.ece

Anonymkode: a3a8e...b5d

De bor vel ikke i kollektiv på grunn av at de ønsker det. Hadde de hatt råd hadde de nok hatt egen bolig. De har nok heller ikke fått seg jobber ved ulike sykehjem med vilje. Det er vel heller slik at de måtte ta den jobben de fikk, uavhengig av hvor i byen den var. I tillegg er det mange kommuner som utlyser svært stor andel av deltidsstillinger og da må folk ah jobb i flere ulike institusjoner for å klare å skaffe seg full stilling i sum.

Det blir litt feil å legge skylden på de ansatte for at de er lavtlønnede og må bo i kollektiv. Det blir feil å legge skylden på vikarer for at de må ta stillingene der de blir tilbudt. 

 

 

 

Anonymkode: f1a44...b6e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Det der var brutalt! Å dø av corona må da være helt grusomt!!!! Unner ikke våre eldre det!! 
 

Anonymkode: 2ab25...e24

Alle skal dø. Det dør 110 personer om dagen, og mange av de dør på fæle og ikke minst langdrøye måter. Corona treffer de eldre og svake hardt, og sykdomsforløpet er kort.

Hvis du ser på listen over dødsårsaker er det svært mange som dør på langt mer brutale måter.

Døden er en vond og tung ting, men det er en naturlig del av livet.

Anonymkode: d1fd8...c68

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva er egentlig alternativet? Hvis alle de på sykehjem skulle bli behandlet med fullt smittevernutstyr (noe vi ikke har nok av), så ville det i stedet blitt mange som ble sittende i ensomhet, uten pleien de trenger. Det er en grunn til at de er på sykehjem, tross alt.

Anonymkode: d1fd8...c68

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

De som har betalt mest skatt

Anonymkode: ee3f6...c89

Et veldig dårlig kriterie all den dit mange har vært minstepensjonister og knapt har betalt skatt. 

Anonymkode: a97ca...fd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 hours ago, Gorilla said:

Men herlighet da. Selvfølgelig er de like mye verdt. Oldemoren min var 97 år da hun døde, og jeg ble jo lei meg da hun gikk bort. Jeg var jo glad i henne. 

 

Selvfølgelig var du det, men du er klar over at 97 år er langt over gjennomsnittelig levealder, så det kunne umulig komme som en bombe. 

Anonymkode: a97ca...fd3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er viktigere at de syke og gamle som er på sykehjem får omtanke og stell den siste tiden de har her i livet, heller enn at de skal leve lengst mulig. 

Anonymkode: f1a44...b6e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal man hindre smitte på sykehjem så godt man klarer. MEN ikke på bekostning av alt. Vi må også gi de eldre best mulig livskvalitet (psykisk )den tiden de har igjen. Hvis alle ansatte hadde smittevernsutstyr og holdt avstand i de tilfellene det går skaper ikke det et veldig positivt miljø. Å trives i 3 måneder mener jeg er mer verdt enn å sitte alene i isolasjon, redsel, annen smerte i 12 måneder før man dør, for å sette det på spissen. 

Fra de sykehjemmene jeg kjenner til nå så er de veldig påpasselig med sykdom og hygiene blant ansatte. Og ingen pårørende får besøke. Men de har begynt å sette opp videosamtaler og andre positive tiltak. 

En verdig avslutning på livet mener jeg er å gi eldre et godt psykososialt miljø og evt. smertelindring , ikke å gjøre alt i sin makt for å hindre sykdom.

Anonymkode: a0103...1b4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker det er viktigere at de syke og gamle som er på sykehjem får omtanke og stell den siste tiden de har her i livet, heller enn at de skal leve lengst mulig. 

Anonymkode: f1a44...b6e

Jeg er ikke uenig med deg, men dilemmaet er at hvis mange blir syke på samme tid beslaglegger de en stor andel av helsekapasiteten.  Dette er en kapasitet som behøves andre plasser enn på sykehjem akkurat nå.

Anonymkode: 64189...aa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke uenig med deg, men dilemmaet er at hvis mange blir syke på samme tid beslaglegger de en stor andel av helsekapasiteten.  Dette er en kapasitet som behøves andre plasser enn på sykehjem akkurat nå.

Anonymkode: 64189...aa6

Jeg kan utdype litt.

Her i byen har vi ca 1200 sykehjemsplasser.  Hvis halvparten av disse eldre blir smittet og syke i løpet av en måneds tid, og behøver hjelp og omsorg fra helsevesenet, vil ikke helsevesenet ha kapasitet til å ta seg av de resterende 600 sykehjemsbeboerne + den øvrige  befolkningen, som også kan bli syke av andre årsaker enn korona. 

 

Anonymkode: 64189...aa6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det viser at det må være en del smitte ute i samfunnet, når så mange sykehjem får inn smitte nå? Det kommer inn med ansatte, som har lite å stille opp med mot dette, annet enn å holde seg hjemme ved symptomer. Men det kan jo ikke være bare ansatte på sykehjem som blir smittet, de må få smitten fra et sted. Og de helsefagarbeiderene jeg kjenner tar holde få sjanser om dagen i forhold til å utsette seg for smitte. 

Jeg synes det er rart hvis bare 14.000 i Norge er smittet, men jeg er overhodet ingen ekspert, så må bare stole på tallene. 

Gleder meg til de tester en bredere del av befolkningen, da klarer vi kanskje å holde sykehjemmene fri for korona. Som selvfølgelig burde være målet. 

Anonymkode: 92f83...bae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Ja. Et liv er et liv. Jeg unner ingen overgripere å dø av covid-19. Da vil jeg heller at de skal holde seg friske så de kan hives i fengsel og få juling av andre ansatte. Av samme grunn er jeg i mot dødsstraff.

Anonymkode: e6dae...e29

Så det spiller ingen rolle hvem som f.eks. dør av et uskyldig barn og en pedofil overgriper? 

Anonymkode: 91cbd...5c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...