Gå til innhold

Ansatte smitter de eldre på sykehjem slik at de dør


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det der var brutalt! Å dø av corona må da være helt grusomt!!!! Unner ikke våre eldre det!! 
 

Anonymkode: 2ab25...e24

De får palliativ pleie for corona som for alle andre infeksjoner og plager ved livets slutt. De dør fredelig. 

Anonymkode: e0618...e57

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Siden det er besøksforbud må det jo være de ansatte som smitter de eldre slik at de dør på sykehjem. Hva gjøres for å forhindre dette, annet enn testing av helsepersonell med koronasymtomer og isolering av beboere som er smittet? Bruker de ansatte munnbind i pleien av eldre? Så på nyhetene for noen dager siden hvor en dame fylte 110 år på sykehjem, men der var det ikke bruk av munnbind eller avstand på 1 meter. Håper hun ikke ble smittet av nrk innslaget. Så hva mer gjøres for å forhindre at flere eldre dør på sykehjem annet enn vanlige hygieneråd og det som er nevnt? Hvorfor interesserer ikke flere journalister seg for dette? 

Anonymkode: db065...d30

Oslo Kommune ber de som jobber på flere forskjellige arbeidsplasser om å ta permisjon fra de minste jobbene og gir de i stedet større deltidsstilling på hovedjobben (midlertidig). Slik unngår de at noen virus skal hoppe fra det ene sykehjemmet til det andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du det hadde vært nok smitteutstyr til å bruke i nærheten av koronapasienter hvis man skulle kledd seg opp i fullt smittevern for å hjelpe hver eneste sykehjemspasient som skal på do ørten ganger i løpet av en vakt?

Anonymkode: 291d7...170

Det hadde ikke vært mulig uansett om vi hadde hatt utsyret.  Jeg har hatt opplæring i av og påkledning av smittvernsutstyr.   Vi snakker om en prosedyre på 20-30 trinn og det tar lang tid.  Vi måtte hatt trippel bemanning om dette skulle vært gjennomførbart!

Anonymkode: e0618...e57

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs jo helt hvor flinke de forskjellige sykehjemmene er til å iverksette tiltak når det er mistanke om at en ansatt er smittet. 
Hos oss fikk en ansatt påvist corona, hele enheten hun hadde jobbet på ble isolert/satt i karantene. De ansatte måtte gå med smitteutstyr 24/7 på avdelingen, alle overflater ble kloret tre-fire ganger pr skift og ALLE som hadde vært på jobb samme dagen ble satt i karantene i 14dager. 
Vi har ingen smittede beboere, og det tror jeg utelukkende er fordi vi var raskt på med smittevern og tiltak. 
Ser sykehjemmene rundt, der er det mange ansatte og beboere som er smittet. De sykehjemmene har ikke vært så på tiltak osv, men kanskje bare tenkt at "det skjer ikke oss"

Anonymkode: 8b33f...b46

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De får palliativ pleie for corona som for alle andre infeksjoner og plager ved livets slutt. De dør fredelig. 

Anonymkode: e0618...e57

Det er ikke alle som dør fredelig uansett hvor mye palliativ behandling de får.

Anonymkode: 4d431...b72

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke alle som dør fredelig uansett hvor mye palliativ behandling de får.

Anonymkode: 4d431...b72

Jeg har jobbet med eldre i 14 år og pleiet ca 100 preterminale pasienter.  Hvor mange har du pleiet?

Anonymkode: e0618...e57

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørs jo helt hvor flinke de forskjellige sykehjemmene er til å iverksette tiltak når det er mistanke om at en ansatt er smittet. 
Hos oss fikk en ansatt påvist corona, hele enheten hun hadde jobbet på ble isolert/satt i karantene. De ansatte måtte gå med smitteutstyr 24/7 på avdelingen, alle overflater ble kloret tre-fire ganger pr skift og ALLE som hadde vært på jobb samme dagen ble satt i karantene i 14dager. 
Vi har ingen smittede beboere, og det tror jeg utelukkende er fordi vi var raskt på med smittevern og tiltak. 
Ser sykehjemmene rundt, der er det mange ansatte og beboere som er smittet. De sykehjemmene har ikke vært så på tiltak osv, men kanskje bare tenkt at "det skjer ikke oss"

Anonymkode: 8b33f...b46

Forbilledlig. Dere har også vært heldige siden det ble påvist korona. Det jeg frykter er at en mengde av oss går rundt som de rene smittebomber med korona uten symptomer. Jeg vasker hender som en gal tulling og som aldri før i mitt liv. Og har hjemmekontor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke alle som dør fredelig uansett hvor mye palliativ behandling de får.

Anonymkode: 4d431...b72

Nei, men det er jo også fordi folk reagerer forskjellig på smertelindring og beroligende. Noen surkler og raller noe helt forferdelig 12timer før de dør, selv med maks dose av slimløsende, mens andre surkler og raller i 30min før slimløsende fungerer optimalt. 
Er ikke alle som har nytte av morfin heller fordi lindingen varer for kort. 

Selv om en beboer raller og surkler noe helt forjævlig så er det faktisk mer slitsomt for de som er rundt enn for beboer som er terminal.

Anonymkode: 8b33f...b46

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet med eldre i 14 år og pleiet ca 100 preterminale pasienter.  Hvor mange har du pleiet?

Anonymkode: e0618...e57

Jeg har jobbet 10 år, så har nok pleiet noen mindre enn deg, men har allikevel pleiet min andel terminale pasienter. Selv om døden som oftest inntrer fredfylt, er det ikke til å stikke under en stol at noen pasienter er vanskelig å gi tilstrekkelig med smertelindring/beroligende uansett. Har opplevd det både på sykehus og sykehjem, så alle dør ikke fredelig

Anonymkode: 4d431...b72

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg ser av denne tråden at mange har et forferdelig unaturlig forhold til døden. Det er synd.

Sykehjemmet er for de aller fleste siste stasjon før døden. De bor der fordi de ikke kan ta vare på seg selv hjemme. For de demente er dette en hverdag som er vanskelig å forestille seg - men jeg er tett inn på noen demente i familien og det er helt forjævlig å oppleve. Jeg er sikkert en jævlig person men jeg ønsker at disse - i 80-årene - får dø fredelig fremfor å leve i det skremmende mørket de er nå. Så har du de som er åndsfriske, men fysisk svekket med smerter og lenket til sengen. Har også opplevd det i familien - det er ikke noe stas når den gamle ber om få slippe behandling så de kan dø.

Når det er sagt ønsker jeg selvsagt ikke at noen skal dø av korona, eller i en smertefull død. Et massivt hjerteinfart som gjør kort prosess er langt å foretrekke - gjerne i søvne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er alle mennesker like mye verdt, uansett alder. Men sykehjem er dødens venterom, det er realiteten. De fleste dør innen to år etter de har kommet på sykehjem.  De fleste er meget gamle og meget syke når de får sykehjemsplass.

Jeg jobber selv på sykehjem og synes ofte at de eldre blir gitt aktiv behandling i altfor stor grad, i stedet for at de blir gitt god palliativ pleie. Noe skal de jo dø av, og ofte blir lidelsene bare forlenget av aktiv behandling. 

Jeg tror ikke at å dø av Korona nødvendigvis er verre å dø av enn andre grusomme sykdommer som Alzheimers og kreft, så lenge det gis god palliativ pleie. Men...

Jeg vil virkelig ikke være skyld i at halve sykehjemmet dør av Korona for at jeg kommer på jobb med smitte. Det er en tung bør og gå på jobb hver dag å være livredd for å ha smitten i seg uten symptomer. Så jeg skulle ønske at vi helsepersonell fikk teste oss jevnlig, selv om vi ikke har symptomer. Det ville gjort det litt lettere å gå på jobb og stå i denne såkalte frontlinjen.

Anonymkode: 93fb3...de0

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så da skal man bare la masse unger dø da? Hvem skal betale skatt i fremtiden, har du tenkt på det? 

Anonymkode: 4c74d...1f5

Jeg synes selvfølgelig ikke at barna skal dø. Aller helst bør jo alle prioriteres. Men hvis man først skal bruke disse argumentene, så vil jo syke barn og unge sannsynligvis bli uføre eller eventuelt kreve mye mer helsebehandling enn hva de klarer å betale tilbake i skatt.

Anonymkode: ee3f6...c89

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som blir smittet er smittsomme i 4-5 dager før de opplever symptomer. Det er derfor tilnærmet umulig å holde viruset unna eldre i omsorgsboliger. 

Anonymkode: 91cbd...5c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes selvfølgelig ikke at barna skal dø. Aller helst bør jo alle prioriteres. Men hvis man først skal bruke disse argumentene, så vil jo syke barn og unge sannsynligvis bli uføre eller eventuelt kreve mye mer helsebehandling enn hva de klarer å betale tilbake i skatt.

Anonymkode: ee3f6...c89

Men så er det jo slik at blant dem i risikosonen er det mange som kan jobbe fullt og betale skatt i mange år. For eksempel personer med astma eller diabetes. Det er jo umulig å vite hvor mye en person vil koste helsevesenet i løpet av livet. 

Anonymkode: 5190b...641

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjør så godt vi kan. Men det er ikke dermed sagt vi som står i pleien er de som drar smitten inn. Smitte kan sitte på feks traller vi får med tøy hvis de som kjører er smittet, matleveranser til kjøkken,  vaskepersonalet, post, bokser fra apoteket, arbeidstøyet... Det er mye som kan ha smitten hengende i seg. Vi gjør så godt vi kan, og ingen ønsker at våre gamle skal få smitten. Så vi vasker og spriter oss selv, dørhåndtak, tastatur, telefoner, stolhåndtak... ja alt vi beører. Personalet forsøker å holde avstand til hverandre, pasientene sitter lenger unna hverandre, vi holder oss på vår gruppe. Men vi må være tett på våre gamle ved stell, og mye annet. Vi er ikke redde for oss selv, men for de gamle. Derfor er vi bare hjemme og på jobb, vi er hjemme om vi blir syke, ved de første tegn på noe! Våre gamle fortjener mer enn å dø av corona. Våre pasienter hadde ikke overlevd sykdommen! Grusomt om det skulle bli smitte. Foreløbig har vi ingen smitte på hele senteret! 

Det betyr så meget hvordan vi kommer inn i denne verden, men det betyr så meget mer hvordan vi forlater den. 

 

Anonymkode: 5797b...b3e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

De er på en måte ikke like mye verdt, fordi de har færre år igjen. For en del av disse eldre er nok døden en lettelse, da tenker jeg spesielt på de som er hardt rammet av demens/Alzheimers.

Anonymkode: 84604...cac

En lettelse å sakte kveles av at lungene fylles med seigt slim? Nei, vettu hva, det synes jeg selv de eldste og mest demente kan få slippe. Lungebetennelsen som kommer av korona er faktisk verre enn vanlig lungebetennelse, da covid-19 angriper større deler av lungene:

Sitat

Wilson says there is evidence that pneumonia caused by Covid-19 may be particularly severe. Wilson says cases of coronavirus pneumonia tend to affect all of the lungs, instead of just small parts.

Kilde: https://www.theguardian.com/world/2020/apr/07/what-happens-to-lungs-coronavirus-covid-19

Så nei, jeg synes ikke det er greit å la gamle mennesker dø av covid-19 bare fordi de er gamle. Ingen burde oppleve å dø av sakte kvelning dersom det kan unngås.

Anonymkode: e6dae...e29

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Så nei, jeg synes ikke det er greit å la gamle mennesker dø av covid-19 bare fordi de er gamle. Ingen burde oppleve å dø av sakte kvelning dersom det kan unngås.

Anonymkode: e6dae...e29

Leste nylig at reglene for medisinering av Covid-pasienter i sluttfasen var endret til å inkludere morfin og benzodiazepiner for å døyve smertene og panikken man får av å drukne på land. Jeg hadde egentlig trodd at slike medikamenter alltid var tilgjengelige for døende, men..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. At det går an. Alle mennesker er like mye verdt. Dere som sier at eldre ikke er like mye verdt, er kyniske, kalde mennesker uten menneskelige egenskaper. Skam dere 😡

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, OPIgirl said:

Herregud. At det går an. Alle mennesker er like mye verdt. Dere som sier at eldre ikke er like mye verdt, er kyniske, kalde mennesker uten menneskelige egenskaper. Skam dere 😡

Er alle mennesker like mye verdt? Er pedofile overgripere like mye verdt som uskyldige barn?

Anonymkode: 91cbd...5c4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, blasfeminist skrev:

Leste nylig at reglene for medisinering av Covid-pasienter i sluttfasen var endret til å inkludere morfin og benzodiazepiner for å døyve smertene og panikken man får av å drukne på land. Jeg hadde egentlig trodd at slike medikamenter alltid var tilgjengelige for døende, men..

Morfin og midazolam har i flere år har alltid vært inkludert innen palliasjon.  Det som er nytt nå er at doseringsanbefalingene er endret. Går ut fra at de har økt, har ikke lest meg opp ennå.

Endret av Helgeline
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...