Gå til innhold

Ansatte smitter de eldre på sykehjem slik at de dør


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan kan du være så sikker på at det er de ansatte da?

For alt vi vet, kan det være deres barn som nylig har vært på skiferie og dratt og besøkt på gamlehjem rett etterpå. 
 

Dette har skjedd ved et tilfelle hvor en pårørende kom rett fra en tur i Italia og dratt rett på gamlehjem. 

Anonymkode: 65783...110

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Men å si at de eldre ikke er like mye verdt!!! 

For helsevesenet er de mindre verdt. Derfor risikerer de å få avslag på dyre behandlinger som yngre folk ville fått innvilget. Det er også derfor helsevesenet i Italia sluttet å behandle de over 65 da de ble overbelastet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siste stasjon, kanskje, men mange lever tiår på sykehjem, har følelser som deg og meg! Så hvorfor skal de være mindre verdt??

Anonymkode: bec51...51a

Gjennomsnittlig bor pasientene på sykehjem i 2 år før de før.  Så tiår er det ikke snakk om.

Anonymkode: 5774c...9e2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, blasfeminist skrev:

For helsevesenet er de mindre verdt. Derfor risikerer de å få avslag på dyre behandlinger som yngre folk ville fått innvilget. Det er også derfor helsevesenet i Italia sluttet å behandle de over 65 da de ble overbelastet.

Nå siterte ikke jeg selve helsevesenet, men folk her inne! 
 

«Er det så ille at sykehjemsbeboere dør?»

«De er på en måte ikke like mye verdt, fordi de har færre år igjen»

Anonymkode: 2ab25...e24

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste beboerne på sykehjemmet jeg jobber skal ikke få livsforlengende behandling uansett hvilken sykdom de får. Kun lindrende. 

Dette er alvorlig syke mennesker med demens. Mange sliter ekstremt med angst og har det rett og slett forferdelig. 

Det er ikke få ganger jeg har gått hjem fra jobb, og håpet på at en pasient ikke overlever natten. Ikke for min skyld, men for dens egen. 

De fleste pasienter på sykehjem er alvorlig syke mennesker, som ofte pines altfor lenge før de får slippe taket. Det er ikke en tragedie når gamle syke mennesker dør. Oftest er det en lettelse. 

Anonymkode: 324d4...cee

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du det hadde vært nok smitteutstyr til å bruke i nærheten av koronapasienter hvis man skulle kledd seg opp i fullt smittevern for å hjelpe hver eneste sykehjemspasient som skal på do ørten ganger i løpet av en vakt?

Anonymkode: 291d7...170

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi gjør så godt vi kan. Pasientene og kollegaene mine er de eneste jeg omgås for tiden. Barna bor hos far i disse tider. Det kan briste på mange punkt, og de færreste har utstyr å bruke før det i hele tatt er pasienter med symptomer. 

Anonymkode: 5d906...e54

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nå siterte ikke jeg selve helsevesenet, men folk her inne! 

Helsevesenet prioriterer utifra nordmenns verdisyn, så lenge vi er et demokrati. For mange av oss er det naturlig å prioritere de med flest leveår igjen, om man havner i en situasjon der man må velge. På bakgrunn av dette kan man argumentere for at vi verdsetter yngre høyere enn eldre.

Hvilke kriterier (om ikke alder) ville du brukt for å avgjøre hvem som fikk leve, om du kom i en slik situasjon?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, blasfeminist skrev:

Helsevesenet prioriterer utifra nordmenns verdisyn, så lenge vi er et demokrati. For mange av oss er det naturlig å prioritere de med flest leveår igjen, om man havner i en situasjon der man må velge. På bakgrunn av dette kan man argumentere for at vi verdsetter yngre høyere enn eldre.

Hvilke kriterier (om ikke alder) ville du brukt for å avgjøre hvem som fikk leve, om du kom i en slik situasjon?

De som har betalt mest skatt

Anonymkode: ee3f6...c89

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Helgeline skrev:

Det er ikke mulig å hindre at eldre dør. Hva som vipper dem over kanten kan være så mangt.

Har ikke tall på det, men kan love at på hver eneste sykehjem dør det personer hver vinter fordi de blir smittet av vanlig sesonginfluensa eller forkjølelse. 

Er målet at de eldre ikke skal dø av infeksjoner på sykehjem?

Anonymkode: 3bf23...da0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De som har betalt mest skatt

Anonymkode: ee3f6...c89

Da hadde alle barn havnet nederst på lista, og sånn er det ikke. 

Anonymkode: 7c2e8...ec3

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Bunuel skrev:

Hvorfor skriver ikke journalister om hver eneste person som dør på sykehjem ellers, hvert eneste år?

De burde skrevet om dette, og et hvert dødsfall burde utløse drapsetterforskning. Sykehjemsbeboere burde ha krav på like omfattende utredning og behandling som alle andre.

Anonymkode: 5e635...bd0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da hadde alle barn havnet nederst på lista, og sånn er det ikke. 

Anonymkode: 7c2e8...ec3

Synes det er sykt at pensjonister som har betalt skatt et helt liv, så bare skal bli latt i stikken 

De fleste har sannsynligvis betalt langt mer skatt enn tjenestene de har brukt! 

Anonymkode: ee3f6...c89

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er målet at de eldre ikke skal dø av infeksjoner på sykehjem?

Anonymkode: 3bf23...da0

Målet er at ingen skal dø av infeksjoner, unge som gamle.

Anonymkode: 5e635...bd0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er sykt at pensjonister som har betalt skatt et helt liv, så bare skal bli latt i stikken 

De fleste har sannsynligvis betalt langt mer skatt enn tjenestene de har brukt! 

Anonymkode: ee3f6...c89

Så da skal man bare la masse unger dø da? Hvem skal betale skatt i fremtiden, har du tenkt på det? 

Anonymkode: 4c74d...1f5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Målet er at ingen skal dø av infeksjoner, unge som gamle.

Anonymkode: 5e635...bd0

Hva bør sykehjemsbeboerne dø av? Hva er innafor?

Det er jo som å banne i kirka dette her. Så skyt meg!

Har de som bor på sykehjem permanent, så mye livskvalitet at vi skal gjøre alt for å holde dem i live? 
Er det trist om dement person dør?  Hva har de egentlig for fremtidsutsikter?

Anonymkode: 3bf23...da0

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hos oss har 11 pasienter dødd de siste 8 mnd. (ingen korona) av totalt 35 pasienter. 

Det sier seg selv at de som bor på sykehjem dør som fluer, korona eller ei. 

 

Anonymkode: 324d4...cee

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

De som har betalt mest skatt

Anonymkode: ee3f6...c89

For meg høres det uendelig mye sjukere ut å vurdere en persons verdi ut fra innbetalt skatt enn fra alder, men dette er ikke første gangen jeg hører forslaget. Du og jeg er nok veldig, veldig forskjellige. Økonomisk status ville komme langt ned på lista mi. Det ville føre til et hopetall avgjørelser som var "urettferdige" i mine ører. Barn og unge er allerede nevnt, og hva med f.eks de som har vært hjemmeværende mødre hele livet, og aldri betalt skatt?

Mange (langt fra alle) av de rikeste i samfunnet har havnet der fordi de har arvet, eller tråkka ned andre/konkurrenter med delvis skitne triks. Det er ikke de rikeste av oss som vanligvis bruker mest tid på frivillig arbeid og veldedighet, for å si det sånn..

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er målet at de eldre ikke skal dø av infeksjoner på sykehjem?

Anonymkode: 3bf23...da0

Forsto ikke helt hva du mente... men ja det er et mål at de ikke skal få infeksjoner selvsagt. På lik linje med andre folk.
Men akkurat forkjølelse og influensa (og korona) er svært vanskelig å unngå at de blir smittet av. 
Tiltakene vi har er svært strenge, og målet er jo å unngå at de svakeste blir smittet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Siden det er besøksforbud må det jo være de ansatte som smitter de eldre slik at de dør på sykehjem. Hva gjøres for å forhindre dette, annet enn testing av helsepersonell med koronasymtomer og isolering av beboere som er smittet? Bruker de ansatte munnbind i pleien av eldre? Så på nyhetene for noen dager siden hvor en dame fylte 110 år på sykehjem, men der var det ikke bruk av munnbind eller avstand på 1 meter. Håper hun ikke ble smittet av nrk innslaget. Så hva mer gjøres for å forhindre at flere eldre dør på sykehjem annet enn vanlige hygieneråd og det som er nevnt? Hvorfor interesserer ikke flere journalister seg for dette? 

Anonymkode: db065...d30

Er spent på hvordan du mener vi skal stelle, skifte på. pusse tenner, sette inn og ut tannproteser, mate, forflytte vi seil, sara og sara flexi,  trille, hjelpe på toalett, kateterisere, ta på og av uridom, ta på støttestrømper, gre hår, sminke, rulle hår, sette i høreapparat, klippe negler, dusje, utføre øreskyll, stelle decubitus-sår, sette insulin,  sette morfin, legge iv, administrere medikamenter, forflytte, kle på, kle av, dryppe øyne, dryppe ører, leire, sette på briller med to meters avstand? 

 Vi har fått beskjed om å ikke bruke munnbind av ledelsen, de er heller ikke å oppdrive inntil vi får et faktisk tilfelle av coronasmitte.  Håndsprit sparer vi selvsagt ikke på. Det er umulig å vaske hendene 60 ganger pr vakt. 

Kom gjerne med forslag. 

Anonymkode: e0618...e57

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...