Gå til innhold

Hva sier bibelen om helvete?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, hva sier Jesus og bibelen om det?

Anonymkode: 38adc...1d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om ditt høyre øye lokker deg til fall, så riv det ut og kast det fra deg! For det er bedre for deg å miste én kroppsdel enn at hele kroppen blir kastet i helvete. (Matt. 5)

Anonymkode: 38adc...1d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tredje engel fulgte etter dem og ropte med høy røst: «Om noen tilber dyret og bildet av det og tar imot merket på pannen eller hånden, 10 skal han få drikke av Guds vredes vin som er skjenket opp ublandet i hans harmes beger, og han skal pines med ild og svovel for øynene på de hellige engler og Lammet. 11 Røyken fra deres pinsel stiger opp i all evighet – verken natt eller dag får de ro, de som tilber dyret og dyrets bilde og tar imot dets navn til merke.» 12 Her må de hellige ha utholdenhet, de som holder seg til Guds bud og troen på Jesus. (Joh.Åp. 14)

Anonymkode: 38adc...1d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 10 Og djevelen, som hadde forført dem, ble kastet i sjøen med ild og svovel, hvor også dyret og den falske profeten er. Der skal de pines dag og natt i all evighet. (Joh.Åp. 20)

Anonymkode: 38adc...1d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så skal han si til dem på venstre side: ‘Gå bort fra meg, dere som er forbannet, til den evige ild som er gjort i stand for djevelen og englene hans. 42 For jeg var sulten, og dere ga meg ikke mat; jeg var tørst, og dere ga meg ikke drikke; 43 jeg var fremmed, og dere tok ikke imot meg; jeg var naken, og dere kledde meg ikke; jeg var syk og i fengsel, og dere så ikke til meg.’ 44 Da skal de svare: ‘Herre, når så vi deg sulten eller tørst eller fremmed eller naken eller syk eller i fengsel uten å komme deg til hjelp?’ 45 Da skal han svare dem: ‘Sannelig, jeg sier dere: Det dere ikke gjorde mot én av disse minste, har dere heller ikke gjort mot meg.’ 46 Og disse skal gå bort til evig straff, men de rettferdige til evig liv.» (Matt. 25)

Anonymkode: 38adc...1d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dommen 
11 Og jeg så en stor, hvit trone og ham som satt på den. Jord og himmel flyktet bort fra hans ansikt og var ikke lenger til. 12 Og jeg så de døde, både store og små: De sto foran tronen, og bøker ble åpnet. Så ble en annen bok åpnet, livets bok. Og de døde ble dømt etter det som sto skrevet i bøkene, etter sine gjerninger. 13 Havet ga fra seg de døde som var der, og døden og dødsriket ga fra seg de døde som var i dem, og enhver ble dømt etter sine gjerninger. 14 Så ble døden og dødsriket kastet i ildsjøen. Og ildsjøen, det er den annen død. 15 Og om noen ikke var skrevet inn i livets bok, ble han kastet i ildsjøen. (Joh.Åp. 20)

Anonymkode: 38adc...1d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik blir det når Herren Jesus åpenbarer seg fra himmelen sammen med sine mektige engler  8 i flammende ild og straffer dem som ikke kjenner Gud, og dem som ikke er lydige mot vår Herre Jesu evangelium.  9 Straffen deres blir en evig fortapelse borte fra Herrens ansikt og fra hans herlighet og makt, 10 den dagen han kommer for å bli lovprist blant sine hellige og hyllet av alle som tror. Og dere har trodd det vitnesbyrdet vi ga dere. (2.Tess. 1)

Anonymkode: 38adc...1d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om ditt høyre øye lokker deg til fall, så riv det ut og kast det fra deg! For det er bedre for deg å miste én kroppsdel enn at hele kroppen blir kastet i helvete. (Matt. 5)

Anonymkode: 38adc...1d9

Mange menn som burde rive av seg pikken, altså.

Anonymkode: f8976...8c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lignelsen om den rike mannen og Lasarus 
19 Det var en rik mann som kledde seg i purpur og fineste lin og levde i fest og luksus dag etter dag. 20 Men utenfor porten hans lå det en fattig mann som het Lasarus, full av verkende sår. 21 Han ønsket bare å få mette seg med det som falt fra den rikes bord. Hundene kom til og med og slikket sårene hans.
   
 22 Så døde den fattige, og englene bar ham til Abrahams fang. Den rike døde også og ble begravet. 23 Da han slo øynene opp i dødsriket, der han var i pine, så han Abraham langt borte og Lasarus tett inntil ham. 24 ‘Far Abraham’, ropte han, ‘ha barmhjertighet med meg og send Lasarus hit, så han kan dyppe fingertuppen i vann og svale tungen min. For jeg pines i denne flammen.’ 25 Men Abraham svarte: ‘Husk, mitt barn, at du fikk alt det gode mens du levde, og Lasarus fikk det vonde. Nå trøstes han her, mens du er i pine. 26 Dessuten er det lagt en dyp kløft mellom oss og dere, slik at de som vil komme herfra og over til dere, ikke skal kunne det, og ingen kan gå over fra dere til oss.’ 27 Da sa den rike: ‘Så ber jeg deg, far, at du sender ham 28 til mine fem brødre hjemme hos min far for å advare dem, så ikke de også skal komme til dette pinestedet.’ 29 Men Abraham sa: ‘De har Moses og profetene, de får høre på dem.’ 30 Han svarte: ‘Nei, far Abraham, men kommer det noen til dem fra de døde, vil de omvende seg.’ 31 Abraham sa: ‘Hører de ikke på Moses og profetene, lar de seg heller ikke overbevise om noen står opp fra de døde.’» (Luk. 16)

Anonymkode: 38adc...1d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor svarer du på din egen tråd? Eller bare deler du det du fant ut?

Anonymkode: 52a05...225

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kan svare innpå her 😉

Anonymkode: 38adc...1d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, dette gjør meg så utrolig glad for at jeg ikke er kristen lenger. Forferdelig å gå rundt og tro på de greiene der.

Du som poster dette tror kanskje at du elsker Gud, men egentlig, innerst inne, dypest sett, er du REDD for ham, ikke sant?

Anonymkode: a7e36...de9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor svarer du på din egen tråd? Eller bare deler du det du fant ut?

Anonymkode: 52a05...225

Alle kan svare med f.eks. vers fra bibelen 😉

Anonymkode: 38adc...1d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ah, dette gjør meg så utrolig glad for at jeg ikke er kristen lenger. Forferdelig å gå rundt og tro på de greiene der.

Du som poster dette tror kanskje at du elsker Gud, men egentlig, innerst inne, dypest sett, er du REDD for ham, ikke sant?

Anonymkode: a7e36...de9

Jesus har tatt straffen min 😉

Anonymkode: 38adc...1d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ah, dette gjør meg så utrolig glad for at jeg ikke er kristen lenger. Forferdelig å gå rundt og tro på de greiene der.

Du som poster dette tror kanskje at du elsker Gud, men egentlig, innerst inne, dypest sett, er du REDD for ham, ikke sant?

Anonymkode: a7e36...de9

Nå er det ikke akkurat helvete som er hovedpunktet i den kristne tro. Å anerkjenne at helvete eksister er nok, man trenger ikke et enormt fokus på det i troen sin. Jeg som kristen fokuserer på Jesus sin kjærlighet til meg, Guds visdom og bønnesvarene jeg får. Dette veier mer enn hva Bibelen kort forteller om helvete. 

Anonymkode: 52a05...225

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det ikke akkurat helvete som er hovedpunktet i den kristne tro. Å anerkjenne at helvete eksister er nok, man trenger ikke et enormt fokus på det i troen sin. Jeg som kristen fokuserer på Jesus sin kjærlighet til meg, Guds visdom og bønnesvarene jeg får. Dette veier mer enn hva Bibelen kort forteller om helvete. 

Anonymkode: 52a05...225

Ja, Jesus frelste oss fra en evig fortapelse 🙂

Anonymkode: 38adc...1d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lignelsen om kongssønnens bryllup 
22Igjen talte Jesus til dem i lignelser: 2 «Himmelriket kan sammenlignes med en konge som skulle holde bryllup for sønnen sin. 3 Han sendte tjenerne sine til de innbudte og ba dem komme til bryllupet. Men de ville ikke komme.  4 Da sendte han andre tjenere ut som skulle si til de innbudte: ‘Festmåltidet har jeg gjort i stand, oksene og gjøkalvene er slaktet, og alt er ferdig. Kom til bryllupet!’  5 Men de brydde seg ikke om det; en gikk til sin åker og en annen til sin forretning.  6 Resten av dem la hånd på tjenerne, mishandlet dem og slo dem i hjel.  7 Da ble kongen sint og sendte ut troppene sine, som drepte disse morderne og brente byen deres.  8 Så sa han til tjenerne: ‘Alt er ferdig til bryllupet, men de innbudte var ikke verdige.  9 Gå derfor ut på veikryssene og innby til bryllupet alle dere finner.’10 Og tjenerne gikk ut på veiene og samlet alle de kunne finne, både onde og gode, og bryllupssalen ble full av gjester.
   
 11 Men da kongen kom inn for å hilse på gjestene, fikk han øye på en som ikke hadde på seg bryllupsklær. 12 Han spurte ham: ‘Min venn, hvordan er du kommet hit inn uten bryllupsklær?’ Men han tidde. 13 Da sa kongen til tjenerne: ‘Bind ham på hender og føtter og kast ham ut i mørket utenfor, der de gråter og skjærer tenner.’ 14 For mange er kalt, men få er utvalgt.» (Matt. 22)

Anonymkode: 38adc...1d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jesus forklarer lignelsen om ugresset
36 Så forlot han folkemengden. Da han var kommet inn i huset, gikk disiplene til ham og sa: «Forklar oss lignelsen om ugresset i åkeren!» 37 Han svarte: «Den som sår det gode kornet, er Menneskesønnen. 38 Åkeren er verden. Det gode kornet er de som er rikets barn, ugresset er den ondes barn. 39 Fienden som sådde ugresset, er djevelen. Høsten er verdens ende, de som høster inn, er englene.40 Og slik som når ugresset blir sanket sammen og brent på ilden, slik skal det gå ved verdens ende:41 Menneskesønnen skal sende ut sine engler, og de skal sanke sammen og ta bort fra hans rike alt som fører til fall, og alle som gjør urett. 42 Så skal de kaste dem i ildovnen,der de gråter og skjærer tenner. 43 Da skal de rettferdige skinne som solen i sin Fars rike. Den som har ører, hør! (Matt. 13)

Anonymkode: 38adc...1d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...