Gå til innhold

Hvordan håndtere svigermors «gnaging» på alt mulig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Inn det ene øret, ut det andre. Lær deg å si, ja, ja, mm, javisst. 

Anonymkode: fb120...69c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare si: "Ja, men nå er det ikke du som lager middag i dag da, og slik gjør jeg det!", og så smiler du! ;)

Ellers; det kan være rimelig slitsomt med svigers som legger seg oppi alt. Da barna var små hadde vi gjerne svigers på besøk i både 1, 2 og 3 uker i strekk (de bor langt unna), og selv om jeg fikk mye hjelp av svigermor og satte stor pris på det, så kunne hun være ganske trollete.. f.eks var det en periode at hun ommøblerte i kjøkkenskapene våre og satte ting slik hun ville hatt det. Så flyttet jeg tilbake på ting, er jo for faen mitt kjøkken, så kom hun jaggu og flyttet på det igjen. Dette pågikk i flere dager, til jeg til slutt måtte si at " vi pleier å ha kopper i denne hylla her vi, og tallerkner her".. var ganske kjipt men da ble det slutt.

Svigermora mi pleier å swifre gulvene sine hver dag. Så en gang i uka, som vi pleide da barna var små, var ikke nok. En gang da vi hadde baby og jeg hadde vært oppe mye av natta og gikk hele dagen og bar på en gråtende baby med reflux, hadde hun vasket alle gulv mens vi var ute og trillet. Da vi kom tilbake fikk vi høre at "nå hadde hun vasket, og det trengtes!!" Da bikket det litt over for meg.. ble et lite oppgjør!! Hun ble blodig fornærmet og ville reise!! Måtte godsnakke henne ned på jorda igjen.. men etter det har det vært mindre innblanding..

Anonymkode: 0fa74...167

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at sånt er slitsomt, men det handler kanskje om at de har sine vaner og tradisjoner, men "glemt" å kommunisere dem? Som en annen her foreslår, ville jeg notert meg mange av innspillene. Så ville jeg latt kommentarene passere denne gangen. Men neste gang er kanskje løsningen å be om nøyere instrukser, eller at du foreslår at du kan bidra med dine rette, som du gjør på din måte?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, her sier Ts at hun har et ubeboelig hus og derfor er med svigers på deres hytte. Meget mulig de helst ville vært på den hytta alene i fred og ro, men de har altså vært så snille å la Ts være der en uke. Så har de, som rett og rimelig er, bedt Ts stå for noe av maten. 

Hva gjør Ts? Kjøper den kjipeste juicen og sannsynligvis den kjipeste og billigste røkelaksen (som bare er ekkel). Til middag blir det gryterett fra pose (?!??), attpåtil slumsete tilberedt uten tanke for smaken. 

Ts får altså bo gratis en uke når hun ikke har andre steder og bo, og velger å «takke» ved å kjøpe inn det billigste og kjipeste man kan få pluss klage og være misfornøyd med dem som gir henne husrom og som sikkert hadde forventer som et minimum god mat tilbake. 

Jeg ville i det minste kjøpt inn en del som takk og ikke klaget når jeg faktisk var på andres hytte. En Toromiddag med kokt kjøttdeig???? Det er jo frekt. 

Jeg ville som et minimum hatt med meg en gigantisk blomsterbukett, gode oster, skinker, oliven, dyr sjokolade, og i tillegg ingredienser til gode måltider laget fra bunnen av. Gode juicer, lammelår, gode viner i overflod, osv osv. 

Ts eier jo ikke sosiale antenner. Hun er så heldig å få bo gratis på en hytte en hel uke og velger å bidra med Eldoradojuice og Toro. :roll: 

Anonymkode: 0aca7...e6f

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, her sier Ts at hun har et ubeboelig hus og derfor er med svigers på deres hytte. Meget mulig de helst ville vært på den hytta alene i fred og ro, men de har altså vært så snille å la Ts være der en uke. Så har de, som rett og rimelig er, bedt Ts stå for noe av maten. 

Hva gjør Ts? Kjøper den kjipeste juicen og sannsynligvis den kjipeste og billigste røkelaksen (som bare er ekkel). Til middag blir det gryterett fra pose (?!??), attpåtil slumsete tilberedt uten tanke for smaken. 

Ts får altså bo gratis en uke når hun ikke har andre steder og bo, og velger å «takke» ved å kjøpe inn det billigste og kjipeste man kan få pluss klage og være misfornøyd med dem som gir henne husrom og som sikkert hadde forventer som et minimum god mat tilbake. 

Jeg ville i det minste kjøpt inn en del som takk og ikke klaget når jeg faktisk var på andres hytte. En Toromiddag med kokt kjøttdeig???? Det er jo frekt. 

Jeg ville som et minimum hatt med meg en gigantisk blomsterbukett, gode oster, skinker, oliven, dyr sjokolade, og i tillegg ingredienser til gode måltider laget fra bunnen av. Gode juicer, lammelår, gode viner i overflod, osv osv. 

Ts eier jo ikke sosiale antenner. Hun er så heldig å få bo gratis på en hytte en hel uke og velger å bidra med Eldoradojuice og Toro. :roll: 

Anonymkode: 0aca7...e6f

Og hvor mye blir den summen på alt det? 😮Syns det hørtes ut som å overdrive, selv om det selvsagt hadde vært hyggelig gjort.

Anonymkode: 2064a...5b8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, O.G. skrev:

De er sammen med sine svigerforeldre der?

Er det egentlig noe bra når man skal holde avstand til andre?

Skjønner ikke hvorfor du har uthevet at jeg skrev at "mine foreldre nå er på hytta helt lovlig?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvor mye blir den summen på alt det? 😮Syns det hørtes ut som å overdrive, selv om det selvsagt hadde vært hyggelig gjort.

Anonymkode: 2064a...5b8

Det blir nok mindre enn en uke på hotell, og så gir man selvsagt litt ekstra for å pleie relasjonen. 

Når bestevenninnen min fyller rundt år gir jeg henne ikke en pakke mexicansk gryte liksom. 

Anonymkode: 0aca7...e6f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Aureka skrev:

Skjønner ikke hvorfor du har uthevet at jeg skrev at "mine foreldre nå er på hytta helt lovlig?"

Fordi det skjønner du ikk da nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok ikke sagt noe, men jeg hadde også tenkt mitt når det gjelder de eksemplene du kommer med. Det er faktisk ganske stor forskjell på eldorado og Sunniva, og jeg foretrekker også helt klart ørret foran røykalaks. Hvis du velger eldorado juice aner jeg at du ikke velger noen dyr røykalaks, og de billigste smaker virkelig ikke godt... I tillegg tilbereder du jo tydeligvis en gryterett feil, slik at det lille som er igjen av smak forsvinner. 
 

Jeg skjønner at din svigermor reagerer hvis det er dette hun skal spise i påsken. Jeg er ingen snobb, og trenger ikke dyre oster og dyre oljer, men jeg kjøper ikke det billigste av det billige til påskefrokosten. Det er for meg kjipt, og jeg skjønner hva din svigermor mener her. Å kjøpe noen billige og noen dyre produkter er helt ok for meg, men jeg velger ikke kun billigvarer når jeg skal lage mat i påsken. Spesielt ikke når jeg skal lage mat til andre. Dere sparer en del penger på å bo der, da bør dere jo spandere skikkelig mat. 

Anonymkode: e93c6...e5c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg at ts får mye negativt tilbake! Jeg er i førtiåra, og har dermed handlet min andel mat opp gjennom. Har helt vanlig økonomi. Jeg kjøper både Eldorado og First Price juice, og synes det smaker like godt som de dyre variantene. Ikke kjenner jeg forskjell på røykelaks/ørret heller. Gryterett er da vel også helt vanlig hyttemat? Det er ganske stor prisforskjell på de ulike produktene, og vi har ulike vaner og smak. Kanskje har ts trang økonomi pga hussituasjonen, eller ellers også for den saks skyld? Uansett er det uhøflig og skaper dårlig stemning når noen konstant pirker! La mannen din handle og stå for deres del av matlagingen, så kan han diskutere med sin mor selv! Tilby deg heller å vaske og rydde etter måltidene og ellers i hytta. 

Anonymkode: a8171...167

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, her sier Ts at hun har et ubeboelig hus og derfor er med svigers på deres hytte. Meget mulig de helst ville vært på den hytta alene i fred og ro, men de har altså vært så snille å la Ts være der en uke. Så har de, som rett og rimelig er, bedt Ts stå for noe av maten. 

Hva gjør Ts? Kjøper den kjipeste juicen og sannsynligvis den kjipeste og billigste røkelaksen (som bare er ekkel). Til middag blir det gryterett fra pose (?!??), attpåtil slumsete tilberedt uten tanke for smaken. 

Ts får altså bo gratis en uke når hun ikke har andre steder og bo, og velger å «takke» ved å kjøpe inn det billigste og kjipeste man kan få pluss klage og være misfornøyd med dem som gir henne husrom og som sikkert hadde forventer som et minimum god mat tilbake. 

Jeg ville i det minste kjøpt inn en del som takk og ikke klaget når jeg faktisk var på andres hytte. En Toromiddag med kokt kjøttdeig???? Det er jo frekt. 

Jeg ville som et minimum hatt med meg en gigantisk blomsterbukett, gode oster, skinker, oliven, dyr sjokolade, og i tillegg ingredienser til gode måltider laget fra bunnen av. Gode juicer, lammelår, gode viner i overflod, osv osv. 

Ts eier jo ikke sosiale antenner. Hun er så heldig å få bo gratis på en hytte en hel uke og velger å bidra med Eldoradojuice og Toro. :roll: 

Anonymkode: 0aca7...e6f

Så fint for deg som har råd til å være ekstravagant, overdådig og ganske så sossete og blærete. Er ikke alle som har økonomi til det vet du. 

Anonymkode: 27086...55e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde nok ikke sagt noe, men jeg hadde også tenkt mitt når det gjelder de eksemplene du kommer med. Det er faktisk ganske stor forskjell på eldorado og Sunniva, og jeg foretrekker også helt klart ørret foran røykalaks. Hvis du velger eldorado juice aner jeg at du ikke velger noen dyr røykalaks, og de billigste smaker virkelig ikke godt... I tillegg tilbereder du jo tydeligvis en gryterett feil, slik at det lille som er igjen av smak forsvinner. 
 

Jeg skjønner at din svigermor reagerer hvis det er dette hun skal spise i påsken. Jeg er ingen snobb, og trenger ikke dyre oster og dyre oljer, men jeg kjøper ikke det billigste av det billige til påskefrokosten. Det er for meg kjipt, og jeg skjønner hva din svigermor mener her. Å kjøpe noen billige og noen dyre produkter er helt ok for meg, men jeg velger ikke kun billigvarer når jeg skal lage mat i påsken. Spesielt ikke når jeg skal lage mat til andre. Dere sparer en del penger på å bo der, da bør dere jo spandere skikkelig mat. 

Anonymkode: e93c6...e5c

Hvis svigermor og du mener det så kan dere handle maten selv! Ganske så frekt å tro at man kan bestemme hva andre voksne mennesker skal handle og spise!

Anonymkode: 27086...55e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er jo ikke på hytta nå, så; troll. Ellers enig med svigermor, lær av henne.

Anonymkode: b0821...b23

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere er jo ikke på hytta nå, så; troll. Ellers enig med svigermor, lær av henne.

Anonymkode: b0821...b23

Hytta er i samme kommune som der svigers bor.

Anonymkode: c3e82...80c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå synes jeg at ts får mye negativt tilbake! Jeg er i førtiåra, og har dermed handlet min andel mat opp gjennom. Har helt vanlig økonomi. Jeg kjøper både Eldorado og First Price juice, og synes det smaker like godt som de dyre variantene. Ikke kjenner jeg forskjell på røykelaks/ørret heller. Gryterett er da vel også helt vanlig hyttemat? Det er ganske stor prisforskjell på de ulike produktene, og vi har ulike vaner og smak. Kanskje har ts trang økonomi pga hussituasjonen, eller ellers også for den saks skyld? Uansett er det uhøflig og skaper dårlig stemning når noen konstant pirker! La mannen din handle og stå for deres del av matlagingen, så kan han diskutere med sin mor selv! Tilby deg heller å vaske og rydde etter måltidene og ellers i hytta. 

Anonymkode: a8171...167

Jeg har aldri sett Eldorado juice eller First Price juice. Det jeg derimot har sett, er "frokostdrikker" fra disse, tilsatt betydelig sukker. 

Det er ikke juice. Juice for meg og mange andre, er 100% saft fra frukt. Uten tilsetting av hverken sukker eller annet. 

Men link gjerne til disse produktene, og link til at disse er minst like gode som de dyrere? 

Anonymkode: d2e6e...b17

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hytta er i samme kommune som der svigers bor.

Anonymkode: c3e82...80c

Hvis ikke du og mannen bor i samme kommune har dere vel ikke lov til å være der? Svigers har så klart lov... 

Anonymkode: ac19a...d15

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri sett Eldorado juice eller First Price juice. Det jeg derimot har sett, er "frokostdrikker" fra disse, tilsatt betydelig sukker. 

Det er ikke juice. Juice for meg og mange andre, er 100% saft fra frukt. Uten tilsetting av hverken sukker eller annet. 

Men link gjerne til disse produktene, og link til at disse er minst like gode som de dyrere? 

Anonymkode: d2e6e...b17

Det er ikke tema for tråden. Tema er frekke svigermødre (og ganske mange KG sosser også ser det ut til)

Anonymkode: 27086...55e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, O.G. skrev:

Fordi det skjønner du ikk da nei

Nope.

Mine foreldre er alene på sin egen hytte i samme kommune som de også bor i. Hytta ligger 15 minutter unna hjemmet deres.

Så hva er det du mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med svigermor i utlandet, som ser oss kun i ferier, og dermed henger på oss som et slips alle ferier føler jeg at jeg har god kompetanse på å takle svigermor. Nå har vi riktig nok kjøpt egen leilighet tre minutters gange unna svigermor, men vi våkner som regel av at hun låser seg inn om morgenen, og har jo forståelse for at hun vil være mest mulig sammen med oss når vi er der, så det er stort sett natta vi har uten svigermor. 

Jeg tror nøkkelen til å takle gnag fra svigermor er forståelse og å tenke med hjertet. Min svigermor fikk aldri skikkelig utdanning, fem barn og mann som jobbet mye borte gjorde at hun aldri fikk en egen yrkeskarriere, og hus og mat er det hun fikk kompetanse på og føler at hun kan, og alt fra hvordan jeg vasker klær og hus til hvordan jeg lager mat er hun kjapp til å blande seg opp i. 

Jeg har valgt å takle det med et smil, og lytte interessert til hennes råd. Så gjøre det på hennes måte når vi er der. Jeg gjør det ikke nødvendigvis slik når hun ikke er der, men det koster meg så lite å gi henne rett og rett til å dele sine syn på ting. Jeg velger å tenke at hun gjør det i beste mening, og ikke som kritikk. 

Jeg kunne så lett ha tatt meg nær av slikt, og irritert meg over det, men hun er min manns mor og mine barns bestemor, og innerst inne vet jeg at hun ikke mener å være ufin. Det går nok egentlig mye på et ønske om å bety noe, kunne dele det hun faktisk kan og føler seg flink til, og ikke være unødvendig og uvesentlig. Når jeg tar til meg det hun sier og viser meg stråler hun fornøyd, og føler at hun har en betydning. 

Mye er egentlig unødvendig og uvesentlig, og slik jeg gjorde det fungerte også bra, men jeg lar henne likevel korrigere det, for å gi henne følelsen av å bety noe. For meg og oss. Noe har også vært lurt, og noe jeg faktisk lærte noe av. 

Den respekt og forståelse jeg har gitt svigermor har båret frukter. Jeg viser henne respekt og slipper henne til, irriterer meg ikke over hennes ønske og behov for å ha betydning, og det gjør henne trygg på meg, og det er ingen kamp mellom oss. Tvert imot omfavner hun da hvordan jeg er som person, og mine "rare" og "uvanlige" sider, som det er en del av, siden vi er fra to ulike kulturer. Jeg får respekt og forståelse tilbake, og når det er "rare" ting ved meg, som skiller meg fra det vanlige i deres kultur, er hun min egen lille forsvarer og fotsoldat, som avviser all kritikk noen kunne finne på å komme med. "Hun er norsk, og det er ikke uvanlig i Norge at kvinner gjør slikt" eller "Hun respekterer og elsker vår kultur, men vi må respektere at hun er fra en annen kultur, og derfor har andre behov!" 

Hadde ikke jeg vist henne respekt og forståelse er det mye som kunne ha blitt vanskeligere. Det at jeg tenker med forståelse og hjertet gjør at hun gjør det samme. 

Det er som regel slik. Folk merker om det er velvilje og respekt, eller motvilje og irritasjon, og det siste skaper barrierer mentalt. Møtes man selv med motvilje og irritasjon er det nærmest instinktivt at man stiller seg kritisk tilbake, og leter etter feil. Møtes man med velvilje og respekt derimot blir man også innstilt på å være raus og gi forståelse på alle måter. 

At min svigermor er fra annen kultur, der mye er annerledes enn i Norge, er en ekstra utfordring i utgangspunktet, men dette med at å være raus er gjeldende uansett. Er man raus får man som regel raushet tilbake, er man avvisende (og irritasjon merkes, om den så aldri uttales) så blir det fort mentale barrierer som vil bygge opp gjensidig motvilje. 

Pirk og gnag, det lønner seg ofte å ta det med et smil. 

Selvfølgelig, det finnes mennesker som er negative bare for å være negative, og de er i konstant jakt på hvordan andre feiler. Slike er det lite å gjøre med. Ofte er pirk og gnag derimot et forsøk på å ha betydning, og alle mennesker trenger å føle at de har en betydelig. At de har en rolle og noe å bidra med. Er det dette pirket går i lønner det seg å være raus. Ta det med godviljen. Er man raus og imøtekommende får man det gjerne tilbake. 

Min svigermor er svært glad i meg, og det at jeg har gitt henne anerkjennelse, forståelse og respekt, istedenfor å irritere meg, det har lønnet seg veldig. Det har gjort henne svært raus tilbake, der det faktisk betyr mer. Jeg har fått en trofast forsvarer der jeg skiller meg ut i forhold til deres kultur. Hun tenker også med hjertet der jeg trenger det mest, fordi jeg har tenkt med hjertet der hun trengte det. Det har bygget broer der det fort kunne blitt barrierer. 

Vi er oftest slik vi mennesker. Motvilje gir motvilje tilbake, og velvilje velvilje tilbake. Derfor lønner det seg oftest å møte svigermor (og andre) med forståelse, ikke motvilje, selv om man må svelge unna litt pirk og gnag. 

Anonymkode: 7b97e...49c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får svare svigermor som jeg svarer åtteåringen når hun henger seg opp i bagateller hun ikke har noe med. 'Ja, ja. Nå ble det sånn.' Med den mest uinteresserte, men samtidig bestemte, stemmen du kan mønstre. Det setter et meget effektivt punktum for samtalen.

Du handler det du liker. Om ørret er viktig for svigermor, får hun handle selv eller spesifikt spørre om du kan kjøpe ørret. Når du lager mat, er det du som lager mat. Er det viktig for svigermor at det gjøres på hennes måte - se da får hun gjøre det selv. Å pirke på andres vaner og måter, er ufint. Uavhengig av hvem sin hytte man er på.

Anonymkode: ce188...7bd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...