Gå til innhold

Hvorfor vil så mange mennesker gå fortapt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du vet at det ikke betyr noe annet om du skriver det med store bokstaver? Jesus er verken fra eller FRA helvete.

Anonymkode: d0309...2a2

Å frelse betyr å berge, å redde, osv. Jesus frelser, altså berger, fra helvete. 🙂 Altså Jesus er Frelseren 🙂

Anonymkode: a548d...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat det med helvete er jo en av grunnene til at mange synes Jesus-opplegget er vanskelig å tro på. Det er jo tross alt Jesus selv (siden Jesus er Gud) som har skapt både helvete og kriterene som ligger til grunn for å avgjøre om folk blir sendt dit eller ikke. Han kunne jo bare latt være å skape helvete, eller valgt å ikke sende noen dit i det hele tatt. Det er det jeg ville gjort hvis jeg var gud, noe som gjør meg mye triveligere enn han i kristendommen.

Hele opplegget får Gud til å minne om en slags mafiaboss. "Fin sjel du har der, ville vært synd om noe skulle skje med den...", eller kanskje "du må tilbe meg, ikke tving meg til å torturere deg til evig tid. Men det er ditt valg."

73551b7c6002671fb2353a283ed11409.png

Dette er nok også grunnen til at mange kristne, som hun tidligere i tråden, ikke tror på helvete. Det er bare ikke forenlig med en gud som både er mektig og moralsk.

Endret av Okapi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Okapi skrev:

Akkurat det med helvete er jo en av grunnene til at mange synes Jesus-opplegget er vanskelig å tro på. Det er jo tross alt Jesus selv (siden Jesus er Gud) som har skapt både helvete og kriterene som ligger til grunn for å avgjøre om folk blir sendt dit eller ikke. Han kunne jo bare latt være å skape helvete, eller valgt å ikke sende noen dit i det hele tatt. Det er det jeg ville gjort hvis jeg var gud, noe som gjør meg mye triveligere enn han i kristendommen.

Hele opplegget får Gud til å minne om en slags mafiaboss. "Fin sjel du har der, ville vært synd om noe skulle skje med den...", eller kanskje "du må tilbe meg, ikke tving meg til å torturere deg til evig tid. Men det er ditt valg."

 

73551b7c6002671fb2353a283ed11409.png

Hørt om Satan?

Anonymkode: 3d014...1c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SoWhat? skrev:

Jeg tenkte i grunnen mer på "vanlige" amerikanere som ofte nevner Gud, og hvor det er vanlig å gå i kirken osv. Italienere holder på religionen sin ofte, og også katolske irer. Polakker også. Osv

De er ikke mindre opplyste enn oss. 

Vi er endel norske katolikker også 😄

Anonymkode: f50cb...8ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hørt om Satan?

Anonymkode: 3d014...1c7

Også laget av Gud 

Anonymkode: c3d5b...136

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som troende forstår jeg godt at ikke troende tar avstand fra bibelen. Det er ikke noe rart i det hele tatt, når det er så mange mennesker som bruker evangeliet til å berike seg selv, i stedet for å forkynne det som faktisk står skrevet. Mange har i dag fått kristendom til å handle om å gi penger. Det er helt feil. Det koster oss ingenting å bli frelst, men det kostet Jesus alt. Det er en gave. 

Når dere mottar lønnslippen fra sjefen, går dere ikke på kontoret og takker for den. Dette har dere arbeidet for, og fortjent. Hadde lønna derimot uteblitt, ville dere gått og etterlyst den. Frelsen kan man ikke gjøre seg fortjent til. Den kan man bare ta imot. Gode gjerninger gjøres ikke for å bli frelst, men fordi man er frelst. Dette er en vesentlig forskjell.

så når løgnere som Jan hanvold sier «dere må så inn 10% av lønna til deres menighet», skal dere bare lukke ørene. Tienden er ikke et krav til troende. Det er bare pengekjære falske lærere som forkynner sånt, for å fylle sine egne lommebøker. At han gjør mye godt andre steder i verden er en ting, men hva bevilger han seg selv i forhold? Og når vranglæren er så stor som den er, spiller det ingen rolle hvor mye bra han gjør. Det er bare et skalkeskjul, og han er langt fra den eneste.

Da vil jeg som troende heller gi til en ikke troende organisasjon, gitt at hjelpen faktisk kommer fram selvfølgelig. Ellers er det mange andre muligheter for å hjelpe andre som ikke har det så godt. Hvis man har slektninger som sliter økonomisk og man sitter godt i det selv, kan man f.eks hjelpe dem. Eller hjelpe den gamle naboen som er dårlig til beins med å handle for henne. 
Eller gi noen som er ensomme av tiden sin.

Bare så det er sagt. Når bibelen snakker om å så og høste, har det aldri dreid seg om penger. Det er det bare falske predikanter som vil ha folk til å tro, for det gir dem sikker inntekt. Dette har framstilt kristne som noe de slettes ikke er, og jeg forstår godt at folk tar avstand.

Anonymkode: 08512...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Okapi skrev:

Dette synes jeg også er eksepsjonelt merkelig. Det kan virke som om mange av disse anonyme religiøse misjonærene på dette forumet tror at å tro er en aktiv handling, som man velger å gjøre eller ikke. Det skjønner jeg bare ikke. Enten er jeg overbevist, og tror, eller så er jeg ikke overbevist, og tror ikke. Det er ikke noe valg involvert. Jeg kan ikke velge å tro å tro på guder, på samme måte som jeg ikke kan velge å tro at jeg kan fly.

Jesus er en frelser fra helvetet. Det er absolutt total sannhet.

Anonymkode: 581b3...159

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som troende forstår jeg godt at ikke troende tar avstand fra bibelen. Det er ikke noe rart i det hele tatt, når det er så mange mennesker som bruker evangeliet til å berike seg selv, i stedet for å forkynne det som faktisk står skrevet. Mange har i dag fått kristendom til å handle om å gi penger. Det er helt feil. Det koster oss ingenting å bli frelst, men det kostet Jesus alt. Det er en gave. 

Når dere mottar lønnslippen fra sjefen, går dere ikke på kontoret og takker for den. Dette har dere arbeidet for, og fortjent. Hadde lønna derimot uteblitt, ville dere gått og etterlyst den. Frelsen kan man ikke gjøre seg fortjent til. Den kan man bare ta imot. Gode gjerninger gjøres ikke for å bli frelst, men fordi man er frelst. Dette er en vesentlig forskjell.

så når løgnere som Jan hanvold sier «dere må så inn 10% av lønna til deres menighet», skal dere bare lukke ørene. Tienden er ikke et krav til troende. Det er bare pengekjære falske lærere som forkynner sånt, for å fylle sine egne lommebøker. At han gjør mye godt andre steder i verden er en ting, men hva bevilger han seg selv i forhold? Og når vranglæren er så stor som den er, spiller det ingen rolle hvor mye bra han gjør. Det er bare et skalkeskjul, og han er langt fra den eneste.

Da vil jeg som troende heller gi til en ikke troende organisasjon, gitt at hjelpen faktisk kommer fram selvfølgelig. Ellers er det mange andre muligheter for å hjelpe andre som ikke har det så godt. Hvis man har slektninger som sliter økonomisk og man sitter godt i det selv, kan man f.eks hjelpe dem. Eller hjelpe den gamle naboen som er dårlig til beins med å handle for henne. 
Eller gi noen som er ensomme av tiden sin.

Bare så det er sagt. Når bibelen snakker om å så og høste, har det aldri dreid seg om penger. Det er det bare falske predikanter som vil ha folk til å tro, for det gir dem sikker inntekt. Dette har framstilt kristne som noe de slettes ikke er, og jeg forstår godt at folk tar avstand.

Anonymkode: 08512...f98

Det faller allikevel på sin egen urimelighet.

Trusler pakket inn I fine ord.

Faktum er at uansett hvor snilt et menneske er .. ateist, hindu, osv . kommer ikke inn i himmelen så lenge de ikke tror på akkurat denne guden med sin profet/sønn:Jesus Kristus.

 Derfor :Vær heller snill med hverandre uansett livssyn og religion, ikke for å tilfredsstille en Gud fra en religion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi er endel norske katolikker også 😄

Anonymkode: f50cb...8ec

Ja, sorry. Det er det jo 🙂

Endret av SoWhat?
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke på Gud. Men tenker at uansett er det viktig at vi er gode mennesker, som gjør godt mot andre. Det har ingenting med religion å gjøre. Jeg har hatt en barndom i helvete, og allikevel har jeg blitt et godt menneske, med mye kjærlighet å gi. Og jeg har gitt og hjulpet mye i livet mitt. Skal jeg komme til helvete da, bare fordi jeg ikke tror?

Anonymkode: 57ac9...725

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke på Gud. Men tenker at uansett er det viktig at vi er gode mennesker, som gjør godt mot andre. Det har ingenting med religion å gjøre. Jeg har hatt en barndom i helvete, og allikevel har jeg blitt et godt menneske, med mye kjærlighet å gi. Og jeg har gitt og hjulpet mye i livet mitt. Skal jeg komme til helvete da, bare fordi jeg ikke tror?

Anonymkode: 57ac9...725

Viktigste er å være snill mot andre❤️ Nei det er jo bare tull selvfølgelig. Er det noen her som mener at hvis man ikke tror så kommer man til helvete? 

Anonymkode: 581b3...159

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Viktigste er å være snill mot andre❤️ Nei det er jo bare tull selvfølgelig. Er det noen her som mener at hvis man ikke tror så kommer man til helvete? 

Anonymkode: 581b3...159

Jesus sier det!

Anonymkode: a548d...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jesus sier det!

Anonymkode: a548d...e70

Det har ikke Jesus sagt. 

Anonymkode: 581b3...159

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det noen kristne her inne som mener at hvis man ikke følger Jesus kommer man til helvetet? 

Anonymkode: 581b3...159

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har ikke Jesus sagt. 

Anonymkode: 581b3...159

Fortell!

Anonymkode: a548d...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen kristne her inne som mener at hvis man ikke følger Jesus kommer man til helvetet? 

Anonymkode: 581b3...159

Jesus og bibelen sier at den som ikke tror på Jesus går fortapt!

Anonymkode: a548d...e70

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jesus og bibelen sier at den som ikke tror på Jesus går fortapt!

Anonymkode: a548d...e70

Er du kristen? Jeg mener, jeg har aldri hørt en kristen si eller mene det. 

Anonymkode: 2d46e...6b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor vil så mange mennesker ikke tro på Frelseren fra helvete, Jesus Kristus, og heller gå fortapt? Du som er troende kan komme med kommentarer, og du som er ikke-troende kan selvfølgelig komme med kommentarer! 🙂

Anonymkode: a548d...e70

Frelseren fra helvete? Tror du har misforstått litt... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Den som hører mitt ord og tror på ham som har sendt meg, har evig liv og kommer ikke for dommen, men er gått over fra døden til livet. 25 Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Den time kommer, ja, den er nå, da de døde skal høre Guds Sønns røst, og de som hører, skal leve. 26 For slik Far har liv i seg selv, har han også gitt Sønnen å ha liv i seg selv,27 og han har gitt ham myndighet til å holde dom fordi han er Menneskesønnen. 28 Undre dere ikke over dette, for den tiden kommer da alle de som er i gravene, skal høre hans røst. 29 De skal komme fram, og de som har gjort det gode, skal stå opp til livet, men de som har gjort det onde, skal stå opp til dom. 30 Jeg kan ikke gjøre noe av meg selv. Jeg dømmer etter det jeg hører, og min dom er rettferdig. For jeg søker ikke det jeg selv vil, men det han vil, han som har sendt meg. - Joh. 5

Anonymkode: a548d...e70

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du kristen? Jeg mener, jeg har aldri hørt en kristen si eller mene det. 

Anonymkode: 2d46e...6b5

Ja! Det står i bibelen!

Anonymkode: a548d...e70

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...