Gå til innhold

Hvorfor skal vi starte å åpne samfunnet, med de som er dårligst til å ta hensyn til smittevern først?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange reagerer jo på at regjeringen sa tydelig ifra om at målet var å skjære ned viruset. Ikke bare begrense det!

Anonymkode: 0a912...a59

De var definitivt for uklare ja. Folk tror jo at det går an å utrydde viruset på ekte nå, stakkars

Anonymkode: d2f61...bcd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De var definitivt for uklare ja. Folk tror jo at det går an å utrydde viruset på ekte nå, stakkars

Anonymkode: d2f61...bcd

De kunne bare sagt rett ut at de vil at de minste barna (+ familie og omgangskrets) skal smittes først.

Men er det jo en viss sjanse for at dette ville skapt bittelitt protest eller panikk.

Anonymkode: 46da3...3eb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er en dum ide. Sønnen til Pink på 3 år har hatt høy feber i 3 uker og er ennå ikke frisk. Dette er som å gjøre et gigantisk eksperiment på barna våre.

Anonymkode: 95c6c...be6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.4.2020 den 9.22, AnonymBruker skrev:

Jo det er faktisk det. De er ikke sikre enda, men mye tyder på at de er mindre smittsomme. Tenk deg selv. Hvis de ikke hoster og nyser ( fordi de har få/ingen symptomer) så sprer de mindre smitte. 

Da snakker vi riktig små barn ( under 3) og i tillegg er overflatesmitte er mindre smittsomt enn dråpesmitte. 
 

alt det andre du nevner skjer jo i mye mindre grad enn én voksen med skikkelig hoste. Hvor mange ganger i minuttet hoster man ikke da? 

 

Anonymkode: 7036b...418

Slik jeg forstod det fant de ut for sent i Italia at barn er smittebærere og at det var deler av grunnen til at pandemien ble så alvorlig der.

Selv jobber jeg på småbarnsavdeling med 12 ettåringer, og det er ikke bare gjennom hosting og nysing de sprer smitte. Småbarn putter alt i munnen, putter hånda de har hatt i munnen på gulvet, veggene, lekene og så putter et annet barn den leken det første. barnet har hatt i munnen i sin munn. Tro meg, det blir ekstremt mye smitte, spesielt blant småbarna. 

På 7.4.2020 den 10.52, AnonymBruker skrev:

Ungdomsskoleelever ikke så mye bedre enn de minste mtp smitte. Så begynner du i den enden får du potensielt mer spredning, uten å frigjøre ressurser. 

Anonymkode: 16514...208

Ungdomsskoleelever skjønner at de må holde avstand til hverandre, i motsetning til småbarn i barnehage. Dessuten tror jeg det sliter mye mer på barn i storskolen og ungdomsskolen å være adskilt fra vennene sine enn barn i barnehage som ikke har det samme perspektivet. Ja da, større barn i barnehage vil nok også slite men det er verst for de større barna i barne- og ungdomsskolen.

På 7.4.2020 den 12.42, AnonymBruker skrev:

Med to barneskolebarn er jeg delt på dette. Jeg er bekymret for at de går glipp av viktig sosialt samspill, og pedagogisk tilrettelegging i et klasserom, og gleder meg til det begynner igjen. 

Likevel er jeg svært bekymret for smitterisikoen framover, og merker at jeg kommer til å engste meg mye når vi sender dem avgårde. Vi vet rett og slett ikke nok om korona og barn ennå. 

Stoler på myndighetenes avgjørelse. 

Anonymkode: 4def0...587

Takk for at du belyser en så viktig sak som det sosiale! Det er alt for lite fokus på dette, alle tenker bare på det økonomiske og sykdommen (som så klart er viktig). Jeg tror at det å bli adskilt fra venner er mye større fare for barn flest psykisk enn å bli smittet av viruset.

På 7.4.2020 den 14.08, AnonymBruker skrev:

når det gjelder det med at man ikke kan lære barnehagebarn smittevern, så leste jeg en interessant artikkel i går, som viste til effekten smitteverntiltakene under svineinfluensaen hadde i barnehagene. Jeg husker ikke detaljene i farten, ei heller hvor jeg leste det (men jeg skal lete det opp igjen), men poenget var at jo, det går an å lære barnehagebarn smittevern og hygiene.

Anonymkode: fda4f...b26

De større barna i barnehage, ja det kan nok hende. Ikke ett- to- og treåringene. De fleste av de vil ikke skjønne konseptet med dette utenom vaske hender, noe vi allerede gjør på barnehagen. Småbarna skjønner ikke at de skal holde avstand og ikke klemme hverandre.

Anonymkode: d327d...3d8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det vil også ha svært mye å si for barnas utvikling, sosiale læring og trivsel. Altfor mange 2-3-4-åringer sitter hjemme med ipad i mange timer daglig da forelderen med hjemmekontor er desperat etter å få gjennomført skypemøter, eposter, rapporter osv. Eventuelt sitter barna hjemme med en forelder som er permittert og som bekymret seg for om familien klarer å beholde huset. Det finnes også svært mange barn som lever med misbruk, alkoholiserte foreldre, vold og fattigdom. Det kan bety enormt mye med den frisonen som de da har i bhg eller på småskolen.

Anonymkode: 1acca...fc1

Helt klart. Derfor haster det å få elever og barn tilbake så fort som mulig i skoler og barnehager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/9/2020 at 10:28 PM, Example said:

Helt klart. Derfor haster det å få elever og barn tilbake så fort som mulig i skoler og barnehager. 

Vel, i barnehagen her har det av ulike grunner vært et forbanna kaos siden jul. Særlig med bemanning som følge av en hendelse i bgh. Så kom dette her og gjorde ting enda verre. Jeg det bare ikke for meg at det blir mer forutsigbart mtp bemanning nå når bgh personalet blir syk/satt i karantene el må være hjemme med egne barn selv.

siste 4 mndr har barnet på2 kun hatt 1 menneske hn kjente i bgh. Hvordan det blir nå tør jeg ikke engang tenke på. 

Anonymkode: 325d1...7f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 4/7/2020 at 12:52 PM, AnonymBruker said:

må bare tilføye et par ting fra denne artikkelen.

Ts mener at småbarn er smittespredere fordi snørr og tårer og trøst og kroppskontakt. Men forskerne mener at småbarn sprer mindre smitte enn store barn fordi. Det forskerne derimot mener har betydning for smittespredningen:

- barnehager og småskole er knyttet til lokalmiljø, i motsetning til ungdomsskole og vgs som trekker elever fra hhv hele bydelen og hele byen

- barnehager er små enheter med få barn ift f.eks en vgs som har et langt større antall mennesker samlet

- ungdommer har mye større nettverk enn småunger

Så det handler ikke om snørr og kroppskontakt med 1 voksen - det handler om antall kontaktpunkter, og reisemønster på tvers av byen

Anonymkode: fda4f...b26

Vel, jeg tror selv at årsaken til at småbarn har vist seg å være mindre utsatte for alvorlig sykdom, er at så og si alle små barn i barnehage til vanlig går rundt med forkjølelse og virus så og si hele tiden. Det betyr at immunforsvaret deres allerede er aktivert og i gang. Men nå har de hatt ukesvis uten og blitt friske. Så neste virus de møter er ikke et snilt rhinovirus, men et SARS-CoV2 virus. Så da spørs det jo hvordan dette immunapparatet responderer når de må «begynne på nytt», enkelt sagt.

 

Anonymkode: 325d1...7f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vel, jeg tror selv at årsaken til at småbarn har vist seg å være mindre utsatte for alvorlig sykdom, er at så og si alle små barn i barnehage til vanlig går rundt med forkjølelse og virus så og si hele tiden. Det betyr at immunforsvaret deres allerede er aktivert og i gang. Men nå har de hatt ukesvis uten og blitt friske. Så neste virus de møter er ikke et snilt rhinovirus, men et SARS-CoV2 virus. Så da spørs det jo hvordan dette immunapparatet responderer når de må «begynne på nytt», enkelt sagt.

 

Anonymkode: 325d1...7f6

Voksne blir jo alvorlig syke dersom de får en barnesykdom. Mens barn rir stormen av. Barn har et mer naivt immunsystem hvor det er masse naive lymfocytter klare til å formes for å bekjempe truende virus og sykdommer, mens voksne har brukt opp de fleste av disse naive lymfocyttene og er avhengig av at det immunforsvaret de allerede har bygget opp er bra nok. Skal se om jeg finner artikkelen hvor dette ble omhandlet. Kanskje ingen fasit men det høres jo svært logisk ut. Men jeg syns at både barnehagepersonale og helsevesen fortjener et klekkelig risikotillegg da de må jobbe ekstremt tett med barn og pasienter!

Anonymkode: 1acca...fc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. Fant ikke den artikkelen men fant noe annet som er veldig lignende:

"Det er kjent at barn ikke blir like syke som voksne dersom de for eksempel får vannkopper, kusma eller meslinger.

Anne Spurkland, professor i molekylær immunologi ved UiO, spekulerer i om en av grunnene til dette er at delen av immunforsvaret vårt som «husker» tidligere infeksjoner blir «fylt opp».

- Tenk gjerne på immunforsvaret vårt som et melkeglass. Hos godt voksne og eldre er dette melkeglasset fylt nesten helt opp til kanten, det er ikke plass til særlig mye mer. Hos barn er det fortsatt god plass. Derfor er det ikke noe problem for barns immunforsvar å håndtere stadig nye infeksjoner som dukker opp, forklarer hun til Forskning.no."

https://www.google.com/amp/s/www.lommelegen.no/infeksjoner/artikkel/slik-pavirker-coronaviruset-barn/72281740/amp

Anonymkode: 1acca...fc1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsemyndighetene anbefaler jo å åpne barnehager og skoler da mye viser at barn sjeldnere smittes og sjeldnere blir syke. En ny smittestigning i Norge vil nok heller komme av at folk nå slapper mye mer av. Utflating av kurvene kom ca 2-3 uker etter at folk ble vettskremte 13. mars, og det er ingen tilfeldighet. Kan tenke meg at vi får en ny stigning om 2-3 uker fordi mange har brutt anbefalingene etter at kurvene flatet ut. Hytteforbudet var f eks neppe smart mtp at Oslofolk nå står som sild i tønne i Oslomarka/sentrum gjennom hele påsken.

 

Anonymkode: 1acca...fc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker said:

Voksne blir jo alvorlig syke dersom de får en barnesykdom. Mens barn rir stormen av. Barn har et mer naivt immunsystem hvor det er masse naive lymfocytter klare til å formes for å bekjempe truende virus og sykdommer, mens voksne har brukt opp de fleste av disse naive lymfocyttene og er avhengig av at det immunforsvaret de allerede har bygget opp er bra nok. Skal se om jeg finner artikkelen hvor dette ble omhandlet. Kanskje ingen fasit men det høres jo svært logisk ut. Men jeg syns at både barnehagepersonale og helsevesen fortjener et klekkelig risikotillegg da de må jobbe ekstremt tett med barn og pasienter!

Anonymkode: 1acca...fc1

Ja, jeg skjønner hvor du vil. Men man ser at dette viruset har egenskaper som gjør at det «gjemmer seg for immunforsvaret» ( veldig enkelt sagt), og naive T-celler er avhengig av antigen presentasjon i LN for å oppdage at smitten pågår. Hvis det medfødte immunforsvaret allerede er aktivert av andre virus, kan man tenke seg at dette fremmer en bedre respons i denne delen av immunforsvaret og at man derfor får kort sykdomsfase. Viruset går til grunnet allerede Pga det. Mem svaret på spørsmålet får vi kun når en rekke barn har blitt serologisk testet. Hvis det viser seg at de har lave el ingen immunoglobuliner mot dette viruset kan det være hold i min hypotese. Hvis de har solide nivåer av antistoffer har de gjenkjent viruset først når det humorale immunforsvaret har blitt aktivert (tar tid) og viruset er eliminert via virusneutraliserende antistoffer. Men dette burde tilsi et lengre sykdomsforløp....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...