Gå til innhold

Hvorfor skal vi starte å åpne samfunnet, med de som er dårligst til å ta hensyn til smittevern først?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selv om små barn viser mindre symptomer, er det ikke noe som tyder på at de viderefører smitte mindre enn andre.

De hoster kanskje ikke av selve viruset, men små barn etterlater kroppsvæsker over alt uansett.

De snørrer når de gråter (fordi de falt eller noen tok leken de hadde),  de de blør når de slår seg, de tisser i bleier og utenfor, de snakker med mat i munnen og spytter det en meter avgårde fordi de er så små at de ikke har lært å ta hensyn ennå. Når de er lei seg kan man ikke holde dem på to meters avstand, det er når de gråter og nesen renner at de trenger å sitte så nært som mulig. 

Hvorfor kan vi ikke starte forsiktig med noen som i det minste skjønner hvordan man tar smittevernhensyn?

Anonymkode: 46da3...3eb

Så enig med deg!

Anonymkode: 82348...1f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, ferdig skrev:

Bare reagerer på att her skal vi ikke komme ner hverandre siden viuset kan leve i timer og dager på ting og klær, men vi kan sende unger som ikke har peiling på avstander og smitteværn i barnehagen. Du blir arrestert om du går å hoster på andre og blir kastet ut av butikker om du hoster uten å hoste i ærme men unger som suger på samme lekene skal sendes i bhgn! Trur ingen av de som ønsker bhgn åpen fra nesteuke har jobbet med barn før.

Det er og beviselig at flere barn har dødd allerede av viruset og mange barn er smittet.

Åpne gjerne alt og la oss få svenske tillstander men og åpne kunn barnehager og småskoler blir for dumt.

Veldig gode poenger! Godt sagt og veldig enig!

Anonymkode: 82348...1f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående samfunnsøkonomien. De aller fleste med barnehagebarn og 1-4 klassinger har to foreldre. Arbeidsinnsatsen vil altså ikke reduseres med mer enn 50%. Mange er også permitert, og må da ha anledning til å passe egne unger. Det er også mange arbeidstakere som ikke har barn i denne aldersgruppen. Hvor mye hjelper det å åpne opp? Klart det blir en betydelig økonomisk konsekvens, men det må vi kanskje bare stå i når det er en pandemi. Helse må gå før penger.

Anonymkode: 82348...1f9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

veldig interessant om forskjellen på å åpne småskolen vs åpne alt:

Hva skjer hvis barnehager og skoler åpner igjen? Et unikt eksperiment basert på en stor norsk by viser at stengte barnehager og 1. til 3. klasse bare har moderat virkning på koronaviruset. Men åpnes alle skolene, blir situasjonen raskt katastrofal.

https://www.aftenposten.no/norge/i/pLeGGE/forskerne-gjorde-et-eksperiment-i-en-norsk-by-med-75000-mennesker-det-gir-viktige-svar-om-hvordan-norge-kan-bekjempe-koronaviruset

Anonymkode: fda4f...b26

Jeg vurderer sterkt å skaffe meg abonnement på aftenposten nå :P

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

må bare tilføye et par ting fra denne artikkelen.

Ts mener at småbarn er smittespredere fordi snørr og tårer og trøst og kroppskontakt. Men forskerne mener at småbarn sprer mindre smitte enn store barn fordi. Det forskerne derimot mener har betydning for smittespredningen:

- barnehager og småskole er knyttet til lokalmiljø, i motsetning til ungdomsskole og vgs som trekker elever fra hhv hele bydelen og hele byen

- barnehager er små enheter med få barn ift f.eks en vgs som har et langt større antall mennesker samlet

- ungdommer har mye større nettverk enn småunger

Så det handler ikke om snørr og kroppskontakt med 1 voksen - det handler om antall kontaktpunkter, og reisemønster på tvers av byen

Anonymkode: fda4f...b26

Interessant. Dette taler vel også for forskjellige løsninger i forskjellige deler av landet ettersom hvor tett man bor og hvor mye smitte det er der.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

når det gjelder det med at man ikke kan lære barnehagebarn smittevern, så leste jeg en interessant artikkel i går, som viste til effekten smitteverntiltakene under svineinfluensaen hadde i barnehagene. Jeg husker ikke detaljene i farten, ei heller hvor jeg leste det (men jeg skal lete det opp igjen), men poenget var at jo, det går an å lære barnehagebarn smittevern og hygiene.

Anonymkode: fda4f...b26

Gleder meg til å lese.

Anonymkode: 46da3...3eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Angående samfunnsøkonomien. De aller fleste med barnehagebarn og 1-4 klassinger har to foreldre. Arbeidsinnsatsen vil altså ikke reduseres med mer enn 50%. Mange er også permitert, og må da ha anledning til å passe egne unger. Det er også mange arbeidstakere som ikke har barn i denne aldersgruppen. Hvor mye hjelper det å åpne opp? Klart det blir en betydelig økonomisk konsekvens, men det må vi kanskje bare stå i når det er en pandemi. Helse må gå før penger.

Anonymkode: 82348...1f9

stengte barnehager og skoler er beregnet å koste 300 millioner kroner hver dag.

https://www.tv2.no/a/11348411/

Anonymkode: fda4f...b26

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.4.2020 den 1.39, AnonymBruker skrev:

Selv om små barn viser mindre symptomer, er det ikke noe som tyder på at de viderefører smitte mindre enn andre.

De hoster kanskje ikke av selve viruset, men små barn etterlater kroppsvæsker over alt uansett.

De snørrer når de gråter (fordi de falt eller noen tok leken de hadde),  de de blør når de slår seg, de tisser i bleier og utenfor, de snakker med mat i munnen og spytter det en meter avgårde fordi de er så små at de ikke har lært å ta hensyn ennå. Når de er lei seg kan man ikke holde dem på to meters avstand, det er når de gråter og nesen renner at de trenger å sitte så nært som mulig. 

Hvorfor kan vi ikke starte forsiktig med noen som i det minste skjønner hvordan man tar smittevernhensyn?

Anonymkode: 46da3...3eb

Det er rett og slett for at foreldrene syns det er helt pyton å være med barna sine! Nå må de jo faktisk tilbringe tid med dem. Nå kan de ikke lenger levere barna 6.45 og hente dem kl. 17.00 lengre. 
 

Er veldig spent på de foreldrene som nekter at barna skal sove i bhg (for at det er deilig at de slukner kl. 18.00 hjemme), har klart å opprettholde dette hjemme? Eller har de gitt barna lov til å sove litt på formiddagen igjen?🤔 

 

Ja, til åpning av bhg og skoler så lenge det blir like strengt som å dra på sykehus. Vekter i dørene med spørreskjema, max antall timer i bhg, temp som blir tatt av barn og foreldre ved henting/levering og ved minste tegn til snørrenese så må barna holdes hjemme! 

Anonymkode: dce46...4c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker heller vi må åpne opp for f.eks. 10kl eller VG3, nettopp fordi det er mer kritisk for dem å gå glipp av undervisning enn det er for barnehagebarn å gå glipp av barnehagen. Jeg skjønner det at barna må passes og at ikke alle foreldre kan være hjemme med barna, men barn er jo de som er minst forsiktige med tanke på smittevern. De kommer til å glemme dette med håndvask og avstand. Så selv om barna ikke er i risikosonen, så kan de smitte hverandre og ta med smitten hjem til foreldrene som kanskje jobber i helsesektoren med folk i risikosonen. Jeg tror ikke dette er et lurt tiltak. Skal man tenke på smittevern så er barnehager og småskolen det siste som burde åpnes.


 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Gorilla skrev:

Jeg tenker heller vi må åpne opp for f.eks. 10kl eller VG3, nettopp fordi det er mer kritisk for dem å gå glipp av undervisning enn det er for barnehagebarn å gå glipp av barnehagen. Jeg skjønner det at barna må passes og at ikke alle foreldre kan være hjemme med barna, men barn er jo de som er minst forsiktige med tanke på smittevern. De kommer til å glemme dette med håndvask og avstand. Så selv om barna ikke er i risikosonen, så kan de smitte hverandre og ta med smitten hjem til foreldrene som kanskje jobber i helsesektoren med folk i risikosonen. Jeg tror ikke dette er et lurt tiltak. Skal man tenke på smittevern så er barnehager og småskolen det siste som burde åpnes.


 

Enig med deg! Men dessverre er det økonomiske årsaker til at bhg åpner først. Det er jo også rart at 1-4 trinn åpnes 27 april, men bhg åpnes 20 april? 

Anonymkode: dce46...4c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er rett og slett for at foreldrene syns det er helt pyton å være med barna sine! Nå må de jo faktisk tilbringe tid med dem. Nå kan de ikke lenger levere barna 6.45 og hente dem kl. 17.00 lengre. 
 

Er veldig spent på de foreldrene som nekter at barna skal sove i bhg (for at det er deilig at de slukner kl. 18.00 hjemme), har klart å opprettholde dette hjemme? Eller har de gitt barna lov til å sove litt på formiddagen igjen?🤔 

 

Ja, til åpning av bhg og skoler så lenge det blir like strengt som å dra på sykehus. Vekter i dørene med spørreskjema, max antall timer i bhg, temp som blir tatt av barn og foreldre ved henting/levering og ved minste tegn til snørrenese så må barna holdes hjemme! 

Anonymkode: dce46...4c0

Det er tydelig at du ikke har særlig mye tiltro til norske foreldre. 
Eller er det kanskje sånn at vi ikke synes det er pyton å være med barna våre, men at vi synes det er pyton å være lærer til flere barn, barnehagelærer OG ha hjemmekontor samtidig? Jeg undres... 

Og angående dupp: Her er det store forskjeller mellom barn. Men for min treåring er et kvarters dupp nok til å føre til at legginga (19:30) som ellers tar 15-20 minutter, tar mer enn to timer, faktisk kan han sovne nærmere klokka 21:30. Enten han er hjemme eller i barnehagen. Så jada, jeg skal love deg at vi passer på å unngå dupp her hjemme også. 😉 

Anonymkode: bff13...29b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Enig med deg! Men dessverre er det økonomiske årsaker til at bhg åpner først. Det er jo også rart at 1-4 trinn åpnes 27 april, men bhg åpnes 20 april? 

Anonymkode: dce46...4c0

Det krever mer planlegging å åpne skolene, som må ivareta undervisning også.

Anonymkode: bff13...29b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Enig med deg! Men dessverre er det økonomiske årsaker til at bhg åpner først. Det er jo også rart at 1-4 trinn åpnes 27 april, men bhg åpnes 20 april? 

Anonymkode: dce46...4c0

Ja, det er veldig rart. 
 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn har stort behov for kontakt med jevnaldrende. De yngre barna bruker ikke sosiale medier, og kan ikke holde kontakt med venner selv på samme måte som eldre barn. Små barn lærer og sosialiserer gjennom lek, det er et grunnleggende behov. Mange barn møter ikke andre barn nå, og får ikke dekket disse behovene. Og de har mindre forutsetning for å forstå hvorfor dette skjer. Jeg er veldig glad for at barnehage og skole åpner snart fordi det er svært etterlengtet for barna. Det teller mer enn at jeg ønsker arbeidsro på hjemmekontoret, og det teller mer enn redsel for å bli smittet.

Anonymkode: b2db9...72f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

På 7.4.2020 den 12.59, AnonymBruker skrev:

(....)

Så, er det slik Danmark og flere her tenker? At vi skal la barna og deres foreldre (+ eventuelle kolleger osv) smittes først?

Er det sykdom i denne store gruppen som er vår kontroll på viruset? 
 

Anonymkode: 46da3...3eb

(siterer og svarer meg selv 😜)

Ja, det er det visst.

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/ekspert-ja-dine-boern-skal-smittes-med-corona-nu/8083407

Anonymkode: 46da3...3eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 8.4.2020 den 14.20, Gorilla skrev:

Jeg tenker heller vi må åpne opp for f.eks. 10kl eller VG3, nettopp fordi det er mer kritisk for dem å gå glipp av undervisning enn det er for barnehagebarn å gå glipp av barnehagen. Jeg skjønner det at barna må passes og at ikke alle foreldre kan være hjemme med barna, men barn er jo de som er minst forsiktige med tanke på smittevern. De kommer til å glemme dette med håndvask og avstand. Så selv om barna ikke er i risikosonen, så kan de smitte hverandre og ta med smitten hjem til foreldrene som kanskje jobber i helsesektoren med folk i risikosonen. Jeg tror ikke dette er et lurt tiltak. Skal man tenke på smittevern så er barnehager og småskolen det siste som burde åpnes.


 

Dum idé. De eldste barna har en mye større omgangskrets og bevegelsesradius enn de små barna. 

Anonymkode: 1acca...fc1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.4.2020 den 8.31, ferdig skrev:

Og der kommer misstanken om at her er det noen som ikke tenker helt rundt. Hva med de som leverer barna? klærne de har på osv? Vi skal holde avstand, ikke håndhilse og leser at viruset sitter i timer om ikke dager på ting en smitted har berørt, la oss da si at pappan til Elsa er smittet uten og vite det enda, han leverer i barnehagen og tar da på dørhåndtak, lener seg inntil veggen når han tar av sko, han har tatt på klærne og sekken til Elsa osv. Greit att barn ikke smitter men foreldre og alt de har berørt, noe som vil si alt Elsa har er da fullt av viruset som hun sender videre til personalet og andre foreldre.

Godt mulig at en av tiltakene er at personalet følger barn inn/ut og at foreldre må hente/levere ute.

Anonymkode: 10386...937

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er flere momenter i denne krisa. En ting er sykdommen, men en annen ting er økonomien. Sistnevnte er vel så viktig. 

Målet er heller ikke å stanse smitten fullstendig, for det klarer vi ikke uansett. Dermed må det åpnes opp, for å holde liv i økonomien. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 4/7/2020 at 8:23 AM, AnonymBruker said:

 Data fra våre tester og testene som er gjort på sykehus, viser at sjansen for at barn smittes er fire ganger så liten. Det betyr at det i snitt er fire ganger mindre trolig at barn sprer viruset enn voksne. Det er viktig informasjon når man skal ta valg om skoler, sier Stefánsson.

https://www.aftenposten.no/norge/i/6jRlj0/island-massetester-befolkningen-funnene-gir-et-innblikk-i-barns-rolle-som-smittespredere

Anonymkode: c77b8...cb8

Problemet er at dette er bare spekulasjon. Vi vet ikke engang om de som tester seg avgir riktig test-resultat. Det er så mye usikkerhet rundt dette. Jeg forstår ikke hvorfor ikke barn kan være hjemme til vi vet mer. De barn som har det dårlig hjemme har blitt tatt hand om av Barnevernet for lenge siden. Til og med jeg har hatt sak på meg fra barnevernet, grunnløs selvfølgelig, bortkastet bv ressurser selvfølgelig, så da regner jeg med at familier som behandler barn dårlig også har i det minste fått undersøkelse sak på seg. Så alle barn skal i bunn å grunn ha det bra hjemme, med mindre BV har surret og brukt tiden sin på feil plass (som jeg kanskje har mistanke om skjer altfor ofte)

Anonymkode: 0a912...a59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Example skrev:

Fordi det er flere momenter i denne krisa. En ting er sykdommen, men en annen ting er økonomien. Sistnevnte er vel så viktig. 

Målet er heller ikke å stanse smitten fullstendig, for det klarer vi ikke uansett. Dermed må det åpnes opp, for å holde liv i økonomien. 

Det vil også ha svært mye å si for barnas utvikling, sosiale læring og trivsel. Altfor mange 2-3-4-åringer sitter hjemme med ipad i mange timer daglig da forelderen med hjemmekontor er desperat etter å få gjennomført skypemøter, eposter, rapporter osv. Eventuelt sitter barna hjemme med en forelder som er permittert og som bekymret seg for om familien klarer å beholde huset. Det finnes også svært mange barn som lever med misbruk, alkoholiserte foreldre, vold og fattigdom. Det kan bety enormt mye med den frisonen som de da har i bhg eller på småskolen.

Anonymkode: 1acca...fc1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Example said:

Fordi det er flere momenter i denne krisa. En ting er sykdommen, men en annen ting er økonomien. Sistnevnte er vel så viktig. 

Målet er heller ikke å stanse smitten fullstendig, for det klarer vi ikke uansett. Dermed må det åpnes opp, for å holde liv i økonomien. 

Mange reagerer jo på at regjeringen sa tydelig ifra om at målet var å skjære ned viruset. Ikke bare begrense det!

Anonymkode: 0a912...a59

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mange reagerer jo på at regjeringen sa tydelig ifra om at målet var å skjære ned viruset. Ikke bare begrense det!

Anonymkode: 0a912...a59

Det er ren utopi og FHI reagerte jo også på dette. Dersom man skal bli kvitt viruset helt i Noege så må alle nordmenn sveises inne i sine hjem til det foreligger en vaksine om 18-24 mnd.

Anonymkode: 1acca...fc1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...