Gå til innhold

Må utsette meg for smitte hver 14 dag pga det ikke finnes nettbutikker her.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

49 minutter siden, Alvario skrev:

Så heldig du er som bare kan utsette deg for smitte hver 14 dag. Jeg er på jobb 6 dager i uken og må være her for å ta vare på de som ikke kan ta vare på seg selv. Jeg omgås både kollegaer og syke mennesker uten å ha mulighet til å holde avstand. Må legge til at jeg gjør det med glede, men når jeg leser sånne innlegg som dette blir jeg bare matt. Skjerp deg!!!

TS er kanskje vanskelig, men er i risikogruppen og kan bli en ekstra belastning for deg eller dine kollegaer dersom hun får covid-19. Ikke vær så rask på avtrekkeren.

37 minutter siden, teknosilje skrev:

Du får masse gode råd her, men velger å være sur og tverr og vanskelig. Jeg tror en tur ut hadde gjort deg veldig godt😊

Hvordan kan du se at TS er sur og tverr? Les det som står, ikke det du tror står.

---

Men ja, TS: hvis du virkelig vil ha hjelp så må du nesten fortelle hvor du bor, enten her eller på PM til noen. Ellers kan ikke folk her bidra med noe annet enn enten trøst eller kjeft. Ingen av delene hjelper deg i din situasjon.

Anonymkode: bd753...d35

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan prøve appen nyby, jeg bruker den. så kjører frivillige ut varene og jeg får regning av butikken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg kjenner en som bor en times kjøring fra Oslo. Der leverer Joker mat på døra.

Anonymkode: f2696...931

Som sagt - stort sett. Ellers er det sporadisk.

Anonymkode: fcf50...1e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det å bo et sted med dårlig servicetilbud. Man må bare akseptere at slik er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor på Sørlandet og vi har ikke hjemlevering her. Det gjelder stort sett i Oslo-området :P

Anonymkode: fcf50...1e2

I denne situasjonen så er det veldig mange butikker rundt om i landet som tilbyr hjemleverering. Ikke bare i Oslo-området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her (Meløy, Nordland) er det flere butikker som kjører ut varer på forespørsel. På en av øyene har dette blitt gjort i flere år allerede, for de som av forskjellige årsaker ikke kommer seg på butikken selv.  

Anonymkode: 2d062...95f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Må handle hver 14 dag og da automatisk er jeg utsatt for smitte av Korona.Selv om jeg forsøker å gå i butikken når det er lite folk, er det jo alltid noen folk. Synes det er sykt at det bare er sørpå man kan handle på nett og få levert på døra i sånne tider.

Her jeg bor er det ikke noe sånt og jeg må jo ha mat og ergo da utsette meg for smitte jeg kunne unngått om jeg fikk handlet på nett og få det på døren.

Sånn sett, er dere i sør heldige.

Anonymkode: 7057e...10b

Ikke så mye smitte i nord heller i dag så det gjør noe. 

Anonymkode: bca63...a31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du virkelig hjemlevering ikke kan bringe med seg smitte? De som jobber i matbutikken går og plukker varene dine i butikken. Med andre ord er varene man får på døra potensielt utsatt for smitte før den kommer frem. I tillegg kan jo den som har plukket ut varene eller den som leverer være smittet uten å vite det. Jeg vil tro det er like trygt å handle på butikken på tider man vet det er lite folk.

Anonymkode: a6f45...702

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men du har valget. Hjemmelevering eller handle selv. 

Anonymkode: f7db9...361

Prøv å lage deg en handlekurv på kolonial og se selv. Det er utplukket og mange varer mangler, og det er kjempedyrt sammenlignet med vanlige butikker. På toppen av det hele er det mange steder så lenge til du kan få det levert at du risikerer å sulte før maten kommer på døra. Vi har gitt opp å handle mat på nett og tar heller en tur innom butikken en gang i uka. Hold god avstand og vær nøye med håndhygienen så går det helst bra skal du se.

Anonymkode: 48617...8a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Her jeg bor er det ikke noe sånt og jeg må jo ha mat og ergo da utsette meg for smitte jeg kunne unngått om jeg fikk handlet på nett og få det på døren.

Sånn sett, er dere i sør heldige.

Anonymkode: 7057e...10b

Forstår ikke at det alltid må sparkes mot "søringer". 

Foreldrene mine bor i sør, 45 min kjøring unna Oslo S. Der finnes det ikke løsninger, så de må på butikken selv.

De er i begge riskogruppen, både på grunn av alder, og flere underliggende sykdommer. 

Anonymkode: 352c6...ea1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

:klo:

Samtlige butikker i mitt nabolag har laget seg rutiner for å handle uten å måtte gå inn. Det er veldig enkelt: du sender en handleliste på e-post. En ansatt plukker. Så avtaler de at du kommer et klokkeslett, parkerer utenfor, og den ansatte setter ut posene dine. Du betaler med vipps. 

Det er ikke fordi du bor "nordpå" at nærbutikken din ikke gidder lage den ordningen. Det er fordi nærbutikken din ikke gidder. Min gidder. 

Anonymkode: de757...705

Hei, hvilke butikker gjør dette? Rema, kiwi, coop xtra, meny?

Anonymkode: 83966...75d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi "har valget"? Bor i Bærum og her har det vært så lang leveringstid på å få matvarer på døra helt siden dette begynte at det ikke er noe poeng å forsøke en gang. Mangler man noe så sulter man i hel lenge før leveransen kommer, så vi må også dra ut på butikken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må handle hver 14 dag og da automatisk er jeg utsatt for smitte av Korona.Selv om jeg forsøker å gå i butikken når det er lite folk, er det jo alltid noen folk. Synes det er sykt at det bare er sørpå man kan handle på nett og få levert på døra i sånne tider.

Her jeg bor er det ikke noe sånt og jeg må jo ha mat og ergo da utsette meg for smitte jeg kunne unngått om jeg fikk handlet på nett og få det på døren.

Sånn sett, er dere i sør heldige.

Anonymkode: 7057e...10b

Heldige her i sør? Vel det er 1 ukes ventetid på matlevering på dør, mange kan ikke vente så lenge på maten.
Uansett så må man regne med at dette korona greiene er et sjanse spill så lenge man må gå på butikk/beveger seg ute. Det er ikke noe man kan kontrollere uansett. Kjedelig om man blir syk, men ingenting man får kontrollert heller. Enn kan ikke gjøre annet enn å følge myndighetene sine anbefalinger.

Jeg og mannen er også i risikogruppa, men vi må handle for det og bare ta sjansen.

Endret av tussi84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det blir litt rart å snakke om at man er «heldig» i sør eller at det er urettferdig. For det første er ikke «sør» det samme som Oslo. Mange i sør-Norge har like lite tilbud som i nord. Uansett - man velger jo selv hvor man vil bo, og det er nå engang slik at det er flere servicetilbud i de større byene enn det er på landet. Det vet man når man velger å bo der. 

Så har «landet» andre fordeler - plassen, naturen... Og siden det både er mindre smitte de fleste steder, mindre folk og bedre plass - så er det mindre sjanse for å bli smittet også. 

Det er fordeler og ulemper med alt. Jeg bor selv på bygda, og kan noen ganger savne ulike tilbud som finnes i storbyene. Men det er jo bare sånn. Bygda kommer aldri til å bli likestilt med Oslo på den måten. 

Anonymkode: 13613...1cb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja men vi her Nord har ikke et valg, slik dere har.

Anonymkode: 7057e...10b

Jeg har ikke mulighet for å bestille hjem, bor midt mellom Oslo og Kristiansand. 

Anonymkode: b9f16...229

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det blir litt rart å snakke om at man er «heldig» i sør eller at det er urettferdig. For det første er ikke «sør» det samme som Oslo. Mange i sør-Norge har like lite tilbud som i nord. Uansett - man velger jo selv hvor man vil bo, og det er nå engang slik at det er flere servicetilbud i de større byene enn det er på landet. Det vet man når man velger å bo der. 

Så har «landet» andre fordeler - plassen, naturen... Og siden det både er mindre smitte de fleste steder, mindre folk og bedre plass - så er det mindre sjanse for å bli smittet også. 

Det er fordeler og ulemper med alt. Jeg bor selv på bygda, og kan noen ganger savne ulike tilbud som finnes i storbyene. Men det er jo bare sånn. Bygda kommer aldri til å bli likestilt med Oslo på den måten. 

Anonymkode: 13613...1cb

Mente det ikke sånn, men at de er heldige de som har den muligheten. Trodde det var mer utbredt  sør enn her i nord, å kunne få maten på døren. Men da tok jeg feil og det beklager jeg så masse.

23 minutter siden, ajarRun skrev:

Bare kjøp fire ganger så mye hver 28. dag?

Jeg har ikke bil eller noe til å handle for meg, så jeg handler ca hver 14 dag. Har sjekket facebook og på en sånn lokal side var det en fyr som tilbydde seg å handle for folk. Får se om jeg tørr å kontakte han . Er litt sånn redd for å gi han penger og bli svindlet, men må jo bare ta sjansen. Må jo ha mat. 

Anonymkode: 7057e...10b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor ikke på landet, men i en by uansett har de ikke det tilbudet her, men skal høre med en mann på facebook som tilbydde seg å kjøpe mat til de som trengte det.

Anonymkode: 7057e...10b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mente det ikke sånn, men at de er heldige de som har den muligheten. Trodde det var mer utbredt  sør enn her i nord, å kunne få maten på døren. Men da tok jeg feil og det beklager jeg så masse.

Jeg har ikke bil eller noe til å handle for meg, så jeg handler ca hver 14 dag. Har sjekket facebook og på en sånn lokal side var det en fyr som tilbydde seg å handle for folk. Får se om jeg tørr å kontakte han . Er litt sånn redd for å gi han penger og bli svindlet, men må jo bare ta sjansen. Må jo ha mat. 

Anonymkode: 7057e...10b

Gi han pengene etterpå?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...