Gå til innhold

Er tatoveringer et tegn på lite kulturell kapital? Og livets harde skole?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For 30 år siden: Ja. I dag: Nei. Jeg opplever at mennesker fra alle samfunnslag har tatoveringer. 

Anonymkode: 70b22...62e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan synes at mange tatoveringer er fine, men at de ikke er fine på kroppen. Det er ikke hvilken tavoring man har men at man har en tatovering. Flere tatoveringer hadde vært fine som tegning eller maleri.

Anonymkode: f8eec...517

Jeg føler tatoveringer er som små utsmykninger på kroppen. Man pynter huden. Jeg synes såklart ikke alle tatoveringer er vakre, noen er gyselige, men en del er også veldig symbolsk sterke. 
 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Gorilla skrev:

Jeg synes det kan være fint med små symbolske tatoveringer som har et budskap. Jeg tok min for flere år siden og har ikke angret. Jeg planlegger å ta noen flere små tatoveringer som symboliserer meg, min kamp og min historie. 
 

Min mening er at slike små symboler er like sterke om bruker dem som f.eks smykke eller armbånd. Det er også permanent og en påminnelse om sine kamper og historie. Et alternativ til de som ikke liker tatovering på sin kropp :)

Anonymkode: f8eec...517

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Gorilla skrev:

Jeg føler tatoveringer er som små utsmykninger på kroppen. Man pynter huden. Jeg synes såklart ikke alle tatoveringer er vakre, noen er gyselige, men en del er også veldig symbolsk sterke. 
 

Du svarte meg etter jeg skrev, men jeg tenker at dette er et godt alternativ jeg :) Smykke, armbånd, bilde, maleri o.l. :)

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Min mening er at slike små symboler er like sterke om bruker dem som f.eks smykke eller armbånd. Det er også permanent og en påminnelse om sine kamper og historie. Et alternativ til de som ikke liker tatovering på sin kropp :)

Anonymkode: f8eec...517

 

Anonymkode: f8eec...517

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Gorilla skrev:

Jeg synes det kan være fint med små symbolske tatoveringer som har et budskap. Jeg tok min for flere år siden og har ikke angret. Jeg planlegger å ta noen flere små tatoveringer som symboliserer meg, min kamp og min historie. 
 

Det er jo det som gjør vårt samffunn så fargerikt (tenker ikke på selve tattisen) at folk gjør hva de selv ønsker, men kroppen min ser du godt på at jeg har levd et aktivt liv og gjort ting ikke så mange andre driver med. Jeg trenger ingen tatoveringer for å vise hva og hvem jeg er. Det ser du både på godt og vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For 30 år siden: Ja. I dag: Nei. Jeg opplever at mennesker fra alle samfunnslag har tatoveringer. 

Anonymkode: 70b22...62e

For 30 år siden var det vel mest sjømenn som hadde «mor» tatovert på armen, var det ikke? Eller er det enda lenger siden? 

Anonymkode: 84ca1...d47

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Truly

Nå har jo tråden sklidd veldig over i at noen må dele at de syns det er stygt.

Det er jo noe helt annet enn hva TS spurte om.

Svaret til TS er så klart at alle typer mennesker har tatoveringer.

At noen syns det er stygt, har jo ingenting å si. Det er heldigvis valgfritt å tatovere seg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo veldig vanlig nå da. Tatoveringer er på en måte de nye «HOME-bokstavene». Det er nok vanligere jo mindre kulturell kapital du har, selv om du selvfølgelig finner det i alle sosiale klasser.

Anonymkode: 14d27...661

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.4.2020 den 23.46):

Min mening er at slike små symboler er like sterke om bruker dem som f.eks smykke eller armbånd. Det er også permanent og en påminnelse om sine kamper og historie. Et alternativ til de som ikke liker tatovering på sin kropp :)

Anonymkode: f8eec...517

 

AnonymBruker skrev (På 5.4.2020 den 23.48):

Du svarte meg etter jeg skrev, men jeg tenker at dette er et godt alternativ jeg :) Smykke, armbånd, bilde, maleri o.l. :)

 

Anonymkode: f8eec...517

Jeg forstår at ikke alle vil ha tatoveringer på kroppen.

 

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Gorilla skrev:

 

Jeg forstår at ikke alle vil ha tatoveringer på kroppen. Det er ikke for alle. Jeg tok min i etterkant av et selvmordsforsøk for å minne meg på at jeg aldri noensinne igjen skal la håpet slukke. Så når jeg føler at håpet brister så ser jeg på den og tenker at nei, jeg skal ikke miste håpet. Håpet kan ikke forsvinne fordi det står risset inn i huden min. Så når jeg er trist så ser jeg på tatoveringen og så fatter jeg nytt mot til å fortsette kampen.  ❤️
 

 

:hug: ❤️

Anonymkode: f8eec...517

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo veldig vanlig nå da. Tatoveringer er på en måte de nye «HOME-bokstavene». Det er nok vanligere jo mindre kulturell kapital du har, selv om du selvfølgelig finner det i alle sosiale klasser.

Anonymkode: 14d27...661

Sitte på kvinneguiden og snakke om kulturell kapital 😂😂😂

Anonymkode: 84ca1...d47

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehehe jeg har tatoveringer over hele kroppen.. men jeg er utdannet helsefagarbeider.. men er sykemeldt pga ryggsmrter etter at jeg brakk ankelen i oktober og har fått følgeskader i ryggen.. vil ikke si jeg er mindre begavet pga mine tatoveringer.. vil si det er en sneversynt mening av folk som er litt eldre.. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Gorilla skrev:

 

Jeg forstår at ikke alle vil ha tatoveringer på kroppen. Det er ikke for alle. Jeg tok min i etterkant av et selvmordsforsøk for å minne meg på at jeg aldri noensinne igjen skal la håpet slukke. Så når jeg føler at håpet brister så ser jeg på den og tenker at nei, jeg skal ikke miste håpet. Håpet kan ikke forsvinne fordi det står risset inn i huden min. Så når jeg er trist så ser jeg på tatoveringen og så fatter jeg nytt mot til å fortsette kampen.  ❤️
 

 

❤️

Anonymkode: 84ca1...d47

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Sitte på kvinneguiden og snakke om kulturell kapital 😂😂😂

Anonymkode: 84ca1...d47

👌🏻👌🏻👌🏻 spot on 👌🏻👌🏻👌🏻

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Grunnleggeren av kriminologien, den italienske legen Cesare Lombroso, mente at mange tatoveringer var et av flere mulig tegn på «fødte forbrytere»: mennesker med egenskaper som tilhørte et lavere utviklingstrinn i evolusjonen. Altså et atavistisk trekk. På samme måte som tatoveringer var utbredt i noen primitive kulturer. Man kan jo mene at dette er fordomsfullt (og det er det jo også), men det er ikke hentet helt ut av det blå. Mye tatoveringer tyder på manglende sosiale hemninger (personen bryr seg ikke om hvilket inntrykk andre har av vedkommende), en barnslig trang til å provosere, og ofte veldig dårlig smak, samt manglende vilje til å tenke fremover (hvordan vil jeg like å ha en enorm MC-hodeskalle på brystet resten av livet?).

Så det er nok et tegn på lav kultur.

Anonymkode: 1da9c...914

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tok min første og eneste tatovering da jeg var 61 år. Den er godt synlig halvparten av året. Den betyr noe helt spesielt for meg. Litt rebell å ta tatovering i den alderen, men da er jeg kanskje det?

Anonymkode: bc75f...b1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å stille slike spørsmål er kanskje et sikrere tegn 

Anonymkode: 7deb2...b9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Hilsen sosiologistudent. 

Anonymkode: d8cd0...cc8

Det virker ikke som du har reflektert mye over studiene når du kommer med slike dogmatiske utsagn.

 

Anonymkode: 1da9c...914

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...