Gå til innhold

Er tatoveringer et tegn på lite kulturell kapital? Og livets harde skole?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vil tro det er en sammenheng mellom hva og hvordan en gjør det i livet og hvorvidt en tenker at store synlige tatoveringer er en god ide, og mitt klare inntrykk er at dette er betraktelig mer utbredt i lavere sosiale lag. Kanskje er det også her "forbildene" med mye tatovering har størst innvirkning.

For min egen del var det påfallende under studiene å se at nesten ingen av mine medstudenter hadde tatoveringer, de på min deltidsjobb som studerte og hadde planer hadde ikke tatoveringer, mens flertallet av de som jobbet og ikke hadde studier eller planer ved siden av var tatoverte. 

Med det sagt finner en sikkert folk med tatoveringer i alle lag, men det virker på meg betraktelig mer utbredt blant noen grupper. 

Endret av herzeleid
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er utdannet ingeniør og har flere tatoveringer på kroppen min. For meg er det en måte å uttrykke meg selv på, akkurat som folk gjør med håret og klærne sine. Ja, smaken endrer seg, men jeg elsker fortsatt tatoveringene jeg tok da jeg var 18 like mye i dag, de er en del av meg og jeg ville ikke vært foruten. Elsker tatoveringene mine og synes jeg ser mer sexy ut med de, det samme synes samboeren min. Smak og behag. Uansett, det er bare en jævla tatovering, ender man opp med å hate den om 10 år er det fortsatt en god historie og et symbol på personen du var da du tok den. 

Anonymkode: 97497...b37

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er man påkledd i de fleste sosiale situasjoner.

En tatovering er så mangt.

Det er stor forskjell på litt pynt der ingen ser det, og tribal oppover nakken.

Uansett vil jeg også si at mennesker med tatoveringer, er mer rause, kreative og åpne, enn f eks slike som TS 😛

 

Anonymkode: 75183...0b1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er megaharry og stygt. Ingen jeg kjenner har tatoveringer.

Anonymkode: 120c6...780

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kvinne og jurist. Jeg er veldig tatovert. Uten at det er synlig med klær. 

Anonymkode: a9d68...5df

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Optimo
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oki ;) det er nok du som tenker det. For å si det sånn, tatoveringer kan være stygt også , men en fin tatovering som er plassert på riktig plass gjør deg faktisk hottere. Vil heller bli gammel med tatoveringer og viser at jeg har levd litt, en enn stusselig gammel dame med fordommer.. 

Anonymkode: 524c6...155

Her forutsetter du at det finnes "fine tatoveringer". Men det finnes jo ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personlig synes jeg tatoveringer er stappteit og stygt. 

Jeg respekterer folks valg, men ikke forvent at jeg liker det. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdannelse og inntekt har ingenting å si. Noen liker tatoveringer andre ikke. 

Anonymkode: bebd9...12e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utdannelse og inntekt har ingenting å si. Noen liker tatoveringer andre ikke. 

Anonymkode: bebd9...12e

Utdannelse og inntekt har mye å si for hvordan man fremstiller seg selv. Jobber sammen med veldig mange slike. Ikke har de løshår, løsvipper eller silikon heller. De er velstelte, ressurssterke og ordentlige.

Anonymkode: 120c6...780

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tatovering er en påminnelse om at jeg aldri må miste håpet om å bli frisk. ❤️❤️

 

 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er megaharry og stygt. Ingen jeg kjenner har tatoveringer.

Anonymkode: 120c6...780

Det er ganske godt gjort, i og med at så mange har det. Virkelig ingen?

Anonymkode: 84ca1...d47

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utdannelse og inntekt har mye å si for hvordan man fremstiller seg selv. Jobber sammen med veldig mange slike. Ikke har de løshår, løsvipper eller silikon heller. De er velstelte, ressurssterke og ordentlige.

Anonymkode: 120c6...780

Man fremstiller seg ikke dårlig om man har en liten tatovering. Kjenner da mange ressurssterke mennesker som har en tatovering. Forøvrig en god del med silikonbryst og facelift også, det er slett ikke uvanlig blant mennesker som tjener over gjennomsnittet skjønner du :) 

Anonymkode: bebd9...12e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er megaharry og stygt. Ingen jeg kjenner har tatoveringer.

Anonymkode: 120c6...780

 

21 minutter siden, Hr. Aktiv skrev:

Personlig synes jeg tatoveringer er stappteit og stygt. 

Jeg respekterer folks valg, men ikke forvent at jeg liker det. 

Synes dere alle tatoveringer er stygge? Har dere virkelig aldri sett en fin tatovering?

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Gorilla skrev:

 

Synes dere alle tatoveringer er stygge? Har dere virkelig aldri sett en fin tatovering?

 

Ja. Har aldri sett ei fin tattovering.

Endret av Hr. Aktiv
Aldri.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatovering, og mangler totalt kulturell kapital (måtte faktisk google hva det betyr) 😅 

- men jeg er ganske grei likevel. Liker jeg å tro, i hvert fall. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg vet ikke. Synes bare de får folk til å så lurvete og billige ut uansett hvilken gruppe de tilhører. De får modellen til å se mindre elegant ut, overklassedamen til å se ut som om pengene er tapt, politikeren til å virke mindre pålitelig, og de tilfører alle over 40 en eim av trass og desperasjon. Jeg har aldri møtt noen som ikke hadde vært finere uten tatoveringene sine.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Hr. Aktiv skrev:

Ja.

Jeg synes det kan være fint med små symbolske tatoveringer som har et budskap. Jeg tok min for flere år siden og har ikke angret. Jeg planlegger å ta noen flere små tatoveringer som symboliserer meg, min kamp og min historie. 
 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Gorilla skrev:

 

Synes dere alle tatoveringer er stygge? Har dere virkelig aldri sett en fin tatovering?

 

Jeg kan synes at mange tatoveringer er fine, men at de ikke er fine på kroppen. Det er ikke hvilken tavoring man har men at man har en tatovering. Flere tatoveringer hadde vært fine som tegning eller maleri.

Anonymkode: f8eec...517

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk fra alle samfunnslag har tatoveringer nå, så en tatovering i seg selv er ikke tegn på så veldig mye lenger. Men veldig synlige tatoveringer av enkelte typer (f.eks tatovert navn og fødselsdato på barna i svære, "krøllete" bokstaver) har jeg observert langt oftere hos folk med lav sosioøkonomisk status.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...