Gå til innhold

Kan noen med peiling, svare meg? Har lyst å kjøpe bolig.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 
Vi er en familie på fire, 2 voksne og 2 barn under 5 år.

En av oss jobber i to steder som har tilsammen 126% fast stilling, andre personen klarer ikke få seg fast jobb, men jobber vikar. 
årsinntekt våres er 700 000kr i året til sammen.

Vi har spart egenkapital opptil  500 000kr. Hvor mye lån vil vi få, sånn ca.?

 

Anonymkode: ea4dc...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, Bloms skrev:

Kanskje rundt 3mill. Sånn at dere kan kjøpe for rundt 3,5mill+- 

Takk for svar!😊

-Ts

Anonymkode: ea4dc...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer også an på hvor mye gjeld dere har fra før. Det lureste er å ta kontakt med en eller flere banker og forhøre dere der. Det er ikke sikkert dere får det samme svaret der som på nett.

Anonymkode: e597b...dfb

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer også an på hvor mye gjeld dere har fra før. Det lureste er å ta kontakt med en eller flere banker og forhøre dere der. Det er ikke sikkert dere får det samme svaret der som på nett.

Anonymkode: e597b...dfb

Vi har 0 gjeld

-Ts

Anonymkode: ea4dc...48a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med null gjeld og ek på 500.000 så regner jeg med rundt 3 millioner er det dere maks kan få i lån ja. Kanskje de legger seg bittelitt under mtp 2 barn under 5 år.

Anonymkode: dae6a...dc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eh, nei dere får ikke 3 mill, det er sikkert.

700 000 kr på 2 personer er teknisk sett bare 350 000 kr per pers. Det er svært lav lønn. En av dere har heller ikke fast lønn, og i tillegg har dere 2 små barn. Ville blitt overrasket hvis dere fikk 2 mill i lån. 

Anonymkode: 64b98...7eb

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banken kan i utgangspunktet kun ta hensyn til fastlønn, dvs. at den delen av inntekten som kommer fra ekstravakter ikke teller med. 
 

Anonymkode: 39fdb...b7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, smilo skrev:

I tillegg får man en god del mindre i lån pr barn man har.  

Ja fy faen, skulle låne og kjøpe hus med eksen, da han pjåta inn de 3 barna hans fra tidligere forhold så gikk lånetilbudet ned med over 1 million. 

Anonymkode: 62503...fe5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig hadde jeg heller ikke sovet godt om natta med 3 millioner i lån og en inntekt på «kun» 700 000.

Anonymkode: ef2a3...d7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntekt på 500k, 330000ek og får låne 1,7. 1 barn på under året. De trekker fra ganske mye når du har barn. 

Jeg kunne ikke lånt mer å følt meg komfortabel med det. Med mine faste utgifter, lån, kommunale avgifter, strøm osv så har jeg ikke all verden igjen å leve for. Man vil jo gjerne leve litt også ikke bare betale regninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.4.2020 den 21.44, Bloms skrev:

Kanskje rundt 3mill. Sånn at dere kan kjøpe for rundt 3,5mill+- 

Absolutt ikke, de er lavtlønnede, kun 1 sikker inntekt og for mange barn. Tipper ca 2,3 mill i lån, maks.

Anonymkode: cb704...d31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Absolutt ikke, de er lavtlønnede, kun 1 sikker inntekt og for mange barn. Tipper ca 2,3 mill i lån, maks.

Anonymkode: cb704...d31

Derfor jeg skrev kanskje. Regnet ut ifra mine erfaringer med banken. Vi er selv to voksne og to barn. Ble ikke mye fratrekk pga barna vi har. Men kanskje jeg traff på en veldig grei en, og en jeg klarte å overbevise utgiftene vi har og vise at vi var flink til å spare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må forsørge mannen og to barn i barnehagealder. Du har vel 40 000 kr utbetalt? Tipper at dere får 0 kr i boliglån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Ny Bruker skrev:

Du må forsørge mannen og to barn i barnehagealder. Du har vel 40 000 kr utbetalt? Tipper at dere får 0 kr i boliglån.

Ingen forsørger noen jeg, begge bidrar, begge har nok inntekt, til sammen har vi over 60000kr månedslønn. Bare i 2019 hadde vi over 700 000 årsinntekt, fordi enn av oss mistet jobben.

 2018 og 2017 hadde vi nesten 1 mill årsinntekt til sammen.  Har samlet inn egenkapital. Så 0 kr til bolig stemmer, vi vil få noe. Så du trenger ikke vise frem din ego her! 

Anonymkode: ea4dc...48a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det hjelper dessverre lite å ha hatt bedre inntekt tidligere når man skal søke lån. Det er hva dere har på de tre siste lønnsslippene som teller. Barn trekker ned, bil trekker ned hvis dere har det og all eventuell kreditt enten den er brukt eller ikke trekker ned. Det er positivt at dere har spart egenkapital.

For å.vire hvor mye akkurat dere kan få må dere rett og slett kontakte flere banker og høre. Fyll ut søknadene på nett og se hva de gir dere. Selv for meg og min mann med veldig sikre jobber i det offentlege, over en million i lønn, ingen barn og 2,5 millioner i egenkapital ga bankene oss finansieringsbevis med nesten en million i forskjell. Da vi kjøpte bolig for første gang som studenter var forskjellen mellom høyeste og laveste finansieringsbevis 450.000. Så selv med helt like tall kan to banker vurdere helt likt.

Det er ingen her på Kvinneguiden som kan vite hvor mye dere får. Men søk lån og ha finansieringen klar så dere kan slå til når drømmeboligen dukker opp! 

Anonymkode: 40aef...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sbanken krever min. 25% EK nå, og det ser ut som om andre banker også har blitt strengere. I distriktene er de sikkert litt redd at det blir vanskelig å selge om du går dundas.

Anonymkode: 425ab...506

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...