Gå til innhold

Har lovene blitt slakkere når det gjelder bygg ved strandsoner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har i koronatidene blitt strandet ett sted jeg var mye i ungdomstiden på begynnelsen av 90 tallet. Da var det fri ferdsel langs kysten her. Kjørte en tur i dag for å finne et sted å gå på stranda. Det var tilnermet umulig, pg av hus og private bygg langs hele stripen. Ca 1 mil. 100 over stranda er det kanskje 2-3 fjøs men nedenfor er det blitt utilgjengelig.

 

Slik var det ikke når jeg var her i ungdsomstiden, da vet jeg vi kunne være helt i fred mange steder nedi der og man kunne parkere like ved sjøen. Det aller meste er nyere bygg, både hytter og hus. Har reglene blitt slakkere. Synes det er noe herk når noen få legger beslag på strandområder. Telte 4 skilt med "privat vei, kjøring forbudt". Har reglene blitt endret?

Anonymkode: 927f7...6df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er kommunene som gir dispensasjon fra loven. Veldig mange kommuner har vært svært generøse med dispensasjoner i de siste årene, dessverre. Utbyggerne sikler over disse tomtene, og folk som allerede har hus ved sjøen prøver å sikre seg slik at ingen kan gå over tomta deres. Alt dette helt i utakt med loven.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, every woman skrev:

Det er kommunene som gir dispensasjon fra loven. Veldig mange kommuner har vært svært generøse med dispensasjoner i de siste årene, dessverre. Utbyggerne sikler over disse tomtene, og folk som allerede har hus ved sjøen prøver å sikre seg slik at ingen kan gå over tomta deres. Alt dette helt i utakt med loven.

Da lurer jeg på hva som er poenget med at kommuner skal få gi dispensasjon? Er jo bare å kjenne de rette folka og vips har du lov. I allefall ved små kommuner.

 

Forstår at lokal kjennskap og kunnskap er bra for enkelte ting, men kan da ikke gjelde alt. At noe drives av staten kan da ikke være så farlig.

Anonymkode: 927f7...6df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da lurer jeg på hva som er poenget med at kommuner skal få gi dispensasjon? Er jo bare å kjenne de rette folka og vips har du lov. I allefall ved små kommuner.

 

Anonymkode: 927f7...6df

Kan godt være mye sannhet i det du skriver her, ja. Det har jo vært noen skandaler rundt omkring i landet, hvor høytstående politikere har melet sin egen kake, for å si det sånn.

I min kommune er det et byfortettingsvedtak som er årsaken. Fortettingen skal redde klimaet, har de bestemt. Så her er det ikke mye strandsone igjen, og allemannsretten er ikke verdt papiret den er skrevet på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studerte naturforvaltning for en tid tilbake. Hadde en foreleser som var veldig opptatt av allemannsretten og strandsoner. Flere steder langs Oslofjorden har folk bygget nedover mot sjøen, og så setter de opp hjemmelaga skilt med "adgang forbudt", setter opp gjerder og møblerer med utemøbler ned på strender og svaberg for å forhindre at noen går der. 

Og denne foreleseren tok med studentene på ekskursjoner langs strandsona. Han skulle gå der han hadde rett til å gå, samma hva, så hele klassen klatra over gjerder og brøyta oss vei gjennom møbler og parasoller og båter. Det var fantastisk  😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...