Gå til innhold

Du som kom over sjalusi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

...eller data noen som var sjalu og dere fant ut av det, hva gjorde du/dere? 

Anonymkode: 98e18...000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest andysowhat

Satt ned regel for oppførsel som begge må følge. 

Begge skal alltid handle i hverandres beste hensikt, ikke bare i egen. 

 

Når det er satt ned en regel som er fornuftig. Kan en enkelt måle og alle parter kan se når noe går for langt. 

 

gode regler er vanskelige å lage. Men kan en lage en, hvor begge er enig i regelen og hvor begge har muligheten til å påvirke regelen og frivillig lever ved en regel. Så har en lagd et sterkt verktøy. 

 

Sjalusi, har en egoistisk natur. Derfor lagde vi en regel som var anti egoistisk. Selv om vi begge mener egoisme er viktig. Så vi lagde ikke en regel som benektet egoisme, men heller søker etter et bedre handlingsmønster. Altså handle i hverandres beste interesse ikke bare i egen. 

Endret av andysowhat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble eldre. Det gikk over med tiden, rett og slett. 🤷‍♀️ Hadde aldri trodd det, før jeg slet kraftig med det i mange år. 

Anonymkode: 77091...d72

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, andysowhat skrev:

Satt ned regel for oppførsel som begge må følge. 

Begge skal alltid handle i hverandres beste hensikt, ikke bare i egen. 

Når det er satt ned en regel som er fornuftig. Kan en enkelt måle og alle parter kan se når noe går for langt. 

gode regler er vanskelige å lage. Men kan en lage en, hvor begge er enig i regelen og hvor begge har muligheten til å påvirke regelen og frivillig lever ved en regel. Så har en lagd et sterkt verktøy. 

Jeg har spurt ham om det er noe han trenger av meg.

Han spurte meg om jeg kunne love å være edru i ett år. Jeg syntes det var litt rart, men gikk med på 6 mnd (ut juni). Han har vært edru enda lenger.  

Jeg har ikke noe forslag til hva vi evt skulle avtalt mer. Han kan bli opprørt over mine mannlige venner, men har kvinnelige venner selv. Han har aldri sagt at jeg oppfører meg dårlig. Men han blir sjalu likevel...

Anonymkode: 98e18...000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble eldre. Det gikk over med tiden, rett og slett. 🤷‍♀️ Hadde aldri trodd det, før jeg slet kraftig med det i mange år. 

Anonymkode: 77091...d72

Hm...Jeg vet ikke om jeg orker mange år til med sjalu kjæreste...

Anonymkode: 98e18...000

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært sjalu på relasjonen mellom min utkårede og noen spesifikke venninner av ham. Det som tok brodden av det hele var å snakke med venninnene, og bli bedre kjent med dem. Tok livet av sjalusien umiddelbart.

Anonymkode: d5382...1a4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært sjalu så lenge jeg kan huske. Kan med hånden på hjertet si at jeg var grunnen til alle brudd jeg hadde mellom 15 og 23 år. Men, i en alder av 24 møtte jeg min nåværende samboer, og jeg har ikke vært sjalu siden da. Vi er på 4. Året nå. Vet ikke om det var det at jeg møtte «den rette» eller om jeg rett og slett vokste det fra meg, men forsvant nesten over natten. 

Anonymkode: abcfc...de2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tok tid, men han er verdens beste person som får frem det beste i meg, når man har møtt en sånn mann så har man funnet den rette, ingen mann er verdt å føle seg usikker med

Anonymkode: 25c0a...1bd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som er sjalu må grave i de egentlige grunnene til sjalusien. Hint, den kommer ikke av hva partneren gjør. Oftest er det selvbildet vedkommende må jobbe med. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært sjalu så lenge jeg kan huske. Kan med hånden på hjertet si at jeg var grunnen til alle brudd jeg hadde mellom 15 og 23 år. Men, i en alder av 24 møtte jeg min nåværende samboer, og jeg har ikke vært sjalu siden da. Vi er på 4. Året nå. Vet ikke om det var det at jeg møtte «den rette» eller om jeg rett og slett vokste det fra meg, men forsvant nesten over natten. 

Anonymkode: abcfc...de2

...sånn var det med meg også. Det kan godt være at det var det at jeg møtte den rette som gjorde det, og ikke at sjalusien gikk over med alderen, som jeg skrev over. For det samme gjelder for meg, sjalusien har drept alle forholdene mine frem til det jeg er i nå, på fjerde året. Finnes ikke sjalu lenger, og elsker mannen over alt på jord. 

Anonymkode: 77091...d72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært sjalu på relasjonen mellom min utkårede og noen spesifikke venninner av ham. Det som tok brodden av det hele var å snakke med venninnene, og bli bedre kjent med dem. Tok livet av sjalusien umiddelbart.

Anonymkode: d5382...1a4

Problemet er at det er så mange han kan være sjalu på. Venner, bekjente, kolleger etc. Han prøver ikke å hindre meg i å gjøre ting direkte, men kan bli sur eller stille hvis det er noe han er misfornøyd med. Og det kan være så uskyldige ting, som at jeg har vært med kolleger eller venner. Eller lyden av ei melding han ikke har sett... 

Anonymkode: 98e18...000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Skriblerinna skrev:

Den som er sjalu må grave i de egentlige grunnene til sjalusien. Hint, den kommer ikke av hva partneren gjør. Oftest er det selvbildet vedkommende må jobbe med. 

Ja, det går jo på det. Kjæresten har fortalt meg at han har problemer med selvbildet. 

Anonymkode: 98e18...000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjalusi handler om selvfølelsen til personen som er sjalu.

Det finnes ulike grader av dette. 

Min søster sliter med sterk sjalusi. Jeg får ikke møte kjæresten hennes. Hun tåler ikke at han ser på meg en gang. Det er litt trist når vi kunne hatt det så gøy sammen med kjærestene våre. De har vært sammen noen år nå, men ingenting er blitt bedre. 

Hun tar han med på dobbeldate med andre par, der kvinnen ikke er så attraktiv. Da går det fint for henne. Vet ikke om hun noen gang kan bli bedre. Trist at vi ikke kan ha dobbeldate sammen. Men tenker bare at det er hun som må ha det værst.

"De som kun sliter litt med dette kan bli bedre. Da børr de ha mennensker i livet sitt som ikke gjør dem usikker. De trenger mennesker som gir dem selvtilitt og trygghet."

Anonymkode: 3f5eb...2a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var veldig sjalu før i mitt forhold. Men nå som vi har vært sammen i 2 år så har det gått over naturlig. 

Anonymkode: df858...750

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var veldig sjalu før i mitt forhold. Men nå som vi har vært sammen i 2 år så har det gått over naturlig. 

Anonymkode: df858...750

Så det bare løste seg med tida?

Min kjære har blitt bedre. Før var han sjalu for noe hver uke. Nå er det mer 1g/mnd. Fortsatt ikke så hyggelig når det skjer da. Vi har vært sammen et lite år. 

Anonymkode: 98e18...000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Skriblerinna skrev:

Den som er sjalu må grave i de egentlige grunnene til sjalusien. Hint, den kommer ikke av hva partneren gjør. Oftest er det selvbildet vedkommende må jobbe med. 

Kan også være en kombinasjon.

Jeg var sjalu (mistenksom er vel et bedre ord) i begynnelsen av mitt nåværende forhold. Litt av min natur, men også p.g.a. at kjæresten hadde en fortid med notorisk utroskap (type 3 kjærester på 1 gang). Hun kom fra et ustabilt hjem og hadde aldri hatt noe forbilde om hva et forhold skulle være. Hun følte derfor lite angående kjærlighet og utroskap. Dette kom jo frem etterhvert, og det gjorde meg bare mer sjalu og usikker.

Valgte å stå frem og fortelle henne hva jeg følte. Hun tok det veldig pent og avslørte at hun også hadde begynt å føle på både kjærlighet og sjalusi, noe hun (til tross for maange kjærester) aldri hadde følt skikkelig på før. Nå var vi blitt 2 sjalue tullinger... 

Vi ble enige om å ha et veldig åpent forhold med en del regler. F.eks. gikk vi aldri på middag/lunsj alene med det motsatte kjønn og lot alltid partner vite hvor man hadde vært i løpet av dagen. Begrenset også chatting med single mennesker som potensielt kunne bli interessert samtidig som vi lærte oss selv hvordan man holder en viss armlengde til folk (vi hadde begge en veldig god, dog ubevisst, evne til å tiltrekke folk av det motsatte kjønn).
Høres sikkert ekstremt drastisk ut for de fleste, men dette kombinert med mye kjærlighet og et oppriktig ønske om å bygge hverandre opp og bli kvitt svakhetene (jeg med min sjalusi, hun med både sjalusi og manglende evne til å tilknytte seg) hjalp noe voldsomt. Det fine er at vi ikke trenger disse «tiltakene» lenger da vi nå stoler helt og holdent på hverandre og har et fantastisk forhold.

Litt langt og tullete innlegg, men mitt budskap er at dere må jobbe sammen! Er ikke alltid bare den ene parts problem.

Anonymkode: fcb66...56f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg mener at man som par har et problem, ikke bare han jeg er med. 

Hovedproblemet for oss er nok at han er usosial, mens jeg er over snittet sosial. Han grubler mye på om han egentlig liker de få vennens han har. Han føler seg lett utnytta av folk. Tom iblant familien sin. Har slått opp med en del venner før. 

Jeg er gode bekjente med folk i den nye jobben. Jeg går vanligvis i kor, sitter i et styre og er med på mye ting, og er med venner og familien når jeg kan. Jeg liker å ta meg en prat med folk, tom fremmede, og er veldig åpen av meg. På nett hender det jeg chatter med folk jeg ikke kjenner godt. Jeg er med i ei diskusjonsgruppe og mange temagrupper på nett. Hvis noen vil flørte sier jeg nei takk eller blokkerer som siste utvei. Jeg kan stå på butikken og snakke 1/2 time med naboen eller en bekjent. Jeg liker folk og stoler på folk (men er ikke naiv).

Jeg kan så klart være helt annerledes. Søstra mi har f.eks ingen nære mannlige venner. Men hun er ikke meg. Jeg ligner mer på mora vår som er sosial på samme måte som meg. Det har ikke noe med flørt å gjøre, bare liker folk. 

Anonymkode: 98e18...000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest andysowhat
On 4/4/2020 at 2:21 AM, AnonymBruker said:

Jeg har spurt ham om det er noe han trenger av meg.

Han spurte meg om jeg kunne love å være edru i ett år. Jeg syntes det var litt rart, men gikk med på 6 mnd (ut juni). Han har vært edru enda lenger.  

Jeg har ikke noe forslag til hva vi evt skulle avtalt mer. Han kan bli opprørt over mine mannlige venner, men har kvinnelige venner selv. Han har aldri sagt at jeg oppfører meg dårlig. Men han blir sjalu likevel...

Anonymkode: 98e18...000

Det høres ikke ut som en bra regel, det du følger etter. Det er neste som om noen bare har tatt en post shot mot deg. 

Ja, han kommer nok til å bli sjalu uansett. Poenget er at han prøver og øver på å bli bedre. Men om du skal klage på at forsøkene han gjør er dårlige, kommer han nok til å prestere dårligere. Vær fornøyd at han gjør en innsats, og takk han for at han prøver. 

Virker det som at han ikke prøver. Tja, er nok en grunn til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Skriblerinna skrev:

Den som er sjalu må grave i de egentlige grunnene til sjalusien. Hint, den kommer ikke av hva partneren gjør. Oftest er det selvbildet vedkommende må jobbe med. 

Litt av et ekspert hint! Så det at jeg levde 25 år med en mann og aldri var sjalu mens jeg kan bli urolig/sjalu med min nye kjæreste ligger kun i mitt selvbilde? Det har ikke noe å si at han snappet mye, gir lite anerkjennelse og løy til meg om kontakt med eksen i starten liksom? 🙄

Av min lille erfaring er det hvordan partner oppfører seg som fremkaller sjalusi. Jeg kan ikke fordra den følelsen. Heldigvis går det bedre nå. Det vi har gjort TS, er å prate mye om det og ta det opp når noe oppstår. Han vet det er hans "feil" at det tar så lang tid for meg å bli trygg pga løgnen i starten. Han er lei av mistenksomheten min og blir noen ganger sint, men roer seg etter hvert ned også snakker vi om det. Jeg blir stadig sjeldnere usikker. Tid + åpenhet + kommunikasjon. Det er ikke lett, og jeg har vært på nippet til å gi opp flere ganger og håpe på en mann som klarer å gjøre meg trygg slik eksen gjorde, men kjæresten har så mange gode kvaliteter at jeg holder ut ennå. Vært sammen et års tid. 

Anonymkode: e76a5...5ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Litt av et ekspert hint! Så det at jeg levde 25 år med en mann og aldri var sjalu mens jeg kan bli urolig/sjalu med min nye kjæreste ligger kun i mitt selvbilde? Det har ikke noe å si at han snappet mye, gir lite anerkjennelse og løy til meg om kontakt med eksen i starten liksom? 🙄

Av min lille erfaring er det hvordan partner oppfører seg som fremkaller sjalusi. Jeg kan ikke fordra den følelsen. Heldigvis går det bedre nå. Det vi har gjort TS, er å prate mye om det og ta det opp når noe oppstår. Han vet det er hans "feil" at det tar så lang tid for meg å bli trygg pga løgnen i starten. Han er lei av mistenksomheten min og blir noen ganger sint, men roer seg etter hvert ned også snakker vi om det. Jeg blir stadig sjeldnere usikker. Tid + åpenhet + kommunikasjon. Det er ikke lett, og jeg har vært på nippet til å gi opp flere ganger og håpe på en mann som klarer å gjøre meg trygg slik eksen gjorde, men kjæresten har så mange gode kvaliteter at jeg holder ut ennå. Vært sammen et års tid. 

Anonymkode: e76a5...5ec


Jeg er frista til å si at det du føler på ikke er den typen sjalusi som Ts åpner med å diskutere. Det virker jo som at det du føler på heller er en faktisk reaksjon på at partneren din behandler deg dårlig, og at du som en slags angst går med en frykt for hva som vil komme fra den kanten. Det blir på en måte noe annet enn den irrasjonelle sjalusien som spiser opp en person, og som trigges av fantasier uten grunn og rot i virkeligheten.
 

Samtidig er det ikke helt urimelig å tenke at selvbildet ditt får en knekk av å ikke bli anerkjent, prioritert og respektert (med det siste tenker jeg spesielt på løgnene) av din partner, som er den som står deg nærmest og som skulle ga gitt deg disse tingene. Andre med dårlig selvbilde har gjerne også opplevelser med andre som har ført til at de har det slik med seg selv. Det er ikke dermed sagt at det er moren min eller faren til Per som er skyld i vår sjalusi, selv om det er de som har gjort at man har vondt for å stole på andre og at andre kan elske en. 
 

Glad det går bedre for deg og at kjæresten din også har gode sider. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...