Gå til innhold

Når man går tur på en vei uten fortau


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilken side av veien skal man gå på? Skal man gå slik at bilen i samme fil kommer imot deg eller bak deg? De som sykler holder høyre, skal vi som går holde venstre? 

Anonymkode: f0935...8d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gående skal gå på siden med møtende trafikk. 

Du skal se trafikken som kommer mot deg, det gjør du ikke om du går i samme retning som bilene. 

Anonymkode: 19757...620

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal gå på venstre side og sykle på høyre side av veien. 

Anonymkode: 9b85d...1fd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hva foreldre egentlig lærer barna sine om dagen. Det er jo null grunnleggende forståelse for generell trafikkavvikling lenger.

Man kjører og sykler på høyre side av veien. Man går på venstre side av veien.

Forøvrig må folk også lære seg å holde til høyre på fortau o.l. Spesielt i disse tider er dette viktig, for å kunne god nok avstand og avklare dette tidlig. Det er også særdeles dårlig kutyme å ikke flytte seg når man er den som går fler i bredden, når man står i en bøling og prater på fortau slik at andre må gå ut i veien, og å stanse rett ved trange steder eller ved slutten av rulletrapper innganger osv.

Samhandling er nøkkelen!!

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken side av veien skal man gå på? Skal man gå slik at bilen i samme fil kommer imot deg eller bak deg? De som sykler holder høyre, skal vi som går holde venstre? 

Anonymkode: f0935...8d8

Jeg skjønner nesten ikke spørsmålet. Det at man skal gå på venstre side av veien er vel grunnleggende basiskunnskaper? 

Anonymkode: 9ef0a...49f

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.4.2020 den 15.10, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner nesten ikke spørsmålet. Det at man skal gå på venstre side av veien er vel grunnleggende basiskunnskaper? 

Anonymkode: 9ef0a...49f

Det er ikke alle som har fått med seg dette, eller gått på steder uten gang- eller sykkelsti hvor dette ikke ble tatt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 7.4.2020 den 11.38, GjestSiden2006 skrev:

Det er ikke alle som har fått med seg dette, eller gått på steder uten gang- eller sykkelsti hvor dette ikke ble tatt opp.

Og det er vel det folk reagerer på. Dette lærte jeg hjemme av foreldre og besteforeldre når jeg var ganske lita, og når jeg begynte på skolen lærte vi det der også. Dette er elementær kunnskap for alle som skal bevege seg på yttersiden av døra uten å bli leiet. Jeg vil påstå at om noen klarer å bli voksne uten å ha lært dette har både hjem og skole feilet ganske grundig. 

Anonymkode: ac556...cfb

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten fortau -> venstre
Fortau -> høyre

Anonymkode: e0bde...825

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå på venstresiden av veien når det ikke er fortau ja. Men på fortau skal man gå på høyresiden av fortauet. 

Det som irriterer meg er folk som svimer rundt til venstre på fortauet, eller går mange i bredden uten å slippe frem folk som går motsatt retning

Anonymkode: 9d6a6...820

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er en krass sving mot venstre da for fotgjenger slik at dersom fotgjenger går på venstre side og bilen i mot har dårlig tid til å reagere fordi han ser forgjengeren så sent?

Anonymkode: 86bb2...f61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom det er en krass sving mot venstre da for fotgjenger slik at dersom fotgjenger går på venstre side og bilen i mot har dårlig tid til å reagere fordi han ser forgjengeren så sent?

Anonymkode: 86bb2...f61

En aktpågivende sjåfør skal kunne stanse for enhver hindring. Har man ikke sikt rundt svingen, så skal farten ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal gå mot trafikken, altså på venstre side. 

MEN! Dersom man komme til en venstresving uten sikt rundt svingen, skal man skifte til andre siden for å vær synlig! Spesielt ved høye fartsgrenser.

Svært viktig! 

Anonymkode: 1ffdf...58f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man skal gå mot trafikken, altså på venstre side. 

MEN! Dersom man komme til en venstresving uten sikt rundt svingen, skal man skifte til andre siden for å vær synlig! Spesielt ved høye fartsgrenser.

Svært viktig! 

Anonymkode: 1ffdf...58f

Kommer man til en venstresving uten sikt rundt så skal du I hvertfall ikke krysse veien, er du helt sprø? 

Anonymkode: 3892b...f8b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man skal gå mot trafikken, altså på venstre side. 

MEN! Dersom man komme til en venstresving uten sikt rundt svingen, skal man skifte til andre siden for å vær synlig! Spesielt ved høye fartsgrenser.

Svært viktig! 

Anonymkode: 1ffdf...58f

Er du gal? Du skal stelle deg midt i veien på det farligste stedet? Nei, du skal gå så langt til venstre som mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom det er en krass sving mot venstre da for fotgjenger slik at dersom fotgjenger går på venstre side og bilen i mot har dårlig tid til å reagere fordi han ser forgjengeren så sent?

Anonymkode: 86bb2...f61

Fotgjengere bør jo også tenke på slike ting og ikke gå langt ut i veien på slike steder, men heller holde seg utenfor selve veien, der biler vanligvis ikke kjører. 

 

Anonymkode: b1700...07a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fotgjengere bør jo også tenke på slike ting og ikke gå langt ut i veien på slike steder, men heller holde seg utenfor selve veien, der biler vanligvis ikke kjører. 

 

Anonymkode: b1700...07a

Noen ganger har man gjerne et fjell på ene siden og et autovern på andre og da er det ikke alltid plass til å holde god avstand fra veien.

Anonymkode: 86bb2...f61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kommer man til en venstresving uten sikt rundt så skal du I hvertfall ikke krysse veien, er du helt sprø? 

Anonymkode: 3892b...f8b

Du krysser selvfølgelig før svingen🤣🤣

Anonymkode: 4e3eb...21c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går daglig på slike veier og går selvsagt alltid på venstre side. En gang møtte jeg to med barnevogn på feil side av veien som snakket høyt seg i mellom. Dialogen gikk slik:

Dame 1: Man skal jo ikke gå mot trafikken!

Dame 2: Neih! Det skal man jo virkelig ikke! 

Sistemann sukket høyt over min uvitenhet. Jeg lo, men ble litt bekymret for hva de vil lære sine egne barn når de skal ut i trafikken selv...

Anonymkode: 9f645...f3e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kommer man til en venstresving uten sikt rundt så skal du I hvertfall ikke krysse veien, er du helt sprø? 

Anonymkode: 3892b...f8b

 

6 timer siden, poli10 skrev:

Er du gal? Du skal stelle deg midt i veien på det farligste stedet? Nei, du skal gå så langt til venstre som mulig.

Du krysser selvsagt veien i god tid før svingen, mens det enda er sikt nok til å gjøre det trygt. Og er sikten for dårlig og/eller trafikken for stor holder du deg selvsagt på venstre side selv om det betyr at du blir gående i innersving. 

Dette er ikke akkurat rakettforskning. 

Anonymkode: ac556...cfb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mange har blitt forvirret nå som det har vært så mye snakk om at man skal på høyre side når man går tur. Jeg har aldri sett så mye folk gå på feil side på trafikkert vei uten fortau 😳 

Det ville vel vært en hel del enklere om gående bare hadde en venstreregel å forholde seg til, så kunne kjørende/syklende hatt høyreregel å forholde seg til. Da tror jeg det ville vært mye mindre usikkerhet rundt dette. 

Anonymkode: 37ceb...abb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...