Gå til innhold

Hvor kan jeg få målt testosteron?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, er en kar på 21 år, som føler mine verdier er lave. Alle symptomer matcher med folk som tidlgiere har hatt lave nivåer. Men hvor kan jeg få målt disse? Fastlegen er vel alltid et alternativ, men føler ikke man blir tatt seriøst nok der.

Er det kanskje best å dra direkte til en urolog? Har dem sitt fagfelt innen det?

Anonymkode: c7d6e...f26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du søker på testosteron eller testo her på kropp og helse kommer det frem maaange innlegg om akkurat det samme. Svarene der kan sikkert hjelpe deg. Kanskje urolog, kanskje endokrinolog.

Anonymkode: ae211...5a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Noen som vet om jeg kan be fastlegen ta spesifikt prøver av testosteron? Eller tar han blodprøver av alt sammen?

Anonymkode: c7d6e...f26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanligste er nok å dra til fastlegen. Du får tatt prøver for å sjekke dette spesifikt. Mulig du kan få en lab-time for å ta disse prøvene uten å måtte inn til legen først også, men det beste er kanskje å ta en prat med legen i samme slengen :) Dette er blodprøver som tas daglig på legesenter, så det burde absolutt ikke være noe problem å få tatt disse prøvene.

Anonymkode: 30b78...f29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vanligste er nok å dra til fastlegen. Du får tatt prøver for å sjekke dette spesifikt. Mulig du kan få en lab-time for å ta disse prøvene uten å måtte inn til legen først også, men det beste er kanskje å ta en prat med legen i samme slengen :) Dette er blodprøver som tas daglig på legesenter, så det burde absolutt ikke være noe problem å få tatt disse prøvene.

Anonymkode: 30b78...f29

Takk for et bra svar! :)

Men når man tar disse testosteronprøvene, kan man selv velge hva man ønsker å få svar på? Eller tar legen både testosteron og måler d vitamin i samme slengen liksom?

Anonymkode: c7d6e...f26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vet om jeg kan be fastlegen ta spesifikt prøver av testosteron? Eller tar han blodprøver av alt sammen?

Anonymkode: c7d6e...f26

Søk på noen av de mange innleggene som er om testosteron her inne. Det er svart på tidligere. Tar man først en blodprøve kan man gjøre mye rart med den, det er legen som rekvirerer som bestemmer hva som tas. Hvis legen ikke sier at noe spesifikt skal måles, blir det ikke målt. 

Anonymkode: ae211...5a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for et bra svar! :)

Men når man tar disse testosteronprøvene, kan man selv velge hva man ønsker å få svar på? Eller tar legen både testosteron og måler d vitamin i samme slengen liksom?

Anonymkode: c7d6e...f26

Du vil få tilsendt svar på alle prøvene som blir tatt. Hvis det er lenge siden du har tatt blodprøver er det stor sannsynlighet for at legen setter opp en "standard kontroll" i tillegg til testosteron. Og eventuelt andre prøver som legen anser som relevant ut fra de symptomene du har. Er det noe du ikke vil ha svar på da? 😛 

Anonymkode: 30b78...f29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vil få tilsendt svar på alle prøvene som blir tatt. Hvis det er lenge siden du har tatt blodprøver er det stor sannsynlighet for at legen setter opp en "standard kontroll" i tillegg til testosteron. Og eventuelt andre prøver som legen anser som relevant ut fra de symptomene du har. Er det noe du ikke vil ha svar på da? 😛 

Anonymkode: 30b78...f29

Nei, går fint :) Men før når jeg har tatt det, så har jeg måttet "krysse" av hva jeg vil ha målt.

Anonymkode: c7d6e...f26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei, noen som vet hvor jeg vil få tilbake hormonprøvene? Post eller hos lege? Ho dama sa jeg vil få svarene på mandag, regner med ho mente idag, men ikke fått noe :)

Anonymkode: c7d6e...f26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, noen som vet hvor jeg vil få tilbake hormonprøvene? Post eller hos lege? Ho dama sa jeg vil få svarene på mandag, regner med ho mente idag, men ikke fått noe :)

Anonymkode: c7d6e...f26

Vil tippe at svarene kommer til legen som bestilte prøvene, og at legen/legesenteret tar kontakt med deg for oppfølging hvis det er avtalt. (Vet at i noen tilfeller så hører man ingenting hvis alt er OK med prøvene.) Vil foreslå at du ringer legesenteret i morgen for å høre om prøvesvarene har kommet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det hos fastlegen du tok prøvene? Eller privat?

Anonymkode: 94acd...ead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Sessan_ skrev:

Vil tippe at svarene kommer til legen som bestilte prøvene, og at legen/legesenteret tar kontakt med deg for oppfølging hvis det er avtalt. (Vet at i noen tilfeller så hører man ingenting hvis alt er OK med prøvene.) Vil foreslå at du ringer legesenteret i morgen for å høre om prøvesvarene har kommet.

Takk for svar.  Fikk som sagt beskjed at prøvene var klare mandag, så regner med at dem er klare idag. Kan det være mulig legen sender meg prøvene i posten? Hvordan evt tar han videre kontakt?

Anonymkode: c7d6e...f26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var det hos fastlegen du tok prøvene? Eller privat?

Anonymkode: 94acd...ead

Privat :) 

Anonymkode: c7d6e...f26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar.  Fikk som sagt beskjed at prøvene var klare mandag, så regner med at dem er klare idag. Kan det være mulig legen sender meg prøvene i posten? Hvordan evt tar han videre kontakt?

Anonymkode: c7d6e...f26

Han tar kontakt på den måten han foretrekker, og det er ingen fasit. Post, telefon, sms, brevdue, røyksignaler, ingen kontakt hvis alt er normalt. Hva avtalte dere? 

Anonymkode: ae211...5a3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han tar kontakt på den måten han foretrekker, og det er ingen fasit. Post, telefon, sms, brevdue, røyksignaler, ingen kontakt hvis alt er normalt. Hva avtalte dere? 

Anonymkode: ae211...5a3

Ingenting egentlig, bare at jeg skulle ta hormonprøve :) Kan ikke se for meg at han skal ringe opp liksom, mulig han sender meg brev i posten og skriver evt en ny time der.

Anonymkode: c7d6e...f26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar.  Fikk som sagt beskjed at prøvene var klare mandag, så regner med at dem er klare idag. Kan det være mulig legen sender meg prøvene i posten? Hvordan evt tar han videre kontakt?

Anonymkode: c7d6e...f26

Hvorfor i huleste har du ikke bare ringt legekontoret i dag, så slipper vi disse ørten spørsmålene? 

Anonymkode: 2b173...f17

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De private legene jeg har vært hos har enten sendt prøvesvar på SMS som for eksempel "Hei! Alle prøvesvar var fine/normale. Hilsen Dr. XXX" eller pr. brev hvis det har vært behov for mer utfyllende svar. Ringe gjør de bare hvis det er noe mer alvorlig galt som krever rask oppfølging. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Leo skrev:

De private legene jeg har vært hos har enten sendt prøvesvar på SMS som for eksempel "Hei! Alle prøvesvar var fine/normale. Hilsen Dr. XXX" eller pr. brev hvis det har vært behov for mer utfyllende svar. Ringe gjør de bare hvis det er noe mer alvorlig galt som krever rask oppfølging. 

Stemmer nok det :) 

Men jeg tviler på at dem ringer på hormonprøver, hvor alvorlig kan det være liksom. Verste som kan skje er lavt testosteron f.eks.

Anonymkode: c7d6e...f26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men selv om testen er normal, vil man ikke alltid få svarresultatene i posten? Eller?

Anonymkode: c7d6e...f26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men selv om testen er normal, vil man ikke alltid få svarresultatene i posten? Eller?

Anonymkode: c7d6e...f26

Nei. Det kommer helt an på avtalen dere har og på legens rutiner. Mange bruker ikke dyrebar tid på å sende ut beskjed om normale prøvesvar. Men om du ringer kontoret så kan du be de sende deg svaret.

Anonymkode: dbb8e...159

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...