Gå til innhold

Hvor mye "nattebråk" skal man tåle fra naboer når det er lytt i huset?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bor i en lavblokk som er dårlig isolert og man hører godt lyder fra naboene, ble jeg fortalt da jeg flyttet inn. Men de eneste naboene jeg egentlig hører er de som bor under meg, og det er fordi de er oppe om natten til klokken 3-4. De som bor over meg hører jeg bare om lørdagene da de støvsuger.  Naboene nedenunder er to jenter og en gutt på 19-20 år og en mor, men hun er nesten aldri der om natten tror jeg. Det jeg hører om natten er høye stemmer, roping, av og til venner på besøk, latter, musikk og flytting på møbler... Det er sikkert de som sover så tungt at de ikke hadde hørt de, men jeg er litt var for lyd og sover lett så jeg klarer ikke å sovne før de har gått til ro. Det er heller ikke sikkert jeg hadde hørt de så godt hvis det hadde vært godt isolert i huset. Kan jeg klage på de? 🤔 

Anonymkode: 2b1ad...b99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Roping og høye lyder bør man jo selvfølgelig unngå på natten, men latter, venner på besøk og ellers normale hendelser vil jeg si at er noe du nesten bare må tolerere, ev. sette i verk tiltak på din side som kan dempe støyen (ørepropper når man sover er helt gull!).

Du kan helt klart klage på støy om natten, og det virker som om du kan klage på noe av punktene du nevner, men ikke alle. 

Anonymkode: 6940f...1d2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er et borettslag, er det vel husordensregler for når det skal være nattero? Ellers er det norsk lov som gjelder, og den sier stille fra 23.00.

Anonymkode: 69168...94a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et sameie og reglene henger på tavlen i oppgangen. Folk tenker vel at de må få lov til å gjøre hva de vil i hjemmet sitt og det er jeg enig i, men om natten når alt er så stille så hører man lyder ekstra godt. Da synes jeg man bør ta litt hensyn, men jeg tror kanskje ikke disse tenåringene tenker at de er høylytte.  

Ts

Anonymkode: 2b1ad...b99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker

Nattebråk er selvfølgelig ikke greit. Det er noe som heter ro og ordensregler. Ikke sikkert naboene er klar over at du hører dem så veldig. Si ifra, men ikke gjør det når du er sur. Si fra på en normal og høflig måte. De fleste respekterer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror desverre ikke du kan klage på det. Med mindre det brøler og roper hele natta hver eneste natt. Er det "dagaktivitet" om natten så er det ikke dems problem at det er dårlig isolert og man må tåle at noen folk lever om natta andre om dagen. Men dunkemusikk og sånn kan du gjøre de oppmerksom på at du hører og be de dempe. Det er ikke sikkert de vet hvor lytt det er. 

Anonymkode: 99686...3cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber turnus og er ofte oppe om natten. Kan ikke gå rundt å liste meg i eget hjem, ikke snakke med noen i telefon, eller ikke ha på lyden på tv..... 

Anonymkode: 99686...3cd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sameier og borettslag skal det være stille fra kl 23 til 07 hele året. Det betyr at skal man høre musikk, så skal man bruke hodeklokker osv, man skal ikke holde på med støy som holder naboer våkne, man skal ikke ha høylytte samtaler, flytte rundt på møbler osv. I tillegg skal man ikke sjenere naboene sine 24 t 24/7 året rundt. Sjenanse er alt unødvendig bråk som ikke går inn under oppussing og nødvendig reparasjon. Roping og skraping av møbler over gulvet er til sjenanse. De smarte bruker lave innestemmer og tepper under tunge møbler for å unngå støyende lyder.

Du kan kontakte politiet om de ikke slutter med å støye etter at de har fått beskjed om å dempe seg.

Til å begynne med kan du skrive en notis der du opplyser om at det høres godt opp til deg at de holder på med diverse ting på natten, og om de kan begynne å ta hensyn til at det skal være stille etter kl 23.

I tillegg kontakter du styret og evt også tilknyttet vaktselskap. I mail til styret skriver du ned hva du hører, når dette er, og hvilke dager det er. Her spiller det også inn hva slags leilighet det er og hvor mange det er ment skal bo i disse leilighetene.

I lytte blokker er det SÆRLIG VKTIG at alle tar hensyn til sine naboer. Dette er ikke engang vits i å forsøke å diskutere eller kverulere rundt, og de som forsøker å skylde på at du må bare tåle det vet ikke hva de snakker om.

At du ikke hører særlig med lyd fra andre naboer, det betyr at disse tar hensyn til sine naboer, og dermed blir det lett å høre hvem som ikke tar hensyn.

Som sagt, gi beskjed til de dette gjelder, kontakt styre og evt vaktselskap om det er tilknyttet bygget, og deretter om ingenting bedrer seg, kontakter du politiet via nettsiden og forklarer problemet. Politiet kan da ta kontakt med både styret og beboere det klages på og sette skapet på plass, da det er nedfelt i både lov og ordensregler hvilke krav som stilles til beboere.

 

Anonymkode: 52028...fef

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg jobber turnus og er ofte oppe om natten. Kan ikke gå rundt å liste meg i eget hjem, ikke snakke med noen i telefon, eller ikke ha på lyden på tv..... 

Anonymkode: 99686...3cd

Du er pliktig til å følge ordensregler og lover på lik linje med andre. Om natten bruker du hodetelefoner og lignende om du skal høre musikk eller se på tv, du skal også dempe lyder så godt du kan og ta hensyn til at naboer sover.

Du str altså ikke fritt til å støye som du vil. Slik er det bare og kan du ikke innrette deg etter det så rådes du til å flytte til enebolig i gokk.

Anonymkode: 52028...fef

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I sameier og borettslag skal det være stille fra kl 23 til 07 hele året. Det betyr at skal man høre musikk, så skal man bruke hodeklokker osv, man skal ikke holde på med støy som holder naboer våkne, man skal ikke ha høylytte samtaler, flytte rundt på møbler osv. I tillegg skal man ikke sjenere naboene sine 24 t 24/7 året rundt. Sjenanse er alt unødvendig bråk som ikke går inn under oppussing og nødvendig reparasjon. Roping og skraping av møbler over gulvet er til sjenanse. De smarte bruker lave innestemmer og tepper under tunge møbler for å unngå støyende lyder.

Du kan kontakte politiet om de ikke slutter med å støye etter at de har fått beskjed om å dempe seg.

Til å begynne med kan du skrive en notis der du opplyser om at det høres godt opp til deg at de holder på med diverse ting på natten, og om de kan begynne å ta hensyn til at det skal være stille etter kl 23.

I tillegg kontakter du styret og evt også tilknyttet vaktselskap. I mail til styret skriver du ned hva du hører, når dette er, og hvilke dager det er. Her spiller det også inn hva slags leilighet det er og hvor mange det er ment skal bo i disse leilighetene.

I lytte blokker er det SÆRLIG VKTIG at alle tar hensyn til sine naboer. Dette er ikke engang vits i å forsøke å diskutere eller kverulere rundt, og de som forsøker å skylde på at du må bare tåle det vet ikke hva de snakker om.

At du ikke hører særlig med lyd fra andre naboer, det betyr at disse tar hensyn til sine naboer, og dermed blir det lett å høre hvem som ikke tar hensyn.

Som sagt, gi beskjed til de dette gjelder, kontakt styre og evt vaktselskap om det er tilknyttet bygget, og deretter om ingenting bedrer seg, kontakter du politiet via nettsiden og forklarer problemet. Politiet kan da ta kontakt med både styret og beboere det klages på og sette skapet på plass, da det er nedfelt i både lov og ordensregler hvilke krav som stilles til beboere.

 

Anonymkode: 52028...fef

Takk for utfyllende og godt svar🙂

Ts

Anonymkode: 2b1ad...b99

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker said:

I sameier og borettslag skal det være stille fra kl 23 til 07 hele året. Det betyr at skal man høre musikk, så skal man bruke hodeklokker osv, man skal ikke holde på med støy som holder naboer våkne, man skal ikke ha høylytte samtaler, flytte rundt på møbler osv. I tillegg skal man ikke sjenere naboene sine 24 t 24/7 året rundt. Sjenanse er alt unødvendig bråk som ikke går inn under oppussing og nødvendig reparasjon. Roping og skraping av møbler over gulvet er til sjenanse. De smarte bruker lave innestemmer og tepper under tunge møbler for å unngå støyende lyder.

Du kan kontakte politiet om de ikke slutter med å støye etter at de har fått beskjed om å dempe seg.

Til å begynne med kan du skrive en notis der du opplyser om at det høres godt opp til deg at de holder på med diverse ting på natten, og om de kan begynne å ta hensyn til at det skal være stille etter kl 23.

I tillegg kontakter du styret og evt også tilknyttet vaktselskap. I mail til styret skriver du ned hva du hører, når dette er, og hvilke dager det er. Her spiller det også inn hva slags leilighet det er og hvor mange det er ment skal bo i disse leilighetene.

I lytte blokker er det SÆRLIG VKTIG at alle tar hensyn til sine naboer. Dette er ikke engang vits i å forsøke å diskutere eller kverulere rundt, og de som forsøker å skylde på at du må bare tåle det vet ikke hva de snakker om.

At du ikke hører særlig med lyd fra andre naboer, det betyr at disse tar hensyn til sine naboer, og dermed blir det lett å høre hvem som ikke tar hensyn.

Som sagt, gi beskjed til de dette gjelder, kontakt styre og evt vaktselskap om det er tilknyttet bygget, og deretter om ingenting bedrer seg, kontakter du politiet via nettsiden og forklarer problemet. Politiet kan da ta kontakt med både styret og beboere det klages på og sette skapet på plass, da det er nedfelt i både lov og ordensregler hvilke krav som stilles til beboere.

 

Anonymkode: 52028...fef

Ja, her skulle visst meningen overdøve alle andres!

Det er klart man skal være stille og vise hensyn, men enkelte av oss er oppe om nettene, av ulike grunner, og vi MÅ få lov til å leve vi også. Derfor bør alle parter være løsningsorienterte, er man oversensitiv bruker man ørepropper, er man oppe om natta forsøker man være stille. 

Anonymkode: 6940f...1d2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

I sameier og borettslag skal det være stille fra kl 23 til 07 hele året. Det betyr at skal man høre musikk, så skal man bruke hodeklokker osv, man skal ikke holde på med støy som holder naboer våkne, man skal ikke ha høylytte samtaler, flytte rundt på møbler osv. I tillegg skal man ikke sjenere naboene sine 24 t 24/7 året rundt. Sjenanse er alt unødvendig bråk som ikke går inn under oppussing og nødvendig reparasjon. Roping og skraping av møbler over gulvet er til sjenanse. De smarte bruker lave innestemmer og tepper under tunge møbler for å unngå støyende lyder.

Du kan kontakte politiet om de ikke slutter med å støye etter at de har fått beskjed om å dempe seg.

Til å begynne med kan du skrive en notis der du opplyser om at det høres godt opp til deg at de holder på med diverse ting på natten, og om de kan begynne å ta hensyn til at det skal være stille etter kl 23.

I tillegg kontakter du styret og evt også tilknyttet vaktselskap. I mail til styret skriver du ned hva du hører, når dette er, og hvilke dager det er. Her spiller det også inn hva slags leilighet det er og hvor mange det er ment skal bo i disse leilighetene.

I lytte blokker er det SÆRLIG VKTIG at alle tar hensyn til sine naboer. Dette er ikke engang vits i å forsøke å diskutere eller kverulere rundt, og de som forsøker å skylde på at du må bare tåle det vet ikke hva de snakker om.

At du ikke hører særlig med lyd fra andre naboer, det betyr at disse tar hensyn til sine naboer, og dermed blir det lett å høre hvem som ikke tar hensyn.

Som sagt, gi beskjed til de dette gjelder, kontakt styre og evt vaktselskap om det er tilknyttet bygget, og deretter om ingenting bedrer seg, kontakter du politiet via nettsiden og forklarer problemet. Politiet kan da ta kontakt med både styret og beboere det klages på og sette skapet på plass, da det er nedfelt i både lov og ordensregler hvilke krav som stilles til beboere.

 

Anonymkode: 52028...fef

Det er ingen lov som sier at det skal være fullstendig ro, og ingen lov som nevner spesifikke klokkeslett. Både borettslagsloven og eierseksjonsloven har regler som sier at boligen skal brukes slik at bruken ikke medfører unødvendige ulemper for de andre. Det er viktig å få med at det er objektive normer som skal legges til grunn. Er man overfølsom for lyd, kan du ikke forvente at naboen tar hensyn til det. Naboen skal få leve sitt normale liv, og må oppføre seg som om det er en vanlig nabo.

ut fra det som står over, er det derfor helt greit å høre på musikk, se på TV eller prate sammen med normalt volum. Det som ikke er lov, er å skrike og rope, spille veldig høy musikk og på annen måte oppføre seg på en måte som objektivt sett ikke er akseptabel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Brunello skrev:

Det er ingen lov som sier at det skal være fullstendig ro, og ingen lov som nevner spesifikke klokkeslett. Både borettslagsloven og eierseksjonsloven har regler som sier at boligen skal brukes slik at bruken ikke medfører unødvendige ulemper for de andre. Det er viktig å få med at det er objektive normer som skal legges til grunn. Er man overfølsom for lyd, kan du ikke forvente at naboen tar hensyn til det. Naboen skal få leve sitt normale liv, og må oppføre seg som om det er en vanlig nabo.

ut fra det som står over, er det derfor helt greit å høre på musikk, se på TV eller prate sammen med normalt volum. Det som ikke er lov, er å skrike og rope, spille veldig høy musikk og på annen måte oppføre seg på en måte som objektivt sett ikke er akseptabel.

I vårt borettslag skal det være ro mellom kl 23-07. Alt annet skal det gis nabovarsler om. Så jo det finnes lov som spesifiserer klokkeslett. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høy musikk og hvis lydene tilsier at det høres ut som fest, så må du kunne si i fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Aureka skrev:

Høy musikk og hvis lydene tilsier at det høres ut som fest, så må du kunne si i fra.

Det var ikke fest i natt, men "tenåringslyder". Høye stemmer,kvining,mye "oh my god" utrop og ei som satt og snakket i tlf med høytaler på fra kl 02.30 til 04:15. 

Ts

Anonymkode: 2b1ad...b99

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er pliktig til å følge ordensregler og lover på lik linje med andre. Om natten bruker du hodetelefoner og lignende om du skal høre musikk eller se på tv, du skal også dempe lyder så godt du kan og ta hensyn til at naboer sover.

Du str altså ikke fritt til å støye som du vil. Slik er det bare og kan du ikke innrette deg etter det så rådes du til å flytte til enebolig i gokk.

Anonymkode: 52028...fef

Vedder på at du er en av dem som klager og lager kvalme i sameiet så fort du hører liv fra andre leiligheter.

Anonymkode: 5918a...8db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 timer siden, Aureka skrev:

I vårt borettslag skal det være ro mellom kl 23-07. Alt annet skal det gis nabovarsler om. Så jo det finnes lov som spesifiserer klokkeslett. 

Nei, det gjør ikke det. Husordensregler går ikke foran loven. Og ro betyr uansett ikke noe mer enn det jeg skriver. Du har det rolig dersom du ser på TV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Aureka skrev:

I vårt borettslag skal det være ro mellom kl 23-07. Alt annet skal det gis nabovarsler om. Så jo det finnes lov som spesifiserer klokkeslett. 

Jo, men da snakker vi om festing og høylydt bråk. At noen mennesker er oppe om natten av forskjellige årsaker, og det kan medføre dempede lyder, at noen går over gulvet, tapper vann og lignende, det må man leve med når man velger å bo så nært på mennesker.

Jeg bor for eksempel midt i en by, og jeg har alltid vinduet på gløtt når jeg sover. Det er både trafikkstøy og lyder fra mennesker til stadighet, men det er noe som jeg har vent meg til, og som jeg bare stenger ute. Jeg sover både på dagtid og på natt, alt ettersom hvordan jeg jobber. Det handler om å tilpasse seg.

Anonymkode: 8a4ea...309

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, men da snakker vi om festing og høylydt bråk. At noen mennesker er oppe om natten av forskjellige årsaker, og det kan medføre dempede lyder, at noen går over gulvet, tapper vann og lignende, det må man leve med når man velger å bo så nært på mennesker.

Jeg bor for eksempel midt i en by, og jeg har alltid vinduet på gløtt når jeg sover. Det er både trafikkstøy og lyder fra mennesker til stadighet, men det er noe som jeg har vent meg til, og som jeg bare stenger ute. Jeg sover både på dagtid og på natt, alt ettersom hvordan jeg jobber. Det handler om å tilpasse seg.

Anonymkode: 8a4ea...309

Jeg er for så vidt enig i det. Selv bor jeg i en blokk hvor det er veldig lytt. Heldigvis så har jeg gode og rolige naboer, og jeg tenker at vanlige leve lyder må man bare godta. Synes likevel det er drøyt at TS skal ligge våken nesten hver natt og høre på at naboen feks snakker i telefon med høyttaler på, eller ligge våken å høre på ansamlinger av flere folk som hører på musikk(selv om det ikke er fest-fest) Bor man i borettslag hvor det er veldig lytt, så må man ta hensyn mer enn i enebolig. Det kan også være at naboen til TS ikke er klar over at det er så lytt, og at de med små justeringer kan tilpasse seg hverandre, ved feks bruke øretelefoner under samtaler, skru ned musikken etter kl 23.00, ha venner på besøk, men snakke lavere osv. 

Jeg jobber selv turnus og har tidvis annen døgnrytme enn hva som normalt er. Fordi jeg vet det er lytt her jeg bor, så er jeg nøye med å holde lydnivået lavt på natten mht musikk, tv, telefoner osv.  Og hadde jeg hatt tenåringer eller andre i huset som stadig forstyrret naboen på natten, så hadde jeg virkelig ønsket å vite det, for så å kunne gå i dialog og gjøre noe med det. De fleste ønsker jo et godt naboforhold.

I vårt borettslag så har det blitt en norm at man gir beskjed via FB om man feks har vorspiel, fester eller store feiringer, og med ønsker at naboene sier i fra om det blir for mye lyd. De fleste runder uansett av ved midnatt eller før. 

Men som sagt, det er veldig lytt i vårt borettslag, noe styret også er tydelig på, og alle vet at sånn er det bare. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...