Gå til innhold

Singel og bor alene for første gang


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg bodde hos mine foreldre helt til jeg var nesten ferdig med videregående. Bodde kanskje et halvt år på hybel. Ellers har jeg nylig kommet ut av et 6 år langt forhold hvor vi eide hus og alt sammen. Han har alltid styrt med strøm, internett og lignende, noe som gjør meg ganske hjelpalaus nå når jeg bor alene. Per nå er det ikke internett hvor jeg bor, så det må jeg bestille. Det er innlagt fiber, så det er vel da bare å kontakte en leverandør? Men hvor mye trenger jeg? Jeg har ikke TV-kanaler og har ikke tenkt til å bestille Riks-tv pakke eller lignende. Har streamingtjenester som viaplay, netflix og tv2Sumo. Ser aldri på TV-kanaler, isåfall bruker jeg streamingtjenestene og direktesending gjennom disse. Ser ganske mye på serier, men tror ikke det blir like mye som før, da jeg har et helt hus som skal pussest opp, men noe blir det nok. Mitt spørsmål er da, hvor mange GB bør jeg ha, og hva er normal pris for dette?

Anonymkode: 3a624...8bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror du er på feil forum, prøv økonomi i stedet.  

Jeg har ca lik bruk som du, og betaler 680,- mnd for bredbånd fra Get.  Du bør kunne klare deg godt på 25 Mbit hastighet. Priser kommer an på beliggenhet og leverandører, men fra 500-700 må du nok regne med. 

Anonymkode: b8767...e9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hastighet på 10 mbit/s holder, ikke la deg lure av selskapene som vil selge deg dyre pakker med skyhøy hastighet. For eksempel de største pakkene på 1000mbit/s er for hjem hvor det streames og downloades på fem enheter samtidig og ikke skal lægge ett eneste sekund. 

I dag er det mest store pakker som tilbys fordi mange vil laste ned musikk, filmer og spill kjapt, gamer tunge spill online og er mange i huset men om du bare skal streame hovedsaklig, og downloade i normal hastighet en gang i blandt og kun er deg og evn en venn på besøk trenger du bare liten pakke. De minste pakkene ligger som regel på 25mbit/s nå, selvom man ikke trenger så mye. Koster 400-500 kr i mnd og ofte er TV inkludert i fiberpakker. Pleier å være kampanjer med halv pris de første månedene noen ganger så sjekk litt rundt etter best tilbud i ditt område. 

https://www.elkjop.no/cms/internetthastighet/sa-mye-internetthastighet-trenger-du/#

Nyt singeltida og serier i joggebuksa hjemme alene 😊

Endret av Helena0102
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil i tillegg si at med fast bredbånd inn i huset, så betaler du ikke for antall GB, men for hastighet i Megabit. Du bruker altså ikke opp kvoten din, men det må være raskt nok til å streame i god kvalitet.  

Anonymkode: b8767...e9a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er noe vits at du setter deg inn i alt dette. Du er sikkert tilbake hos en ny mann innen 6 mnd uansett.

Anonymkode: fe822...2ca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke om det er noe vits at du setter deg inn i alt dette. Du er sikkert tilbake hos en ny mann innen 6 mnd uansett.

Anonymkode: fe822...2ca

Hva i alle dager vet du om det? Du kjenner jo ikke meg...😆

Anonymkode: 3a624...8bf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke om det er noe vits at du setter deg inn i alt dette. Du er sikkert tilbake hos en ny mann innen 6 mnd uansett.

Anonymkode: fe822...2ca

Mann her. Hva var argumentasjonen din for at dette er manneting? Det er jo bare en kjedelig administrativ greie. 

Anonymkode: b8767...e9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange enheter kommer du til å koble på nettet? Ville nok valgt mellom 50/50 - 80/80, alt etter hva leverandøren leverer 😊

Er bare å bestille, siden det allerede et lagt inn fiber. Kan hende det kommer noen å kobler opp boksen å det. 

Anonymkode: 088c1...ce8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange enheter kommer du til å koble på nettet? Ville nok valgt mellom 50/50 - 80/80, alt etter hva leverandøren leverer 😊

Er bare å bestille, siden det allerede et lagt inn fiber. Kan hende det kommer noen å kobler opp boksen å det. 

Anonymkode: 088c1...ce8

Hun er som sagt alene, og driver vel neppe å streamer til 4 enheter samtidig?  

Anonymkode: b8767...e9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun er som sagt alene, og driver vel neppe å streamer til 4 enheter samtidig?  

Anonymkode: b8767...e9a

Var bare et spørsmål 🤷🏻‍♀️ Bor selv alene, å har lett flere ting i bruk som er koblet på nettet samtidig. 

Anonymkode: 088c1...ce8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi tolke dette som en kontaktannonse? 😅

Anonymkode: c44e5...277

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.4.2020 den 10.05, AnonymBruker skrev:

Hei.

Jeg bodde hos mine foreldre helt til jeg var nesten ferdig med videregående. Bodde kanskje et halvt år på hybel. Ellers har jeg nylig kommet ut av et 6 år langt forhold hvor vi eide hus og alt sammen. Han har alltid styrt med strøm, internett og lignende, noe som gjør meg ganske hjelpalaus nå når jeg bor alene. Per nå er det ikke internett hvor jeg bor, så det må jeg bestille. Det er innlagt fiber, så det er vel da bare å kontakte en leverandør? Men hvor mye trenger jeg? Jeg har ikke TV-kanaler og har ikke tenkt til å bestille Riks-tv pakke eller lignende. Har streamingtjenester som viaplay, netflix og tv2Sumo. Ser aldri på TV-kanaler, isåfall bruker jeg streamingtjenestene og direktesending gjennom disse. Ser ganske mye på serier, men tror ikke det blir like mye som før, da jeg har et helt hus som skal pussest opp, men noe blir det nok. Mitt spørsmål er da, hvor mange GB bør jeg ha, og hva er normal pris for dette?

Når det gjelder Bredbånd har du lite å stille opp med når det gjelder dette. Jeg har 100/100 og betaler under 500 kroner for dette med helt fritt bruk. Men det er akkurat der jeg bor med konkurranse mellom selskapene. Du må hente inn prisforespørsler for dette, noe som er rimelig enkelt om du oppgir adresse og boenhet. Du må nok ha godt over 25 gb for å tilfredsstille dine krav.

Men dette kan du selv måle via leverandør hvor mye du faktisk bruker, og så handle inn etter akkurat det. Det finnes apper og nettsider som kan måle ditt forbruk over noen måneder, så vet du mer hva du faktisk trenger. Pluss litt på dette så du har en buffer. Markedet på dette er veldig fragmentert, men å måle sitt eget forbruk over noen måneder og så velge utfra dette er enkelt.

For min del vil jeg aldri så lenge jeg har mulighet til det flytte inn i en bolig som ikke har en god bredbåndsmulighet over fiber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Antiviruset skrev:

men å måle sitt eget forbruk over noen måneder og så velge utfra dette er enkelt.

Du prøver å gi inntrykk av å være den IT-duden, men egentlig prater du jo bare tull.  Hun skal streame en film i ny og ne over fast nett, og da er det hastigheten som gjelder. Hvorfor skal du blande forbruk over tid inn i dette? Det er fornuftig kun hvis det er et mobilabonnement med forbruksgrense.  Fragmentert marked du lissom. Snakk norsk. 

Anonymkode: b8767...e9a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har Internett på 50mbit som standard i pakken gjennom borettslaget og det funker fint for meg. Selv om jeg har flere enheter koblet på wifi sitter jeg ikke og streamer på alle samtidig. 

Anonymkode: 427cf...8c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal betale så mye for bredbåndet i tillegg til abbonement for tjenester, blir det raskt minst en tusenlapp i måneden - altså 12.000 i året. For å låne ut materiale man er avhengig av nett for å benytte seg av, og må betale for et abbonement for å kunne se.

Til sammenligning får man "brukte" - ofte nye, eller nesten nye - DVD-er eller Blu-Ray på bruktmarkedet til 5 eller 10, eller en sjelden gang 20 kroner. La oss si 12 som gjennomsnitt. CD-er får man slengt etter seg. Bor man i borettslag, er ofte bredbånd med "vanlig" hastighet inkludert i husleien.

Hvilket vil si at for prisen av ett års streaming, kan man få 1000 filmer til odel og eie, som man kan se nøyaktig når man vil uten at Netflix plutselig fjerner en sesong eller to, og som man kan bruke som man vil. Bruker man i tillegg biblioteket, får man de siste titlene som kanskje ikke er å finne på bruktmarkedet, og som helt lovlig kan kopieres til eget bruk på harddisken.

Uansett skal man tilbringe en del tid foran skjermen daglig for å kunne rekke å se alle filmene man kan kjøpe for prisen av ett års streaming.

Og likevel foretrekker folk å streame, når de for den samme summen i løpet av noen få år kunne ha bygget opp en solid samling av både film og musikk, som de kunne ha glede resten av livet uten å måtte betale for flere løpende abbonement, der man i praksis kaster penger ut av vinduet.

Forstå det den som kan.

Selv husker jeg at i 1990-årenes Oslo, da boligprisene var lave, var det mange unge som ikke så vitsen i å kjøpe når de kunne ha friheten ved å leie; antar at den samme logikken også gjelder streaming.

Anonymkode: da331...0b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man skal betale så mye for bredbåndet i tillegg til abbonement for tjenester, blir det raskt minst en tusenlapp i måneden - altså 12.000 i året. For å låne ut materiale man er avhengig av nett for å benytte seg av, og må betale for et abbonement for å kunne se.

Til sammenligning får man "brukte" - ofte nye, eller nesten nye - DVD-er eller Blu-Ray på bruktmarkedet til 5 eller 10, eller en sjelden gang 20 kroner. La oss si 12 som gjennomsnitt. CD-er får man slengt etter seg. Bor man i borettslag, er ofte bredbånd med "vanlig" hastighet inkludert i husleien.

Hvilket vil si at for prisen av ett års streaming, kan man få 1000 filmer til odel og eie, som man kan se nøyaktig når man vil uten at Netflix plutselig fjerner en sesong eller to, og som man kan bruke som man vil. Bruker man i tillegg biblioteket, får man de siste titlene som kanskje ikke er å finne på bruktmarkedet, og som helt lovlig kan kopieres til eget bruk på harddisken.

Uansett skal man tilbringe en del tid foran skjermen daglig for å kunne rekke å se alle filmene man kan kjøpe for prisen av ett års streaming.

Og likevel foretrekker folk å streame, når de for den samme summen i løpet av noen få år kunne ha bygget opp en solid samling av både film og musikk, som de kunne ha glede resten av livet uten å måtte betale for flere løpende abbonement, der man i praksis kaster penger ut av vinduet.

Forstå det den som kan.

Selv husker jeg at i 1990-årenes Oslo, da boligprisene var lave, var det mange unge som ikke så vitsen i å kjøpe når de kunne ha friheten ved å leie; antar at den samme logikken også gjelder streaming.

Anonymkode: da331...0b8

Jeg gidder aldri se samme film/serie to ganger, så hvorfor skal jeg gidde å fylle opp boligen min med dette? Jeg foretrekker å ha alt tilgjengelig med et tastetrykk. Jeg kan starte på en serie, for så å finne ut at den ikke passer meg, og gå videre til neste. Tenker med grøss og gru på hvor mye tid og penger jeg skulle brukt om jeg skulle kjørt rundt for å få kjøpt inn alt dette, og ikke minst trøbbelet med å få solgt det igjen. Hilsen lykkelig boligeier :)

Anonymkode: b9ecc...fc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...