Gå til innhold

Når fortelle barn om fattige, sult, flyktninger og krig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det datt ut av meg i kveld, at ikke alle barn har en seng. Hun klaget over at den er for smal (fordi hun vil ha 20 kosedyr i breden). Hun er fem år. 

Det ble litt spørsmål og jeg har alltid svart ærlig 

Samtalen ble avsluttet på et litt finere vis, om at mange deler med dem og at de får flytte til rikere land. 

Er det for tidlig? 

Hva startet dere med? 

 

Finnes det gode barnebøker om barn i krig og på flukt? (til 5 åring) 

Anonymkode: 22668...c06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 åring?? Hva fsen vet 5 åring om krig? Ikke fortell han noe sånt og gi barnet traumer for resten av livet. Barn skal klage, sånn er det. De gråter , grpter og går og sover. Ferdig. Sånn er det 

Anonymkode: cb847...8c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker man fint kan fortelle slikt til en femåring. De vil etterhvert få med seg supernytt, eller lese overskrifter på aviser. 
Det må selvsagt alderstilpasses, men jeg synes ikke man skal lyve ( det er tross alt ytterst få som får komme til rikere land). 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tar det ikke innover seg før senere, tror jeg. Hvis de derimot er født i et land med kaos og krig forstår de og blir raskt mer ansvarsfulle. Norske barn tar inn slikt nokså forskjellig og noen forstår det ikke før de er i tenårene. Det er bare sånn det er. Å forklare dette tror jeg ikke gjør noen skade. Det er viktig å lære å tenke på andre tidlig. Barn som viser empati blir rikere personlighetsmessig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, MortenMinstelønn skrev:

De tar det ikke innover seg før senere, tror jeg. Hvis de derimot er født i et land med kaos og krig forstår de og blir raskt mer ansvarsfulle. Norske barn tar inn slikt nokså forskjellig og noen forstår det ikke før de er i tenårene. Det er bare sånn det er. Å forklare dette tror jeg ikke gjør noen skade. Det er viktig å lære å tenke på andre tidlig. Barn som viser empati blir rikere personlighetsmessig.

Noen «barn» forstår det aldri Ellers veldig bra skrevet og enig.

Anonymkode: cb9ac...5f5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste på min alder vokste opp med "tenk på barna i afrika" om vi ikke spiste opp maten vår, men det gikk mange år før vi skjønte betydningen av det. Vente ville jeg gjort, barn trenger ikke tynges av slikt.

Anonymkode: 4007f...094

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror norske barn trenger å forstå at i store deler av verden har ikke barn på deres alder enn gang tilgang til rent vann. Jeg ser ingen grunn til at de skal skjermes for den realiteten. Jeg ser ingen grunn til det. De er smartere enn vi tror. Og de vil lære. Og lære raskt. Med mindre vi duller med dem og prater rundt grøten. Og gjør de til egosentriske små egomaskiner.   

Som mange nordmenn har jeg vært i fattige og nedslitte krigsområder. Barna der sitter fast i hjertet mitt. De tar det lille de har og gjør det meste ut av det.

Endret av MortenMinstelønn
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynner å fortelle våre barn om livets realiteter allerede ved 2-3 års alder. Ikke for å skremme eller bruke det mot dem, men fordi jeg mener informasjon og kunnskap betyr mye, også for barn. Jeg ser ingen grunn til å skjerme barn som lever et trygt og godt liv fra virkeligheten. Spesielt ikke når de fort kan treffe på barn og voksne som har levd under ulike uheldige forhold gjennom barnehagen og privat. Vi har derfor snakket om alle temaer vedrørende klima, kriminalitet, fattigdom, sult, overgrep, seksualitet, krig, døden og så videre. De er ikke traumatisert av dette. 

Anonymkode: 01ec5...4b2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du gjøre. Her er sekåringen såpass utakknemlig når hun får gaver at vi skal ha fokus på å finne en ny leke vær måned som skal gis bort til andre barn, bruke jula på å hjelpe andre som trenger hjelp osv. Jeg blei nesten kvalm på julaften når hun satt å grein fordi hun fikk lite gaver og lage et leven i flere timer pga det. Unger har godt av å lære at verden ikke er så perfekt som de trur. At de må sette pris på det dem har. 

Anonymkode: bb986...f48

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynte også tidlig, men har aldri brukt det som trussel hvis de ikke oppfører seg. Det er bare for å vite at ikke alle har det bra, kanskje ikke en gang dem i barnehagen, og at vi må være snille med hverandre, og at vi har det fint. Vi snakker bare om det når de ellers er harmoniske slik at vi kan merke hvordan de tar det og om de har spørsmål og at de kan kjenne seg trygge hos oss. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine på 4 har visst om vanskelige tema lenge. Det har vært naturlig å fortelle om fattigdom etter å ha sett en tigger feks.  Eller når vi gikk med bøsse tv-aksjon. Og 8. Mars..  Mange settinger det er naturlig å fortelle om verden og ha fokus på hvor godt vi har det.

Men jeg ville ikke sagt det slik du gjorde. Empati kommer ikke av at foreldre prøver å gi barna dårlig samvittighet. Å fokusere på utakknemlighet ved at hun klager over smal seng er ikke riktig inngangsport.

Tenk på de sultne barna i Afrika sies også for å påpeke at vi er utakknemlige. Det virker nok mest mot sin hensikt 

Anonymkode: 5e924...547

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk alltid høre om de stakkars barna i afrika, når vi ikke ville spise middagen. Ellers hørte vi aldri noe. Kom tidlig, men ikke utdypet noe særlig, så vi tok det ikke særlig seriøst. 😅

Anonymkode: 2689e...8fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keikolina
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

5 åring?? Hva fsen vet 5 åring om krig? Ikke fortell han noe sånt og gi barnet traumer for resten av livet. Barn skal klage, sånn er det. De gråter , grpter og går og sover. Ferdig. Sånn er det 

Anonymkode: cb847...8c6

Kan ikke fortelle om karius og baktus i tennene heller da, får traumer?? 😀😃

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi fikk alltid høre om de stakkars barna i afrika, når vi ikke ville spise middagen. Ellers hørte vi aldri noe. Kom tidlig, men ikke utdypet noe særlig, så vi tok det ikke særlig seriøst. 😅

Anonymkode: 2689e...8fd

Mens mine foreldre viste meg nyheter fra Biafra og tok meg med på arrangementer som samlet inn penger for disse barna. Dét gjorde inntrykk.

Selv barn skjønner vel at ingen sultne barn i Afrika blir mettere hvis vi spiser middag..

Anonymkode: 5e924...547

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de spør. Ingen vits i å utbrodere om de ikke spør og interesserte. De får lære om dette når de begynner på skolen uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Expandable86 said:

Når de spør. Ingen vits i å utbrodere om de ikke spør og interesserte. De får lære om dette når de begynner på skolen uansett.

Oj, jeg blir skikkelig fascinert over hvor forskjellige vi er.

Jeg tenker at en av mine viktigste jobber som forelder er å lære barna empati. Og sørge for at de ser verdien av å hjelpe andre og gjøre en innsats for å bedre verden.  

Å satse på at de skal fatte interesser for humanisme på egenhånd høres skummelt ut. 

Anonymkode: 5e924...547

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, Keikolina skrev:

Kan ikke fortelle om karius og baktus i tennene heller da, får traumer?? 😀😃

 

Akkurat den historia gjorde meg redd for tannpuss og tannlegen 😂

Anonymkode: 22264...8d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det datt ut av meg i kveld, at ikke alle barn har en seng. Hun klaget over at den er for smal (fordi hun vil ha 20 kosedyr i breden). Hun er fem år. 

Det ble litt spørsmål og jeg har alltid svart ærlig 

Samtalen ble avsluttet på et litt finere vis, om at mange deler med dem og at de får flytte til rikere land. 

Er det for tidlig? 

Hva startet dere med? 

 

Finnes det gode barnebøker om barn i krig og på flukt? (til 5 åring) 

Anonymkode: 22668...c06

Vi snakker om sånne ting i barnehagen. Spesielt rundt FN-dagen, og i forbindelse med f.eks Forut sitt opplegg rettet mot barnehager og skoler. 

Anonymkode: ee834...673

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

5 åring?? Hva fsen vet 5 åring om krig? Ikke fortell han noe sånt og gi barnet traumer for resten av livet. Barn skal klage, sånn er det. De gråter , grpter og går og sover. Ferdig. Sånn er det 

Anonymkode: cb847...8c6

Får barna traumer for livet av å få vite at noen mennesker i verden opplever krig, om informasjonen som ble gitt er tilpasset deres nivå? 

 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler deg å vise barna dine supernytt. De forklarer veldig godt. Er det en innsamlingsaksjon så fortell hva pengene går til. Men vet noen år, 5 år er litt for ungt. Mener at supernytt henvender seg til de mellom 8 og 12 år.

Anonymkode: 241c6...3ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...