Gå til innhold

Skilte foreldre som MÅ ha friukene sine.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg observerer det samme hos ei venninne nå. Da de ble skilt ble de enige om at barna skulle bo mest hos henne, at det var best for dem å ha ett fast bosted der de er mest, men ha samvær med pappa. Det berømmet jeg, etter min mening er det best for små barn. Etter at hun har truffet en fyr som har blitt en seriøs kjæreste er prinsippene gradvist kasta på båten. Hun innførte mer og mer samvær med pappen, og nå har de 50/50. Ikke at det er krise, men rart at det var så viktig å unngå det for et år sida. Det har også blitt umulig å treffe henne for venninnetid uten barn, for all tid brukes på kjæresten. Han har ingen barn. Jeg forstår det jo, på en måte, men det er litt kjipt også. Forelskelse er åpenbart en voldsom kraft...

Anonymkode: fe97e...a14

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke fint at barna får leke sammen da?

Og 50% er fint for da får barnet være med begge foreldre.

Jeg synes dere bare tuller og syter jeg, ihvertfall når det klages om at barnet til veninnen er der når dere treffest. Barnet hadde da vært der også om hun ikke skilte seg.

Anonymkode: 95b1d...308

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt avhengig av at barna faktisk er hos far annenhver uke. Må jobbe overtid hver eneste dag de ukene jeg ikke har dem for å hente inn tid jeg mister. I tillegg så må det virkelig få lov til å være behov for å få være alene, dra på date, drikke vin med venner og sånt.

Anonymkode: ce6f5...6e4

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker helt ærlig som om folk som skiller seg, gjør det for å få mer alenetid/voksentid.

Anonymkode: cac32...9d3

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler vel om at det er mye følelser når man står midt oppi en skilsmisse. I tillegg til at familien splittes, er man kanskje redd for hvordan ting skal bli, og om barna glir vekk fra en. 

Etterhvert justerer det seg, og dersom man har 50/50 så ser man jo barna like mye som partneren, og så legger man opp hverdagen slik at den andre halvparten av tiden "fylles". For noen betyr det at man jobber mindre når man har barna, og desto mer når man ikke har dem. For noen så betyr det en ny partner som man vil se mest mulig, og som også forventer å ha tid sammen i ukene uten barn.

Det handler vel ikke om å ikke ville være med barna, men at man har en ny hverdag og 50/50 også er en livsstil man blir vant med.

Anonymkode: 2dd67...1a3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor skal ikke 50/50 være best? 

Hvorfor skal ikke barnet ha like stort krav på å få samvær med begge foreldre?

Hvorfor mener enkelte at de har mye mere krav på barnet enn den andre? 

Hvorfor blir de sammen med en som har ulike uker eller uker ikke kan synkroniseres slik at barna ikke skjermes?

Det optimale hadde jo vært at barna hadde kunnet løpe imellom husene slik de selv ville. Noen har fordeler her og andre der.

Barna har behov for begge foreldre samt å skjermes fra også. Det er merkelig at ikke alle klarer å se det?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Hr. Aktiv said:

Hvorfor skal ikke 50/50 være best? 

Hvorfor skal ikke barnet ha like stort krav på å få samvær med begge foreldre?

Hvorfor mener enkelte at de har mye mere krav på barnet enn den andre? 

Hvorfor blir de sammen med en som har ulike uker eller uker ikke kan synkroniseres slik at barna ikke skjermes?

Det optimale hadde jo vært at barna hadde kunnet løpe imellom husene slik de selv ville. Noen har fordeler her og andre der.

Barna har behov for begge foreldre samt å skjermes fra også. Det er merkelig at ikke alle klarer å se det?

så lenge barnebidragets størrelse påvirkes av mengden samvær vil alltid noen sitte med kalkulatoren klar når samvær skal avtales..

"friuker" om tid uten barn er egentlig et ord jeg misliker.. føler ikke jeg har fri fra å være forelder, fordi om barn er hos mor.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Skiftenøkkel skrev:

så lenge barnebidragets størrelse påvirkes av mengden samvær vil alltid noen sitte med kalkulatoren klar når samvær skal avtales..

"friuker" om tid uten barn er egentlig et ord jeg misliker.. føler ikke jeg har fri fra å være forelder, fordi om barn er hos mor.

Desverre er det slik du skisserer. Det finnes så mange barn som faktisk mister den ene forelderen bare fordi den andre bare ser økonomi i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hadde jeg heller aldri trodd heller, men så ble jeg slik jeg og. 

Anonymkode: 46f6f...3af

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Skiftenøkkel skrev:

så lenge barnebidragets størrelse påvirkes av mengden samvær vil alltid noen sitte med kalkulatoren klar når samvær skal avtales..

"friuker" om tid uten barn er egentlig et ord jeg misliker.. føler ikke jeg har fri fra å være forelder, fordi om barn er hos mor.

Kan vel like gjerne være motsatt. Sitter med kalkulatoren og krangler seg til 50/50, når de egentlig ikke er så interessert i å være foreldre så mye. Lar barna gå for lut og kaldt vann, men å gi fra seg 50/50 vil de ikke. 

Anonymkode: 54198...5ee

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg barnet 100%. Veldig synd for ungen, men bra for meg. Aner ikke hvordan jeg skulle ha taklet og kun sett ungen min 50%. Har forsonet meg med at jeg kommer til å være singel til ungen blir voksen og flytter ut😊 

Anonymkode: d83df...0d5

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

45 minutter siden, Hr. Aktiv said:

Desverre er det slik du skisserer. Det finnes så mange barn som faktisk mister den ene forelderen bare fordi den andre bare ser økonomi i dette.

Og så er det ganske mange barn som mister den ene foreldreren fordi den forelderen faktisk ikke innehar samværskompetanse. Menn tror at mødre styres av penger, men det er jammen mange tilfeller hvor penger ikke er en faktor, og det bør du ta innover deg.

Anonymkode: 2c90d...f1a

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og så er det ganske mange barn som mister den ene foreldreren fordi den forelderen faktisk ikke innehar samværskompetanse. Menn tror at mødre styres av penger, men det er jammen mange tilfeller hvor penger ikke er en faktor, og det bør du ta innover deg.

Anonymkode: 2c90d...f1a

Desverre har vi et rettssystem som favoriserer mor slik at i mange tilfeller får "maktsyke" mødre overtaket uansett om det ikke er nødvendig med slike tiltak. Det er ikke noe bedre det heller. Barna lider. Barna har ikke vondt av å være sammen med sine foreldre. Det er kun fåtallet som er slik du skisserer. Man mange har forskjellige interesser og oppvekst uten at de er noe fæle monster for det. Ingen er like og det må man bare akseptere. 

Ei mor som bruker sin tvangskraft og hevder sin rett er på ingen måte noe bedre enn den mannen du skisserer til. Begge er like fæle til barna. Mødrene holder en farsfigur borte fra oppveksten uansett om han er god eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Hr. Aktiv said:

Desverre har vi et rettssystem som favoriserer mor slik at i mange tilfeller får "maktsyke" mødre overtaket uansett om det ikke er nødvendig med slike tiltak. Det er ikke noe bedre det heller. Barna lider. Barna har ikke vondt av å være sammen med sine foreldre. Det er kun fåtallet som er slik du skisserer. Man mange har forskjellige interesser og oppvekst uten at de er noe fæle monster for det. Ingen er like og det må man bare akseptere. 

Ei mor som bruker sin tvangskraft og hevder sin rett er på ingen måte noe bedre enn den mannen du skisserer til. Begge er like fæle til barna. Mødrene holder en farsfigur borte fra oppveksten uansett om han er god eller ikke. 

Nå snakket ikke jeg om gode fedre, jeg snakket om de som ikke innehar samværskompetanse. Og selvom du nekter å tro på at det finnes mange slike menn og kvinner som ikke evner å sette barnet før seg selv, og agerer på sine egne følelser og påfører barna store skader så finnes det mange slike tilfeller. Å si at rettsystemet favoriserer mødre sier bare hvor lite du har fulgt med de siste årene.

Anonymkode: 2c90d...f1a

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Friuker uten barn ,hva er det ? Her i mitt liv er det snakk om friminutt uten barn. 100 % hos meg uten samvær med far.

Anonymkode: 74db8...b06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Friuker uten barn ,hva er det ? Her i mitt liv er det snakk om friminutt uten barn. 100 % hos meg uten samvær med far.

Anonymkode: 74db8...b06

Ja, ikke engang en fridag her. Det er over ett år siden det var samvær sist, og da varte det nesten i en hel time 🙄

Anonymkode: 7d996...d4f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer litt på en ting. Har flere vennepar som har gått fra hverandre hvor begge parter i forholdet var veldig opptatt av at begge skulle ha mest mulig samvær og de syntes det var veldig trist at de bare skulle se barna 50 % av tiden. Så langt henger jeg med. Nå har alle begynt å date igjen og plutselig er det svært attraktivt med «friuker» og «frihelger». Den ene har flyttet sammen med en mann som også har barn og hun klikket i vinkel da det ikke gikk opp med turnus etc. slik at begges barn kunne være hos de samtidig. Hun sa «for nå får vi jo aldri barnefri» 😳 Hva skjer med det, egentlig? Jeg skjønner det kan være slitsom med små barn hvis man er alene, men her er det snakk om barn som både spiser, kler på seg, går til skolen og trening alene.

Føler dette skjer hele tiden. Hva er det som endres? Setter man alenetid med ny kjæreste/samboer foran barn? Jeg må innrømme jeg ikke hadde trodd dette om de dette gjelder..

Anonymkode: a5783...5d5

Dette er ikke min erfaring, og jeg tror du misforstår situasjonen litt. Jeg er skilt selv med barn 50/50, og har skilte venninner. En vennninne har en mann som ikke stiller opp i det heletatt, man alle de som har 50% er mer opptatt av å ha barna mest mulig enn det motsatte. Samtidig så er det spesielt i en tidlig fase i et nytt forhold, når man ikke ønsker at barna skal involveres, naturlig at man ønsker å prøve å ha barnefri samtidig med kjæresten. Hvis ikke får man jo ikke møttes i det heletatt, FORDI man tar hensyn til og prioriterer barna. Tiden man har med barna er uendelig verdifull når man har de bare 50%, så alt annet kommer i annen rekke da. Kjæresteliv blir nedprioritert. Så en sånn situasjon som venninnen din da havner i betyr i praksis null kjærestetid. Skjønt når de faktisk har flyttet sammen så er jeg enig i at situasjonen ikke er så ille, da får de jo sett hverandre.

Anonymkode: f71df...f90

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge foreldre ikke bor sammen synes jeg 50/50 er veldig fint jeg! Jeg skulle ønske jeg hadde enda mer tid med pappa når jeg var barn. Begge foreldre er like viktig.

at hun ble oppgidd over at barna ikke bor hos de samme uke kan jeg forstå, fordi alenetid er faktisk viktig, og når skal de egentlig få det da?  Det vil jo alltid være barn der. Når man først ikke har sine egne barn hjemme hele tiden, så er det ganske forståelig å ønske at man hadde de dagene "barnefri".

Prøv å se ting fra andres synspunkt også. Selv om man har valgt å få barn, har man lov å ønske en kveld alene iblandt når barna er større...

Anonymkode: 30e8f...c8b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...