Gå til innhold

Hvordan blir jeg "kvitt" overhyggelig nabo?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

alltide den typen nabo som ikke har noen hemninger til og invitere til det ene og det andre

Om man er intresert er en annen sak

Et eks var kl 00.00 på kvelden, og noen kom og banka på til meg.

Det hørtes ut som de hadde fest over, jeg ignorerte det og åpna ikke.
Såvidt snakka med folkene.

Ofte når man er i kontakt med disse, er det spørsmål om og komme på besøk til de.

Det er noe som kan bli et irritasjonsmoment over tid, da det stort sett går i det samme snakket hver gang jeg ser vedkommende

Endret av Sunset90
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 2.4.2020 den 16.58, AnonymBruker skrev:

Overskriften er satt litt på spissen, så det er sagt. 

Jeg er singel kvinne som bor i et tett leilighetskompleks, vi har felles oppgang utendørs men egne private hager og egne inngangspartier. Vi bor sånn at vi ofte ser naboer når vi kommer og går mtp felles parkering, men har såpass privat område at det ikke er naturlig at naboen kommer bort når vi oppholder oss rundt huset. 

Nærmeste nabo er en kjempetrivelig småbarnsfamilie som har to små tvillingjenter på 4-5 år. De har vært veldig imøtekommende fra jeg flyttet inn (de bodde her først), og siden jeg har en hund har barna også vært veldig glad for å få klappe den. Det er helt greit og jeg stopper ofte og prater og lar barna klappe hunden når vi møtes ved parkering. "Problemet" mitt er at det nå har utviklet seg til at mor i huset vil være venninner med meg, jeg oppfatter det nesten som at hun synes synd på meg fordi jeg er enslig og tror jeg bare sitter her og kjeder meg alene. 

Realiteten er den at jeg har det supertravelt på jobb, har ofte besøk av venner og familie, men utenom det også liker mitt eget selskap. Jeg er verken introvert eller ekstrovert, og har ikke sosial angst, men skikkelig skrekken for folk som kommer uanmeldt. Jeg liker at folk spør om det passer på forhånd før de kommer på besøk, og ikke bare dukker opp. Jeg liker heller ikke å avvise folk. 

Nå spør hun jevnlig om jeg vil komme bort og drikke vin, om jeg vil være med på konsert (før corona vel og merke), hun kommer med nybakte kjeks og annet godt på døra, spør om vi skal finne på noe sammen ute med barna og hunden min osv osv. Jeg har stort sett takket høflig nei, av helt oppriktige grunner som at jeg er bortreist, på jobb eller noe annet som gjør at det ikke har passet. 

Jeg setter veldig pris på at hun er så trivelig, og jeg liker henne som person og vil gjerne beholde et godt naboskap, men dette blir for mye synes jeg. Jeg har bare lyst til å være hyggelige naboer, ikke mer enn det. Jeg får veldig dårlig samvittighet hver gang jeg må takke nei og føler nesten at det blir pinlig å møte henne neste gang, fordi jeg avviser henne så ofte. 

Noen som har råd? Jeg har jo egentlig håpt at hun skal roe seg ned bare ved at jeg takker høflig nei og at hun "gir litt opp".

Nå har jeg nesten fått angst for at hun dukker opp med påskeegg på døra mi til påske for å være trivelig, også forventes det at jeg gjør noe hyggelig tilbake eller vil finne på noe, når jeg verken har tid eller lyst. 

Anonymkode: 4cc66...537

Er det rart folk sliter og er ensomme? Du er heldig som har så snille naboer. Mange må krangle med naboen og få stygge blikk og kjeft bare for at de er til. Hvorfor kan du ikke være hyggelig tilbake? Det finnes ikke noe som heter jeg har ikke tid eller lyst. Tid setter man av og lyst går på å skape gode holdninger. Det er forståelig at man ikke vil ha folk oppå seg 24/7 og jeg liker heller ikke selv når folk overinvolverer seg i livet mitt og må kommentere alt jeg gjør feil. Men det er alltid koselig med naboer eller folk man kan ha det hyggelig med og et godt forhold til. 

Anonymkode: 535bd...0d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slitsomt med folk som ikke forstår hva trådstarter mener og ikke klarer å se det fra dennes ståsted, som sier at hun må skamme seg og skjerpe seg og bli som dem. De liker naboer og folk. Så håpløse innlegg. 

Jeg forstår deg, ts. Det er ingenting annet å gjøre enn å si det til henne hvis du vil ha forandring og være i fred. Noen mennesker er slik som deg uten at de er merkelige eller dårlige naboer av den grunn. Det er helt normalt med forskjeller og noen er mere forskjellige enn andre. Det skal de få lov til å være, uten at folk himler med øynene. 

Ts: tenk deg om og skriv et kort, nøytralt brev og legg i hennes postkasse. Det blir nok ikke godt tatt i mot, men vil du ha stor og varig endring, så må du foreta deg noe. Fortsett å si hei. Ikke vær uvennlig. Vær nøytral. Kanskje blir det baksnakking og litt ubehagligheter, men du får i alle fall være i fred. Vil du ha det slik, så skal du få lov til det. 

Anonymkode: 63789...977

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sånn nabo, og jeg digger henne! Synes det er fantastisk at hun tar initiativ til å finne på ting og bli bedre kjent. Selv er jeg introvert, og ikke særlig god på sånt, så for meg betyr det mye at hun får meg litt ut av "boblen" min. Jeg er faktisk litt redd for at hun skal lese dette og tro at det er jeg som har skrevet det, så til dere gode naboer der ute, husk at de fleste setter pris på dere. ❤

Hvis du absolutt ikke vil være venn med henne så må du nesten bare være ærlig. Men jeg ville heller hatt en god venninne i nabolaget enn klein og dårlig stemning. Du trenger jo ikke å møte henne hver gang hun spør, men er du virkelig for travel til å ta en kaffe eller lignende av og til? 🤔

Anonymkode: 8e397...f1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars deg! Hadde ikke klart å slappe av med en sånn nabo. Så stressende! Tror jeg hadde skrevet en lapp på døra med: Ikke forstyr 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun må jo være ensom, men samtidig veldig sosialt anlagt. Du skulle kunne koblet henne med noen andre i samme situasjon som henne, som kanskje også har barn. Kanskje du vet om noen andre i nabolaget, eller kjenner noen? :) 

Anonymkode: 3d343...4b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pastpresent

Hun er sikkert vant til mye liv og røre rundt seg, og ønsker sikkert å komme seg mer ut og snakke med andre voksne. 

Det er fint å kjenne naboene litt slik at man kan hjelpe hverandre i blant. Men tror det er en uskreven regel om at man ikke skal komme uanmeldt i tide og utide lenger. Jeg setter i alle fall pris på litt fred og ro etter en lang arbeidsdag, så forstår deg egentlig godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå forstår jeg jo TS godt, mange her gjør ikke det.

Det jo den slitsomme naboen som har dårlige sosiale evner som gjentatte ganger presser seg på, slik gjør man ikke om man har litt sosiale evner. Da inviterer man og spør.

Jeg har opplevd det selv med en kvinne som var desperat etter kontakt, hun brukte "du må komme inn til meg". Nei, det hadde jeg ingen behov for 🙂 Kontakt med mennesker skal skje naturlig, ikke påtvunget. Heldigvis flyttet hun etter etpar år.

Anonymkode: 9f2fb...80e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.4.2020 den 17.12, Honey Dew skrev:

Er det galt at folk er hyggelige mot hverandre også nå?

Hyggelig? Vi snakker jo trakkasering her.

Anonymkode: 9f2fb...80e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...