Gå til innhold

Hvordan blir jeg "kvitt" overhyggelig nabo?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Overskriften er satt litt på spissen, så det er sagt. 

Jeg er singel kvinne som bor i et tett leilighetskompleks, vi har felles oppgang utendørs men egne private hager og egne inngangspartier. Vi bor sånn at vi ofte ser naboer når vi kommer og går mtp felles parkering, men har såpass privat område at det ikke er naturlig at naboen kommer bort når vi oppholder oss rundt huset. 

Nærmeste nabo er en kjempetrivelig småbarnsfamilie som har to små tvillingjenter på 4-5 år. De har vært veldig imøtekommende fra jeg flyttet inn (de bodde her først), og siden jeg har en hund har barna også vært veldig glad for å få klappe den. Det er helt greit og jeg stopper ofte og prater og lar barna klappe hunden når vi møtes ved parkering. "Problemet" mitt er at det nå har utviklet seg til at mor i huset vil være venninner med meg, jeg oppfatter det nesten som at hun synes synd på meg fordi jeg er enslig og tror jeg bare sitter her og kjeder meg alene. 

Realiteten er den at jeg har det supertravelt på jobb, har ofte besøk av venner og familie, men utenom det også liker mitt eget selskap. Jeg er verken introvert eller ekstrovert, og har ikke sosial angst, men skikkelig skrekken for folk som kommer uanmeldt. Jeg liker at folk spør om det passer på forhånd før de kommer på besøk, og ikke bare dukker opp. Jeg liker heller ikke å avvise folk. 

Nå spør hun jevnlig om jeg vil komme bort og drikke vin, om jeg vil være med på konsert (før corona vel og merke), hun kommer med nybakte kjeks og annet godt på døra, spør om vi skal finne på noe sammen ute med barna og hunden min osv osv. Jeg har stort sett takket høflig nei, av helt oppriktige grunner som at jeg er bortreist, på jobb eller noe annet som gjør at det ikke har passet. 

Jeg setter veldig pris på at hun er så trivelig, og jeg liker henne som person og vil gjerne beholde et godt naboskap, men dette blir for mye synes jeg. Jeg har bare lyst til å være hyggelige naboer, ikke mer enn det. Jeg får veldig dårlig samvittighet hver gang jeg må takke nei og føler nesten at det blir pinlig å møte henne neste gang, fordi jeg avviser henne så ofte. 

Noen som har råd? Jeg har jo egentlig håpt at hun skal roe seg ned bare ved at jeg takker høflig nei og at hun "gir litt opp".

Nå har jeg nesten fått angst for at hun dukker opp med påskeegg på døra mi til påske for å være trivelig, også forventes det at jeg gjør noe hyggelig tilbake eller vil finne på noe, når jeg verken har tid eller lyst. 

Anonymkode: 4cc66...537

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke rart det er så mange ensomme og single i norge, tenker jeg. Hvorfor kan du ikke bli bedre kjent med henne? Derer trenger ikke bli bestevenner liksom.

Anonymkode: be206...3b6

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg oppfatter det nesten som at hun synes synd på meg fordi jeg er enslig og tror jeg bare sitter her og kjeder meg alene.

Jeg tror heller at det er hun som savner en voksen kvinne å være sammen med. Hun kjeder seg og er kanskje til og med ensom.

Anonymkode: 3c1ad...dad

  • Liker 45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åååå, det høres utrolig slitsomt ut.  Jeg hadde skylt på dårlig tid osv når hun holder på og vært litt kort....så skjønner hun snart at du ikke er intr. i å være venninner.  Stor forskjell på å være vennlige naboer og ufrivillige venninner.  Jeg henger ikke med folk jeg ikke liker på fritiden. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ta en kaffe med henne og si noe om at du ikke har anledning til å være så sosial? Uten at det er myntet på henne altså. Si bare litt om deg selv så og si?  Alle er jo ikke veldig ivrig på å bli venn med naboene, men så er det ikke lett å "bare si fra" heller, som ofte er rådet er her. Vi vegrer oss for å såre folk, og det er jo bra at vi har empati og sperrer for sånt. Men samtidig så må vi få velge venner vi selv vil ha.

Hvis du ikke vil si noe, så bare vær hyggelig mot henne som vanlig når dere treffes. Ikke tenk så mye ut over det? 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke rart det er så mange ensomme og single i norge, tenker jeg. Hvorfor kan du ikke bli bedre kjent med henne? Derer trenger ikke bli bestevenner liksom.

Anonymkode: be206...3b6

 

39 minutter siden, Honey Dew said:

Er det galt at folk er hyggelige mot hverandre også nå?

...

Det er ikke alle som har lyst til å være venner med alle. I tillegg er det noen som liker at hjemmet er en trygg plass hvor man ikke må forholde seg til uplanlagte forpliktelser. Spesielt om man har det relativt travelt ellers i livet.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter pris på de som forstår. Det handler ikke om at jeg ikke liker henne eller misliker at folk er hyggelig. Jeg er oppdratt med god folkeskikk og kunne ikke falt meg inn å være spydig eller noe for å få henne til å ikke like meg. 

Jeg bruker å skyte inn at det er fryktelig travelt for meg for tiden, som er sannheten, når jeg opplever mye mas. Jeg skjønner bare ikke hvorfor hun må like meg så mye 🙈😂 

I sommer ble det veldig slitsomt, for da hadde jeg ofte venner på besøk og var mye ute, så når jeg først var hjemme uten besøk så ville jeg være i fred. Da var det masing flere ganger i uka om å finne på noe, om jeg ville komme bort på spillkveld osv... Er travelt med to små barn en hel kveld, så jeg orker ikke. Barna liker meg også godt og hadde sikkert kalt meg tante om jeg var der så ofte som jeg blir invitert bort 🤪

Vil fortsatt gjerne ha tips til hvordan jeg kan dempe dette... 

Ts

Anonymkode: 4cc66...537

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv hadde jeg blitt kjempeglad for å være venninne med naboen, Men du kan egentlig bare si det rett ut at du er mye opptatt og ikke har mulighet til så mye sosial omgang

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt tricky. Hun høres jo veldig hyggelig ut! Men kan det hende at kanskje hun ikke har så mange venner selv? At det er derfor hun forsøker å etablere kontakt? Tror du det er mulig å si på en høflig måte at du setter pris på det hun gjør, men at når du er hjemme så ønsker du å ha fred og ro pga. du ellers er travel? Og derfor gjerne ønsker en melding hvor hun eller spør om hun kan komme bort. 

Jeg tror nok at jeg ikke ville brutt dette "vennskapet" helt, så lenge du har litt kapasitet til det. Kanskje dere kunne blitt turvenninner i stedet? En og annen gang. Du med hunden og hun med tvillingene f.eks. 

Anonymkode: 49453...318

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du bare må være ærlig med henne, og si at dere godt kan gå en tur sammen en gang i blant, eller treffes på annen måte, men at du ikke har ork til hyppig kontakt fordi du er travelt opptatt med jobb, familie, og venner du har ellers. Prøve å si dette på en fin måte, for hun vil selvsagt bli skuffet. Da vil hun kanskje trekke seg litt unna, og overlate til deg å ta kontakt når det passer. Du er heller ikke forpliktet til å åpne døra når noen kommer sånn helt uanmeldt. Selv om de vet at du er hjemme kan du være opptatt med noe, og du har ikke bedt gjester.

Det er en vanskelig balansegang, men jeg har selv en nabo som er veldig interessert i kontakt og vet hvor vanskelig det kan være å avvise et menneske som i utgangspunktet er hyggelig. Problemet er bare at enkelte ikke ser sin begrensning og klarer å moderere seg, de skulle gjerne vært på besøk omtrent daglig, og det er slitsomt med mas om treff hver gang man tilfeldig møtes.

Anonymkode: e7ebf...ccf

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må slutte å åpne døren, slutte å være så imøtekommende, vis tydelig at du ikke har tid eller interesse av å snakke med henne. Man føler seg litt slem men at du har det bra er viktigere enn å please henne. 

Anonymkode: 348ea...5a8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her var en veldig utleverende tekst med mye detaljer... = lett gjenkjennelig 🙄

Anonymkode: 86b94...424

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Det her var en veldig utleverende tekst med mye detaljer... = lett gjenkjennelig 🙄

Anonymkode: 86b94...424

 Detaljer kan, og er som regel endret, så du kan sikkert slappe av. 

Anonymkode: effbf...30e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dra en hvit løgn. Si du har et stort prosjekt på jobb som tar mye tid, fokus og energi.

Anonymkode: f0f57...eb0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe å gruble på i disse tider da? Er jo ingen som er sosiale med venner nå. Hun maser vel ikke på deg nå uansett? 

Anonymkode: ef720...dba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det noe å gruble på i disse tider da? Er jo ingen som er sosiale med venner nå. Hun maser vel ikke på deg nå uansett? 

Anonymkode: ef720...dba

Jo, hun gjør det. Hun kom til og med på døra mi og ga meg rykende ferske kjeks, fordi hun har barna kjeder seg hjemme nå... 

 

Ts

Anonymkode: 4cc66...537

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...