Gå til innhold

Jeg er så sliten av å ikke ha avlastning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Uff. Det Hørtes ekstremt ut, stakkar deg. 
 

Jeg husker god da dattera mi ikke ville dusje eller bade. Måtte rett å slett holde hun fast mens hun skrek å hylte. Det hørtes ut som hun ble torturert. Men jeg dreit i det å gjorde det likevel. 
Jeg hadde en grusom babytid frem til rundt to år. 
 

Det har heldigvis blitt folk ut av hun også. Men vanskelig å stå midt oppi det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du snakker til barnet, bestemt men vennlig.Si "nei", si at det ikke er lov å bite og at du får vondt om hun biter. Anerkjenn følelsene, si at du ser hun er sint men det er ikke greit å slå. La barnet roe seg ned, snakk rolig til det. Trøst, men ikke tvangshold barnet, la barnet bestemme hvordan det vil bli trøstet.

Anonymkode: c685f...01d

Gjør alle disse tingene, og har gjort det siden hun skjønte at hun kunne gjøre ting med hendene. Veldig mye «koooose med hendene» når hun prøver å slå, men når hun havner i spader-modus så er det absolutt ingenting som går inn. 

Anonymkode: 31afd...0f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, har en 2 år gammel sosial og aktiv gutt så jeg skjønnet godt hva du går gjennom. I tillegg er jeg gravid så det er veldig tøft om dagen. Jeg tror vi er veldig mange som har det slik akkurat nå. Da trenger man råd, oppmuntring og forståelse. Ikke besserwissere med pedagogiske holdninger. Dette er unntakstilstander for veldig mange. 

Anonymkode: fc799...076

Tusen takk ❤️ Ja, jeg tror det jeg trengte akkurat nå var litt støtte og bekreftelse på at det blir bedre, ikke nødvendigvis gode råd. 

Anonymkode: 31afd...0f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva hadde du forventet? Noen unger har sånne faser

Anonymkode: 462ac...8e5

Jeg vet ikke, jeg forventet nok at ting ville bli vanskelig i perioder. Men forventet kanskje ikke at det skulle komme et verdensomspennende virusutbrudd som gjorde at jeg og barnet ble isolert sammen over en måned i den desidert verste fasen (til nå).  

Anonymkode: 31afd...0f2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva hadde du forventet? Noen unger har sånne faser

Anonymkode: 462ac...8e5

Alle unger har slike faser. Hun forventet sikkert ikke noe annet heller, men hun kan da få litt støtte for det? 

Anonymkode: fc799...076

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Hmmmmmm skrev:

Uff. Det Hørtes ekstremt ut, stakkar deg. 
 

Jeg husker god da dattera mi ikke ville dusje eller bade. Måtte rett å slett holde hun fast mens hun skrek å hylte. Det hørtes ut som hun ble torturert. Men jeg dreit i det å gjorde det likevel. 
Jeg hadde en grusom babytid frem til rundt to år. 
 

Det har heldigvis blitt folk ut av hun også. Men vanskelig å stå midt oppi det. 

Det er sånn det foregår, her også. Bare fælt og en negativ opplevelse. Så her unngår vi bading, og vasker heller oftere med klut. Men innimellom når hun får bæsj over hele kroppen og i håret må hun faktisk vaske seg ordentlig.

Vi har egentlig hatt det skikkelig fint fra hun var omtrent 6 mnd, det er først nå den siste tiden at absolutt alt har ført til heftig protest og utagering. 

Godt å høre at det ble bedre ❤️

Anonymkode: 31afd...0f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk ❤️ Ja, jeg tror det jeg trengte akkurat nå var litt støtte og bekreftelse på at det blir bedre, ikke nødvendigvis gode råd. 

Anonymkode: 31afd...0f2

Jeg får heldigvis min til å dusje/bade. Har litt større problemer rundt måltider så det har hendt at jeg gir litt etter akkurat nå. I blant kan vi spise grøt foran tvn og andre ganger setter jeg bare mat på rommet hans så får han spise og surre på. Jeg lar han grise, tulle og leke litt mer, kun for å få ut den energien. 

Anonymkode: fc799...076

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Hmmmmmm skrev:

Men har du ikke far til barnet?

Jo, men han jobber til 17, og ofte lenger nå for tiden. Dvs. jeg er alene med barnet i ti timer før han kommer hjem. Jeg gleder meg veldig til helg!

Anonymkode: 31afd...0f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, men han jobber til 17, og ofte lenger nå for tiden. Dvs. jeg er alene med barnet i ti timer før han kommer hjem. Jeg gleder meg veldig til helg!

Anonymkode: 31afd...0f2

Håper du får sove ut i helgen! 😊 

Anonymkode: fc799...076

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jo, men han jobber til 17, og ofte lenger nå for tiden. Dvs. jeg er alene med barnet i ti timer før han kommer hjem. Jeg gleder meg veldig til helg!

Anonymkode: 31afd...0f2

Ok. Så da har du litt avlastning med legging å slikt. Det jeg hadde gjort hvis jeg var deg. Ta deg en gåtur med musikk på øre, noen kvelder i uka. Så får du koblet helt ut. Evt meditering på øre. Det hjelper. Det ble min redning. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper du får sove ut i helgen! 😊 

Anonymkode: fc799...076

Ja, heldigvis! Han står opp med jenta, lager frokost og går ut og leker. Så jeg får sove akkurat så lenge jeg vil, og får nyte en kopp te i huset uten barn. Det hjelper veldig. Det er bare de siste dagene frem mot helg som blir så vanvittig tunge når hun utagerer sånn. Hun krever også veldig mye mer av meg enn han. Hun vil f.eks. ikke at han skal leie henne, og leker mer på egen hånd. 

Anonymkode: 31afd...0f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Hmmmmmm skrev:

Ok. Så da har du litt avlastning med legging å slikt. Det jeg hadde gjort hvis jeg var deg. Ta deg en gåtur med musikk på øre, noen kvelder i uka. Så får du koblet helt ut. Evt meditering på øre. Det hjelper. Det ble min redning. 

Vi pleide å gjøre det sånn at han tok legging, men nå som det har blitt så lange dager på jobb virker det som at hun ikke aksepterer at han legger. Skrikingen blir enda mer intens, av typen at hun skriker til hun brekker seg, og hun kan holde på i timesvis med han inne på rommet. 

Anonymkode: 31afd...0f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk❤️ Jeg var så redd for å bli halshugget som dårlig mamma som klager, så begynte å gråte da jeg så de to svarene jeg har fått. 

Hun går i barnehagen vanligvis, og trives så godt. Hun er et veldig sosialt barn. Hun roper etter barn som går forbi huset vårt og bare krabber i full fart mot dem. Så det er nok veldig kjipt for henne å bare være med meg. Jeg kjenner ingen med barn som kan være lekekamerat med henne, for vi har nylig flytta hit.

Jobben regnes ikke som samfunnskritisk, men drives som normalt. Så tror ikke barnehagen kan ta henne inn. 

Anonymkode: 31afd...0f2

Kjære deg❤️Om noen er kritiske til at du tør å være åpen om dette har de enten ikke barn eller projiserer sine egne mangler over på deg. Altså la det prelle av og ta heller imot all støtte du kan få. Ingen har vært i lignende situasjon før, dette er nytt for alle og det er utrolig slitsomt når vi nå er kommet inn i uke tre av denne isolasjonen mange kjenner på. 
Samfunnet og hjelpeapparatet skal være der, selv om det er fraværende fysisk vil jeg tro at det er hjelp når man er helt utslitt og i krise. Du er ingen dårlig mamma, du er utslitt❤️ Hvis du nå kjenner at dette klarer du ikke, og at du ikke makter å bære morsrollen må du gi noen beskjed! 
Tenk fase, fase, alt er en fase. Og det skader ikke å søke hjelp i bhg. Reglene endres hele tiden, og om de som trenger det skal få hjelp og avlastning må vi si ifra og be om hjelp. 

klem til deg❤️

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gi deg en klem❤jeg forstår deg,det er tøffe tider nå,og det blir ikke bedre av trass og svangerskapsplager akkurat. Men : this too shall pass😘 som min mor bruker å si,det kommer dager etter disse. Vi får håpe de blir bedre🌻 fortsett den gode jobben du gjør,og hold ut mama!

Anonymkode: 32272...fcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi pleide å gjøre det sånn at han tok legging, men nå som det har blitt så lange dager på jobb virker det som at hun ikke aksepterer at han legger. Skrikingen blir enda mer intens, av typen at hun skriker til hun brekker seg, og hun kan holde på i timesvis med han inne på rommet. 

Anonymkode: 31afd...0f2

Men da er det faktisk enda viktigere at han fortsetter med det. Ikke akkurat en drømme situasjon, men hvis han nå trekker seg helt tilbake så blir det på din bekosting. Han må rett å slett presse seg på hun. Hun kan for guds skyld ikke begynne å bestemme hvem av dere som skal ta leggingen. Evt at hun ser dere sammen under legging. Men han ta hovedvekta

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, heldigvis! Han står opp med jenta, lager frokost og går ut og leker. Så jeg får sove akkurat så lenge jeg vil, og får nyte en kopp te i huset uten barn. Det hjelper veldig. Det er bare de siste dagene frem mot helg som blir så vanvittig tunge når hun utagerer sånn. Hun krever også veldig mye mer av meg enn han. Hun vil f.eks. ikke at han skal leie henne, og leker mer på egen hånd. 

Anonymkode: 31afd...0f2

Hva med å "tvinge" henne til å leke med på egenhånd fra deg også? Det er slik hos oss også, men jeg blir flinkere til å ikke henge på. 

Anonymkode: fc799...076

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Hmmmmmm skrev:

Men da er det faktisk enda viktigere at han fortsetter med det. Ikke akkurat en drømme situasjon, men hvis han nå trekker seg helt tilbake så blir det på din bekosting. Han må rett å slett presse seg på hun. Hun kan for guds skyld ikke begynne å bestemme hvem av dere som skal ta leggingen. Evt at hun ser dere sammen under legging. Men han ta hovedvekta

Ikke bare det, men da opplever jenta å få styre litt. Bare bekreft for henne at du er der, men at pappa skal legge henne. Jeg syns det er drit vanskelig å gi fra meg den kontrollen, men det hjelper jo. 

Anonymkode: fc799...076

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk❤️ Jeg var så redd for å bli halshugget som dårlig mamma som klager, så begynte å gråte da jeg så de to svarene jeg har fått. 

Hun går i barnehagen vanligvis, og trives så godt. Hun er et veldig sosialt barn. Hun roper etter barn som går forbi huset vårt og bare krabber i full fart mot dem. Så det er nok veldig kjipt for henne å bare være med meg. Jeg kjenner ingen med barn som kan være lekekamerat med henne, for vi har nylig flytta hit.

Jobben regnes ikke som samfunnskritisk, men drives som normalt. Så tror ikke barnehagen kan ta henne inn. 

Anonymkode: 31afd...0f2

Du kan fortsett ringe barnehagen og høre hva deres rutiner er. Noen steder tar de inn barn som sliter eller barn av foreldre som sliter. Så ta en telefon. 

Dersom barnehagen ikke kan ta henne: finn en lekekamerat. Om du så må bruke coronahjelpegruppen. Spør noen i barnehagen. Spør naboen.

Du sier ikke noe om hvor lenge denne frykten for bading og bytting av bleie har pågått. Men uavhengig av om det startet nå når barnehagen tok pause eller før - dere må jo få vent henne til at dette ikke er farlig. I forhold til bad ville jeg latt pappaen dusje med henne. Det er null behov for å bade et så stort barn om det ikke selv har lyst til å bade. Så pappaen tar henne i dusjen og ordner vask. Uproblematisk. 

Når det kommer til bleier så er hun stor nok til å avvennes. Så begynn avvenningsrutine. Når bæsjen ikke lengre ligger i bleia og trykkes mot hud blir vask mye lettere, og det hele går seg mer til. Sett henne på potte morgen, før hvert måltid og kveld. Og kjør normal morgenrutine. Løft henne av, ta på bleie, fortsett som normalt. 

Når det kommer til mat: la henne hjelpe til. Sett henne på kjøkkenbenken og involver henne. Ikke avled henne. Dersom du ikke først har vent barnet til å sitte og følge med: gjør det før du setter det på en benk.

Anonymkode: 642e1...ea8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke, jeg forventet nok at ting ville bli vanskelig i perioder. Men forventet kanskje ikke at det skulle komme et verdensomspennende virusutbrudd som gjorde at jeg og barnet ble isolert sammen over en måned i den desidert verste fasen (til nå).  

Anonymkode: 31afd...0f2

Vel. Det er nøyaktig sånn å ha barn på fulltid. Mange har opplevd dette før, og nå er mange i sjokk over å oppleve det, men det går bra og er helt normalt.

Anonymkode: 0a081...f18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...