Gå til innhold

Jeg er så sliten av å ikke ha avlastning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har et barn på 16 måneder. Jeg er permittert og er hjemme med barnet.

Barnet er i en periode hvor uansett hva vi gjør skal sutres eller skrikes over. Hun har klare meninger om hvordan ting skal være, og hyler, kaster seg på gulvet, biter, river av meg hår og kaster brillene mine om hun ikke får det akkurat som hun vil, i sekundet hun vil. 

Legging innebærer 40-60 min med intens skriking før hun endelig sovner. For inntil to uker siden sovnet hun etter fem minutter pludring i senga. Fra hun står opp er det sutring. 

Når jeg skifter morgenbleia kaster hun seg fra side til side, river ut håret fra hodet mitt, klorer og biter meg. Vi har prøvd up and go, bestikke med snacks, skifte bleie på farta. Men det er litt vanskelig når det er bæsj. Hun bæsjer 2-3 ganger om dagen, og da blir jeg, veggen, gulvet, barnet og alle klærne innsmurt i bæsj. Hun hater å bade, så hvis jeg bader henne etterpå så innebærer det intens hyling og lugging. 

Så fort hun innser at jeg lager mat, eller bare står i nærheten av kjøleskapet hyler hun til maten står foran henne. Det selv om hun har spist 30 minutter før og ikke nødvendigvis er så sulten. Jeg prøver å synge, danse, gi henne ventesnacks, osv. samtidig som jeg lager mat. Det går innmarri mange maispuffer ila en dag... 

Når vi skal kle på innebærer det at hun kaster seg rundt, kaster seg vekk, prøver å vri seg ut av armene mine, og det er enda verre hvis vi prøver å ta på ytterklær. Da går hun helt i spader. Men hun VIL jo ut...

Det eneste som gjør at hun ikke konstant sutrer er hvis vi leser bok sammen eller jeg leier henne rundt. Men jeg er gravid, har både bekkenlåsning og symfyseløsning, så det gjør innmarri vondt å leie hele dagen. 

Jeg har begynt å gråte to ganger i dag fordi jeg er så sliten. Hadde vi bodd i nærheten av mamma hadde jeg spurt om hun kunne komme og avlaste, men det gjør hun ikke. Mannen min kan ikke være hjemme fra jobb. 

Vær så snill å si meg at denne voldsomme utageringen er normalt, og at det er over snart. Jeg er så sliten, og lei av at både jeg og ungen bokstavlig talt lukter bæsj. 

Anonymkode: 31afd...0f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ååååå så utrolig slitsomt for deg!! Ja dette er normalt, og særlig ved endring i rutiner.

skjønner dette er frustrerende. Går hun i bhg vanligvis? Hvis du har så smerter og er så sliten kan du høre med bhg om å søke nødplass, om far har samfunnskritisk jobb.

 

❤️

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen andre råd enn å gråte når du trenger det, la husarbeidet forfalle for egen hvile og ellers ta en time av gangen per dag. Det er et helvette enkelte dager nå, med små barn. 

Anonymkode: fc799...076

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Kaisada skrev:

Ååååå så utrolig slitsomt for deg!! Ja dette er normalt, og særlig ved endring i rutiner.

skjønner dette er frustrerende. Går hun i bhg vanligvis? Hvis du har så smerter og er så sliten kan du høre med bhg om å søke nødplass, om far har samfunnskritisk jobb.

 

❤️

Takk❤️ Jeg var så redd for å bli halshugget som dårlig mamma som klager, så begynte å gråte da jeg så de to svarene jeg har fått. 

Hun går i barnehagen vanligvis, og trives så godt. Hun er et veldig sosialt barn. Hun roper etter barn som går forbi huset vårt og bare krabber i full fart mot dem. Så det er nok veldig kjipt for henne å bare være med meg. Jeg kjenner ingen med barn som kan være lekekamerat med henne, for vi har nylig flytta hit.

Jobben regnes ikke som samfunnskritisk, men drives som normalt. Så tror ikke barnehagen kan ta henne inn. 

Anonymkode: 31afd...0f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen andre råd enn å gråte når du trenger det, la husarbeidet forfalle for egen hvile og ellers ta en time av gangen per dag. Det er et helvette enkelte dager nå, med små barn. 

Anonymkode: fc799...076

Takk ❤️ det er det. Noen dager er så tøffe, og jeg merker at akkurat i dag var ekstra tøff. 

Anonymkode: 31afd...0f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, den alderen var fryktelig slitsom med min eldste også. Det er visstnok helt normalt. Det gikk seg til og nå er han en meget medgjørlig 2,5-åring. Ikke at det hjelper deg så mye akkurat nå men. Hold motet oppe, det går over ♥️

Anonymkode: adacb...b2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som mitt barn, både med mat og bleieskift. Med bleieskift har det vært slik siden han blei født føles det ut som, men siste uka har det plutselig gått mykje bedre. Trur forståelsen om å ta vekk bæsj er komt. Og mat vil han ha med en gang. Men det går over. Alle vanskelige periodar vi har hatt har gått over. Det gjør også dette. Men det er tøft å stå i, det trur eg dei fleste vil sei seg enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett grenser og ikke la henne bestemme over deg, bite eller sparke. 

Anonymkode: 987fa...5d2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at du er frustrert ❤️ du sier at hun skriker før legging og bæsj oppetter veggene.. Kan hun ha vondt i magen? Er det noe som skjer i kostholdet som det blir for mye av? Forandring av hverdagen kan nok ha litt innvirkning på henne..og det er helt normalt, slike perioder er det, og det vil gå over ❤️ 

Prøv å forberede godt feks hvis dere skal ut, la henne "velge" uteklær, og det er helt greit å gråte ❤️

Anonymkode: 0e62d...c2c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sett grenser og ikke la henne bestemme over deg, bite eller sparke. 

Anonymkode: 987fa...5d2

Ikke TS, men hvordan gjør man dette med en på 16 mnd som ikke forstår ord? Når man holder igjen slag etc og barnet blir enda sintere og kaster seg i gulvet, hva gjør man da? Når man prøver å holde barnet inntill seg, men det bare vrir seg ut mens det hylgråter, hva gjør man da? 

TS, du er ikke alene. Og jeg har samboer fra klokken 15 og ut over dagen. 

Anonymkode: f2d5c...d2c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke TS, men hvordan gjør man dette med en på 16 mnd som ikke forstår ord? Når man holder igjen slag etc og barnet blir enda sintere og kaster seg i gulvet, hva gjør man da? Når man prøver å holde barnet inntill seg, men det bare vrir seg ut mens det hylgråter, hva gjør man da? 

TS, du er ikke alene. Og jeg har samboer fra klokken 15 og ut over dagen. 

Anonymkode: f2d5c...d2c

Du snakker til barnet, bestemt men vennlig.Si "nei", si at det ikke er lov å bite og at du får vondt om hun biter. Anerkjenn følelsene, si at du ser hun er sint men det er ikke greit å slå. La barnet roe seg ned, snakk rolig til det. Trøst, men ikke tvangshold barnet, la barnet bestemme hvordan det vil bli trøstet.

Anonymkode: c685f...01d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd å ringe barnehagen og høre om du kan få plass noen timer om dagen i det minste. I barnehagen hvor jeg jobber har vi åpnet opp for at flere enn foreldre i samfunnskritiske yrker får plass til barna sine, f.eks barn i sårbare grupper osv. Det høres ut som du hadde trengt det, så det er verdt et forsøk. 

Du er ikke en dårlig mor! For meg høres det ut som forandring i rutinene og usikkerheten rundt alt dette viruset gjør at  barnet ditt utagerer. Barn plukker opp signaler mye mer enn vi tror og hun merker nok at du er sliten, at situasjonen er annerledes enn vanlig og at dere er bekymra for situasjonen. Kan svigerforeldrene dine avlast litt, eller noen andre du kjenner? Kanskje du kan få noen timer helt alene når mannen din kommer hjem fra jobb? 

Anonymkode: c685f...01d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk ❤️ det er det. Noen dager er så tøffe, og jeg merker at akkurat i dag var ekstra tøff. 

Anonymkode: 31afd...0f2

Sist vi hadde en drittdag så spiste jeg sjokolade i skjul hele dagen og hadde cola i "kaffekoppen." Alt for å komme gjennom dagen. 

Anonymkode: fc799...076

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar, alle sammen. Det er veldig godt å vite at jeg ikke er alene, og at mange har gått gjennom det samme ❤️

Anonymkode: 31afd...0f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du snakker til barnet, bestemt men vennlig.Si "nei", si at det ikke er lov å bite og at du får vondt om hun biter. Anerkjenn følelsene, si at du ser hun er sint men det er ikke greit å slå. La barnet roe seg ned, snakk rolig til det. Trøst, men ikke tvangshold barnet, la barnet bestemme hvordan det vil bli trøstet.

Anonymkode: c685f...01d

Det har jeg sagt til min i 6 mnd nå, det skjer fortsatt at han prøver seg. Det er slik med barn i trassalder at selv om de skjønner at ting ikke er ok, så gjør de det likevel. Noen barn trasser med enn andre. Jeg jobber i barnehage med 2-3 åringer selv og jeg kan love deg at det ikke finnes noen fasit. Det som fungerer i dag eller denne uken kan være utdatert i neste uke. 

Anonymkode: fc799...076

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar, alle sammen. Det er veldig godt å vite at jeg ikke er alene, og at mange har gått gjennom det samme ❤️

Anonymkode: 31afd...0f2

Ja, har en 2 år gammel sosial og aktiv gutt så jeg skjønnet godt hva du går gjennom. I tillegg er jeg gravid så det er veldig tøft om dagen. Jeg tror vi er veldig mange som har det slik akkurat nå. Da trenger man råd, oppmuntring og forståelse. Ikke besserwissere med pedagogiske holdninger. Dette er unntakstilstander for veldig mange. 

Anonymkode: fc799...076

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi har et barn på 16 måneder. Jeg er permittert og er hjemme med barnet.

Barnet er i en periode hvor uansett hva vi gjør skal sutres eller skrikes over. Hun har klare meninger om hvordan ting skal være, og hyler, kaster seg på gulvet, biter, river av meg hår og kaster brillene mine om hun ikke får det akkurat som hun vil, i sekundet hun vil. 

Legging innebærer 40-60 min med intens skriking før hun endelig sovner. For inntil to uker siden sovnet hun etter fem minutter pludring i senga. Fra hun står opp er det sutring. 

Når jeg skifter morgenbleia kaster hun seg fra side til side, river ut håret fra hodet mitt, klorer og biter meg. Vi har prøvd up and go, bestikke med snacks, skifte bleie på farta. Men det er litt vanskelig når det er bæsj. Hun bæsjer 2-3 ganger om dagen, og da blir jeg, veggen, gulvet, barnet og alle klærne innsmurt i bæsj. Hun hater å bade, så hvis jeg bader henne etterpå så innebærer det intens hyling og lugging. 

Så fort hun innser at jeg lager mat, eller bare står i nærheten av kjøleskapet hyler hun til maten står foran henne. Det selv om hun har spist 30 minutter før og ikke nødvendigvis er så sulten. Jeg prøver å synge, danse, gi henne ventesnacks, osv. samtidig som jeg lager mat. Det går innmarri mange maispuffer ila en dag... 

Når vi skal kle på innebærer det at hun kaster seg rundt, kaster seg vekk, prøver å vri seg ut av armene mine, og det er enda verre hvis vi prøver å ta på ytterklær. Da går hun helt i spader. Men hun VIL jo ut...

Det eneste som gjør at hun ikke konstant sutrer er hvis vi leser bok sammen eller jeg leier henne rundt. Men jeg er gravid, har både bekkenlåsning og symfyseløsning, så det gjør innmarri vondt å leie hele dagen. 

Jeg har begynt å gråte to ganger i dag fordi jeg er så sliten. Hadde vi bodd i nærheten av mamma hadde jeg spurt om hun kunne komme og avlaste, men det gjør hun ikke. Mannen min kan ikke være hjemme fra jobb. 

Vær så snill å si meg at denne voldsomme utageringen er normalt, og at det er over snart. Jeg er så sliten, og lei av at både jeg og ungen bokstavlig talt lukter bæsj. 

Anonymkode: 31afd...0f2

Hva hadde du forventet? Noen unger har sånne faser

Anonymkode: 462ac...8e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke TS, men hvordan gjør man dette med en på 16 mnd som ikke forstår ord? Når man holder igjen slag etc og barnet blir enda sintere og kaster seg i gulvet, hva gjør man da? Når man prøver å holde barnet inntill seg, men det bare vrir seg ut mens det hylgråter, hva gjør man da? 

TS, du er ikke alene. Og jeg har samboer fra klokken 15 og ut over dagen. 

Anonymkode: f2d5c...d2c

Man repeterer 160 000 ganger🥵 de skjønner ikke ord, men de er jo i en læringsprosess der de skal lære seg ord. 

Anonymkode: ff69e...baa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner godt at du er frustrert ❤️ du sier at hun skriker før legging og bæsj oppetter veggene.. Kan hun ha vondt i magen? Er det noe som skjer i kostholdet som det blir for mye av? Forandring av hverdagen kan nok ha litt innvirkning på henne..og det er helt normalt, slike perioder er det, og det vil gå over ❤️ 

Prøv å forberede godt feks hvis dere skal ut, la henne "velge" uteklær, og det er helt greit å gråte ❤️

Anonymkode: 0e62d...c2c

Takk ❤️ Tror ikke hun har vondt i magen, for hun er blid som ei sol så fort hun slipper å skifte bleie eller kle på seg. Kan muligens være tenner, for det har tidligere gjort legging vanskelig. 

Prøver å forberede, forklarer hva vi skal, peker og finner frem klærne slik vi alltid gjør. Men hun har ikke noe språk enda, så det er vanskelig å forberede på annen måte. Å velge mellom ting skjønner hun ikke noe av enda. 

Anonymkode: 31afd...0f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg sagt til min i 6 mnd nå, det skjer fortsatt at han prøver seg. Det er slik med barn i trassalder at selv om de skjønner at ting ikke er ok, så gjør de det likevel. Noen barn trasser med enn andre. Jeg jobber i barnehage med 2-3 åringer selv og jeg kan love deg at det ikke finnes noen fasit. Det som fungerer i dag eller denne uken kan være utdatert i neste uke. 

Anonymkode: fc799...076

Klart han prøver seg, det er jo barn det er snakk om her. Har aldri sagt det finnes et fasitsvar, men dette er hva jeg ville gjort, i alle fall det første som poppet opp i hodet mitt da jeg leste spørsmålet. Jobber i barnehage med 1-2 åringer, ser mye av denne oppførselen der hver eneste dag, noen barn mye og andre barn lite.

Anonymkode: c685f...01d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...