Gå til innhold

Vi bruker allerede 1/5 av respiratorkapasiteten i landet


ForumBrukeren

Anbefalte innlegg

57 minutter siden, herzeleid skrev:

Jeg tror ikke noen har påstått at det handler om oppegående pasienter heller, men jeg regner med vi snakker om et ganske mye mer begrenset segment og dermed behandlingsbehov sammenlignet med alle tilfellene en intensivsykepleier må være forberedt på. 

Uansett, spørsmålet står; Hva er det en mener "vanlige" sykepleiere med tre ukers kurs ikke kan gjøre for de Coronasyke? Mener en eventuelt at de kan gjøre jobben, men da noe dårligere? 

Dette er nok de sykeste på intensiven, så et begrenset kurs er langt i fra godt nok. Man skal følge med på blodgasser, syre-base verdier, vitale mål og andre blodprøver feks. I tillegg til et klinisk blikk over helheten. Det er kompleks behandling, som krever kompetanse, og aller helst mye erfaring. De er så ustabile og krever nøyaktighet og årvåkenhet hele tiden.

Med det sagt, jeg startet selv på intensiven som vanlig sykepleier etter kun 1,5års erfaring fra en vanlig medisinsk avdeling. Det går an å lære opp vanlige sykepleiere til å ta seg av en del av de andre pasientene, særlig sykepleiere med mye erfaring. Det er jo ikke snakk om å lære opp dem som har vært på kontor i ti år og som nå trår til på gulvet. Frigjør spesialsykepleierne til respiratorpasienter.

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Elsker når sykepleiere skal redde verden, især her på KG

Anonymkode: 19d55...22c

I dette tilfellet er det faktisk intensivsykepleierne som i stor grad gjør den livreddende jobben, sammen med legene på avdelingene. 

Anonymkode: 94f09...9d5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, herzeleid said:

Nei. Spørsmålene mine var temmelig spesifikke. Prøv å svare saklig, eller la være. 

Igjen, nei jeg har ikke fått svar på spørsmålene jeg stilte. I mange yrker er det mye en med en grunnleggende utdannelse kan gjøre etter noen ukers kurs, men da med redusert kvalitet. Derav mine spørsmål: Hva er det en mener "vanlige" sykepleiere med tre ukers kurs ikke kan gjøre for de Coronasyke? Mener en eventuelt at de kan gjøre jobben, men da noe dårligere? 

 

Du kan sikkert gi meg et kurs på hvordan knapper man skal trykke på også. Likevel, uansett hvor mye kurs, og hvor mye teori jeg kan vil jeg ikke ha erfaring med å lese situasjonen. 

Jeg kan i teorien hvordan utstyret fungerer, og jeg er fult i stand til å trykke på knapper, snu pasienter osv. Men jeg vil ikke klare lese situasjonen riktig nok til å utføre behandlingen slik at den blir livreddende. 

Har jeg da utført jobben? Eller bare utført den dårligere? 

Anonymkode: f2e3c...6d0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er nok de sykeste på intensiven, så et begrenset kurs er langt i fra godt nok. Man skal følge med på blodgasser, syre-base verdier, vitale mål og andre blodprøver feks. I tillegg til et klinisk blikk over helheten. Det er kompleks behandling, som krever kompetanse, og aller helst mye erfaring. De er så ustabile og krever nøyaktighet og årvåkenhet hele tiden.

Med det sagt, jeg startet selv på intensiven som vanlig sykepleier etter kun 1,5års erfaring fra en vanlig medisinsk avdeling. Det går an å lære opp vanlige sykepleiere til å ta seg av en del av de andre pasientene, særlig sykepleiere med mye erfaring. Det er jo ikke snakk om å lære opp dem som har vært på kontor i ti år og som nå trår til på gulvet. Frigjør spesialsykepleierne til respiratorpasienter.

Anonymkode: 94f09...9d5

Jeg skjønner at dette ikke er enkle pasienter. Det jeg prøver å få svar på er hvorvidt en mener sykepleiere med tre ukers kursing for akkurat denne oppgaven vil kunne utføre den med dårligere resultater, eller ikke i det hele tatt. Jeg skjønner at det ikke er "godt nok" i "fredstid", men mitt spørsmål er om det "kun" vil føre til dårligere behandling (med potensielt flere døde) eller om det rett og slett ikke vil la seg gjøre. Slik jeg tolker deg er det snakk om førstnevnte? 

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan sikkert gi meg et kurs på hvordan knapper man skal trykke på også. Likevel, uansett hvor mye kurs, og hvor mye teori jeg kan vil jeg ikke ha erfaring med å lese situasjonen. 

Jeg vet ikke hvordan at jeg skulle gi kurs kom inn her? 

Sitat

 

Jeg kan i teorien hvordan utstyret fungerer, og jeg er fult i stand til å trykke på knapper, snu pasienter osv. Men jeg vil ikke klare lese situasjonen riktig nok til å utføre behandlingen slik at den blir livreddende. 

Har jeg da utført jobben? Eller bare utført den dårligere? 

Anonymkode: f2e3c...6d0

 

Er du sykepleier? I så fall, er det slik å forstå at du etter tre ukers ekstra kursing ikke vil være i stand til å utføre livreddende behandling på en eneste pasient? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, herzeleid skrev:

Nei. Spørsmålene mine var temmelig spesifikke. Prøv å svare saklig, eller la være. 

Igjen, nei jeg har ikke fått svar på spørsmålene jeg stilte. I mange yrker er det mye en med en grunnleggende utdannelse kan gjøre etter noen ukers kurs, men da med redusert kvalitet. Derav mine spørsmål: Hva er det en mener "vanlige" sykepleiere med tre ukers kurs ikke kan gjøre for de Coronasyke? Mener en eventuelt at de kan gjøre jobben, men da noe dårligere? 

 

Jeg har vært saklig hele veien. Men siden du altså ikke vet om en sykepleier har en tanke bak de oppgavene vedkommende gjør, så kan jeg gjerne svare deg på det :)

Sykepleiere har som regel en tanke bak enhver oppgave de gjør, og derfor er ikke oppgavene bare oppgaver slik du fremstiller det i spørsmålet ditt. Hos en kritisk syk pasient kreves det inngående kunnskaper om sykdommen pasienten har og evt hvordan den innvirker på grunnsykdommene (mange av pasientene er multimorbide), hvilke tiltak som må settes til verk ved ulike problematikker, tegn på forverring av sykdommen og komplikasjonene relatert til den, bruk av ulik medisinsk-teknisk utstyr, hvordan medisinene pasienten bruker påvirker pasienten (for å si det sånn er det egentlig en legeoppgave å vurdere hvilke medisiner pasienten skal få og ikke, men det hører til sjeldenheten at det er gjort en vurdering på det), fortløpende vurdering av blodprøvesvar som elektrolytter, syre-base og infeksjonsparametre og myyye mer. Hadde man skulle lært alt i grunnutdanningen hadde man måtte studert i veldig mange flere år. 

Jeg forstår ikke hva som er vanskelig å forstå med dette. 

Anonymkode: 5e220...5e0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært saklig hele veien. Men siden du altså ikke vet om en sykepleier har en tanke bak de oppgavene vedkommende gjør, så kan jeg gjerne svare deg på det :)

Sykepleiere har som regel en tanke bak enhver oppgave de gjør, og derfor er ikke oppgavene bare oppgaver slik du fremstiller det i spørsmålet ditt. Hos en kritisk syk pasient kreves det inngående kunnskaper om sykdommen pasienten har og evt hvordan den innvirker på grunnsykdommene (mange av pasientene er multimorbide), hvilke tiltak som må settes til verk ved ulike problematikker, tegn på forverring av sykdommen og komplikasjonene relatert til den, bruk av ulik medisinsk-teknisk utstyr, hvordan medisinene pasienten bruker påvirker pasienten (for å si det sånn er det egentlig en legeoppgave å vurdere hvilke medisiner pasienten skal få og ikke, men det hører til sjeldenheten at det er gjort en vurdering på det), fortløpende vurdering av blodprøvesvar som elektrolytter, syre-base og infeksjonsparametre og myyye mer. Hadde man skulle lært alt i grunnutdanningen hadde man måtte studert i veldig mange flere år. 

Jeg forstår ikke hva som er vanskelig å forstå med dette. 

Anonymkode: 5e220...5e0

Ingen har så vidt jeg kan se påstått at sykepleiere ikke har noen tanke bak oppgavene de gjør, men den lesingen av ordet "oppgave" forklarer kanskje både reaksjonen og avsporingen. Fint vi fikk klarhet i dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, herzeleid skrev:

Ingen har så vidt jeg kan se påstått at sykepleiere ikke har noen tanke bak oppgavene de gjør, men den lesingen av ordet "oppgave" forklarer kanskje både reaksjonen og avsporingen. Fint vi fikk klarhet i dette. 

Det virket som om at du ikke forstod det ut i fra at du ikke ville svare på spørsmålet, så derfor gikk jeg ut i fra det i svaret mitt :) Håper du nå har fått klarhet i spørsmålet ditt siden du har fått så mange svar på hvorfor 3 ukers kurs ikke er tilstrekkelig i det hele tatt for å gi en intensivpasient adekvat hjelp. 

Anonymkode: 5e220...5e0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det virket som om at du ikke forstod det ut i fra at du ikke ville svare på spørsmålet, så derfor gikk jeg ut i fra det i svaret mitt :) Håper du nå har fått klarhet i spørsmålet ditt siden du har fått så mange svar på hvorfor 3 ukers kurs ikke er tilstrekkelig i det hele tatt for å gi en intensivpasient adekvat hjelp. 

Anonymkode: 5e220...5e0

Nei interessant nok har jeg enda til gode å få et svar på spørsmålene mine; Mener dere at en sykepleier med ytterliger tre ukers kursing ikke vil kunne utføre oppgavene, eller gjøre dem dårligere? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, herzeleid skrev:

Nei interessant nok har jeg enda til gode å få et svar på spørsmålene mine; Mener dere at en sykepleier med ytterliger tre ukers kursing ikke vil kunne utføre oppgavene, eller gjøre dem dårligere? 

Føler faktisk jeg har svart på dette spørsmålet i mine tidligere innlegg. 

Anonymkode: 60788...e07

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er vel: dersom det blir krise, er det bedre å la folk dø i fred eller at de får behandling av en mindre kompetent sykepleier (med 3 ukers opplæring)? 

Anonymkode: 125d3...86f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Føler faktisk jeg har svart på dette spørsmålet i mine tidligere innlegg. 

Anonymkode: 60788...e07

Det må du bare gjøre :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, herzeleid skrev:

Nei. Spørsmålene mine var temmelig spesifikke. Prøv å svare saklig, eller la være. 

Igjen, nei jeg har ikke fått svar på spørsmålene jeg stilte. I mange yrker er det mye en med en grunnleggende utdannelse kan gjøre etter noen ukers kurs, men da med redusert kvalitet. Derav mine spørsmål: Hva er det en mener "vanlige" sykepleiere med tre ukers kurs ikke kan gjøre for de Coronasyke? Mener en eventuelt at de kan gjøre jobben, men da noe dårligere? 

 

Dette er ikke den du snakker med her 👋🏻 men jeg følte for å komme med et lite innspill. Jeg tror vedkommende som du sikter til - veiet opp og lurte egentlig på: hvor lang tid eller «hvor kjapt» kan en sykepleier som ikke har spisskompetanse på intensiv trene seg opp for å takle coronapasieneter som trenger spiss kompentanse? Jeg tror dere har misforstått hverandre litt, men hva vet jeg ☺️

All respekt til sykepleiere, det er et tøft, tøft studie og de som tror at alle kan sykepleiere tar veldig feil. Det krever enormt og det har sett mange ganger.

Anonymkode: 969ac...c0a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, herzeleid skrev:

Det må du bare gjøre :)

Når jeg sier at ved å ha en sykepleier som ikke er kompetent til å behandle intensivpasienten så kan det påføre pasienten mer lidelse enn det gjør godt, har jeg ikke svart på spørsmålet da?  

Anonymkode: 60788...e07

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Når jeg sier at ved å ha en sykepleier som ikke er kompetent til å behandle intensivpasienten så kan det påføre pasienten mer lidelse enn det gjør godt, har jeg ikke svart på spørsmålet da?  

Anonymkode: 60788...e07

Det besvarer ikke spørsmålet hans, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, herzeleid skrev:

Nei interessant nok har jeg enda til gode å få et svar på spørsmålene mine; Mener dere at en sykepleier med ytterliger tre ukers kursing ikke vil kunne utføre oppgavene, eller gjøre dem dårligere? 

Bare nysgjerrig her: Tenker du det samme om operasjonsstua? At med et tre ukers kurs kan en sykepleier gjøre jobben til anestesi-eller operasjonssykepleieren?

Anonymkode: b2bc1...cab

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare nysgjerrig her: Tenker du det samme om operasjonsstua? At med et tre ukers kurs kan en sykepleier gjøre jobben til anestesi-eller operasjonssykepleieren?

Anonymkode: b2bc1...cab

Han spør, jo? Han tenker vel ikke nødvendigvis noe spesifikt i utgangspunktet.

Ingen vil tydligvis si det i klartekst, men det høres ut som å la folk dø i fred (som en skriver over her) er en bedre løsning enn å prøve å hurtigopplære sykepleiere.

Anonymkode: 09976...313

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg sier at ved å ha en sykepleier som ikke er kompetent til å behandle intensivpasienten så kan det påføre pasienten mer lidelse enn det gjør godt, har jeg ikke svart på spørsmålet da?  

Anonymkode: 60788...e07

Strengt tatt ikke. Enhver sykepleier kan påføre mer lidelse enn godt, men det er heller ikke spørsmålet. Spørsmålet er om en mener at sykepleierne ikke kan utføre oppgaven, eller om den vil bli utført dårligere. Videre spørsmål vil være om oppgaven vil kunne gjøres godt nok til at en redder flere pasienter enn om en ikke hadde disse ekstra sykepleierne. 

 

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare nysgjerrig her: Tenker du det samme om operasjonsstua? At med et tre ukers kurs kan en sykepleier gjøre jobben til anestesi-eller operasjonssykepleieren?

Anonymkode: b2bc1...cab

Nei jeg stiller spørsmål ved hvilken nytte en kan gjøre, uten å egentlig ha noen sterke meninger den ene eller andre veien i noen av tilfellene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du har fått mange svar som forklarer at dette er behandling som krever finjustering og at denne justeringen krever spisskompetanse og erfaring. 

Om finjusteringen er feil, kan pasienten skades/dø. 

Er det ingenting i ditt yrke som krever kompetanse du kan sammenligne med? 

Anonymkode: f2e3c...6d0

Jeg regner med at en intensivsykepleier er utdannet og kan mye mer enn hva en Covid-19 pasient typisk opplever. Og det er altså kun dette man trenger å kurses i. Så kan f.eks en som er god på intubering gå rundt å intobere, mens andre som læres opp til overvåkning og justering av doser, ol. kan gjøre det. Og får en pasient sepsis så står det nok ikke om sekunder, og ekspertise kan tilkalles når det oppstår.

Det er litt det samme som at en Automasjon, eller Kybernetikk ingeniør er utdannet i veldig mye forskjellig og en god del avansert matte, ol. Men det betyr ikke at man ikke kan lære opp en operatør på en fabrikk som ikke har noen slik utdannelse til å tune inn en PID regulator med et relativt kort kurs.

Anonymkode: daf7d...230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare nysgjerrig her: Tenker du det samme om operasjonsstua? At med et tre ukers kurs kan en sykepleier gjøre jobben til anestesi-eller operasjonssykepleieren?

Anonymkode: b2bc1...cab

Du får koldbrann i et bein på tur langt inne i Alaskas ødemark med en kompis. Dere har ingen mulighet for kommunikasjon med omverden. Hva er best:

1. Kompisen improviserer en tourniquet og amputerer beinet etter beste evne.

2. Kompisen har jo ingen utdanning eller kompetanse så dere bare venter til du dør av sepsis eller andre komplikasjoner fra koldbrannen.

Anonymkode: daf7d...230

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hvilken som helst sykepleier vil definitivt ikke kunne duge til veldig mye respiratorbehandling etter et treukers kurs nei. Husk at sykepleiere jobber "over alt", sykehjem, psykiatri, somatiske sykehus, klinikker, osv. Erfarne sykepleiere fra somatiske sykehusavdelinger vil nok kunne bidra med noe i nøden, men helst som avlastning ved å ta seg av de mildere intensivpasientene. Covid-19 pasienter som utvikler ards er nok noe av det vanskeligste å behandle, og krever så uendelig mye mer kunnskap enn et kurs. Du må forstå hvilke prosesser som foregår i kroppen til enhver tid, og hvorfor de gjør det, hvilke mekanismer det utløser når ting plutselig endres, lese hele bildet og vel så det. Så det er ikke "kun dette" med disse pasientene, de krever hele spekteret av kunnskap som intensivpersonell besitter. Intensivsykepleiere er dessuten veldig flinke på å håndtere teknisk medisinsk utstyr og legemidler på et helt eget nivå. Googler du litt bilder så ser du fort hvor mange maskiner én enkelt pasient kan være koblet opp mot på en gang.

Med det sagt, Covid-19 pasientene vil legges inn på vanlige avdelinger også, og sykepleiere flest vil klare å ta seg av disse. De fleste klarer å gi elementær behandling etter kursing, kjenne igjen tegn på lungeødem og andre komplikasjoner som oppstår. 

Anonymkode: 94f09...9d5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får koldbrann i et bein på tur langt inne i Alaskas ødemark med en kompis. Dere har ingen mulighet for kommunikasjon med omverden. Hva er best:

1. Kompisen improviserer en tourniquet og amputerer beinet etter beste evne.

2. Kompisen har jo ingen utdanning eller kompetanse så dere bare venter til du dør av sepsis eller andre komplikasjoner fra koldbrannen.

Anonymkode: daf7d...230

Jeg skrev tidligere at sykepleierne bare må komme, mulig du overså det. Jeg er bare glad jeg ikke skal stå ansvarlig for de evt feil de gjør. 

Anonymkode: b2bc1...cab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...