Gå til innhold

Vi bruker allerede 1/5 av respiratorkapasiteten i landet


ForumBrukeren

Anbefalte innlegg

Det jobber sykepleiere uten videreutdanning på intensivavdelingene ja, men disse har gjennomgått minst 8 ukers opplæring før de i det hele tatt vurderes for å ha en respiratorpasient, ofte da må de ha de intensivpasientene som ikke ligger på respirator til de har kompetanse til å ha respiratorpasienter. Problemet som man naturligvis ikke forstår når en aldri har jobbet med intensivpasienter selv er hvor kompleks behandlingen er. Når man har ansvaret for en respiratorpasient så må man kunne analysere blodgasser som tas fra arterien til pasienten og ut fra den gjøre endringer på respiratoren for å optimalisere behandlingen. Kan man ikke dette så kan man gjøre stor skade og feilbehandle. Dette er komplekst og krever ikke bare utdanning, men også erfaring i etterkant av utdanning for å lære seg. I tillegg trenger disse pasientene gjerne annen invasiv behandling som dialyse, utstyr for å overvåkning av sirkulasjon og medisiner som er svært potente som doseres ned til mikrogram/kilo/minutt der en liten endring har stor betydning. Pasientene med covid 19 sykdom må ofte legges i mageleie, som krever 5 personer ved snuing. Det sier seg selv at hovedproblemet her er mangelen på intensivsykepleiere eller sykepleiere med erfaring fra spesialavdeling. 

Jeg skjønner at man ønsker å få til en rask løsning på dette nå som står i en krise, men jeg vet ikke om det er gjennomførbart dessverre. Alternativet er at disse sykepleierne som haste opplæres må stå på de "stabile" intensivpasientene som feks er lungefriske fra før og som krever mindre spesialkompetanse, men da må man ha en erfaren som går bak og hjelper til. Og disse pasientene kan også brått bli dårligere og kreve mer, det er derfor de er intensivpasienter. 

Anonymkode: 60788...e07

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange av de som ligger på respirator dør, derfor kan maskinene gå videre til andre som kanskje overlever.  Mange av de 105 som er på resp nå vil dø i løpet av de neste dagene, så det er ikke slik at vi nødvendigvis vil trenge fler og fler.  De blir friske eller dør og nesteman kan bruke de. 

Anonymkode: fb15f...b30

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, herzeleid skrev:

Hva er det en mener "vanlige" sykepleiere med tre ukers kurs ikke kan gjøre for de Coronasyke? Mener en eventuelt at de kan gjøre jobben, men da noe dårligere? 

Dette er ikke snakk om relativt oppegående pasienter med corona. Jeg trodde det var åpenbart i en tråd der det snakkes om respirator og intensivpasienter.. 

Anonymkode: 5e220...5e0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke snakk om relativt oppegående pasienter med corona. Jeg trodde det var åpenbart i en tråd der det snakkes om respirator og intensivpasienter.. 

Anonymkode: 5e220...5e0

Jeg tror ikke noen har påstått at det handler om oppegående pasienter heller, men jeg regner med vi snakker om et ganske mye mer begrenset segment og dermed behandlingsbehov sammenlignet med alle tilfellene en intensivsykepleier må være forberedt på. 

Uansett, spørsmålet står; Hva er det en mener "vanlige" sykepleiere med tre ukers kurs ikke kan gjøre for de Coronasyke? Mener en eventuelt at de kan gjøre jobben, men da noe dårligere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, herzeleid skrev:

Jeg tror ikke noen har påstått at det handler om oppegående pasienter heller, men jeg regner med vi snakker om et ganske mye mer begrenset segment og dermed behandlingsbehov sammenlignet med alle tilfellene en intensivsykepleier må være forberedt på. 

Uansett, spørsmålet står; Hva er det en mener "vanlige" sykepleiere med tre ukers kurs ikke kan gjøre for de Coronasyke? Mener en eventuelt at de kan gjøre jobben, men da noe dårligere? 

I værste fall kan de gjøre stor skade i form av feilbehandling, noe jeg tenker er fryktelig for pasienten og pårørende, men også for sykepleieren som blir kastet ut i noe de ikke er kompetent til. 

Anonymkode: 60788...e07

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, herzeleid skrev:

Jeg tror ikke noen har påstått at det handler om oppegående pasienter heller, men jeg regner med vi snakker om et ganske mye mer begrenset segment og dermed behandlingsbehov sammenlignet med alle tilfellene en intensivsykepleier må være forberedt på. 

Uansett, spørsmålet står; Hva er det en mener "vanlige" sykepleiere med tre ukers kurs ikke kan gjøre for de Coronasyke? Mener en eventuelt at de kan gjøre jobben, men da noe dårligere? 

Corona-pasientene er gjerne de dårligste på hele intensivavdelingen. Alvorlig lungesyke med stor sjanse for å utvikle multiorgansvikt. Men personlig har jeg gitt opp når en ser hvordan yrket blir degradert. Sykepleierne får bare ta hurtigkurs, så får alvorlige feil skje.

Anonymkode: b2bc1...cab

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Corona-pasientene er gjerne de dårligste på hele intensivavdelingen. Alvorlig lungesyke med stor sjanse for å utvikle multiorgansvikt. Men personlig har jeg gitt opp når en ser hvordan yrket blir degradert. Sykepleierne får bare ta hurtigkurs, så får alvorlige feil skje.

Anonymkode: b2bc1...cab

Enig med deg. Blir provosert når enkelte politikere går ut i media og får det til å høres ut som det er lett å stå med en intensivpasient. Det er ikke bare respiratoren som er poenget her, det er så mye mer. Tror de hadde hatt godt av en guidet tur rundt på kohort avdelingene som er laget på sykehusene for å se hvordan vi faktisk jobber, men det kan de jo ikke fordi vi må spare på smittevernutstyr.

Anonymkode: 60788...e07

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange eldre pasienter har HLR-minus dvs at de ikke skal gjenomlives eller legges i respirator om de blir livstruende syke, så man blir ikke automatisk respiratorkandidat.

Anonymkode: fb15f...b30

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I værste fall kan de gjøre stor skade i form av feilbehandling, noe jeg tenker er fryktelig for pasienten og pårørende, men også for sykepleieren som blir kastet ut i noe de ikke er kompetent til. 

Anonymkode: 60788...e07

Den risikoen blir nok større ja, og det er jeg redd vi alltid vil se ved "alle kluter til" situasjoner. 

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Corona-pasientene er gjerne de dårligste på hele intensivavdelingen. Alvorlig lungesyke med stor sjanse for å utvikle multiorgansvikt. Men personlig har jeg gitt opp når en ser hvordan yrket blir degradert. Sykepleierne får bare ta hurtigkurs, så får alvorlige feil skje.

Anonymkode: b2bc1...cab

Ja, men jeg kan ikke helt se at det besvarer spørsmålet. Jeg er nysgjerrig på om en mener at "vanlige" sykepleiere med kursing ikke vil klare å utføre oppgavene eller om en mener risikoen er større om de gjør det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Legges alle pasientene i koma i de ukene de skal ligge i respirator?  

Anonymkode: 9f463...777

Alle behøver ikke ligge i ukesvis. 
 

Anonymkode: 1c4ea...196

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, herzeleid skrev:

Den risikoen blir nok større ja, og det er jeg redd vi alltid vil se ved "alle kluter til" situasjoner. 

Ja, men jeg kan ikke helt se at det besvarer spørsmålet. Jeg er nysgjerrig på om en mener at "vanlige" sykepleiere med kursing ikke vil klare å utføre oppgavene eller om en mener risikoen er større om de gjør det. 

Du tror at sykepleie består i å "utføre oppgaver"? Du tror det står en lege og kommanderer alle disse oppgavene og så går sykepleierne rundt og gjør som de får beskjed om? Du tenker at intensivsykepleiere ikke har noe ekstra kunnskap i bakhodet når de vurderer en pasient i forhold til en sykepleier? Og du tror alle sykepleiere uansett erfaring har den samme treningen i å vurdere pasientene basert på klinisk blikk, målinger og blodprøvesvar blant annet? Om ingen kommanderer en sykepleier til å gjøre en oppgave, hva er det du tenker at sykepleieren gjør disse oppgavene basert på? Er det rene tilfeldigheter tenker du? 

Anonymkode: 5e220...5e0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du tror at sykepleie består i å "utføre oppgaver"? Du tror det står en lege og kommanderer alle disse oppgavene og så går sykepleierne rundt og gjør som de får beskjed om? Du tenker at intensivsykepleiere ikke har noe ekstra kunnskap i bakhodet når de vurderer en pasient i forhold til en sykepleier? Og du tror alle sykepleiere uansett erfaring har den samme treningen i å vurdere pasientene basert på klinisk blikk, målinger og blodprøvesvar blant annet? Om ingen kommanderer en sykepleier til å gjøre en oppgave, hva er det du tenker at sykepleieren gjør disse oppgavene basert på? Er det rene tilfeldigheter tenker du? 

Anonymkode: 5e220...5e0

Jeg aner ikke hva du tror du svarer på, men jeg merker at dette åpenbart er et veldig sårt tema. Jeg kan ikke se at jeg skriver noe som skulle gi grunn til å hisse seg sånn opp, men jeg stiller oppriktige spørsmål når jeg lurer, og denne fiendtligheten virker dermed veldig malplassert. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt svar er at det kan gjøre stor skade og kan påføre pasienten lidelse som ikke skal forekomme. Det å være intensivpasient er i utgangspunktet en stor nok påkjenning og ved å ha en ansvarlig sykepleier som ikke vet hva han/hun holder på med kan gjøre dette enda verre. 

Anonymkode: 60788...e07

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, herzeleid skrev:

Jeg aner ikke hva du tror du svarer på, men jeg merker at dette åpenbart er et veldig sårt tema. Jeg kan ikke se at jeg skriver noe som skulle gi grunn til å hisse seg sånn opp, men jeg stiller oppriktige spørsmål når jeg lurer, og denne fiendtligheten virker dermed veldig malplassert. 

Det er tydelig at du misforstod innlegget mitt. Jeg spurte deg simpelthen spørsmål om hva du tror sykepleirens oppgaver er basert på, siden du spør om vi tror en sykepleier ikke vil klare å gjøre de oppgavene som en intensivsykepler gjør. Du mistolket innlegget mitt når du tror jeg har hisset meg opp. For å kunne gi deg et ordentlig svar må jeg nesten vite hva du tror en sykepleier legger til grunn for disse oppgavene.

Anonymkode: 5e220...5e0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, herzeleid said:

Den risikoen blir nok større ja, og det er jeg redd vi alltid vil se ved "alle kluter til" situasjoner. 

Ja, men jeg kan ikke helt se at det besvarer spørsmålet. Jeg er nysgjerrig på om en mener at "vanlige" sykepleiere med kursing ikke vil klare å utføre oppgavene eller om en mener risikoen er større om de gjør det. 

Du har fått mange svar som forklarer at dette er behandling som krever finjustering og at denne justeringen krever spisskompetanse og erfaring. 

Om finjusteringen er feil, kan pasienten skades/dø. 

Er det ingenting i ditt yrke som krever kompetanse du kan sammenligne med? 

Anonymkode: f2e3c...6d0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Du har fått mange svar som forklarer at dette er behandling som krever finjustering og at denne justeringen krever spisskompetanse og erfaring. 

Om finjusteringen er feil, kan pasienten skades/dø. 

Er det ingenting i ditt yrke som krever kompetanse du kan sammenligne med? 

Anonymkode: f2e3c...6d0

Må påpeke at jeg ikke er sykepleier selv, men at jeg skjønner at ulike yrker har ulike kompetanser. En sykepleier kunne ikke gjort min jobb, jeg kunne ikke gjort en sykepleier. Spesielt ikke en spesialsykepleiers.

 

Anonymkode: f2e3c...6d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er helt åpenbart at sjølmekka respiratorer og sykepleiere fra rusomsorgen med tre dagers kræsjkurs er veldig veldig lite optimalt.

Spørsmålet er, hva er alternativet?  

Anonymkode: e3872...72b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker når sykepleiere skal redde verden, især her på KG

Anonymkode: 19d55...22c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Elsker når sykepleiere skal redde verden, især her på KG

Anonymkode: 19d55...22c

Har absolutt ingen planer om å redde verden, har tenkt å gjøre jobben jeg er utdannet til så godt jeg kan i en krevende situasjon. Hva gjør du? 

Anonymkode: 60788...e07

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er tydelig at du misforstod innlegget mitt. Jeg spurte deg simpelthen spørsmål om hva du tror sykepleirens oppgaver er basert på, siden du spør om vi tror en sykepleier ikke vil klare å gjøre de oppgavene som en intensivsykepler gjør. Du mistolket innlegget mitt når du tror jeg har hisset meg opp. For å kunne gi deg et ordentlig svar må jeg nesten vite hva du tror en sykepleier legger til grunn for disse oppgavene.

Anonymkode: 5e220...5e0

Nei. Spørsmålene mine var temmelig spesifikke. Prøv å svare saklig, eller la være. 

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har fått mange svar som forklarer at dette er behandling som krever finjustering og at denne justeringen krever spisskompetanse og erfaring. 

Om finjusteringen er feil, kan pasienten skades/dø. 

Er det ingenting i ditt yrke som krever kompetanse du kan sammenligne med? 

Anonymkode: f2e3c...6d0

Igjen, nei jeg har ikke fått svar på spørsmålene jeg stilte. I mange yrker er det mye en med en grunnleggende utdannelse kan gjøre etter noen ukers kurs, men da med redusert kvalitet. Derav mine spørsmål: Hva er det en mener "vanlige" sykepleiere med tre ukers kurs ikke kan gjøre for de Coronasyke? Mener en eventuelt at de kan gjøre jobben, men da noe dårligere? 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...