Gå til innhold

Effektive øvelser for mage/kjernemuskulatur uten belastning av armer


Roci

Anbefalte innlegg

I disse "hjemmetreningstider" trenger jeg forslag til gode og effektive øvelser for mage/kjernemuskulatur som ikke belaster armene, da jeg har pådratt meg senebetennelse i den ene armen. Klarer foreløpig ikke å gjøre f.eks. plankevarianter og inchworm pga dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og ellers alle typer crunches/sit ups, saks OL?

Anonymkode: 9c16c...add

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bicycle crunches er veldig effektivt. Og når du ligger på ryggen og hever og senker bena uten å komme nær bakken. 

Anonymkode: a3672...096

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for forslag, alle sammen :) AB#3: Jeg har aldri følt at jeg har noe særlig utbytte/effekt av vanlige crunches/situps, og husker at den gangen jeg trente med PT, så sa han at dette ikke var spesielt gode mageøvelser. Men handler nok mer om preferanser enn noe som helst annet. Personlig foretrekker jeg plankevarianter nettopp fordi jeg opplever det som effektive øvelser for kjernemuskulaturen, gjerne kombinert med russian twists og roll-outs. Russian twists kan jeg jo fortsatt gjøre, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dead bug, alternating v-ups, hollow hold/hollow rock. Fokus i alle sammen er å koble på kjernen, altså trekke magen sammen mellom brystben og underliv. Ikke presse korsryggen i gulvet som man ofte hører, men heller aktivere godt i samme område. 

En annen type situps enn standard crunches kan være grei variasjon, f.eks. med strake armer fremover og touche knær, da går man ikke så langt opp, eller butterfly situps (kan være utfordrende for armen igjen om du går helt over).

Anonymkode: dcb47...0ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...