Gå til innhold

Besøke besteforeldre i påsken eller ikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er litt i tvil om hva vi skal gjøre. Vi bor i storbyen uten familie i nærheten. Både jeg og far har familie i samme by på vestlandet (som nettopp har opphevet karantenekravet for de som kommer sørfra). Vi hadde gledet oss mye til påske.. rett og slett fordi vi sårt trenger litt avlastning. Har en gutt på 1 år og er gravid med nr 2. Sliter sånn med kraftig kvalme og trøtthet. Mannen skadet seg for to uker siden og det er derfor jeg som må gjøre mesteparten av det fysiske arbeidet.

Planen var å kjøre bil. Besteforeldrene er i starten av 50årene og uten underliggende sykdommer. Jeg har hatt hjemmekontor i 3 uker, og mannen er i permisjon. Vi har knapt vært utenfor døren og ingen av oss har vært i kontakt med andre på ukesvis og er derfor rimelig trygge på at vi ikke er smittet.

Ville dere dratt? Vi har tenkt å holde oss hjemme hos svigers hele perioden. Ingen planer om å treffe andre. Vet at reising er frarådet.. og at man skal unngå folk utenom husstanden.. men jeg trenger så sårt en pause nå 😔

Anonymkode: b8256...bd9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Dere bør ikke dra. Fordi de samme «skal bare» som gjelder for dere gjelder for hundretusenvis av nordmenn. Jeg aner ikke hva regjeringen tenker nå nært påske. 


Altså - de har jo sagt rett ut at ingen skal foreta fritidsreiser nå. Men ingen kommer til å ha lyst til å tolke hjem til mor som en «fritidsreise». Så de reiser (selv om de, og du, vet at dette er en fritidsreise). 
 

Og et par dager uti påska får de panikk og må stenge ned landet. Og etter påske? Ja, da går bedrifter konkurs fordi skolene må holde stengt i ukesvis lengre enn planlagt fordi smitten blusset opp igjen fordi alle «skulle bare» hjem til mor.

Det beste Erna kunne gjøre nå er å innføre obligatorisk skolepppmøte hele påska. Ville vært et massivt smittevernstiltak.

Anonymkode: e3258...4d6

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel egentlig bare å kjøre på. Alle tenker jo likevel at de selv ikke er smittsomme, og kommer til å dure på i påsken.

Så får smellen komme etterpå med nedstengt land og påfølgende konkurser, som den over meg er inne på. 

Anonymkode: 8f9b0...b5c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Dere bør ikke dra. Fordi de samme «skal bare» som gjelder for dere gjelder for hundretusenvis av nordmenn. Jeg aner ikke hva regjeringen tenker nå nært påske. 


Altså - de har jo sagt rett ut at ingen skal foreta fritidsreiser nå. Men ingen kommer til å ha lyst til å tolke hjem til mor som en «fritidsreise». Så de reiser (selv om de, og du, vet at dette er en fritidsreise). 
 

Og et par dager uti påska får de panikk og må stenge ned landet. Og etter påske? Ja, da går bedrifter konkurs fordi skolene må holde stengt i ukesvis lengre enn planlagt fordi smitten blusset opp igjen fordi alle «skulle bare» hjem til mor.

Det beste Erna kunne gjøre nå er å innføre obligatorisk skolepppmøte hele påska. Ville vært et massivt smittevernstiltak.

Anonymkode: e3258...4d6

Nei, det er dette som holder oss igjen, og som gjør at jeg ikke har lyst til å dra.

Jeg vet ikke hvor mye som skal til før jeg møter veggen.. men kjenner den ikke er langt unna nå 😔

Anonymkode: b8256...bd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du? Jeg hadde reist! Jeg hadde ikke fortalt det til andre slik at de kunne følt at nå kan vi slippe opp, men med tanke på alt det du skriver, hadde jeg tenkt at sjansen for smitte var relativt lav sammenlignet med nytten for reisen. Penger er å unngå at mennesker slipper opp uten å ta skikkelige forholdsregler!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser absolutt ikke problemet med at dere reiser. Synes dere skal reise med god samvittighet, viktig å få litt avlastning 💕

Anonymkode: 1621b...6c7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er litt i tvil om hva vi skal gjøre. Vi bor i storbyen uten familie i nærheten. Både jeg og far har familie i samme by på vestlandet (som nettopp har opphevet karantenekravet for de som kommer sørfra). Vi hadde gledet oss mye til påske.. rett og slett fordi vi sårt trenger litt avlastning. Har en gutt på 1 år og er gravid med nr 2. Sliter sånn med kraftig kvalme og trøtthet. Mannen skadet seg for to uker siden og det er derfor jeg som må gjøre mesteparten av det fysiske arbeidet.

Planen var å kjøre bil. Besteforeldrene er i starten av 50årene og uten underliggende sykdommer. Jeg har hatt hjemmekontor i 3 uker, og mannen er i permisjon. Vi har knapt vært utenfor døren og ingen av oss har vært i kontakt med andre på ukesvis og er derfor rimelig trygge på at vi ikke er smittet.

Ville dere dratt? Vi har tenkt å holde oss hjemme hos svigers hele perioden. Ingen planer om å treffe andre. Vet at reising er frarådet.. og at man skal unngå folk utenom husstanden.. men jeg trenger så sårt en pause nå 😔

Anonymkode: b8256...bd9

Så vidt jeg forstår er det ikke egen hytte dere skal hygge dere på, men besøke besteforeldre (som er veldig unge). Jeg hadde dratt og driti i hva andre mener. Ikke legg det ut på sosiale medier bare så slipper dere sure miner fra folk.;)

Anonymkode: 84e89...e4d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig nei! Vi er i ca samme situasjon som dere, men holder oss hjemme i vår by. Reiser ikke som planlagt til svigers i et annet fylke. Blir alene i påska, men det er anbefalt å holde seg i ro og unngå fritidsreiser!

Anonymkode: 62111...2f4

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår dere så godt! Denne situasjonen er skikkelig trasig med dette.

Jeg og hadde sett frem til påskeferie av samme grunn, og opprinnelig fikk vi ikke lov å komme på besøk til mine foreldre. Nå har min mor løsnet opp og har sagt at vi kan komme en natt (ikke at det egentlig har noe å si smittemessig sånn egentlig..)

Siden foreldrene dine og er så unge ville jeg dratt med bedre samvittighet! Hvis både de og dere har vært isolert er det jo liten sannsynlighet for at dere øker smittetallene.. Kanskje teit å si siden de fleste bruker dette som unnskyldning før de drar på påsketuren, men det er søren ikke alle som er gode på å isolere seg heller. 

Anonymkode: 673c7...27e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis besteforeldrene sier ja, og har lyst på besøk til tross for situasjonen, ville jeg bare reist. Så lenge dere kjører, og ikke stopper på noe offentlige steder på veien, ser jeg ikke helt problemet 😊

Anonymkode: f4313...d1c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis alle tenker slik nå folkens så får vi ikke flat kurve! Alle må ta ansvar og ikke tenke at «vi har noen spesielle behov akkurat nå, Så da går det greit». Alle KAN IKKE tenke slik. Fritidsreiser er ikke anbefalt. 

Anonymkode: 62111...2f4

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville dratt med god samvittighet. De er ikke i faresonen, og dere skal ikke til en liten hyttekommune. Ikke stopp på bensinstasjoner, tiss i veikanten. 

Anonymkode: e743c...923

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei og atter nei.

Så drar dere, da, i likhet med naboene som også bare måtte. Dere (Eller naboene) kommer dessverre ut for en trafikkulykke, og belaster helsevesenet med skadene. Ja, de fleste ulykker skjer i hjemmet, sies det, men det er vanligvis større skader ved en høyenergiskade etter bilkræsj enn hvis en ramler ned fra kjøkkenstolen. 

Eller du smitter svigerfar, som smitter mora si. Hun er 75+, og har høyt blodtrykk og litt diffuse hjerteproblemer. Han må innom henne fordi han handler for henne, og for å skifte batteri på røykvarsleren. Hun klarer ikke det selv lenger. Du ante ikke engang at du ble smittet sist du var innom dagligvarebutikken. Men shit happens, for det er hardt med hjemmekontor i tre uker, sant?

Nei.

Bli hjemme.

Sov lenge annenhver dag. Sov når ettåringen sover på dagen. Drit i å holde stua prikkfri og kjøkkenet strøkent. Stream en film når ungen sover (Eller sov. Igjen). Gå på tur på et øde sted. Bare hold deg hjemme. Det er ikke så vanskelig, i grunnen.

Anonymkode: 328cb...f68

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Mener å ha hørt at kommunalministeren sa at slike reiser kunne gjennomføres?

Anonymkode: 4a39b...950

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er ikke greit, nei. Tenk deg om. Dette er nøyaktig det samme som å dra på hytten... 

Titusenvis er i akkurat samme situasjon som deg. Inkludert meg selv. Studenter sitter på små hybler, og kunne nok tenkt seg å reise hjem til påske. Ørten andre hadde planer om å besøke familie, venner, komme seg bort litt. 

Dugnad: vi gjør dette sammen. 

Jeg har gledet meg til påske i månedsvis. Skulle endelig på hytten igjen, har ikke vært noe sted siden i sommer. 

Jeg kunne lurt meg unna hytteforbudet, og overnattet hos søsteren min, som bor i den kommunen. Men jeg gjør det ikke.

Vi har ingen avlastning her hjemme vi heller. Foreldrene mine bor her, men er i risikogruppen, så de holder vi oss unna. Vi har ikke vært med noen andre på to uker nå vi heller. Toåringen går på veggene, og det gjør vi også.

Og sånn er det for halve Norge. 

Så nei. Alle må dra lasset, og ikke leite etter smutthull og skalbare.

 

Anonymkode: 75f38...43f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis alle tenker slik nå folkens så får vi ikke flat kurve! Alle må ta ansvar og ikke tenke at «vi har noen spesielle behov akkurat nå, Så da går det greit». Alle KAN IKKE tenke slik. Fritidsreiser er ikke anbefalt. 

Anonymkode: 62111...2f4

Har de egentlig sagt noe som helst om alle fritidsreiser eller finner dere det på? Det er hytteforbud så vidt jeg vet. Poenget er vel at folk ikke skal bo i flere uker på hytta si i en annen kommune. Vedr feks camping har Høie sagt: «man får ikke dra på unødvendige reiser og dermed får man ikke dra på campingplasser.» 

Her tolker jeg det som at kos&ferie på hytte og camping er IKKE Ok, ei heller flytte over på hytta. Mens besøke foreldre eller barn som ikke er i risikosonen over kortere periode må da søren meg være Ok. 

Risikoen er langt mer større hos alle dere som henger med venner i samme kommune, opptil 5 stk er jo lov... Har en singel venninne som har møtt sånn 8-10 forskjellige venninner siste uken fordi hun ene dagen er i marka med to av de, andre dagen jogget med en tredje en etc etc....

Anonymkode: 84e89...e4d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har de egentlig sagt noe som helst om alle fritidsreiser eller finner dere det på? Det er hytteforbud så vidt jeg vet. Poenget er vel at folk ikke skal bo i flere uker på hytta si i en annen kommune. Vedr feks camping har Høie sagt: «man får ikke dra på unødvendige reiser og dermed får man ikke dra på campingplasser.» 

Her tolker jeg det som at kos&ferie på hytte og camping er IKKE Ok, ei heller flytte over på hytta. Mens besøke foreldre eller barn som ikke er i risikosonen over kortere periode må da søren meg være Ok. 

Risikoen er langt mer større hos alle dere som henger med venner i samme kommune, opptil 5 stk er jo lov... Har en singel venninne som har møtt sånn 8-10 forskjellige venninner siste uken fordi hun ene dagen er i marka med to av de, andre dagen jogget med en tredje en etc etc....

Anonymkode: 84e89...e4d

Har du tenkt på HVORFOR de har hytteforbud..?

Det er ikke hytten som er problemet. Problemet er at kommuner ikke nødvendigvis har ressurser til å håndtere ekstra smittede folk fra andre kommuner. I tillegg til at mange kommuner er smittefri, og ønsker å forbli det. 

Derfor fraråder de unødvendig reising.

At noe er lov, betyr ikke at det er moralsk on å gjøre det. 

Å dra på en unødvendig ferietur i disse dager, er usolidarisk. Samme hvor lovlig det er. Det er ingen lov mot å gå nærmere folk enn en meter; det er bare oppfordret til det.  Så da kan jo JEG drite i det fordi jeg liker best å gå midt på fortauet og det ubeleiliger meg å ta et skritt til siden når jeg møter folk.. 

Anonymkode: 75f38...43f

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har de egentlig sagt noe som helst om alle fritidsreiser eller finner dere det på? Det er hytteforbud så vidt jeg vet. Poenget er vel at folk ikke skal bo i flere uker på hytta si i en annen kommune. Vedr feks camping har Høie sagt: «man får ikke dra på unødvendige reiser og dermed får man ikke dra på campingplasser.» 

Her tolker jeg det som at kos&ferie på hytte og camping er IKKE Ok, ei heller flytte over på hytta. Mens besøke foreldre eller barn som ikke er i risikosonen over kortere periode må da søren meg være Ok. 

Risikoen er langt mer større hos alle dere som henger med venner i samme kommune, opptil 5 stk er jo lov... Har en singel venninne som har møtt sånn 8-10 forskjellige venninner siste uken fordi hun ene dagen er i marka med to av de, andre dagen jogget med en tredje en etc etc....

Anonymkode: 84e89...e4d

 «Dropp alle reiser som ikke er strengt nødvendig – innenlands og utenlands – og unngå steder der du kan komme nær andre, oppfordrer helseminister Bent Høie (H).«

Dette er hentet fra en NTB-sak i Adressa 12. Mars. Første som kom opp på Google på søk «fritidsreiser». Synes ikke det kan bli stort tydeligere enn det. 

Jeg forstår at TS trenger dette. Det gjør jeg virkelig. Problemet blir jo når det er titusenvis av andre som også «trenger det». Er dette strengt nødvendig? Nei, det kan det neppe sies å være. Man kan dessuten ha alle slags intensjoner om å ønske å holde seg unna andre, men plutselig begynner et barn å spy i bilen - og vips er man på bensinstasjonen for å rydde opp. Plutselig brekker mannen foten å må på legevakten eller bilen sklir i grøfta. Nå har vi blitt bedt om å holde oss mest mulig på er sted, og ikke farte rundt med mindre det er helt nødvendig. Jeg synes vi skal overholde det. Hvis alle som har en «god unnskyldning» (men ikke strengt nødvendig) skal få lov til å reise, da vil jo ikke tiltakene hjelpe noe. Og masse mennesker har blitt permittert og mistet jobben forgjeves... OG flere vil bli smittet. Flere som flytter på seg = mer smitte totalt sett. 

Jeg er helt enig i at det er verre når folk møtes i grupper eller møter mange i hjemmekommunen. Men jeg mener vi skal la være begge deler! Det er ikke fritt fram bare fordi noen gjør noe som er verre enn det du tenker å gjøre. Nå trenger vi at folk holder seg hjemme og holder avstand. Vi plikter å gjøre det vi kan, selv om det er tøft. 

Anonymkode: 5ea84...41c

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...