Gå til innhold

Stilkræsj i jente- og guttenavn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Vi prøver å bestemme navn til baby (vet ikke kjønn enda). Men navnene jeg liker for jente kræsjer helt med favoritt guttenavn. Jeg liker maskuline, stødige navn på gutter men litt spesielle, sjeldne jentenavn. Tenker å få flere enn 1 barn, så bør jo tenke litt på det på forhånd...

Hva synes dere om en søskenflokk som har veldig forskjellige navn stilmessig? Er for eksempel glad i norrøne navn for gutter, men ikke for jenter.

Anonymkode: b6bd9...65c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at det er måte på hvor mye man skal bry seg om stil, og synes det er langt merkeligere når tre søsken alle har navn som begynner med en c, enn om de ikke "står i stil".

Anonymkode: 4147d...860

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det litt sånn Knut og Savannah så tror jeg at jeg hadde funnet noe annet.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er merkelig ja. Som for eksempel Frikk og Josefine, Trym og Victoria 🙈🤪 Ville helt klart valgt samme type navn! 

Anonymkode: 2225d...d11

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med ab...860. Jeg har en venninne hvor alle søsknene hennes har navn inspirert av norrøn mytologi, bortsett fra henne. Har ikke tenkt særlig over det, syns alle 5 har veldig fine navn. Syns det er også det er utrolig sært og mye verre når alle barna begynner på samme forbokstav, og spesielt hvis en av foreldrene også begynner på den samme forbokstaven 😬

Anonymkode: 5036f...50c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs HVOR stor forskjellen er. Hvis guttenavnene er f.eks Oddvar eller Asgeir og jentenavnene er i retning av Chantelle eller Aleya (sistnevnte er selvpåfunnet, men har mange nok vokaler til at det kunne vært et poppis-navn), så synes i alle fall jeg at  det blir rart. 

Frikk og Josefine, som noen over her nevner, ville jeg ikke reagert på. De passet igrunnen fint sammen, selv om de er ganske ulike både i lengde og opprinnelse. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg henger meg opp i slikt. Vi er f.eks 3 søstre og kun en av oss har dobbeltnavn🤷🏼‍♀️ 

Anonymkode: 8a2a4...c34

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henger meg også opp i slikt. Vil at navnene skal passe til hverandre.

Anonymkode: 8b12f...20b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er merkelig ja. Som for eksempel Frikk og Josefine, Trym og Victoria 🙈🤪 Ville helt klart valgt samme type navn! 

Anonymkode: 2225d...d11

De to kombinasjonene synes jeg ikke var merkelige i det hele tatt.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problem. Til gutter har jeg hengt meg opp i tre arabiske(!!) navn jeg vil bruke, og til jenter liker jeg hittil bare vanlige, ganske norske navn. Dette blir vanskelig!!

Men bruk de navna du liker aller best først, og drei resten etter de. Det kommer jeg til å gjøre. De burde være i samme stil synes jeg. Samme bokstav eller opprinnelse er ikke nødvendig, men at de i det minste passer sammen.

Anonymkode: 2ac22...18d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Ullvott skrev:

Det spørs HVOR stor forskjellen er. Hvis guttenavnene er f.eks Oddvar eller Asgeir og jentenavnene er i retning av Chantelle eller Aleya (sistnevnte er selvpåfunnet, men har mange nok vokaler til at det kunne vært et poppis-navn), så synes i alle fall jeg at  det blir rart. 

Frikk og Josefine, som noen over her nevner, ville jeg ikke reagert på. De passet igrunnen fint sammen, selv om de er ganske ulike både i lengde og opprinnelse. 

Vil bare si at Aleya er et navn, med engelsk opprinnelse ☺️

Anonymkode: 2ac22...18d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri tenkt over det før egentlig, stilkræsj i navn altså. Men nå når jeg tenker på det, så er det en den kræsj i søskenflokken min 😐 Vi er 7, 5 jenter og to gutter. Og her er det mye forskjellig, jeg er eneste med mellomnavn, og blanding mellom skjeldene rare, moderne og gammeldagse. Hmm.

Anonymkode: 747e6...802

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva slags navn er det du liker da, ts? Tormod og Chanel, liksom? Kan du ikke finne stødige mannsnavn som ikke er typisk norske?

Kjenner noen som har kalt ungene sine for Malcolm og Ayla. Syns det var kult.

Syns forøvrig Wilhelm er et veldig fint navn.

Vanskelig altså.

Anonymkode: 2ac22...18d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er ikke et "sett" som hører sammen selv om man er søsken. Dette synes jeg rett og slett høres ut som en tåpelig ting å henge seg opp i. Skal du kle dem i matchende farger også?

Anonymkode: 48971...1ea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det gjør noe at navnene ikke har samme opprinnelse; synes absolutt ikke det blir rart med Håkon og Maria selv om de har hhv norrøn og bibelsk opprinnelse. Alle tradisjonelle navn passer sammen med norrøne. Blir verre hvis det ene er norrønt og det andre er noe helt uten tradisjon i Norge (se tråden "harry navn" for inspirasjon).

Anonymkode: ac12d...0b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Hva med Harry og Muhammed? Passer det sammen? Ragna og Sienna? Chanel og Isadora? 

Anonymkode: 53a2c...6e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med Harry og Muhammed? Passer det sammen? Ragna og Sienna? Chanel og Isadora? 

Anonymkode: 53a2c...6e4

Jeg lo for første gang på fler måneder av Harry og Muhammed 😂😂😂 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også sånn som legger merke til om søskens navn "matcher", men jeg mener egentlig ikke det er viktig at de gjør det. Jeg nølte faktisk litt med å gi babyen vår det navnet hun fikk fordi jeg syntes det passet for bra til søsterens. Litt sånn at det ser ut som storesøster fikk sitt navn fordi vi likte det så godt, og lillesøster fikk sitt navn fordi det passet til storesøsters.

Jeg er for å velge navn man liker pga. klang eller assosiasjoner eller fordi de har en spesiell betydning for deg. Vi forsøkte ikke å finne matchende navn (jentene har navn av samme opprinnelse som starter med en vokal og har to stavelser). Men det er visst bare akkurat slike navn både mannen og jeg liker veldig godt. 

Anonymkode: 4db5f...4b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker bare kjempevanlige guttenavn: Andreas, Filip og Lucas typ.

Jeg liker også kun kjempesjeldne jentenavn: Aurelia, Wilhelmine og Triana. Ikke nødvendigvis de navnene som er nevnt, men noe i samme bane. Kan godt hende folk vil reagere på det, men jeg kommer nok ikke til å bry meg :P 

Anonymkode: 02598...959

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...