Gå til innhold

Hva syntes dere om folk som jobber i helsevesenet som bruker full fest sminke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er festsminke? Jeg bruker foundation , mascara, eyeliner, øyenskygge, leppestift hver dag på jobb. Det gjør også de fleste av mine kvinnelige kollegaer. Nå jobber vi på en helseinstitusjon hvor det ikke brukes uniform da. Her er folk glad i å pynte seg også. Mange av oss bruker kjoler, skjørt osv som andre kanskje ville brukt på fest. For oss handler det også litt om respekt for brukerne at man ser bra ut. Her er det ikke lov å komme i slitte joggebukser for å si det sånn. 

Elsker å pynte meg, også på jobb. 

Anonymkode: bde1c...acb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i reiselivs bransjen, og På min jobb har vi veldig strenge regler. Sminken må være enkel og naturlig, håret må også ha en naturlig farge, og være borte fra ansiktet. Ingen tydelig negelakk (pedikyr er greit så lenge det er "usynnlig") og smykker utenom giftering, og små øredobber. Ingen religiøse symboler, eller persing. All totovering må dekkes. Og selvsagt alle må gå i uniform, uten mulighet til å pynte på eller endre den. Vi skal alle se pent og naturlig ut, uten å skille oss ut. 

Jeg synes dette er helt greit! Vi er på jobb, og det er jobben vi selger ikke oss selv. Og jeg synes det får alle til å se mye mer profesjonelle ut. 

Synes virkelig det burde være det samme uansett hvor man jobber, spesielt med helse. Er kun folk som jobber med sminke som burde sminke seg så mye at folk reagerer.. 

Anonymkode: a6361...409

Bortsett fra tatovering, så hadde vi samme regler når eg jobbet som servitør 😊 burde minst forvente det samme av en sykepleier, føler eg? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at oversminkede sykepleiere og leger kan være litt "forstyrrende" på forskjellige måter, men jeg synes det er verre hvis jeg møter sykepleier /leger som ser veldig sjuskete ut. Fett hår, føflekker/vorter i ansiktet med mørke hår på,skitne flisete negler, dårlig ånde, hår som stikker ut av nese/ører eller buskete øyenbryn(kanskje helst på godt voksne menn) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er regler for slikt i helsevesenet. Jeg har jobber både på sykehus og sykehjem, ingen ringer, smykker og dill, langt hår skal være i strikk, og sminke deg kan du godt, jeg bruker alltid mascara og foundation, men ikke festsminke med glitter og lag på lag. Alt med måte likksom. 

Anonymkode: 48b47...5d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er festsminke? Jeg bruker foundation , mascara, eyeliner, øyenskygge, leppestift hver dag på jobb. Det gjør også de fleste av mine kvinnelige kollegaer. Nå jobber vi på en helseinstitusjon hvor det ikke brukes uniform da. Her er folk glad i å pynte seg også. Mange av oss bruker kjoler, skjørt osv som andre kanskje ville brukt på fest. For oss handler det også litt om respekt for brukerne at man ser bra ut. Her er det ikke lov å komme i slitte joggebukser for å si det sånn. 

Elsker å pynte meg, også på jobb. 

Anonymkode: bde1c...acb

Så bra! Jeg synes mange har dratt «nøytral» på jobb til å skulle kle seg så stusslig som mulig. 

Anonymkode: aa60d...21b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anne 69 skrev:

Jeg er enig i at oversminkede sykepleiere og leger kan være litt "forstyrrende" på forskjellige måter, men jeg synes det er verre hvis jeg møter sykepleier /leger som ser veldig sjuskete ut. Fett hår, føflekker/vorter i ansiktet med mørke hår på,skitne flisete negler, dårlig ånde, hår som stikker ut av nese/ører eller buskete øyenbryn(kanskje helst på godt voksne menn) 

Ja tror det viktigeste er at mann ser ren og hygenisk ut 😀

Anonymkode: a6361...409

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er festsminke? Jeg bruker foundation , mascara, eyeliner, øyenskygge, leppestift hver dag på jobb. Det gjør også de fleste av mine kvinnelige kollegaer. Nå jobber vi på en helseinstitusjon hvor det ikke brukes uniform da. Her er folk glad i å pynte seg også. Mange av oss bruker kjoler, skjørt osv som andre kanskje ville brukt på fest. For oss handler det også litt om respekt for brukerne at man ser bra ut. Her er det ikke lov å komme i slitte joggebukser for å si det sånn. 

Elsker å pynte meg, også på jobb. 

Anonymkode: bde1c...acb

Den ser jeg 🙂 synes det er litt forskjell på folk i uniform og folk uten 🙂bør ta uniformen helt ut 😀

Anonymkode: a6361...409

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det var litt restriksjoner på hvordan helsepersonell får lov til å sminke seg og gå kledd? Trodde ikke det var lov å sminke seg kullsort rundt øynene bl.a.

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig hva man skal gidde å bruke tid på til å ergre seg over! 

Anonymkode: 10acf...4f7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva er festsminke? Jeg bruker foundation , mascara, eyeliner, øyenskygge, leppestift hver dag på jobb. Det gjør også de fleste av mine kvinnelige kollegaer. Nå jobber vi på en helseinstitusjon hvor det ikke brukes uniform da. Her er folk glad i å pynte seg også. Mange av oss bruker kjoler, skjørt osv som andre kanskje ville brukt på fest. For oss handler det også litt om respekt for brukerne at man ser bra ut. Her er det ikke lov å komme i slitte joggebukser for å si det sånn. 

Elsker å pynte meg, også på jobb. 

Anonymkode: bde1c...acb

Kan du poste bilde av antrekk som menes her? 

Jeg bruker selv skjørt og kjoler hver dag, eier bare ett par jeans, men kaller ikke dette festantrekk bare fordi det er kjolr/skjørt. Så merker jeg blir nysgjerrig når du sier at dere bruker antrekk som fint kan brukes på fest. Høres jo nesten ut som du jobber på bordell og folk vandrer rundt i stramme korte skjørt osv.

Anonymkode: 2fdbe...82f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bryr meg fint lite om sykepleiere har på sminke eller ei.

Anonymkode: 01e27...357

Men mange gjør det. Her i denne tråden virker det som om at folk er helt i mot sminke, men flere pasienter har reagert når jeg ikke har brukt sminke i det hele tatt. Jeg har en veldig lys hud og uten farge i kinnene så kan jeg nok se litt syk ut når jeg ikke har sminke på i det hele tatt, så da har flere pasienter spurt om jeg er syk eller kvalm og om jeg er gravid. I tillegg ser jeg veldig ung ut, så en del har betvilet om jeg faktisk er sykepleier siden det ser ut som jeg er 15 år uten sminke. Bruker nå sminke på jobb, men ikke festsminke selvsagt. Det er ingen andre jeg jobber med som bruker festsminke heller, men synes ikke sykepleiere skal bli kritisert for å ville se noen lunde frisk og velstelt ut på jobb bare fordi de syke pasientene ikke "føler seg attraktiv" eller er i sorg som noen her skriver. 

Anonymkode: cfda5...e3d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er festsminke? Jeg bruker foundation , mascara, eyeliner, øyenskygge, leppestift hver dag på jobb. Det gjør også de fleste av mine kvinnelige kollegaer. Nå jobber vi på en helseinstitusjon hvor det ikke brukes uniform da. Her er folk glad i å pynte seg også. Mange av oss bruker kjoler, skjørt osv som andre kanskje ville brukt på fest. For oss handler det også litt om respekt for brukerne at man ser bra ut. Her er det ikke lov å komme i slitte joggebukser for å si det sånn. 

Elsker å pynte meg, også på jobb. 

Anonymkode: bde1c...acb

Apropos respekt for brukerne. Jeg jobber også i helseinstitusjon uten uniform, og å kle seg slik som du beskriver i innlegget over ville vært det stikk motsatte av respekt hos oss. Ved overdreven pynting og stæsjing ville vi fremstått som prototypen på den type menneske flere av brukerne selv skulle ønske de var, men av ulike årsaker aldri kommer til å bli... Jeg synes for eksempel det er upassende med flashing av dyre merkeklær/vesker med synlige logoer o.l. 

Anonymkode: 6b220...154

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke noe om det og forstår ikke behovet med full glam sminke når man er på jobb, og da spesielt i helsevesenet. Men folk må få gjøre som de vil, jeg selv holder meg mest mulig naturlig og steril. Er like flott likevel. 

Anonymkode: acc18...f8d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, AnonymBruker said:

Har sett dette to ganger. Og syntes dette var veldig rart

Folk er i sorg og en person har på fest sminke?

Anonymkode: 25901...37f

Jeg tenker at det antagelig var du som startet tråden om Ernas sminke også.

Anonymkode: 7bb96...f77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, SoWhat? skrev:

Men ringer og ørepynt har vel med hygiene å gjøre, og der er det vel regler? 

Man er da ren selv om man har sminke?? Skjønner ikke hvorfor helsepersonell må se ut som nonner 😄 hallo 

Ønsker du å få litt maskaradryss og ansiktspulver inn i såret ditt ved sårstell? Kanskje en løsvipp? Vi på sykehus skal ikke ha trynt i sminkeboksen, ha armbåndsur, ringer, ørepynt eller parfyme på oss. Det er ikke en del av uniformen

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Eediyat skrev:

Jeg bruker masse sminke (som noen ville kalt det). Får masse komplimenter fra brukere, pårørende og kollegaer som ser det kunstneriske bak det. Ble for ikke så lenge siden promotert til senior, og tar nå videreutdanning, men Gud vet hvordan det skal gå siden jeg bruker så fælt med sminke 🤔

Hva vil det si å bli promotert til senior i helsevesenet? 😛 hilsen sykepleier som aldri har hørt det begrepet i yrket. 

Anonymkode: daa3f...ef0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Coronas skrev:

Ønsker du å få litt maskaradryss og ansiktspulver inn i såret ditt ved sårstell? Kanskje en løsvipp? Vi på sykehus skal ikke ha trynt i sminkeboksen, ha armbåndsur, ringer, ørepynt eller parfyme på oss. Det er ikke en del av uniformen

Enig. Det er helt innafor med naturlig, lett sminke. Men når det er full glam så blir det overflødig og iallefall om man bruker løsvipper. 

Anonymkode: acc18...f8d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Det er helt innafor med naturlig, lett sminke. Men når det er full glam så blir det overflødig og iallefall om man bruker løsvipper. 

Anonymkode: acc18...f8d

Løsvipper må da være greit. Da slipper man å ha på seg mascara. 

Anonymkode: aa60d...21b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva vil det si å bli promotert til senior i helsevesenet? 😛 hilsen sykepleier som aldri har hørt det begrepet i yrket. 

Anonymkode: daa3f...ef0

Forstår godt at du spør. Bor i England, litt annerledes her 🥴

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Coronas skrev:

Ønsker du å få litt maskaradryss og ansiktspulver inn i såret ditt ved sårstell? Kanskje en løsvipp? Vi på sykehus skal ikke ha trynt i sminkeboksen, ha armbåndsur, ringer, ørepynt eller parfyme på oss. Det er ikke en del av uniformen

Er det ikke kov så... greit nok.

Er sikker på at du er hu strenge og småsure og spydige sykepleieren jeg møtte da jeg var innlagt i fjor. Og jeg tenkte : bli venn med hu dama der, vær hyggelig, og det beste kommer fram. Og det gjorde det. Minnes henne med humor 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...