Gå til innhold

Nå er det båtfolket som skal få høre...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Først var det hyttefolket som ble etterjaget, nå er det båtfolket som kommer til å få tyn, ja, ja... hvorfor det er sånn i Norge er ikke godt å forstå. 

Anonymkode: 2dcba...af6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke sett noe om båtfolket, hvor har du sett det? 

Anonymkode: e1bb8...bac

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en kan kjøre båt i hjemkommunen, men ikke i andre kommuner...:-)?

Anonymkode: ee718...2ce

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er dere 5 dager etter skjema på nyhetsoppdatering. 

Regner med dere har fått hyttefolket har fått tyn der prinsippsak har vært viktig å få frem. 

båtfolket - 23.Mars - kilde NRK nyheter

Anonymkode: 2dcba...af6

Én artikkel. Tyn. Wow.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er dere 5 dager etter skjema på nyhetsoppdatering. 

Regner med dere har fått hyttefolket har fått tyn der prinsippsak har vært viktig å få frem. 

båtfolket - 23.Mars - kilde NRK nyheter

Anonymkode: 2dcba...af6

Følger ikke med på alt av nyhetene hver dag, jeg. Så det hadde jeg ikke fått med meg. 

Anonymkode: e1bb8...bac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor smittefare til sjøs. Best å holde seg inni byene. 

Anonymkode: fff09...87c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel RS som gikk ut for en stund siden og oppfordret folk til å la båten ligge. De ønsker ikke å svekke beredskapen siden de ofte må rykke ut å hjelpe båteiere med motorstopp og liknende, og da er faren stor for at de kan bli smittet og få redusert beredskap hvis det skulle oppstå større kriser. I kjølevannet etter det har det vært pratet om forbud mot å bruke fritidsbåter. Påsken er gjerne starten på båt sesongen for de fleste, og da blir det ofte travelt for Redningsselskapet. 

Anonymkode: fb0a9...84f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel RS som gikk ut for en stund siden og oppfordret folk til å la båten ligge. De ønsker ikke å svekke beredskapen siden de ofte må rykke ut å hjelpe båteiere med motorstopp og liknende, og da er faren stor for at de kan bli smittet og få redusert beredskap hvis det skulle oppstå større kriser. I kjølevannet etter det har det vært pratet om forbud mot å bruke fritidsbåter. Påsken er gjerne starten på båt sesongen for de fleste, og da blir det ofte travelt for Redningsselskapet. 

Anonymkode: fb0a9...84f

Det er også kommuner som Hvaler, som har akkurat de samme problemene med båtfolket som steder som Hafjell har med hyttefolk: I sesongen mangedobles innbyggertallet, og helsevesenet i kommunen er ikke dimensjonert for så mange ekstra mennesker i den typen situasjon vi er oppe i nå. 

Det er jo helt logisk, egentlig. Alle som oppholder seg utenfor sin egen kommune bidrar til en mulig overbelastning av helsevesenet i små kommuner. Om de bor på hytte, i båt eller i campingvogn er knakende likegyldig, og jeg irriterer meg grønn over superegoistene som finkjemmer regelverket etter smutthull i stedet for å ta inn over seg at vi faktisk er i en krisesituasjon nå. 

Anonymkode: c1273...af3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...RS er i en unik posisjon på sjøen. De fungerer som hjelpere når folk får små og store problemer på sjøen, litt slik som NAF og Viking veitjeneste. Forskjellen er at de rykker ut til alvorlige ulykker og redder liv også. De har redningsfolk og utstyr ombord. Heldigvis er det stort sett mindre ting de må rykke ut til. Det er vel dette de vil unngå slik at de sparer kapasiteten til der det virkelig står om liv og helse. Ikke bare bruker ressurser på folk som ikke har tatt vare på båten sin gjennom vinteren, og som må slepes til land. Risikoen for at de blir smittet er da stor, noe som igjen ut overkapasitet. 

Anonymkode: fb0a9...84f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt dette snakket om å overbelaste helsevesenet i små kommuner.. det viktigste må vel være at færrest mulig blir smittet, og det oppnås best ved å holde avstand til andre. Med andre ord - på sjøen og fjellet er helt topp.

Anonymkode: 2d7ea...359

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper i så fall det ikke blir verre enn for hytter. Vi har alltid hatt båt, men drar bare på dagsturer. Ofte spiser vi middag i båten etter jobb før vi drar hjem og ser barne-tv. Eller vi har med oss en familie eller to for å bade eller fiske. Båten er en trebåt som ikke kjører fortere enn 6 knop, og siden vi kjøpte den i 85 har vi aldri trengt noe hjelp fra RS eller andre. Vi har vokst opp med at om det ligger noen på en holme er den opptatt, så vi kjører videre til en annen. Jeg håper fremdeles denne type båtbruk blir lov til sommeren (og nei, vi har enda ikke begynt å pusse båten som nå står bak garasjen, så det er et par måneder til den går på sjøen).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Alt dette snakket om å overbelaste helsevesenet i små kommuner.. det viktigste må vel være at færrest mulig blir smittet, og det oppnås best ved å holde avstand til andre. Med andre ord - på sjøen og fjellet er helt topp.

Anonymkode: 2d7ea...359

Jeg er delvis enig. Man unngår smitte med å holde avstand ja, men påsken og fellesferien er høyseaong for assistanse på sjøen. Jeg har VHF radio ombord i båten min og jeg får hele tiden meldinger om motorstopp, tau i propellen, båter som tar inn vann, har gått på grunn osv. RS vil unngå dette for å spare kapasiteten til viktigere ting. 

Anonymkode: fb0a9...84f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alt dette snakket om å overbelaste helsevesenet i små kommuner.. det viktigste må vel være at færrest mulig blir smittet, og det oppnås best ved å holde avstand til andre. Med andre ord - på sjøen og fjellet er helt topp.

Anonymkode: 2d7ea...359

Er det virkelig så himla vanskelig å forstå at det finnes andre helseproblemer enn corona som det også blir mye mer av når innbyggertallet i en kommune firedobles? 

2 minutter siden, EEØm skrev:

Jeg håper i så fall det ikke blir verre enn for hytter. Vi har alltid hatt båt, men drar bare på dagsturer. Ofte spiser vi middag i båten etter jobb før vi drar hjem og ser barne-tv. Eller vi har med oss en familie eller to for å bade eller fiske. Båten er en trebåt som ikke kjører fortere enn 6 knop, og siden vi kjøpte den i 85 har vi aldri trengt noe hjelp fra RS eller andre. Vi har vokst opp med at om det ligger noen på en holme er den opptatt, så vi kjører videre til en annen. Jeg håper fremdeles denne type båtbruk blir lov til sommeren (og nei, vi har enda ikke begynt å pusse båten som nå står bak garasjen, så det er et par måneder til den går på sjøen).

Denne båtbruken synes jeg høres helt innafor ut, egentlig. Jeg mener det er sammenliknbart med å ta en dagstur på hytta, noe som også er lov. 

Anonymkode: c1273...af3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herregud så farlig. Er du så rastløs og bare MÅ ut på vannet eller hytta så burde du reise til legen å få sjekka om du har mark i rævva. Om alle bare følger de tiltaka nå, så er det ikke sikkert vi trenger noe strengere tiltak seinere. Dere som protosterer så grusomt er grunnen for at det blir portforbud.

Anonymkode: cca96...fbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Koste meg på sjøen i dag. Det var det mange andre som gjorde også. Holdt god avstand, og det er mindre sjanse for å bli smittet der i forhold til å gå i kø i bymarken. Jeg avlastet også Redningsselskapet litt siden jeg hjalp til med trekke en uheldig båteier av grunn. Skikkelige båtfolk er greie og hjelper hverandre når det trengs. :)

Anonymkode: fb0a9...84f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...