Gå til innhold

Gå sosialt arbeid, bli sosiologi forsker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det mulig å studere sosialt arbeid for så å bli sosiologi forsker hvis jeg ikke kan arbeide med mennesker direkte kontakt?

 

Anonymkode: a8fd9...4f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan gå videre med master i sosiologi (hvis graden din kvalifiserer til opptak, det vet jeg ikke), og deretter Ph.D. Men du blir ikke forsker med en bachelor, hvis det var det du lurte på? 

Anonymkode: 20cb0...218

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt ikke, mente om man kunne gå videre til master og ph.d. Var ikke bare bachelour. takk :)

Anonymkode: a8fd9...4f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som hen over sier, du kan ta master i sosiologi. eller evt master som sosionom og deretter phd. 

Anonymkode: 74aed...cb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil jeg anbefale sosiologi på universitetet 😊

Anonymkode: 3f89b...ffb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må være klar over at jobbene ikke akkurat står i kø, det er stor konkurranse, og man må regne med (mange) år i midlertidige stillinger før man får noe fast. Jobber i akademia selv... 

Anonymkode: 20cb0...218

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sosialt arbeid og sosiologi er ikke det samme.

Anonymkode: a28e5...a07

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det mulig å studere sosialt arbeid for så å bli sosiologi forsker hvis jeg ikke kan arbeide med mennesker direkte kontakt?

 

Anonymkode: a8fd9...4f6

Men du, sosialt arbeid og sosiolog er ganske ulike yrker. Om du er usikker på om du fungerer i direkte kontakt med pasienter/brukere kan du jo jobbe litt frivillig. 

Anonymkode: 865c7...57b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/28/2020 at 2:53 PM, AnonymBruker said:

Sosialt arbeid og sosiologi er ikke det samme.

Anonymkode: a28e5...a07

Er ikke sosiologi her jeg bor, bare sosialt arbeid.

 

On 3/28/2020 at 8:22 PM, AnonymBruker said:

Men du, sosialt arbeid og sosiolog er ganske ulike yrker. Om du er usikker på om du fungerer i direkte kontakt med pasienter/brukere kan du jo jobbe litt frivillig. 

Anonymkode: 865c7...57b

Trur ikke jeg kan jobbe i direkte kontakt med brukere. Var mest det tekniske/skriftlige jeg tenkte på

Anonymkode: a8fd9...4f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/28/2020 at 1:42 PM, AnonymBruker said:

Du må være klar over at jobbene ikke akkurat står i kø, det er stor konkurranse, og man må regne med (mange) år i midlertidige stillinger før man får noe fast. Jobber i akademia selv... 

Anonymkode: 20cb0...218

Det er ikke akkurat kø på jobber på stedet jeg er i nå uten så og si ingen utdanning 😕

Anonymkode: a8fd9...4f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.3.2020 den 11.52, AnonymBruker skrev:

Selvsagt ikke, mente om man kunne gå videre til master og ph.d. Var ikke bare bachelour. takk :)

Anonymkode: a8fd9...4f6

Nei, du må ta bachelor sosiologi - sosialt arbeid er noe helt annet.

Du må søke på PHD med veldig gode karakterer, og sannsynligvis undervise enten underveis eller etter om du får jobb videre.

Om du trives dårlig med mennesker er samfunnsfag en veldig dårlig ide.

Anonymkode: e7520...00d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke akkurat kø på jobber på stedet jeg er i nå uten så og si ingen utdanning 😕

Anonymkode: a8fd9...4f6

Bor du i det hele tatt på et sted hvor det er mulig å ta master og PhD i sosiologi? 
 

Her er forresten opptakskravene ved NTNU. 

https://www.ntnu.no/studier/msos/opptak

Du må se om en bachelor i sosialt arbeid kvalifiserer til opptak, men det er vel som en annen over her skriver tvilsomt. Det ser ikke ut til å være noen sosiologi-emner i studiet, annet enn maks litt metode.  En annen ting er om du klarer å gjennomføre et studium i sosialt arbeid hvis du ikke vil forholde deg til mennesker...

Anonymkode: 20cb0...218

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TS: du må først lære deg forskjellen mellom sosionom og sosiolog. Studerer du sosialt arbeid blir du sosionom, ikke sosiolog. Jeg er ikke engang sikker på at du er kvalifisert til masterprogram i sosiologi med bakgrunn som sosionom. Det du KAN ta master i,  og videre doktorgrad, er sosialfag. 

Anonymkode: d1a11...d21

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke sosiologi her jeg bor, bare sosialt arbeid.

 

 

Anonymkode: a8fd9...4f6

Ja, det er vel og bra men sosialt arbeid handler om relasjoner og menneskekontakt. Om du tror at dette er to like utdannelser tar du feil.

Anonymkode: 865c7...57b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎28‎.‎03‎.‎2020 den 10.49, AnonymBruker skrev:

Er det mulig å studere sosialt arbeid for så å bli sosiologi forsker hvis jeg ikke kan arbeide med mennesker direkte kontakt?

 

Anonymkode: a8fd9...4f6

Jeg vil si nei. 

Uansett om retningen er sosiologi eller et annet helserelatert emne, må du regne med å jobbe en stund på "gølvet" før du kan tre inn i en høyere leder/forskerstilling. En forsker uten noe hands-on erfaring i sitt eget emne er ikke så mye verdt. 

Anonymkode: fcbcf...5e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjeud
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil si nei. 

Uansett om retningen er sosiologi eller et annet helserelatert emne, må du regne med å jobbe en stund på "gølvet" før du kan tre inn i en høyere leder/forskerstilling. En forsker uten noe hands-on erfaring i sitt eget emne er ikke så mye verdt. 

Anonymkode: fcbcf...5e9

Dette er hårreisende feil. Hvorfor skal en dr. Med som forsker på kreftkurer være lite verdt fordi personen ikke har hands on erfaring? Klinisk erfaring er for de aller fleste emnene det forskes på irrelevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...