Gå til innhold

Er det bare jeg som er helt gal i hodet, eller er det slik at alle familier i Norges land har denne skålen/bollen?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, solmåneogstjerner skrev:

Åja mamma har resten av serien også 😊 han må ha tjent seg søkkrik han som designet/produserte dette her 😉

Ikke sant. Tror muggen også er fast inventar på absolutt alle bedehus/forsamlingshus i landet. Skikkelig bestemoraktig 😉😍

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, T-Rex skrev:

Jeg har dessertskålene, fine til havregrøt eller müsli. Mamma har større skåler.

Disse er fra 70-tallet, så lenge før Nille kom på banen. Men er de fremdeles i produksjon?

Dette lurer jeg også på. Synes de er så koselige så skulle gjerne hatt noen selv😁

Anonymkode: c714a...aa9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og noe i denne serien! 😄   tror jeg har dessertskåler og en stor bolle stående på lager hos mamma. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå føler jeg seriøs en trang til å bare kjøpe en bolle. Føler det er noe jeg bare må ha, for å ha fordi det er slik det skal være!
Må titte innom nille neste gang 😂 

-ts

Anonymkode: 8cc39...34e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arcoroc Aspen på ebay

Edit: Det er visst flere enn meg som tar feil, eller så er det flere produsenter som har laget nesten identiske produkter.

Endret av T-Rex
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aspen fra Luminarc https://www.google.com/search?q=luminarc+aspen&client=safari&rls=en&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwi0_JK807joAhVD06YKHf8lA5MQ_AUoAXoECAsQAw&biw=1440&bih=730

Bestemor hadde masse av den serien; glass, mugge, boller, fat, dessertskåler, kakefat...

Tror den var veldig populær på 80 og 90-tallet fordi den var rimelig og ble solgt mange steder, så den var veldig tilgjengelig. Typisk solgt hos Dag's marked, Pytt & Panne og lignende butikker husker jeg. Tror også Samvirkelaget hadde den.

3 minutter siden, T-Rex skrev:

Jeg har dessertskålene, fine til havregrøt eller müsli. Mamma har større skåler.

Disse er fra 70-tallet, så lenge før Nille kom på banen. Men er de fremdeles i produksjon?

På nettsiden til produsenten finner jeg skåler i tre størrelser og mugga, men ikke alle de andre tingene. 

Dag's marked har mugga https://dagsmarked.no/produkt/mugge-aspen-13-liter/

En butikk som heter Noe for enhver har glass: http://noeforenhver.no/produkt/aspen-glass/ mugge: http://noeforenhver.no/produkt/aspen-mugge/ og asjett: http://noeforenhver.no/produkt/aspen-asjett/

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også denne.  Stor skål og mugge.  Har sikkert kjøpt den engang i min ungdom, eller kanskje fått den i gave.  Husker ikke det. Muggen er supergod.  Drypper aldri fra tuten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, SkjultBruker said:

Serien heter Aspen, og det er mange av oss som har vokst opp med å se serviset hos besteforeldre osv. Det var veldig populært. 

Jeg har arvet mye av det fra bestemor, og skaffet meg resten på bruktbutikker så jeg har fullt sett. Jeg elsker det! Skikkelig nostalgisk. Det kommer i tallerkener, skåler, glass, mugge, you name it. 

 

 

Og endel kopier ble laget og solgt i flere butikker over årene,bla Spar Kjøp hadde esker med pakke av dette i ulike varianter i flere år. Saftmugge med glass, dessær skåler, salat skåler og enda mer. Mine foreldre hadde det, flere i familien hadde det. Tror det ble gitt i julegaver til flere hvert år. Fra ca 1980 og utover til 1995.

Anonymkode: 0a886...67f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hatt den i alle år hjemme hos mamma og pappa. Den generasjonen kaster sjelden noe.. og det er dessverre en sånn «ting» ALLE i Norge skaffet seg på 90 tallet😅😂

Anonymkode: 29c69...1d5

Det var mye tidligere. Husker disse fra rundt 1980. 

Anonymkode: c9e48...d30

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen i min familie har den, men jeg har ikke jobbet på et eneste sykehjem som ikke har full serie 😂 standard med sviskekompott i disse skålene 😁

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mamma har den, tante har den, mormor har den (ganske sikker på at hun hadde små kakefat i samme serie) og tante på pappa's side har den. Bestevenninen min i barndommen hadde den og ei venninne sa hun har den selv og at hun vokste opp med den. Er ganske sikker på at jeg har sett bilde fra bursdagen til ei i klassen hvor en slik skål/bolle sto på godteri bordet, fra barneskolen altså 15-20 år siden. Satt å scrollet på tik tok og to videoer på rad viser folk som har denne skålen!
Om det er den identiske samme vet jeg ikke, men om det er noe som ligner noe ekstrem er helt sikkert. Forstår ikke hvorfor den er populær for de er jo stygge 🤣

Hva er det med denne skålen?! Hvorfor har alle den? Er er det noe spesielt med den? Er det en sånn "du er ikke voksen før du kjøper deg denne skålen" ting?

Aner ikke hva den heter, så tok bare screenshot av ene videoen på tik tok. Har alltid tenkt at den ligner på et blad, men aner ikke merke eller hvor det er fra. 
1.thumb.jpg.cd356bddf9240473b8a9aecea7f493e0.jpg

Hva er det med denne skålen/bollen og hvorfor har alle den?

Anonymkode: 8cc39...34e

Du vet det at nå ble du helten min 😂😂😂 glassene i denne serien har jeg lett etter i lang tid, hadde to igjen, og dæven jeg har leita etter de, kjente jo igjen mønstret på bollen og googlet på navnet som kom frem i tråden..og der...der var favorittglasset mitt 😂 Tusen hjertelig takk nå skal glass bestilles...og kanskje ei mugge 😉 

Anonymkode: 7f963...299

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har stor bolle;  vet ikke om det er c- eller d-størrelse. Har også flatt, avlangt serveringsfat. Ikke rundt. Artig tråd :laugh:

Jeg har ikke kjøpt dem. Fikk de og flere andre glassting av noen som skulle flytte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, T-Rex skrev:

Arcoroc Aspen på ebay

Edit: Det er visst flere enn meg som tar feil, eller så er det flere produsenter som har laget nesten identiske produkter.

Luminarc og Arcoroc er to av varemerkene til Arc International, mulig serien har blitt solgt under forskjellige varemerker i forskjellige markeder. https://en.wikipedia.org/wiki/Arc_International

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og endel kopier ble laget og solgt i flere butikker over årene,bla Spar Kjøp hadde esker med pakke av dette i ulike varianter i flere år. Saftmugge med glass, dessær skåler, salat skåler og enda mer. Mine foreldre hadde det, flere i familien hadde det. Tror det ble gitt i julegaver til flere hvert år. Fra ca 1980 og utover til 1995.

Anonymkode: 0a886...67f

Tviler på at det dreide seg om kopier, da dette i utgangspunktet er en ganske billig serie. Vi snakker ikke dyrt krystall her akkurat, men rimelige og slitesterkte glassprodukter laget for massene. Det var nok originalen som ble solgt hos Spar Kjøp.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en slik. Fikk av noen. Eller vant jeg den kanskje? Den er blitt borte må jeg innrømme. 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Trolltunge said:

Jeg hadde en slik. Fikk av noen. Eller vant jeg den kanskje? Den er blitt borte må jeg innrømme. 😄

Borte som "isj, der forsvant den visst", eller? Nå ble jeg nesten litt fornærmet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keikolina

Mamma hadde den glassbolle husker jeg, tror jeg har et fat i kjelleren i noen esker.

De er så gode og ta på, sånn som de glassene og bollene fra 70-80 tallet som var litt rue å ta på, ganske tykke glass som kom i flaskegrønn og rød i farge. Var vel asjetter og kaffekopper også, de fant jeg på et loppemarked, seks grønne glass og en bolle til 50 kr.

Endret av Keikolina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma har den, mugge, kopper, små skåler osv. Husker de også fra farmor og farfar😂

Anonymkode: a5443...a52

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, T-Rex skrev:

Borte som "isj, der forsvant den visst", eller? Nå ble jeg nesten litt fornærmet.

Hehe, du trenger ikke å være fornærmet, for det er jo jeg som har sær smak. Hele resten av Norge elsker jo tydeligvis denne skålen. 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...