Gå til innhold

Er det bare jeg som er helt gal i hodet, eller er det slik at alle familier i Norges land har denne skålen/bollen?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hollie skrev (4 timer siden):

Hvorfor er det ingen som husker hvor de har fått tak i disse bollene?? De må jo ha blitt kjøpt på et tidspunkt??

Serien var rimelig og veldig tilgjengelig på 70, 80 og 90-tallet. Den ble solgt i butikker typ Samvirkelaget (Coop), Dag's marked, Pytt & panne, Sparkjøp++. Siden den ble laget i herdet glass tålte den mye. Ergo har lite blitt knust. Boller, fat, mugger, glass etc. har gått i arv eller havnet på hytta, evt. donert til loppemarked eller bruktbutikker. Dermed har senere generasjoner fått et forhold til dem. "Alle" har vokst opp med dem enten hjemme eller hos bestemor, tante, på hytta, hos en venn... 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Linny111

Jeg trodde ikke jeg skulle kjenne den igjen, men foreldrene mine har den. Jeg bor i Storbritannia, så jeg håper jeg slipper unna! Har aldri sett den her, så absolutt en norsk greie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.3.2020 den 18.47):

Du vet det at nå ble du helten min 😂😂😂 glassene i denne serien har jeg lett etter i lang tid, hadde to igjen, og dæven jeg har leita etter de, kjente jo igjen mønstret på bollen og googlet på navnet som kom frem i tråden..og der...der var favorittglasset mitt 😂 Tusen hjertelig takk nå skal glass bestilles...og kanskje ei mugge 😉 

Anonymkode: 7f963...299

Jeg googlet dem nå og jammen er det ikke de glassene jeg har! Har ikke kjøpt dem selv og er litt usikker på hvor jeg har fått dem fra. Sannsynligvis mamma, tante eller mormor 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besta mi hadde akkurat den samme skålen, mener å huske hun hadde noen glass i samme stilen også..☺️ så i mine øyne blir det noe nostalgisk og fint over det.🤭🤍

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fler som visste hva slags bolle det var snakk om før man så bildet? Det sier litt 😂 foreldrene mine har den, ja. 

Anonymkode: 5bfd5...e64

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

 

Jeg mener å huske at jeg kjøpte mine på en type lavprisbutikk som hadde litt av «alt». Husker ikke hva butikken het, og den finnes heller ikke lenger. Men husker de hadde en seksjon med 10-kronersmarked, hvor jeg likte å finne julegaver til foreldrene mine da jeg var barn. Lurte alltid veldig fælt på hvorfor pappa aldri brukte den «fine» deodorant-sprayen jeg kjøpte til han der, eller hvorfor den «flotte» salatbollen i rosa plastikk mamma fikk aldri ble brukt :fnise: 

Så, i og med at jeg kjøpte de minste av disse som vannskåler til hunden jeg fikk som barn, så regner jeg med at de var veeeeldig billige. Sikkert mye billigere enn en hundeskål fra dyrebutikken, siden bikkja fikk glass-skåler :P 

Anonymkode: 5bbde...3e3

Het butikkjeden ABC el ABS Bunnpris el noe sånt? Det var hvertfall en kjede på 90-tallet som hadde litt samme utvalget som Nille el Europris har nå. 
Handlet en del der til min første hybel. Det rare var at de hadde en del ting som jeg i ettertid har funnet ut må ha vært produsert mye tidligere. En slager fra 70-tallet bla, gjenommsiktig bokser til bla pasta, mel ol dekorert med blomster i samme farge som lokket, typisk rødt, gult, el brunt. Husker ikke navnet men det er en dansk designer. 
Har også noen fine hvite julekuler kjøpt der, pakningen og alt ser originalt 60-talls ut. Lurer på om de solgte ut ting som hadde ligget lenge på et lager. Dette var jo før gjenbruk- og retrobølgen 🤔

De skålene som det snakkes om i tråden var ikke dyre hvertfall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 27.3.2020 den 16.22):

Haha jeg elsker hermetiske pærer

Anonymkode: e956a...88c

 

AnonymBruker skrev (På 27.3.2020 den 15.49):

Åh herregud, får mareritt av den bollen der. Min bedritne far hadde sånt servise. Det er 80-tallet så det holder. Kan nesten kjenne smaken av hermetiske pærer og krem helt hit...

Anonymkode: fba98...eff

Fikk sykt lyst på hermetiske pærer og krem nå 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at akkurat den skålen (den minste) er den som blir mest brukt av alle skålene vi har, og vi har veldig mange.  Nå må jeg innrømme at  jeg ikke vet hvor alle de andre skålene kom fra heller 😄 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æææh! Jeg har lyst på!

Pappa har den og hele serien! Jeg har lyst på den selv fordi de er så kjekke

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg er den eneste som ikke er oppvoskt med denne serien hos verken foreldre eller besteforeldre eller tanter/onkler... Men derimot hadde "alle" de andre barna i gata sånn boller, mugger, glass etc og jeg følte meg rar og utafor siden vi var de eneste som ikke hadde... Forbanna meg på at når jeg ble voksen, så skulle jeg kjøpe sånne, men de forsvant jo helt en stund! Så kan med hånda på hjertet si at jeg ikke har en eneste ting i denne serien hjemme hos meg!! Men kanskje jeg skal kjøpe en bolle og en mugge nå? 😄

Anonymkode: 47313...9c6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, ja 😁 Den har jeg også. Men fortiden er den i permisjon i garasjen et sted. Min har jeg arvet 😅

Anonymkode: 3632f...928

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 14.1.2021 den 0.15):

 

Nille??

Anonymkode: 55291...625

Nei, det var nok før Nille sin tid. 

Christiane_W skrev (På 14.1.2021 den 2.37):

Serien var rimelig og veldig tilgjengelig på 70, 80 og 90-tallet. Den ble solgt i butikker typ Samvirkelaget (Coop), Dag's marked, Pytt & panne, Sparkjøp++. Siden den ble laget i herdet glass tålte den mye. Ergo har lite blitt knust. Boller, fat, mugger, glass etc. har gått i arv eller havnet på hytta, evt. donert til loppemarked eller bruktbutikker. Dermed har senere generasjoner fått et forhold til dem. "Alle" har vokst opp med dem enten hjemme eller hos bestemor, tante, på hytta, hos en venn... 

Pytt & Panne, var det! Takk! 🙈

Helgeline skrev (På 14.1.2021 den 9.07):

Het butikkjeden ABC el ABS Bunnpris el noe sånt? Det var hvertfall en kjede på 90-tallet som hadde litt samme utvalget som Nille el Europris har nå. 
Handlet en del der til min første hybel. Det rare var at de hadde en del ting som jeg i ettertid har funnet ut må ha vært produsert mye tidligere. En slager fra 70-tallet bla, gjenommsiktig bokser til bla pasta, mel ol dekorert med blomster i samme farge som lokket, typisk rødt, gult, el brunt. Husker ikke navnet men det er en dansk designer. 
Har også noen fine hvite julekuler kjøpt der, pakningen og alt ser originalt 60-talls ut. Lurer på om de solgte ut ting som hadde ligget lenge på et lager. Dette var jo før gjenbruk- og retrobølgen 🤔

De skålene som det snakkes om i tråden var ikke dyre hvertfall. 

Pytt & Panne, het den. De hadde litt av «alt», samt en lavpris-seksjon som var populær å kjøpe julegaver til familie og venner fra da jeg gikk på barneskolen (blant oss barna, altså 🙈 Også skjønte vi aldri hvorfor de voksne ikke bruke de «flotte» gavene vi hadde kjøpt med ukepengene våre 😂

 

Anonymkode: 5bbde...3e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

SkjultBruker skrev (På 26.3.2020 den 18.23):

22161027_rel-glass-aspen-bilde-1a-storkjokken-scheie-co-as.jpg?width=600&lb=true

Muggen er fantastisk, for den søler aldri fra tuten. Det er ikke ordentlig sommer uten at denne står på bordet i hagen med kald saft i til ungene. Har også kakefat, tallerkener, dessertskåler... Mangler bare glass selv :)

Vær forsiktig med muggen, jeg har sett en slik eksplodere i det den traff bakken. 

Anonymkode: 7f809...c9b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior

Haha den ja. Har den ikke selv, men foreldrene mine har den og bestemor har den + dessertskåler og kakefat i forskjellige størrelser. Vokst opp med de der, ble mye brukt og de bruker de fortsatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, denne har jeg. Aner ikke hvorfor. Har ikke kjøpt den selv og kan ikke huske fått den i gave heller. 

Anonymkode: 515ac...85a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...