Gå til innhold

Forestill deg om teknologi i verdenen forsvant. Og vi måtte gå tilbake til naturen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg spilte Final Fantasy 10. Og jeg likte konseptet. Du starter med en normal fyr som spiller på et idrettslag i en verden med teknologi. Så kommer en flod kalt "Sin" som sluker hele verden opp. Også blir du tatt vekk til en annen plass der du må leve av naturen enn teknologi.

Tenker om mennesker i vår verden at, om vi bruker ressurserne til planeten. Hva om planeten blir lei oss? Og den bestemmer for å lage noe for å fjerne ut menneskeheten på en måte?

Noe jeg bare har tenkt litt på

Anonymkode: 3a86d...e76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uten teknologi hadde vi virkelig slitt. Det er det som gjør mennesket til en så levedyktig art, at vi evner å bruke teknologi. Hvis du tenker på det er jo strengt tatt alt vi bruker teknologi, til og med kniver og ild om vi skulle gått tilbake til å leve som villmenn i skogen. 

Gjennomsnittlig levealder hadde gått kraftig ned uten medisiner. Alle med diabetes type 1 ville for eksempel dødd uten insulin. Alle som får alvorlige infeksjoner sliter uten antibiotika. Det samme gjelder ørten andre medikamenter. 

Livet hadde blitt hardt og kort, rett og slett. 

I begynnelsen hadde vi nok også slitt med å tilpasse oss, rett og slett fordi de aller fleste av oss ikke vet hvordan vi skal klare oss i naturen. Vi måtte lært oss alt det på nytt. 

Anonymkode: 20be6...e96

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det slik, så hadde iallfall de forskjellige stammene og gruppene som lever uten teknologi fra før av i verden klart seg godt. 

Anonymkode: ef79c...544

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel Rosseau mener at verden var bedre i naturtilstanden. Mens Hobbes mener at alle var i krig med hverandre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666

Teknologi inkluderer temmelig mye, da.

Piler, spyd, fiskeredskaper....

Dersom menneskepopulasjonen hadde gått ned til 200-500 millioner (det ville den jo), hadde verden på mange måter blitt bedre. Særlig for dyrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags teknologi er det snakk om liksom? Medisinsk teknologi? Nei ,det ville vært katastrofalt.

Vi trenger respiratorene.

Anonymkode: d195f...775

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville heller dødd enn å plutselig skulle levd uten teknologi. Helt seriøst. 

Anonymkode: b4b8a...d82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville heller dødd enn å plutselig skulle levd uten teknologi. Helt seriøst. 

Anonymkode: b4b8a...d82

Kunne vel levd uten mye av det vi har idag.

Anonymkode: d195f...775

Lenke til kommentar
Del på andre sider

specifically WE will continue to live in our technological world with you
but like any civilization undergoes a spiral development, so is ours with you! from birth to dawn then to decline and death! sooner or later our civilization will perish and then it’s possible that some of the people will start all over again in time with nature

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Bohrman

Hvis vi snakker om så lite teknologi at vi ikke engang har våpen, så spekuleres det om dette i boken "Man, The Hunted" (rettelse: "Blood rites"). Jeg har ikke lest den selv, men har hørt Sheldrake snakke om den i en av trialogene med McKenna og Abraham.

Basically: Uten våpen er vi veldig langt nede på næringskjeden, og sånn har tidlige menneskearter engang levd. Vi har ikke alltid vært "man, the hunter", i lange perioder av vår historie har vi også vært "man, the hunted".

Så når barn i dag har mareritt drømmer de ikke om pedofile knivstikkere, men om monstre med store tenner som kommer og spiser dem. Dette er da en genetisk nedarvet traume fra tidligere tider (genetisk minne, på samme måte som at vi syns edderkopper er litt ekle).

Det spekuleres også i om at det kanskje er her vi har fått denne besettelsen med "offring" fra (noe som går igjen f.eks. i religion). Man kan se for seg at den eneste måten en slik menneskeflokk på savannen hadde å forsvare seg på, var å ofre den ene i flokken så resten kunne komme seg unna.

Det er ganske skummelt (men gøy) å tenke på egentlig, og jeg er glad jeg ikke levde da. 

Her er klippet hvor Sheldrake snakker om det:

https://youtu.be/F0pQqJyN_-M

(starter ved 13:17)

Endret av Bohrman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...