Gå til innhold

3,5 år og ikke klar for bleieslutt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå som det ikke er barnehage på noen uker tenkte jeg å prøve litt mer aktivt på bleieslutt. Vi har holdt på ei stund med dotrening morgen,kveld og sporadisk. Stort sett klarer han å tisse når han sitter på do. Nå som vi har prøvd litt mer aktivt, ser vi at han fremdeles tisser veldig hyppig og små mengder. Han sier at han først kjenner tisser etter at det har begynt/kommet. Snakk om hvert 30-45 min. Tenker da at han ikke er klar? Han er av og til tørr om morgenen, men stort sett har han tisset i bleien iløpet av natten. Burde vi bare vente ei stund til med bleieslutt? Eller fløte han ofte til han forhåpentligvis klarer å kjenne det FØR han skal tisse?

Anonymkode: ae23b...a0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville slutta på dagtid først, og tatt nattbleien når han har hatt tørr bleie flere netter på rad.

I starten har vi fulgt ungene på do sikkert en gang i timen, oftere like etter de har drukket og spist (de drikker lite utenom måltider). Han må lære seg å kjenne etter, det gjør de vel knapt når de veit bleien er trygg. Bare fortsett som du gjør og følg ofte på do, så løsner det etter hvert. Mange tipser om å ikke ha på truse, så det ikke skal føles like tett som med en bleie på. Sykt deilig å slippe de bleiene, hadde bare kjørt på! 

Anonymkode: 1a7ba...77e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas

Jeg ville fjernet bleia på dagtid, han må jo få en mulighet til å lære seg å kjenne disse signalene. La han gjerne gå uten truse også, det er lettere å kjenne at man må tisse hvis ingenting strammer. 

Man må tåle noen dager med hyppige uhell. :)

Hvis det etter noen dager uten bleie er null fremgang får dere heller revurdere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville fjernet bleia på dagtid. Den mest effektive metoden. Ja, det blir mye vasking i begynnelsen, men det går over. Perfekt tidspunkt å få gjort det på nå, slipper at barnehagen eventuelt tar på bleia igjen og ungen blir forvirra 😊 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bare tatt bort den bleia og tålt at det blir en del uhell i starten. Det er noe med å kjenne på ubehaget ved å tisse på seg også, kanskje det kan motivere til å kjenne etter tidligere. Det er jo noe som skal læres det også, å kjenne etter kroppens signaler. At han tisser om natta ser jeg ikke som noe tegn på at han ikke er klar for å slutte på dagen, det er ofte to helt forskjellige ting (mine barn har faktisk tisset om natta i flere år etter bleieslutt på dagen...).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plutselig en dag kan de være klare.

Her sa barnet selv en dag da h*n var ca 3,5 år at nå skulle bleien kuttes. Både dag- og nattbleie var det da slutt med på dagen. 

Anonymkode: 62cc8...29c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har også en på 3,5 år som ikke har vært klar. Som du sier selv, han merker det ikke før han plutselig tisser. Nå de siste ukene har han faktisk kommentert at han må tisse ved enkelte anledninger, så tolker det som at han begynner bli klar nå. 

Anonymkode: 8a82e...536

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå på do når han står opp, før dere går ut, etter alle måltider, om kvelden rett før legging, og ellers hvis det har gått lang tid siden sist. Han må jo trene litt på å holde seg, og på å la det slippe bevisst.

Anonymkode: 20f22...680

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.3.2020 den 3.33, AnonymBruker skrev:

Nå som det ikke er barnehage på noen uker tenkte jeg å prøve litt mer aktivt på bleieslutt. Vi har holdt på ei stund med dotrening morgen,kveld og sporadisk. Stort sett klarer han å tisse når han sitter på do. Nå som vi har prøvd litt mer aktivt, ser vi at han fremdeles tisser veldig hyppig og små mengder. Han sier at han først kjenner tisser etter at det har begynt/kommet. Snakk om hvert 30-45 min. Tenker da at han ikke er klar? Han er av og til tørr om morgenen, men stort sett har han tisset i bleien iløpet av natten. Burde vi bare vente ei stund til med bleieslutt? Eller fløte han ofte til han forhåpentligvis klarer å kjenne det FØR han skal tisse?

Anonymkode: ae23b...a0e

Han må øve opp å holde seg. Dere gir han dessverre ikke mulighet til å lære dette om han går i bleie. 
 

han er helt sikkert klar. Er dere klare? Står bare på oss foreldre som oftest. Jeg lurte nesten på å ta bleieslutt på hun som ble 2 i går nå som vi er hjemme uansett. Men blir litt slitsomt i bhg fortsatt med så hyppige dobesøk, så tar det til sommeren. 
 

Nr 1 slutta 2 år 4 mnd. Null problem. Men måtte jo bare ta av bleia og la henne kjenne på det å tisse og det å holde seg. 95% på gulvet dag 2, kanksje 30% dag 2, 10% dag 3 og 0 dag 4. Så enkelt. Hun fant ut av det selv med en gang bleia var av. Tok et par dager før hun begynte å «spare opp» heller enn å slippe seg hele tiden. Men det kommer så fort bare de får gå helt nakne. Helt automatikk å holde igjen tror jeg. Så, te dager naken nedentil er kanskje alt som skal til. Og setter selvsagt jevnlige dobesøk, følge opp signaler etc. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min slutta på 3 år men har nå startet med uhell igjen og sier det samme som din..  at han ikke merker det før det kommer. 2 andre i kretsen sluttet først da de var 4,5. 

Vi setter på alarm hver time så han går på do da 

Anonymkode: 4d4f3...cfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...