Gå til innhold

Hvorfor er det så mange barn/tenåringer som ekstra behov?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg leser her inne om hvordan mange familier har det nå i denne Corona tiden. En gjenganger er at folk har både en og to unger som ikke klarer å gjøre leksene, eller sitte alene og pusle med sitt, barn som ikke har konsentrasjon, som ikke klarer å være stille, ta imot beskjeder, ikke klarer å fungere sammen med søsken o. l. Jeg regner med at disse barna har ekstra tiltak/assistenter på seg i barnehage og skole. Hvorfor er det så mange barn og unge som har sosiale tilpasningsproblemer? Er det foreldrene som er dysfunksjonelle, er det arv eller miljø? 

Anonymkode: 6ef99...2d4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel så enkelt som at det er de med problemer som spør her inne, de uten problemer trenger jo ikke spørre om noe. Det blir derfor et skjevt bilde.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leser her inne om hvordan mange familier har det nå i denne Corona tiden. En gjenganger er at folk har både en og to unger som ikke klarer å gjøre leksene, eller sitte alene og pusle med sitt, barn som ikke har konsentrasjon, som ikke klarer å være stille, ta imot beskjeder, ikke klarer å fungere sammen med søsken o. l. Jeg regner med at disse barna har ekstra tiltak/assistenter på seg i barnehage og skole. Hvorfor er det så mange barn og unge som har sosiale tilpasningsproblemer? Er det foreldrene som er dysfunksjonelle, er det arv eller miljø? 

Anonymkode: 6ef99...2d4

Hvorfor regner du med de har det på skolen? Urolige barn betyr da ikke at de må a ha noen på seg

Anonymkode: f6133...733

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lettere å få sympati her inne om man slenger på litt ekstra problemer, må skjønne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor regner du med de har det på skolen? Urolige barn betyr da ikke at de må a ha noen på seg

Anonymkode: f6133...733

 Nei selvfølgelig ikke, men når jeg leser mange av trådene så beskriver de et helvete av en hverdag med barn som ikke fungerer. Da får jeg et inntrykk av at de må ha problemer på skolen også, eller at de har en diagnose... Det er ikke normalt at barn er sånn som mange her inne beskriver. 

Ts

Anonymkode: 6ef99...2d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker mer at folk plutselig finner ut av hvilken jobb våre pedagoger og lærere har kjent på i flere år... Plutselig må foreldrene stå for hovedansvaret og si nei for første gang i livet. De blir rett og slett kjent med barna sine for første gang slik andre ser dem.

Jeg håper at etter covid19 er ferdig så vil foreldre sette større pris på fagpersonell og at de skjønner at man må ta tak hjemme også.

Men til ditt spm, nei, det er ikke såpass mange barn som får diagnoser på seg og trenger så mye faglig hjelp.

Anonymkode: e3adc...550

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

 Nei selvfølgelig ikke, men når jeg leser mange av trådene så beskriver de et helvete av en hverdag med barn som ikke fungerer. Da får jeg et inntrykk av at de må ha problemer på skolen også, eller at de har en diagnose... Det er ikke normalt at barn er sånn som mange her inne beskriver. 

Ts

Anonymkode: 6ef99...2d4

Det må de nok ikke  ha

Anonymkode: f6133...733

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leser her inne om hvordan mange familier har det nå i denne Corona tiden. En gjenganger er at folk har både en og to unger som ikke klarer å gjøre leksene, eller sitte alene og pusle med sitt, barn som ikke har konsentrasjon, som ikke klarer å være stille, ta imot beskjeder, ikke klarer å fungere sammen med søsken o. l. Jeg regner med at disse barna har ekstra tiltak/assistenter på seg i barnehage og skole. Hvorfor er det så mange barn og unge som har sosiale tilpasningsproblemer? Er det foreldrene som er dysfunksjonelle, er det arv eller miljø? 

Anonymkode: 6ef99...2d4

Det er ikke uvanlig at barn som har litt ekstra utfordringer også er ekstra avhengige av rutiner og forutsigbarhet. At skolene er stengt og undervisning skal foregå hjemme, kan være med på å forsterke utfordringene barna har. 

De er vant med en viss struktur med skole på hverdager, lekser kl sånn, middag kl slik, spilletid på lørdag, tilgjengelige foreldre når de er hjemme - og nå er ingenting slik det pleier. De er hjemme hele tiden, foreldrene er ikke tilgjengelige selv om de er hjemme fordi de har hjemmekontor, spilletid er utvidet, skolen er hjemme - lista er lang.

Dette kan eskalere uønsket atferd fordi ungene leter etter rammene sine. Hvilke regler gjelder fortsatt, når alt er annerledes? Vel, den enkleste måten å finne ut det på er å teste. Er det lov å skrive på stueveggen, tro? Hvordan kan jeg fange mammas oppmerksomhet? 

I tillegg er mange barn redde nå. Kanskje bekymret for at de, eller noen de er glade i, skal dø av Covid-19? De trenger å bli sett, tatt på alvor og beroliget. Mange barn med utfordringer mangler evne til å sette ord på dette, og skaffer seg heller oppmerksomhet ved destruktiv atferd. 

Så selv om ungene fungerer greit i den vanlige hverdagen, og overhodet ikke trenger 1:1 til vanlig, så kan de ha et enormt behov for støtte, oppmerksomhet og trygghet akkurat nå.

Anonymkode: 418d6...958

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnet er lagt opp a4. Nå sliter mange. Vi har så godt av dette. Vi er jo en gjeng hjelpesløse idioter som er avhengig av nav og spes.peder. Hadde foreldre jobbet MINDRE og tatt seg av sine barn selv og oppdratt dem litt bedre, så ville flere klart seg i dag. Bare se dere rundt. Syting og klaging over bagateller. 

Anonymkode: e8e65...5e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...