Gå til innhold

Reagerer jeg urimelig på min svigers? Litt langt innlegg...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en 11 uker gammel gutt som gråter mye og er krevende (baby i seg selv er selvsagt krevende), og vi har mine svigers som naboer. Dessverre. Jeg har til info planlagt å flytte men blir ikke før til høsten... Samboer blir nødt å følge meg på det, for jeg orker ikke mer uansett om jeg er rimelig eller ei. Gjerne analyser meg, her kommer det: 

De er ekstremt høylytte og mye (det er fortsatt «barn» hjemme over 18 som er like bråkete), og de har I tillegg en medium stor hund som er spinn vill. SPINN VILL. Helt siden vi kom hjem så har det vært uanmeldt visitt, og hinting om hvor lite de får se babyen (til info lå baby 2 uker på sykehus i oslo pga mekoniumaspirsasjon og BF). Jeg og sambo har til og ned kranglet om dette fordi «jeg velger bort» hans familie, at jeg forskjellsbehandler. Min far har sett han en gang, og mamma noen få ganger siden han ble født. Sambo mener det er kun fordi vi bort nesten en time unna at det har blitt sånn, noe jeg kan si meg delvis enig i, men jeg har ikke forskjellsbehandla per nå (kun i hodet, men selvsagt føler jeg meg tryggere hos mine egne...). 
 

Greia er at jeg orker de ikke, og mini skriker etter å ha vært med dem fordi det er så forbanna mye. Til og med jeg blir sliten, da blir nok baby det og som heller ikke er vandt med det. Samboer hører ikke selv hvor mye lyd de egentlig lager. Det er liksom lyd i alt, ting blir kastet rundt, skapdører, dører, glass, tallerkner. Det høres nærmest ut som ting nesten knuser, det er så voldsomt. De eier heller ikke innestemme og svigermor skjærer i ørene og hun ler masse. Den svir og. Hunden des er helt ustyrlig og løper fram og tilbake, hopper på oss, leker. Ren adhd. Den hunden er likedan som familien. «Barna» er med på å hype den opp, til tross for at vi har en nyfødt i nærheten. 
 

Det har resultert i at jeg har trukket meg tilbake og virkelig kvier meg når vi bli invitert inn. Har foreslått for samboer at vi kan invitere de inn hit litt, noe vi gjorde, men det er samme greia. Det blir for mye. Jeg klarer ikke få meg til å snakke med de heller, fordi de kommer garantert til å ta det feil opp og de mener allerede på jeg er sær og vanskelig. Jeg får hele tiden småstikk. Jeg er ikke vanskelig, jeg kommer bare ikke fra en bavianfamilie.

Svigermor er hele tiden småfrekk i mine øyne og sier til og om min sønn «forhåpentligvis blir du pappagutt etter puppeperioden», «jeg ser han bare liggende inntil deg, bør ikke x og holde han», «det er bare fordi ho har pupp du liker ho så godt». Det høres godt ment ut i det hun sier det, men jeg synes det er irriterende. Hun sa til og med en gang til min samboer «Du får vel sove om natten?», jeg fullammer og hun vet det og hun vet sambo sover hele natten. Likevel var det fokuset, og «det er viktig at du får litt alenetid og nok søvn» som om han lider av babytiden. Herregud, han får NOK av tid til å gjøre sitt, og sove... Jeg er mesteparten av døgnet med baby, han hjelper jo til såklart, men er som om svigermor tror jeg driver et nazi regime og sliter ut sønnen hennes for min fordel. Jeg blir bare skikkelig frustrert fordi jeg sover så dårlig og får ikke tid for meg selv, noe som ikke direkte gjør noe fordi jeg vet hva det vil si å få barn, men det er bare måten hun oppfører seg på og prater som gjør det så IDIOTISK. Føler meg litt dritt på.

De snakker om hvor «heldige» de er som får sett et glimt av han på trilletur (som de er med på) nå som om jeg ikke vil inn til de eller ha besøk nå i virustiden. Vi er på tur nesten hver dag... kommer ann på været. 3 dager inn i «karantenetiden» så kom hun på døra for å sørge for å avklare at grunnen til at jeg og sambo holdt oss unna de cat pga corona, jeg bare «hva???». Det var gått 3 dager, de forventer å se han og oss hele tiden!! Jeg blir skikkkkkkkeeelig sliten av det konstante maset og presset. De er ikke min familie, ro ned og ta litt hensyn. Jeg trenger litt tid for meg selv, og da snakker jeg ikke om vekk fra babyen min. Vi er jo vår egen familie og, er det helt på trynet at jeg må lage et innlegg på KG om hvor frustrert jeg er over de? Jeg har ikke nektet besøk eller å dra på besøk, så de blir jo inkludert. Svigermor ble nærmest fornærma når vi skulle ta en tur til mamma og planla å bli over natten... Det fungerte faktisk ikke fordi det blir for mye nytt og bare grining, så vi kom hjem igjen.

Vi bor på et veldig usentralt sted, og det er langt vekk fra mine venner og familie så jeg ser de sjeldent og det er litt derfor jeg vil flytte, men nå er egentlig hovedgrunnen de. De kommer til å tro at jeg vil holde de unna, fordi jeg bestemmer alt, alt må være på mine premisser osv. Til og med samboer gruer seg ALLEREDE til å fortelle fordi han vet det kommer til å bli en sak.. Og jeg får alle stikka, for gud forby om «godgutten» kanskje vil flytte litt mer sentralt selv om det er lengre vekk fra foreldrene. De vet at vi ikke hadde tenkt å bo her permanent, men likevel så kommer de med framtidsplaner om ting som må tilrettelegges / fikses på her til mini blir eldre.... 

Vi kom til en viss forståelse om svigerdramaet og hvordan jeg følte det, så han skjønner meg litt selv om han ikke føler det samme. Jeg skjønner at jeg burde være glad jeg har familie som bryr seg så mye, men det blir litt for mye av det gode og jeg og svigermor er ikke helt «venner». Føles ut som en konkurranse, mamma vs kjæreste. 
 

Jeg er isolert hjemme med masse tanker, tilgi mitt lange innlegg og irritasjon og takk til dere som gidder å lese. 
 

innspill? 

Anonymkode: ea0ad...4fd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjente jeg rett og slett ble irritert av å lese så orka ikke lese hele 😂😅 føler med deg! 

Synes svigermonsteret skal være litt forsiktig med å si sånne ting som "liker deg bare fordi du har pupp" osv og nå burde du også gro litt bein i nesa og sii fra om det ellers blir deg aldri bedre. Og barn er faktisk lettere påvirkelige enn man tror. 

Si ifra på en hyggelig måte først og hvis ikke det hjelper så kan du be hu ryke og reise til det hullet hu krabba opp ifra, sånne folk burde ikke få gleden av barnebarn. 

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Cer3s skrev:

Kjente jeg rett og slett ble irritert av å lese så orka ikke lese hele 😂😅 føler med deg! 

Synes svigermonsteret skal være litt forsiktig med å si sånne ting som "liker deg bare fordi du har pupp" osv og nå burde du også gro litt bein i nesa og sii fra om det ellers blir deg aldri bedre. Og barn er faktisk lettere påvirkelige enn man tror. 

Si ifra på en hyggelig måte først og hvis ikke det hjelper så kan du be hu ryke og reise til det hullet hu krabba opp ifra, sånne folk burde ikke få gleden av barnebarn. 

Takk for medfølelsen.. 😂❤️  
 

Jeg vet, synes det har vært vanskelig å håndtere det fordi hun er så sneaky med hvordan hun sier ting. Hun sier det på en så «fin» måte at hvis jeg reagerer på det så blir det sånn «hva er det å bli sur for da?» og jeg tviler på meg selv, er jeg vanskelig og sær eller har jeg rett til å bli sur(?). Det ligger liksom latent i kjemien vår om jeg kan forklare det slik.

Anonymkode: ea0ad...4fd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres utrolig slitsomt ut. Støtter deg 100% i å flytte så fort du kan.

Anonymkode: 2f761...d5e

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk for medfølelsen.. 😂❤️  
 

Jeg vet, synes det har vært vanskelig å håndtere det fordi hun er så sneaky med hvordan hun sier ting. Hun sier det på en så «fin» måte at hvis jeg reagerer på det så blir det sånn «hva er det å bli sur for da?» og jeg tviler på meg selv, er jeg vanskelig og sær eller har jeg rett til å bli sur(?). Det ligger liksom latent i kjemien vår om jeg kan forklare det slik.

Anonymkode: ea0ad...4fd

Jeg ville sagt " jeg ville satt pris på om du ikke omtalte meg sånn til barnet mitt". At hu kan faktisk med  tia påvirke barnets respekt ovenfor deg når det blir større. Slutter hu ikke med det så ville jeg sagt at så lenge hu ikke kunne la vær og ikke hadde noe positivt å si så er hu heller ikke velkommen, men at den dagen hu begynte å behandle deg med den verdigheten og respekten du fortjener så kan hu ta kontakt 😁

Kommer desverre aldri til å bli bedre, bedre å ta tak i det så tidlig son mulig. Du er faktisk ikke noe dørmatte! 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg så er stemningen allerede så spent så de «hyggelige stundene» er tålige, selv med småstikk. Vil liksom ikke gjøre det verre, men ja jeg er en litta pingle. Skal endel til for å få meg til å bruke beina i nesa, jeg vet jeg har noen liggende et sted😅.... 

Anonymkode: ea0ad...4fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Cer3s skrev:

Jeg ville sagt " jeg ville satt pris på om du ikke omtalte meg sånn til barnet mitt". At hu kan faktisk med  tia påvirke barnets respekt ovenfor deg når det blir større. Slutter hu ikke med det så ville jeg sagt at så lenge hu ikke kunne la vær og ikke hadde noe positivt å si så er hu heller ikke velkommen, men at den dagen hu begynte å behandle deg med den verdigheten og respekten du fortjener så kan hu ta kontakt 😁

Kommer desverre aldri til å bli bedre, bedre å ta tak i det så tidlig son mulig. Du er faktisk ikke noe dørmatte! 

Takk for svar skal virkelig ta det til meg 😁❤️

Anonymkode: ea0ad...4fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn til info, når man er nybakt førstegangsmor så er det svært vanlig å ha piggene ute til svigerfamilien. Bare husk at ungen er like mye mannen din som så han bestemmer like mye som deg. 

Det kommer til å roe seg ned etterhvert som hormonene avtar. 

Anonymkode: 79397...873

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har mye mer tålmodighet enn meg, det skal du ha. 

 

Anonymkode: 9a1ff...fa7

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpes! Skyld på corona, og deretter flytt så fort dere kan. Høres ikke greit ut, og synes hverken du virker sær eller vanskelig på noen måte!!

Anonymkode: ea260...59a

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånn til info, når man er nybakt førstegangsmor så er det svært vanlig å ha piggene ute til svigerfamilien. Bare husk at ungen er like mye mannen din som så han bestemmer like mye som deg. 

Det kommer til å roe seg ned etterhvert som hormonene avtar. 

Anonymkode: 79397...873

Meget mulig men man skal ikke finne seg i hva som helst heller da, og jeg synes i grunn ts finner seg i litt for mye 😅 er heldig å ha en veldig snill og god svigermor man hadde hu sagt at sånn til meg hadde jeg faktisk tilslutt sendt hu på dør 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkar! Jeg hadde klikka 😂 Men, det er lov å si ifra 🙂 f.eks - «oi, det var vel ikke så hyggelig å si?» eller «håper gutten vår forblir mammagutt akkurat som X er» 😉 😂 jeg hadde iallfall ikke godtatt den måten å bli snakka til på! 

Anonymkode: a2fee...cd5

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at piggene mine har vært litt ute ja, det må jeg si og det er derfor jeg er litt uenig med meg selv og tviler på om det jeg føler er riktig eller bare hoggtenner/ pigger. Jeg er ikke voldsomt piggete da, kanskje mer enn det jeg viser, men tar fortsatt hensyn til svigers første barnebarn. 
 

Jeg er enig i at bf også skal bestemme, men det er jeg som er ukomfortabel i dette tilfellet og da føler jeg at mine følelser får førsteretten her. Hadde det vært han, så måtte jeg ha tatt hensyn til han mener jeg 💁🏼‍♀️🌸
 

Dessuten, når jeg minner meg selv på at det er 2 mnd snart 3 mnd siden jeg fødte og hvor mye jeg faktisk har vært med de så skal de ikke klage! Vaginaen / bekkenet min er fortsatt ødelagt etter fødselen så det at jeg vil være litt «alene» er ikke helt urimelig alikavel 😅 

 

Anonymkode: ea0ad...4fd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ha ytterdøra låst, si at det er slutt på besøk pga koronatidene.

Prøv å gå trilletur andre veien, om det er mulig slik at de ikke ser at dere tar en tur?

Anonymkode: a39ca...c37

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ha ytterdøra låst, si at det er slutt på besøk pga koronatidene.

Prøv å gå trilletur andre veien, om det er mulig slik at de ikke ser at dere tar en tur?

Anonymkode: a39ca...c37

De kom jo på døra for å avklare at vi holdt oss unna pga corona så da får vi litt fred nå. Selv om det ikke burde være pga corona virus at vi ikke har sett de på 3 dager 😅 Ja, du jeg har låst døra. De banker på og ÅPNER vanligvis. Det irriterte meg, så jeg begynte å låse så får de vente som alle andre.

Trilletur har jeg vært med på å invitere de med på, fordi det er bare gnål om besøk og på trilletur kan de kjadre litt og se han. Samtidig som bebis ligger pakket og skjerma for svigerskrika. Det har fungert best mtp på overstimuleringen. Det er dog tydeligvis ikke nok med trilletur, for de klarer likevel å lirke ut av seg at de «bare» og «bare». 

Anonymkode: ea0ad...4fd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du reagert likt om det var dine egne foreldre ?

Anonymkode: d4361...044

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde du reagert likt om det var dine egne foreldre ?

Anonymkode: d4361...044

Der kom standardspørmålet

 

Mannen må komme på banen og be foreldrene roe seg ned.

Anonymkode: 5f682...e74

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres utrolig slitsomt ut, stakkars deg. Jeg er heller ikke fra en bavianfamilie og hadde hatet så mye mas og kjas. Det virker som du og svigermor bare ikke har den helt rette kjemien og trenger en god pause fra hverandre, så dere etterhvert kan ha det hyggelig sammen igjen selv om dere nok aldri blir bestevenninner.

Anonymkode: 5e1fb...4be

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...