Gå til innhold

Norsk er et fattig språk. Norge burde skifter språk til Islandsk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Norsk er bare en immitasjon av Dansk. Det heter ikke fornorskning fordi det er ikke noe norsk med norsk. Det er dansk redefinert, rett og slett.

Hvis dere faktisk vil ha et språk som er norsk (utenom samisk kultur i nord) så er det Islandsk. Dessuten er norsk et veldig dårlig laget språk, som ble laget kun for å ikke få danskene sure på oss.

Okkupert av dansker i 600 år.
Okkupert av svensker i 100 år.
Okkupert av nazister i kanskje 5 år.

Tviler på at noen gadd å ha et bra språk på den tiden. Men norsk er et fattig dårlig språk. Det er bare fakta bare. Dessuten er Islandsk mer nærmere norrønt, høres bedre ut også og er mer motiverendes som språk-

Anonymkode: 33d3d...d3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Norge har alltid delt en nær kultursfære med Danmark og Sverige. En del lingvister anser visstnok norsk, dansk og svensk best betraktet som dialekter av ett samlet skandinavisk språk. Så nært som skandinavere alltid har stått hverandre, blir problemstillingen din litt kunstig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis dere faktisk vil ha et språk som er norsk

Dere? Hvor er så du fra, om jeg tør spørre?

Anonymkode: 357c5...d9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en som har sterke meninger om norsk språk, har du forbausende lite kunnskaper om norsk språkhistorie.

Anonymkode: c5050...169

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det står på Wikipedia om dette temaet: Selv om det ofte sies at mye av det norske språket har blitt påvirket mye av dansk, kommer det meste av det norske språket fra norrønt, og alle norske dialekter har utviklet seg naturlig uten særlig grad av innflytelse fra dansk. Dansk har derimot påvirket det norske skriftspråket, hovedsakelig på grunn av koinéspråket dansk-norsk og riksmål, den gamle formen av bokmål før fornorsking.

Endret av Klossmajor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trådstarter glemmer tysk påvirkning på norsk, svensk og dansk. Under hansatiden var påvirkningen enorm. Tysk var handelsspråket i Norden. 

Anonymkode: e8ad0...dfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, AnonymBruker said:

Norsk er bare en immitasjon av Dansk. Det heter ikke fornorskning fordi det er ikke noe norsk med norsk. Det er dansk redefinert, rett og slett.

Hvis dere faktisk vil ha et språk som er norsk (utenom samisk kultur i nord) så er det Islandsk. Dessuten er norsk et veldig dårlig laget språk, som ble laget kun for å ikke få danskene sure på oss.

Okkupert av dansker i 600 år.
Okkupert av svensker i 100 år.
Okkupert av nazister i kanskje 5 år.

Tviler på at noen gadd å ha et bra språk på den tiden. Men norsk er et fattig dårlig språk. Det er bare fakta bare. Dessuten er Islandsk mer nærmere norrønt, høres bedre ut også og er mer motiverendes som språk-

Anonymkode: 33d3d...d3b

Om du bruker øra, isteden for å se på det avskrapa riksmålske skriftspråket som brukes av offentlige Norge, hører du at østnorsk talespråk ligger nærmere svensk enn dansk. De eneste norske talespråkene med klar dansk påvirkning er sisiolektene fra Oslo vest, Bergen og andre steder der dagligspråket er påvirket av embedsmanndansk.

Anonymkode: 05146...46b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dansker forstår jo knapt østlandsk dialekt, langt mindre dialekter fra vest og nord!

Jeg snakker saaaakte og tydlig østlandsk når jeg er der, og de ber meg snakke engelsk i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Optimo
På 26.3.2020 den 11.25, Hadley skrev:

Dansker forstår jo knapt østlandsk dialekt, langt mindre dialekter fra vest og nord!

Jeg snakker saaaakte og tydlig østlandsk når jeg er der, og de ber meg snakke engelsk i stedet.

Kamelåså? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...