Gå til innhold

Hva er et fornuftig kosthold nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en kvinne på 53 år og ca 170 høy, overvektig og trenger å ta noen grep for å gå ned i vekt. Jeg merker jeg sliter nå som jeg ikke får gå ut pga at jeg er i risikogruppe og må holde meg hjemme. Frykter mengden av mat jeg spiste før korona krisen blir for mye nå som jeg er inne mesteparten av døgnet hver dag og dermed ikke særlig fysisk aktiv. Jeg tror mitt daglige inntak lå på ca 2000 kcal. 

Hvordan ser et kosthold med egg, kjøtt og fisk ut når det er ca 1600-1700 kcal? Blir det fortsatt for mye? Ønsker ikke å sulte meg ned i vekt. 

Jeg har allerede kuttet ut søtsaker, snop og kaker. Drikker cola zero en gang iblant. Liker best egg, bacon, biff, noe spelt brød, ekte smør, fisk. Fårepølse, leverpostei, makrell. Og holder meg unna alt annet av lettprodukter. For å være økonomisk er jeg ofte nødt til å kjøpe kjøttdeig og pasta, feks anglagård penne. Frukt og grønnsaker gir meg magetrøbbel, derfor holder jeg meg mest mulig unna dette selv om jeg elsker hvitløk. Jeg må også holde meg unna planteprodukter som oljer og smør ( som søtssaker dessverre ofte består av og har vært min store svakhet til tross for dårlig mage pga dette). 

Noen her som har hatt en vellykket vektnedgang på samme type matvarer eller kosthold? Fortell gjerne hvordan du gikk ned til normal vekt, hva som virket og hva som ikke virket.

 

Anonymkode: 41dc7...2e0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres jo ut som at du nesten er carnivore allerede. Det høres ut som at du har et ganske bra kosthold. :) Jeg har god erfaring med magetrøbbel og kutte ut planter og fiber... Det tar ca 2 uker for magen å venne seg til et nytt kosthold, men etter de to ukene er magen min helt fin. Det hadde vært utenkelig for meg for noen år siden.

Her er en norsk carnivore facebookgruppe: https://www.facebook.com/groups/634663493332728/ 

og en internasjonal en: https://www.facebook.com/groups/zioh2/

Og så anbefaler jeg videoene til Paul Saladino MD på youtube: https://www.youtube.com/channel/UCgBg0LcHfnJDPmFTTf677Pw

Denne videoen forklarer bra hvorfor vi bør spise mer kjøtt:

https://www.youtube.com/watch?v=MxW-JKLeu1

Anonymkode: a514e...2fa

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manglet visst ett tegn der... Denne videoen:

 

Anonymkode: a514e...2fa

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som fungerer er noe du klarer leve med uten at du går og ønsker spise hele tiden. Hva som fungerer for den enkelte varierer. Selv spiser jeg plantebasert og har trent ca 30min hver dag de siste ukene jeg har vært hjemme. Jeg har mistet fett og fått muskler. Selv om jeg har spist 500kcal sjokolade 3-4 ganger i uken. Jeg spiser to varme måltid om dagen og enten sjokolade eller litt nøtter eller annet utenom det 

Anonymkode: de88f...dfe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Det høres jo ut som at du nesten er carnivore allerede. Det høres ut som at du har et ganske bra kosthold. :) Jeg har god erfaring med magetrøbbel og kutte ut planter og fiber... Det tar ca 2 uker for magen å venne seg til et nytt kosthold, men etter de to ukene er magen min helt fin. Det hadde vært utenkelig for meg for noen år siden.

Her er en norsk carnivore facebookgruppe: https://www.facebook.com/groups/634663493332728/ 

og en internasjonal en: https://www.facebook.com/groups/zioh2/

Og så anbefaler jeg videoene til Paul Saladino MD på youtube: https://www.youtube.com/channel/UCgBg0LcHfnJDPmFTTf677Pw

Denne videoen forklarer bra hvorfor vi bør spise mer kjøtt:

https://www.youtube.com/watch?v=MxW-JKLeu1

Anonymkode: a514e...2fa

Carnivore, det har jeg ikke tenkt på, kostholdet er bare blitt slik etterhvert som jeg måtte kutte ut grønnsaker jeg ikke tålte. Takk for tips!

Anonymkode: 41dc7...2e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Det som fungerer er noe du klarer leve med uten at du går og ønsker spise hele tiden. Hva som fungerer for den enkelte varierer. Selv spiser jeg plantebasert og har trent ca 30min hver dag de siste ukene jeg har vært hjemme. Jeg har mistet fett og fått muskler. Selv om jeg har spist 500kcal sjokolade 3-4 ganger i uken. Jeg spiser to varme måltid om dagen og enten sjokolade eller litt nøtter eller annet utenom det 

Anonymkode: de88f...dfe

Jeg forsøker å leve etter dette ja. 

Du holder på med å gå ned i vekt med plantebasert kosthold?

Anonymkode: 41dc7...2e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres jo ut som at du spiser sunt allerede. Men sunn mat har jo også kalorier. Og veien mot å gå ned i vekt er jo mindre kalorier inn enn ut. Enten i spise mindre enn det du forbrenner, noe du kan regne deg frem på nett. Og eventuelt med litt fysisk aktivitet, enten hjemme i stua nå i disse dager, eller å ta en tur ut i skog og mark! Også ellers i kostholdet så har jeg selv hvertfall for en god stund tilbake byttet ut alle produkter med fullkorn. For eksempel fullkornspasta, osv. Proteinbrød i stedet for vanlig brød er en gjenganger hos oss. Lykke til!

Anonymkode: 0a585...f0d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DaSalater blir mye mer mettende med stekt sopp, og det blir liksom "mer mat" Lite kalorier i sopp.

Kylling er jo også bra å bruke i salater, pluss tunfisk om du liker det? 

Løk, paprika og kål er viktig å få i seg da det er veldig sint. Spiser du hodekål, så er det lite kalorier. 

Jeg bruker alltid sitron over salater, og ikke alltid dressing og oljer da sitron er nok for meg. Og sunt.

Nå bruker jeg stort sett alltid fetaost og oliven i salater, men vet ikke om kalorier der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det kanskje ble litt forvirrende med "mindre kalorier inn enn ut".. men ja spise mindre enn man forbrenner, slik at man går ned i vekt. Merket ordene stokket seg litt her, men regner med du skjønner hva jeg mener 😅

Anonymkode: 0a585...f0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg forsøker å leve etter dette ja. 

Du holder på med å gå ned i vekt med plantebasert kosthold?

Anonymkode: 41dc7...2e0

Ikke ned i vekt nødvendigvis, ned i fett. Veier 50 kilo men har hatt en del magefett de siste årene grunnet inaktivitet. Har mistet mye av det, samtidig som jeg har fått mer muskler, veier fortsatt ca det samme. 

Anonymkode: de88f...dfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Høres jo ut som at du spiser sunt allerede. Men sunn mat har jo også kalorier. Og veien mot å gå ned i vekt er jo mindre kalorier inn enn ut. Enten i spise mindre enn det du forbrenner, noe du kan regne deg frem på nett. Og eventuelt med litt fysisk aktivitet, enten hjemme i stua nå i disse dager, eller å ta en tur ut i skog og mark! Også ellers i kostholdet så har jeg selv hvertfall for en god stund tilbake byttet ut alle produkter med fullkorn. For eksempel fullkornspasta, osv. Proteinbrød i stedet for vanlig brød er en gjenganger hos oss. Lykke til!

Anonymkode: 0a585...f0d

Takk fior det! Ja jeg lurer på om jeg må redusere kaloriene litt. Trening hjemme har alltid vært vanskelig syns jeg, men jeg får bare forsøke å finne noe som er enkelt. Det er på grunn av fullkorn jeg velger spelt brød og anglagård penne og lignende fullkorn produkter. 

Anonymkode: 41dc7...2e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, SoWhat? said:

DaSalater blir mye mer mettende med stekt sopp, og det blir liksom "mer mat" Lite kalorier i sopp.

Kylling er jo også bra å bruke i salater, pluss tunfisk om du liker det? 

Løk, paprika og kål er viktig å få i seg da det er veldig sint. Spiser du hodekål, så er det lite kalorier. 

Jeg bruker alltid sitron over salater, og ikke alltid dressing og oljer da sitron er nok for meg. Og sunt.

Nå bruker jeg stort sett alltid fetaost og oliven i salater, men vet ikke om kalorier der. 

Jeg kan dessverre ikke spise salater og grønnsaker da det gir meg diare og vondt i magen. 

Kylling og tunfisk er ikke favoritter, men det hender jeg spiser det også.

Anonymkode: 41dc7...2e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Så det kanskje ble litt forvirrende med "mindre kalorier inn enn ut".. men ja spise mindre enn man forbrenner, slik at man går ned i vekt. Merket ordene stokket seg litt her, men regner med du skjønner hva jeg mener 😅

Anonymkode: 0a585...f0d

Ja det går fint, jeg skjønte dette :)

Anonymkode: 41dc7...2e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan dessverre ikke spise salater og grønnsaker da det gir meg diare og vondt i magen. 

Kylling og tunfisk er ikke favoritter, men det hender jeg spiser det også.

Anonymkode: 41dc7...2e0

Ja sorry. Jeg leste ikke HI godt nok! 

Men kylling og det meste av fisk er jo trygt. Tåler du urter, så blir det litt bedre og ulik smak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...