Gå til innhold

4åring har fått vansker med å svelge mat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For noen dager siden satte hun mat fast i halsen og ble veldig skremt av denne hendelsen. Det samme skjedde dagen etterpå, rart nok, og nå vegrer hun seg sånn for å spise noe som helst uten å skylle det ned med veldig mye vann.. Får ikke i seg mye!

Vi prøver å snakke med henne under middagen, prøver å lede tankene hennes vekk slik at hun kanskje glemmer seg av og spiser vanlig, men det har ikke hjulpet. Hun har også hatt tørrhoste av og på i ett par-tre uker nå. Hun er også nøtteallergiker men vi kjøper aldri nøtter.

Tenkte å se det an i noen dager til, og så kontakte lege. Vet at man ikke skal ringe lege for "ingenting" nå i disse tider.. Ville bare få undersøkt om hun har vanskelig for å svelge mat pga hun er redd eller om det er fysisk vanskelig å svelge?

Er det noen som har vært borti dette før hos barn?

Anonymkode: 8ceeb...663

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun er redd. Jeg opplever det ofte med mine pasienter, voksne, som opplever å sette mat i halsen. Etter det er de redde en stund og trenger tid på å forstå at det vil gå bra. Begynn i det små med mat som er lett å svelge ned og introduser annen konsistens etter hvert. 

Anonymkode: 4869c...7f0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun er redd. Jeg opplever det ofte med mine pasienter, voksne, som opplever å sette mat i halsen. Etter det er de redde en stund og trenger tid på å forstå at det vil gå bra. Begynn i det små med mat som er lett å svelge ned og introduser annen konsistens etter hvert. 

Anonymkode: 4869c...7f0

Takk for svar :)

Anonymkode: 8ceeb...663

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grøt eller suppe anbefales en dag eller to :) bak gjerne boller eller rundstykker om hun må fristes litt ekstra.

Anonymkode: 0c496...352

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Grøt eller suppe anbefales en dag eller to :) bak gjerne boller eller rundstykker om hun må fristes litt ekstra.

Anonymkode: 0c496...352

Takk for gode tips, men det funker dårlig med alt.. hun må bøtte ned med myye vann for hver skje med mat/suppe/yoghurt.. Havregryn med melk var på samme viset igår. Ett glass vann for å skylle ned en kvart brødskive. Det blir mye vann i løpet av en dag, og veldig lite mat som går ned.. Jeg blir bekymret for om det kan være noe annet, men virker ikke som hun har vondt heller..

Anonymkode: 8ceeb...663

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ganske klassisk frykt :) Klar utløsende årsak som har skjedd to ganger, hun har tydeligvis ikke vondt eller problemer med at noe setter seg fast/ikke vil ned, hun er avhengig av en mestringsstrategi (vann) for å få ned noe som er nesten likt (suppe/yogurt/mel med havregryn). Hva annet kan det være? Sår hadde gjort vondt, en innsnevring hadde gjort at hun satte fast ting igjen, osv. Hun har bare oppdaget at noe kan være skummelt, og har laget seg en mestringsstrategi samtidig som hun unnviker. 

Anonymkode: 3cf3a...215

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for gode tips, men det funker dårlig med alt.. hun må bøtte ned med myye vann for hver skje med mat/suppe/yoghurt.. Havregryn med melk var på samme viset igår. Ett glass vann for å skylle ned en kvart brødskive. Det blir mye vann i løpet av en dag, og veldig lite mat som går ned.. Jeg blir bekymret for om det kan være noe annet, men virker ikke som hun har vondt heller..

Anonymkode: 8ceeb...663

Hun har ikke hovne mandler eller er småforkjølet? Halsbetennelse kan gjøre at det er veldig vondt å svelge til og med vann, men da er også feber vanlig.

Du kan også prøve å lure henne, ta en god titt i halsen og si hmmm nei her så det ikke helt bra ut, og så dagen etter si at det ser mye bedre ut osv, men det forutsetter at det ikke er noe fysisk galt da 

Håper det ordner seg, forstår godt hva du mener med å bruke av legenes tid nå :( selv om vi ikke bør ha dårlig samvittighet for å passe på våre små.

Anonymkode: 0c496...352

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.3.2020 den 1.44, AnonymBruker skrev:

Hun har ikke hovne mandler eller er småforkjølet? Halsbetennelse kan gjøre at det er veldig vondt å svelge til og med vann, men da er også feber vanlig.

Du kan også prøve å lure henne, ta en god titt i halsen og si hmmm nei her så det ikke helt bra ut, og så dagen etter si at det ser mye bedre ut osv, men det forutsetter at det ikke er noe fysisk galt da 

Håper det ordner seg, forstår godt hva du mener med å bruke av legenes tid nå :( selv om vi ikke bør ha dårlig samvittighet for å passe på våre små.

Anonymkode: 0c496...352

Hun er ikke forkjølet og sier nei når vi spør om det er vondt å svelge. Har hatt tørrhoste mange dager i forkant av de dagene hun satte fast mat i halsen. Men det er borte nå. Hun sier selv det er bare "ekkelt" å svelge. Drikker veldig mye vann for å få ned selv minste matbit. Idag har hun spist så og si ingenting annet enn ett par slurker smoothie og ett par brødbiter som hun fikk ned med 2 glass vann og ellers bare saft.. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, hun tør ikke prøve å svelge engang, uten masse masse vann. Har prøvd å gi henne en kokosbolle når hun så på mobilen, i håp om at hun kanskje kom til å "glemme seg av" men det funket ikke. Er så fortvilt 😕

klarer ikke å se at mandlene er forstørret heller. 

Anonymkode: 8ceeb...663

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sitt å snakk med henne under måltid slik at hun må svare, da er det iallfall stor sjanse til å få mat i vrangen. Verste jeg vet er folk som jabber under måltid sånn at jeg må svare... 

Anonymkode: aa058...ced

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...